داروی سیاتیک کمر و پا :تسکین درد بزرگ ترین عصب نخاعی بدون جراحی

تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۲

عصب سیاتیک پا و کمر بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین عصب نخاعی در بدن انسان است. عصب سیاتیک که از شبکه کمری و خاجی در بخش تحتانی کمر شروع می‌شود از لگن عبور کرده به سمت ران‌ها امتداد می‌یابد. این عصب سیگنال‌های عصبی را از مغز به عضلات ران، ساق و پنجه پا و یا بالعکس می‌رساند. اصطلاح سیاتیک توصیف کننده علائمی از کمردرد و پادردو سوزش کف پا و احتمالاً گزگز شدن، بی‌حسی یا ضعفی است که از بخش تحتانی کمرنشات می‌گیرد و از راه باسن به سمت پایین عصب بزرگ سیاتیک در پشت پا می‌رود. درد عصب سیاتیک  با درمان‌های غیر جراحی قابل‌کنترل است و فقط درصورتی که روش‌های دیگر مفید واقع نشود جراحی برای بیماران توصیه می‌شود. در صورت عدم درمان سیاتیک بعد از چند ماه ممکن است نیاز به عمل جراحی برای ترمیم عصب آسیب دیده  سیاتیک وجود داشته باشد که یکی از روش‌های بهبود درد سیاتیک ( آزادسازی سیاتیک) تزریق اپیدورال است. بر اساس گفته‌های انجمن جراحان ارتوپد آمریکا درد عصب سیاتیک معمولاً در افراد بین سن 30 و 50 سال رخ می‌دهد.

داروی سیاتیک کمر و پا

رویکرد کلینیک امید در برخورد با کمردرد ناشی از سیاتیک، پلکانی بوده و  پس از تشخیص دقیق علت درد، ابتدا درمان‌های ساده و غیرتهاجمی در نظر گرفته می‌شود  و سپس در صورت عدم مشاهده  پاسخ مناسب درمان‌های پیشرفته‌تر مد نظر قرار می‌گیرد. پزشکان این مرکز ابتدا با آزادسازی نقاط ماشه‌ای از طریق درمان‌های دستی یا مانیپولاسیون و یا با استفاده از فیزیوتراپی (لیزر، ورزش و شاک ویو) این نقاط را آزاد می‌کنند. همچنین فیزیوتراپی‌هایی که در این مرکز انجام می‌شود کاملاً اختصاصی بوده و بر اساس شدت بیماری انجام می‌شود. در صورت عدم کارایی این روش‌ها برای بیمار، استفاده از عمل‌های بسته و تزریق توصیه می‌شود.

پل ارتباطی:

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌ 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

علل درد سیاتیک (کمر و پا) چیست


علل مختلفی برای بروز سیاتیک وجود دارد که هر کدام از آنها نیازمند انجام روش‌های درمانی متفاوتی هستند. همچنین ممکن است دلایل مختلفی به طور همزمان موجب بروز سیاتیک شوند که مستلزم استفاده از چندین روش درمان باشند. تشخیص درست مشکل کلید موفقیت درمان است.

برخی از شایع‌ترین علل بروز درد سیاتیک در زیر لیست شده‌اند.

سندروم پیریفورمیس

پیریفورمیس نام یک عضله در عمق باسن است. عصب سیاتیک در حدود 20% از افراد از میان این عضله عبور می‌کند بنابراین وجود تنش بر روی این عضله می‌تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد.

نقاط ماشه‌ای در گلوتئال یا عضله سرینی

نقاط ماشه‌ای یا برآمدگی‌ها در عضلات باسن می‌توانند موجب بروز دردی مشابه درد سیاتیک به نام سیاتیک کاذب شوند.

درد مربوط به مفاصل فاست

مفاصل فاست مفاصلی هستند که در هر دو طرف ستون فقرات واقع شده‌اند. ریشه‌های عصبی از ستون فقرات در جایی بسیار نزدیک مفاصل فاست خارج می‌شود. تورم یا فرسایش و تخریب مفاصل فاست می‌تواند باعث فرسوده شدن و تحریک شیمیایی ریشه‌های عصبی مجاور شود.

بیرون‌زدگی دیسک

عامل شایع‌ترین بروز سیاتیک، بیرون‌زدگی دیسک است. بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند فشاری بر روی ریشه عصبی مجاور، که جزء عصب سیاتیک است، اعمال کند. در موارد شدید، برای تخلیه بیرون‌زدگی، ممکن است نیاز به جراحی باشد. اما اغلب موارد نیاز به جراحی ندارند و در صورتی که روش‌های درمانی دیگر ناموفق بودند، تنها در آن مواقع انجام جراحی در نظر گرفته می‌شود.

علل دیگر درد سیاتیک

علاوه بر شایع‌ترین علل درد رگ سیاتیک، شماری از شرایط و بیماری‌های دیگر هم می‌توانند باعث سیاتیک شوند که عبارتند از:

  • اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک
  • تنگی کانال نخاع کمری
  • مفاصل فاست بزرگ
  • بارداری
  • بافت اسکار
  • کشیدگی عضله.
  • تومور نخاعی
  • عفونت

علائم درد سیاتیک چیست


علائم درد سیاتیک

بازنویسی شده:

علائم سیاتیک ممکن است شامل این موارد باشد:

-درد در منطقه راه عصب سیاتیک برای برخی افراد شدید و ناتوان کننده است. اما برای بعضی افراد دیگر، علائم درد سیاتیک کمتر شایع است و به صورت ملایم ناراحتی ایجاد می‌کند، اما احتمال وخیم شدن آن وجود دارد. به طور عمومی، سیاتیک تنها یک طرف از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درد از منطقه پایین کمر تا پشت ران و به سمت پایین پا انتشار می‌یابد. ممکن است درد در منطقه پایین کمر همراه با درد پا رخ دهد، اما به طور معمول درد پا به شدت بیشتری نسبت به درد پایین کمر است.

-ترکیبی از علائم زیر در عصب سیاتیک کمر و پا رایج است:

  • درد در منطقه پایین کمر که به هر شکلی که تجربه شود، به شدت درد پا نیست.
  •  درد مداوم که فقط در یک طرف باسن یا پا رخ می‌دهد و به ندرت هر دو طرف (راست و چپ) را درگیر می‌کند.
  • دردی که از باسن یا منطقه پایین کمر شروع می‌شود و در امتداد مسیر عصب سیاتیک ادامه پیدا می‌کند؛ به عبارتی از پشت ران پایین آمده و به ساق پا و پنجه پا می‌رسد.
  • دردی که به طور عمومی در هنگام درازکشیدن یا راه رفتن بهبود می‌یابد، اما در هنگام ایستادن یا نشستن بدتر می‌شود.
  • دردی که به عنوان دردی شدید و تیرکشنده توصیف می‌شود، نه دردی خفیف.
  • برخی افراد ممکن است در منطقه پایین پا احساس “سوزن سوزن شدن”، بی‌حسی، ضعف یا احساس گز گز داشته باشند.

تشخیص پزشک برای درد سیاتیک بر چه اساسی است؟


ممکن است پزشک در طول معاینه فیزیکی قدرت و واکنش‌های عضلات فرد را مورد بررسی قرار دهد. به عنوان مثال ممکن است از فرد بخواهد روی پنجه یا پاشنه پا راه برود، یا حالت چمباتمه زدن بلند شود یا در حالی که به پشت دراز کشیده هر بار یکی از پاها را بلند کند و صاف در هوا نگاه دارد. دردی که از سیاتیک ناشی می‌شود معمولاً در هنگام انجام این فعالیت‌ها بدتر می‌شود.

سایر روش‌های تشخیصی

نوار عصب و عضله

الكتروميوگرافي یا نوار عصب و عضله براي ارزيابي سلامت يك عضله يا عصب آن عضله انجام می‌شود. براي انجام اين تست يك الكترود سوزني در عضله وارد می‌شود و فعالیت الكتريكي عضله از اين طريق ثبت می‌شود. نوع موج ايجاد شده بر صفحه مانيتور و صداي موج جهت تشخيص بكار می‌رود. بعد از قرار داده شدن الكترود از بيمار خواسته می‌شود كه عضله خود را ابتدا به مقدار كم و سپس با درجات بيشتري منقبض كند. هدف از انجام تست بررسی کارکرد عصب و عضله مربوطه است. نوار عصب و عضله در تشخيص فشار روي ریشه‌های عصبي كه از بين مهره‌ها عبور كرده و توسط ديسك صدمه‌دیده تحت فشار قرار می‌گیرند کمک‌کننده است.

دقت تست نوار عصب و عضله تا حد زیادی بسته به کسی است که تست را انجام می‌دهد. در کلینیک امید نیز، پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  این تست را با استفاده از دستگاه‌های دقیق الکترودیاگنوسیک و سوزن‌های استاندارد، جهت بررسی کارکرد عصب و عضله مربوطه برای بیماران این مرکز انجام می‌دهند.

عکس برداری

  • اشعه ایکس: تصویر اشعه ایکس از ستون فقرات می‌تواند استخوان اضافی (خار استخوانی) را که در حال فشار وارد کردن به یک عصب است را نشان دهد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی): ام آر آی تصاویری دقیق از استخوان و بافت‌های نرم بدست می‌دهد به‌عنوان مثال بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک را نشان می‌دهد. در طول این آزمایش فرد بر روی تخت متحرک داخل دستگاه ام آر آی دراز می‌کشد.
  • توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن): هنگامی که از سی‌تی‌اسکن برای تصویربرداری از ستون فقرات استفاده می‌شود ممکن است پیش از گرفتن تصاویر اشعه ایکس به کانال نخاعی مایعی تزریق شود که به این عمل میلوگرام سی تی گفته می‌شود. سپس این مایع تزریق شده که در اسکن گرفته شده سفید به نظر می‌رسد با جریان خون در اطراف نخاع  و اعصاب نخاعی به گردش درمی‌آید.

درمان درد عصب و رگ سیاتیک


از روش‌های درمانی مؤثر برای درمان درد عصب و رگ سیاتیک شامل موارد زیر می‌باشد:

گرم کردن  و  سرد کردن

درمان درد عصب سیاتیک با گرم کردن

کیسه‌های گرمایشی و سرمایشی به راحتی در دسترس هستند و می‌توانند به کاهش درد حاد عصب سیاتیک پا کمک کنند، به ویژه در مراحل اولیه. معمولاً، از روش استفاده از یخ یا گرما برای مدت حدود 20 دقیقه استفاده می‌شود و این فرآیند هر دو ساعت یکبار تکرار می‌شود. بسیاری از افراد در ابتدا از یخ استفاده می‌کنند، اما برخی افراد متوجه می‌شوند که استفاده از گرما بیشتر به کاهش درد کمک می‌کند. این دو روش قابل استفاده به جای یکدیگر هستند. همچنین، استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم می‌تواند در کاهش و درمان درد پایین کمر نیز موثر باشد.

داروها

داروهای رفع درد عصب سیاتیک

انواع مختلف داروهای رفع درد عصب سیاتیک به شرح زیر هستند:

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAIDs)

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAIDs) التهاب موجود در بدن را کاهش می‌دهند. از آنجا که برخی از موارد درد عصب سیاتیک به علت التهاب عصب سیاتیک به وجود می‌آید بنابراین مصرف این نوع داروها گاهی می‌تواند حداقل برای مدتی کوتاه آرامش و تسکین به همراه آورد.

گلوکوکورتیکوئیدها

گلوکوکورتیکوئیدها

گلوکوکورتیکوئیدها در دسته داروهای هورمونی استروئید قرار می‌گیرند. تزریق گلوکوکورتیکوئیدها در ستون فقرات غالبا برای رفع کمردرد و شرایط مرتبط از جمله سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهند که پس از تزریق گلوکوکورتیکوئید میزان پادرد بدون نیاز به انجام عمل جراحی به‌طور کوتاه‌مدت کاهش می‌یابد.

داروهای ضدافسردگی و شل کننده‌های عضلانی

داروهای ضدافسردگی و شل کننده‌های عضلانی

داروهای ضدافسردگی و شل کننده‌های عضلانی نشان داده‌اند که برای رفع درد سیاتیک مؤثرند و از آنجا که درد مزمن می‌تواند موجب بروز افسردگی و سفتی عضلات شود این داروها می‌توانند مزایای بیشتری داشته باشند. گفته می‌شود که جدیدترین رسته داروهای ضدافسردگی نسبت به داروهای قدیمی‌تر عوارض جانبی کمتری دارند.

کمربند طبی و بریس 

کمربند طبی و بریس 

برای افرادی که به دنبال کاهش درد و ناراحتی سیاتیک هستند سفت بستن کمر عنصر بااهمیتی است. اگرچه علائم سیاتیک در بسیاری از افراد در پاها و ناحیه باسن ایجاد می‌شوند اما علل زمینه‌ای بروز درد از ناحیه کمر نشات می‌گیرد. به همین دلیل است که استفاده از بریس و کمربند طبی که چنین فشار و فشردگی را اعمال می‌کند حیاتی است.

انواع بسیار مختلفی از بریس‌های کمر مخصوص درد سیاتیک کمر و پا وجود دارند که می‌توانید یکی را از میان آن‌ها انتخاب کنید. کلینیک امید توانایی ساخت و تهیه کمربندهای طبی با قالب خود فرد را داشته و پیگیری روند تمرین درمانی با استفاده از دستگاه سونوگرافی صورت می‌پذیرد. برای تهیه کمربند طبی مناسب خود میتوانید با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

 مطالعات نشان داده‌اند که بیماران با تکرار دامنه حرکتی در کمر نسبت به بهبود علائم سیاتیک ناشی شده از فتق دیسک کمر به‌خوبی واکنش می‌دهند. معمولاً بیشتر بیماران هنگام قرار گرفتن در جهت اکستنشن کمر احساس راحتی می‌کنند. با این حال انجام ارزیابی و معاینات فیزیوتراپی می‌تواند به انتخاب مناسب‌ترین جهت برای هر بیمار کمک کند. انجام تمرینات ثبات مرکزی در کنار تمرینات دامنه حرکتی کمر نیز برای کاهش علائم سیاتیک مؤثرند. فیزیوتراپی بر روی تقویت ماهیچه عرضی شکم و گلوتئال یا سرینی در قالب فعالیت‌های پویا و استاتیک تمرکز دارد.

آموزش بیمار احتمالاً مهم‌ترین مؤلفه در توانبخشی از درد سیاتیک می‌باشد. جهت جلوگیری از بروز آسیب‌دیدگی‌های آتی به بیماران نحوه صحیح ایستادن و نشستن و حالت صحیح بدن در حالت برداشتن اجسام آموزش داده می‌شود. روش‌های درمانی مؤثر فیزیوتراپی به شکل زیر می‌باشند.

درمان دستی

درمان دستی

روش درمان دستی برای ردیف کردن مهره‌ها و دستکاری ستون فقرات توسط متخصصان آموزش‌دیده (مانند فیزیوتراپ‌ها و پزشکان متخصص بیماری‌های استخوان) صورت می‌گیرد. در این درمان تراز کردن بهتر ستون فقرات در مرکز توجه قرار دارد و باید شماری از بیماری‌های زمینه‌ای که می‌توانند باعث بوجود آمدن درد عصب سیاتیک شوند مورد توجه قرار گیرند. درمان دستی، ستون فقرات را از حرکت محدود رها کرده به بازگرداندن مهره‌های نامیزان به جای مناسب آن‌ها در ستون فقرات کمک می‌کند. تنظیم کردن ستون فقرات به کاهش تحریک‌پذیری عصبی که عامل به وجود آمدن التهاب، اسپاسم عضلانی، درد و دیگر علائم مربوط به درد عصب سیاتیک است کمک می‌کند. تنظیم کردن ستون فقرات نباید دردناک باشد. در واقع ثابت شده است که درمان دستی ستون فقرات بی‌خطر و در درمان درد رگ سیاتیک کمر و پا مؤثر است.

درمان دستی در کلینیک امید توسط مجرب‌ترین درمانگران فیزیوتراپی و دوره‌دیده از اروپا صورت می‌گیرد.

 ماساژ درمانی

 ماساژ درمانی

ممکن است ماساژ توسط یک درمانگر باتجربه قادر به تسکین دادن پادردی باشد که بر اثر عصب سیاتیک پا و کمر به وجود آمده است. هدف از ماساژ درمانی افزایش گردش خون و بهبودی بهتر است که باعث کاهش شدت درد سیاتیک می‌شود. ممکن است برای درد سیاتیک به چندین جلسه ماساژ درمانی نیاز باشد ولی تسکین درد ناشی از ماساژ درمانی می‌تواند دو تا سه ماه باقی بماند. در این میان آنچه حائز اهمیت است این است که فرد مبتلا مراقب باشد تا از بیماری‌ها یا شرایط به وجود آورنده درد عصب سیاتیک اجتناب کند. ماساژ نقاط ماشه‌ای روشی نیز مؤثر برای تسکین درد سیاتیک مؤثر باشد.

شاک ویو

شاک ویو

درد به شکل ضربه یا ایمپالس به فیبرهای حسی بدن منتقل می‌شود و با اعمال فرکانس خاصی از شاک ویو به منطقه دارای درد، این فرکانس‌ها بر روی انتقال ایمپالس درد که اختلال را به وجود آورده‌اند فعل‌وانفعالاتی انجام می‌دهد. شاک ویو به شکل موثری ضربه‌های حسی را تا حدی وارد می‌کند که مغز آن‌ها را به عنوان سیگنال‌های درد تفسیر نکند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی

لیزر درمانی سرد یا لیزر درمانی با لیزرهای کم‌توان (LLLT) روش درمانی ایی است که در آن از طول‌موج‌های خاصی از نور برای اثر متقابل گذاشتن روی بافت آسیب‌دیده استفاده شده به ترمیم آن از طریق شروع جهشی” و تسریع فرآیند بهبودی کمک می‌شود. از این روش درمانی غالبا برای بیمارانی استفاده می‌شود که به دنبال یک روش جایگزین غیرتهاجمی و عاری از درد برای کمک به از بین بردن درد حاد یا مزمن و ورم مفصل، عضله، تاندون، غضروف یا بافت‌های نرم دیگر هستند. لیزرهای سرد مورد تائیدسازمان FDA  هستند.

طب سوزنی

طب سوزنی درمان درد عصب سیاتیک

طب سوزنی (طب سوزن) نقاط ماشه‌ای به روش درمانی بسیار محبوبی برای رفع بیماری‌های عضلانی اسکلتی و بخصوص سیاتیک تبدیل شده است. همانطور که در بالا ذکر شد طب سوزنی نقاط ماشه‌ای شامل قرار دادن سوزن باریک و کوچک در نقاط ماشه‌ای می‌باشد. زمانی که سوزن به نقاط ماشه‌ای برسد یک واکنش انقباضی ایجاد می‌کند که شبیه گرفتگی احساس می‌گردد. عضله شل شده و با سرکوب نقاط ماشه‌ای علائم سیاتیک کاهش می‌یابند.

TENS  تحریک الکتریکی عصب از روی پوست

تحریک الکتریکی

دستگاه TENS دستگاهی است که با کاهش دادن درد الکترونیک، درد بیمار و نیاز به مصرف داروهای مسکن را کمتر می‌کند. دستگاه TENS عضلات را با اعمال شدت‌های متغیر و کاملاً ایمنی از جریان برق تحریک می‌کند. دستگاه TENS گرفتگی و اسپاسم عضلات را کاهش و تولید اندورفین، یعنی مسکن طبیعی خود بدن را افزایش می‌دهد.

 درمان با عمل بسته و بلوک عصبی کمر

عمل بسته کمر

در بیشتر موارد روش‌های درمانی عمل بسته و بلوک عصبی در کنار سایر روش‌های کمکی درمان مانند انجام تمرینات ورزش کمردرد و نرمش منظم برای درمان و تسکین درد کفایت می‌کنند.

تزریق‌ها یا تحت دستگاه سونوگرافی در کلینیک انجام می‌شود و یا تحت دستگاه فلوروسکوپ در بیمارستان. باید در نظر داشت که برای بالا بردن دقت کار، تمامی تزریق‌ها در کلینیک امید تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود؛ که روشی بی‌خطر و کم‌هزینه‌تر از دستگاه فلوروسکوپ است زیرا هیچ‌گونه اشعه‌ای در این روش استفاده نمی‌شود.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال جهت مدیریت درد مفید است و از طرفی دیگر راهی برای رفع فشردگی اعصاب است. این فشردگی ممکن است فتق دیسک که منجر به سیاتیک می‌شود و تنگی کانال نخاعی که باعث فشردگی کانال نخاعی یا ریشه‌های عصب می‌شود را در بربگیرد.

تزریق ترانسفوورمینال (بلوک فاست)

تزریق ترانسفوورمینال

در تزریق ترانسفورمینال، ماده استروئیدی با تأثیر درمانی طولانی‌مدت در درون حفره کنار ستون فقرات، موسوم به فورامن، در محل وجود ریشه‌های عصبی تزریق می‌شود. از این تزریق‌ها گاهی اوقات با اصطلاح بلوک‌های عصبی، یا بلوک‌های اپیدورال ترانسفورمینال یاد می‌شود و یکی از انواع عمل‌های بسته و بلوک عصبی کمر است.

تزریق فاست

تزریق فاست درمان درد سیاتیک

تزریق در مفصل فاست یا انسداد عصب میانی برای کاری بیش از کاهش درد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این روش ابزار تشخیصی مؤثری برای تعیین علت بروز گردن درد و کمردرد در بیماران است. زمانی که اعمال بی‌حسی موضعی و استروئیدها موجب کاهش درد ناشی شده از مفاصل فاست می‌شود بنابراین این نتیجه مفصل فاست را به‌عنوان منبع بروز درد تائید می‌کند و این امر در صورت لزوم امکان هدفمند درمانی و مدیریت طولانی‌مدت درد را فراهم می‌کند.

 تزریق در مفصل ساکروایلیاک

ساکروایلیاک

تزریق در مفصل ساکروایلیاک (SI) یا بلوک مفصل ساکروایلیاک برای تشخیص یا درمان درد پایین کمر و یا علائم سیاتیک ناشی از نقص عملکرد مفصل ساکروایلیاک انجام می‌شود. دو مفصل ساکروایلیاک، یکی در سمت راست و یکی در سمت چپ وجود دارد. از کار افتادن و یا التهاب این مفصل باعث درد می‌شود. تزریق در مفصل ساکروایلیاک که تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود، هدف دوگانه‌ای را دنبال می‌کند، این تزریق هم برای تعیین منشأ درد و هم برای تسکین درد مفید است.

بلوک رادیوفرکوئنسی

بلوک رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی روشی است که طی آن عصبی که موجب بروز درد شده از بین می‌رود. این کار می‌تواند منجر به تسکین درد شدیدی شود که ماه‌ها و حتی گاهی سال‌ها ادامه داشته است. در روش رادیوفرکوئنسی با استفاده از گرمای حرارتی توانایی اعصاب در انتقال سیگنال‌های درد متوقف می‌شود. این فرایند با استفاده از فلوروسکوپی انجام می‌گیرد. فلوروسکوپی یک نوع اشعه ایکس است که تصاویر را به صورت زنده نشان می‌دهد. پزشک ابتدا برش کوچکی را ایجاد می‌کند و سپس از طریق آن سوزن‌های رادیوفرکوئنسی خاصی را به سمت ناحیه‌ی متأثر هدایت می‌کند. هنگامی که سوزن به منطقه مورد نظر برسد انرژی حرارتی اعمال می‌شود.

لیزر نوکلئوتومی

لیزر نوکلئوتومی

لیزر نوکلئوتومی زیر پوستی یک روش حداقل تهاجمی است که شامل حذف ماده درونی دیسک بیرون زده است که ریشه عصب یا نخاع را فشرده کرده است. این روش با قرار دادن یک سوزن در دیسک آسیب‌دیده آغاز می‌شود. سپس آندوسکوپی  ديسك كمر به روش هيدروسيژن پروب تصویری مجهز به یک لیزر، بعضی یا تمام سلول‌های پالپی مرکزی را تبخیر می‌کند. این روش دو هدف را دنبال می‌کند:

  •  برای رفع فشار از ریشه عصب آسیب دیده یا نخاع
  • تغییر پالپ هسته‌ای اجازه می‌دهد تا جراح، در صورت نیاز، مواد باقی مانده دیسک را به دور از ریشه نخاع یا عصب هدایت کند. این فرآیند ممکن است در جلوگیری از بروز بیرون‌زدگی دردناک دیسک و هرنی دیسک در آینده مفید باشد.

تزریق اوزون

تزریق اوزون

اوزون درمانی یک روش تزریقی است که باعث تحریک و بازگشت جریان خون به بافت‌ها می‌شود و با مهیا کردن مواد لازم برای بافت‌های آسیب دیده باعث بازسازی و بهبودی آن‌ها می‌شود. این عمل معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل به کمک تصاویر فلوروسکوپی انجام می‌شود و دستگاه به‌گونه‌ای متمرکز می‌شود که تصویری واضح را برای مشاهده ناحیه آسیب‌دیده به دست دهد. سوزن به کمک تصاویر فلوروسکوپ وارد دیسک معیوب می‌شود و سپس 3 تا 10 سی‌سی مخلوط اکسیژن ـ اوزون درون دیسک تزریق می‌شود.

 پی آر پی درمانی جهت رفع درد

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی درمانی امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های رفع درد می‌باشد. این روش روشی غیر جراحی است که از طریق تحریک طبیعی فرایند طولانی‌مدت التیام در بسیاری از مشکلات عضلانی-استخوانی می‌تواند درد را تسکین دهد.

پی آر پی درمانی شامل استفاده از خون فرد و تصفیه آن جهت جداسازی گلبول‌های قرمز و سپس تزریق پلاسمای باقی مانده در ناحیه مورد نظر در بدن جهت سرعت بخشیدن به فرایند التیام می‌باشد. همانند داروهای ضد درد تأثیر آن به مرور زمان از بین نمی‌رود. با این حال نتایج پی آر پی همیشه بلافاصله قابل لمس نیست و ممکن است کمی زمان ببرد تا بیمار تاثیر مثبت پی آر پی را احساس کند.

تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی برای درد سیاتیک

ورزش های فیزیوتراپی

 که ترکیبی از تمرینات تقویتی، کششی و ایروبیک هوازی هستند تقریباً از اجزای اصلی در هر نوع برنامه درمانی سیاتیک هستند. هنگامی که بیماران در یک برنامه منظم از تمرینات تقویتی، کششی و ایروبیک شرکت می‌کنند درد سیاتیک آن‌ها می‌تواند سریع‌تر بهبود یابد و احتمال تکرار درد در آینده کمتر است. درمان سیاتیک با ورزش معمولاً بر دو حوزه کلیدی متمرکز هستند:

پل

پل

تمرین پل بر مفصل‌بندی ستون فقرات متمرکز است که این به کشش مهره‌هایی کمک می‌کند که سفتی عضلات بخش تحتانی کمر را تسکین می‌دهند و باعث کاهش درد رگ سیاتیک می‌شود.

  • به صورت طاق باز روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کرده پاها را به صورت ثابت روی زمین قرار دهید. به منظور آماده شدن برای این تمرین هوا را به درون ریه‌ها بکشید.
  • هوا را از ریه‌ها بیرون دهید و لگن را به آرامی به داخل فشار دهید.
  • به حرکت دادن و بلند کردن ستون فقرات از زمین ادامه دهید و در حالی که بخش فوقانی کمر و کتف‌های خود را روی زمین نگاه داشته‌اید لگن را از زمین بلند کنید.
  • هوا را به درون ریه‌ها بکشید تا حالت خود را در بالای پل حفظ کنید.
  • هوا را از ریه‌ها بیرون بدهید، هر بار یکی از مهره‌های ستون فقرات را پایین آورده روی زمین بگذارید. به حالت اول برگردید.
  • این تمرین را 5-7 بار تکرار کنید.

پلانک

پلانک

برای انجام این ورزش:

  • رو به زمین قرار بگیرید، دست‌ها را در جلوی صورت قلاب کنید و در همان حال ساعد دست‌ها را به شکل عدد 7 روی زمین ق

    علل دیگر درد سیاتیک

    رار دهید.

  • پاها را به عقب حرکت داده در حالت پلانک یا تخته قرار دهید و در همان حال شانه‌ها را مستقیماً در بالای دست‌ها نگاه دارید، لگن را به داخل ببرید، عضلاتی که اطراف ستون فقرات را گرفته‌اند درگیر کنید و بدن را تراز نمایید.
  • این حالت را حفظ کرده و حداقل به اندازه 10 نفس عمیق بکشید و در همان حال با هر بار بیرون دادن هوا شکم را به درون بکشید و لگن را بیشتر به داخل ببرید.

جراحی

جراحی

درمان سیاتیک به ندرت به انجام عمل جراحی نیاز دارد.

اما ممکن است نوعی جراحی به نام جراحی دکمپرشن (برداشت فشار)مورد توجه قرار گیرد اگر:

  • این حالت علت قابل شناختی مثل بیرون‌زدگی دیسک داشته باشد
  • علائم نسبت به دیگر روش‌های درمانی واکنشی نشان ندهند
  •  علائم به طور افزایشی در حال تشدید باشند

جراحی دکمپرشن شامل چندین تکنیک مختلف است که عبارتند از:

  • دیسکتومی: در این روش بخشی از دیسک بیرون زده که بر روی عصب فشار وارد می‌کند برداشته می‌شود. دیسکتومی رایج‌ترین نوع جراحی است که انجام می‌شود.
  • جراحی فیوژن (خشک کردن): ممکن است با استفاده از یک کیج فلزی یا پلاستیکی در بین مهره‌ها و با پشتیبانی پیچ و میله، مهره‌هایی که از جای خود بیرون آمده‌اند را به هم متصل کرد و جوش داد.
  • لامینکتومی: روشی است که غالبا از آن جهت درمان تنگی کانال نخاع استفاده می‌شود که طی آن بخشی از مهره‌ها به نام لامینا برداشته می‌شود
  • میکرودیسککتومی: در این عمل جراحی قسمتی از دیسک دچار بیرون‌زدگی که به عصب فشار وارد می‌کند برداشته می‌شود.  این عمل جراحی عموماً 4 تا 6 هفته بعد از اینکه درد شدید با روش‌های غیر جراحی تسکین نیافت در نظر گرفته می‌شود.
  • آندوسکوپی ديسك كمر به روش  روشی برای درمان فتق دیسک است که در آن از نیروی آب برای رفع کمردرد استفاده می‌شود. در این عمل برخلاف لامینکتومی یا لامینوتومی و جراحی‌های باز معمولی یا آندوسکوپی، به هیچ وجه بافت استخوانی بریده نمی‌شود. آندوسکوپی  ديسك كمر به روش هيدروسيژن، درمانی سرپایی است و بیمار یک تا دو ساعت پس از اتمام عمل ترخیص می‌شود.

بسیاری از افراد نتایج خوبی از انجام جراحی به دست می‌آورند اما همانند هر عمل جراحی دیگری خطراتی نیز وجود دارد.

دامنه عوارض جانبی بالقوه از نسبتاً جزئی مثل بروز عفونت در محل انجام عمل تا مشکلات جدی‌تر مثل آسیب‌دیدگی دائمی ستون فقرات متفاوت است.

جراح قبل از انتخاب عمل جراحی ستون فقرات در مورد مزایا و خطرات این روش درمان با شما گفتگو خواهد کرد.

 کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

آخرین مقالات
سیاتیک و برنامه بدنسازی

سیاتیک و برنامه بدنسازی

سیاتیک می‌تواند مانع ورزش کردن و بدن‌سازی شود. در حالی که بدن سازی ممکن است باعث درد ورزشی در کمر…

61 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من چندسالی است که سیاه تیک دارم و خدا را شکر کمرم را اذیت نمیکند اما مشکل اساسی من هر دو پاهام است که خیلی اذیتم میکنه. احساس میکنم که رگ های پاهام جمع میشود و باید حرکت کششی انجام بدم و همیشه باید یک جسم سنگین را روی پاهایم قرار بدم تا خون جمع بشه و بعد از اینکه جسم سنگین را از روی پاهایم برداشتم همانند ابی که پشت سد جمع شده باشد خون با سرعت حرکت میکنه و چند دقیقه من احساس ارامش و سبکی در پاهام می کنم اما باز دوباره درد پاهام شروع میشود

    پاسخ
  • باسلام وخسته نباشید
    من حدودا 20 روز پیش
    بارسنگین بلند کردم
    کمر دردو درد در باسن و
    گاهی وقت ها پام تیر
    میکشه اصلابیشتر از3
    دقیقه نمیتونم بشینم
    خواستم بدونم این درد
    ازسیاتیکه ممنون میشم
    جواب بدید.باتشکر

    پاسخ
  • سلام من پارگی دیسک درقسمت ال 1 وال 2 داشتم عمل کردم الان دو سال میگذره درد ندارم ولی هنوز قسمتی از کف پام و سفید ران پام بی حس هست علت چیست.اون موقع که عمل کردم پام از ساق به پایین کاملا بی حس بود.

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ۷:۳۸ ق٫ظ

      علت های مختلفی می تواند داشته باشه که محتمل ترین ان آسیب به عصب در ناحیه کمر است که بر ای تشخیص دقیق ان باید تست عصب و عصله انجام شود
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلا من 16سالمه من اول کمرم درکودکی هرچند مدت 1بار تیر می کشید بعد به درد همیشگی تبدیل شد وبعد به پاهام انتشارپیداکردوالان در مچ پام درد همیشگی وجودداره البته اول که میخوام راه برم درد تیزی یه نیم ساعتی منو اذیت میکنه مخصوصا درمچ پاهام وتقریبا بعد از گرم شدن خیلی کم میشه ودوباره وقتی نشستم درد خیلی شدیدی درحدود 5دقیقه کم وازبین میره وفکر کنم درد بین استخوان ها است وفکر کنم اززمانی که یه ضربه به بالای سرم خورد شروع شد ممنون میشم اگر جوابمو بدین

    پاسخ
  • باسلام از مطالب اموزنده شما بهره بردم ممنون از شما من هم درد سیاتیک شدید دارم و کف پاهام سوز سوز می شود و حدود ۲ماهه خوب نمی شه لطفا مرا بیشتر راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ۷:۳۷ ق٫ظ

      سلام در صورتی که ام ار ای یا نوار عصب و عضله دارید تصویر آن را در تلگرام یا واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا دقیق تر بتونم نطر بدم

      پاسخ
  • سلام وخسته نباشید اقای دکتر پدر من حدود یک هفته هست که وقتی میشینه کمرش شروع به دردکردن میکنه قبلا هم کمرش رو عمل کرده بخاطر دیسکش ولی الان یه هفته هست که وقتی میشینه شروع به درد کردن میکنه وقتی میخوابه نمیتونه بلندشه نمیتونه خم شه

    پاسخ
  • سلام وتشکر آقای دکتر من کرمانشاهی هستم و معلمم بیش از یکسال درد از پایین کمر به باسن وپشت را واوج آن به ساق پایم میزند که پس از حدود 10 دقیقه را رفتن ویا 5 دقیقه نشستن شروع میشه یه دکتر میگه دیسک خفیفه و میخوای عمل کنم یه دکتر دیگه میگه عصب سیاتیکت گیر کرده ماندم کدام درست میگن ومن چه کنم بخصوص که پولم ندارم برای هزینه های سنگین ورزش پراکنده هم انجام میدم فایده نداره همین که چند دقیقه راه میرم درد ساق پام شروع میشه وباید کمی بشینم وبعد دوباره راه برم اگه نشینم پنجه وکف پام کمی خواب میره چه کنم تو را به خدا راهنماییم کنین دیگه از این درد که تحرکم را گرفته و نمی زتره زیاد راه برم خسته شدم و واقعا پول خیلی کمی برا درمان دارم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۸ بهمن ۱۳۹۸ ۵:۲۵ ق٫ظ

      با توجه به شرح حال باید دارودرمانی را شروع کرده و ۱۵ جلسه فیزیوتراپی انجام دهید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید نشانه های سیاتیک کمر رو دارم ایا شما درمان با باد کش یا کوزه را توصیه میکنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۸ بهمن ۱۳۹۸ ۵:۲۵ ق٫ظ

      سلام خیر

      پاسخ
    • باسلام
      من بعد از بلند کردن یه جسم سنگین دچار درد شدید درناحیه انتهای کمر و باسن و پشت پای راست شدم.یکی دوروز اول کمتر بود.به طوری که با دراز کشیدن بهترمیشد.الان راه رفتن و نشستن بشدت دردناک شده .کارمم کار ساختمونیه.چند سال پیشم همینجوری شده بودم باشدت خیلی بیشتر.هیچ مسکنی هم جواب نداد مث الان.با استراحت بهترشدم.سوالم اینه که دیسکه یا سیاتیک و اینکه چکار کنم بهترشه.ممنونم

      پاسخ
      • دکتر محمد مسعود خالصی
        ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۵:۴۱ ق٫ظ

        بله به احتمال زیاد دچار آسیب دیسک شده اید که باید معاینه شده و ام آر آی تهیه شود تا بتوان برنامه درمانی برای شما در نظر گرفت

        ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

        پاسخ
  • اقای دکتر من سیاتیک دارم ام ار ای هم گرفتم دکتر معالجم برای اولین تشخیص گفت عمل بشه ایا راهی برای عمل نکردن هست مرکزی برای طب سوزنی هست معرفی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۸ بهمن ۱۳۹۸ ۵:۲۴ ق٫ظ

      سلام لطفا تصویر ام ار ای رو در تلگرام یا واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا بتونم نطر دقیق تر بدم

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید.من الان 5ماهه دیسک کمرمو عمل کردم مهره5کمرم سمت راست یه مدت از درد،زیاد پهلو چپ به سمت راست کج شده بودم.رفتم فیزیوتراپی.تو همون ماه اول جراحیم ترکشن و…انجام دادن بروم اما بدتر شدم.کلا نمیتونم بشینمم دیگه.درد قسمت پهلوم هست جدیدن کف پامم سوزن سوزن میشه.همه میگن لقی مهره کمره میترسم دیگه از جراحی.میشه کمکم کنید…ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۸ بهمن ۱۳۹۸ ۵:۲۴ ق٫ظ

      سلام در اولین اقدام باید تست عصب از شما گرفته بشه تا شدت اسیب رو بتونیم تشخیص بدیم و بعدد از اون درمان رو در نطر بگیریم
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • آقا ی 57 ساله هسنم مدت 8 سال اختلالات حرکتی در زانو به پایین و بی حسی در کف پا و بی قراری در هر دو پا وقتی خواب هستم نمیدانم و حس نمی کنم که کدام پام روی پای دیگرم است و وقتی دمپایی می پوشم در هنگام راه رفتن بدون ایتکه متوجه شوم ومپایی از پایم در می آید و یا موقع رانندگی نمی دانم پایم روی کدام پدال است آیا پدال گاز یا گلاج تشحیص نمی دهم و بار ها به این خاطر تصادف کردم لطفا راهنمایی فرمایید متشکرم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۸ بهمن ۱۳۹۸ ۵:۲۴ ق٫ظ

      لطفا تصویر مدارک پزشکی که دارید رو در تلگرام یا واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا دقیق تر خدمتون نطر بدم

      پاسخ
  • من عمل بازانجام دادم.وپلاتین گذاشتم.ولی هنوز سیاتیکم اذیت میکنه.باید چه کاری انجام بدم؟؟؟

    پاسخ
  • سلام من درد کمر و پام که ناشی از سیاتیک بود خوب شد با حرکات کششی . مسکن اما کف پام گزگز و سوزن سوزن میشه دکتر عمومی رفتم امپول زد و قرص کلردیاپوکساید و فلو کسیب واسم تجویز کرد اما چند روزه بعد مصرف این گزگز و سوزن سوزن بیشتر شده و آزارم میده البته توی باشگاه حرکات پا انجام دادم نمیدونم به خاطر اون هم هست بیشتر شدنش؟؟ چی کار کنم؟

    پاسخ
  • سلام درد عصب سیاتیک بیشتر در لگن چپ‌ دارم و هیچ مسکن جواب نداده .چکار کنم .

    پاسخ
  • محمدایزدپناه
    ۵ آبان ۱۳۹۸ ۱:۱۱ ق٫ظ

    باعرض سلام وادب خدمت اقای دکتر .اقایی 33ساله امازمشهد. که دچاردیسک کمرشدم دوسال پیش عمل کردم بخاطرپارگی دیسک الان بهددوسال دوماهه درداومده سراغم به پای چپم انداخته ازباسن تاپایین پاکه کف پاهم گزگزومورمورهم داره دردبه حدیه که نمیتونم ازشدت دردبخوام نمیتونم راه برم درازکشم .پیش دکترهم بردنم گفت بایدام ارای تزریقی برم که بدونه ازکجاس .سوال من اینجاس لطفا راهنماییم کنین چکارکنم لازم باشه مطب تونم میام .ممنون باتشکر.

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۷:۱۲ ق٫ظ

      سلام وقت بخیر برای این مشکل شما دو احتمال وجود دارد
      اول اینکه احتمال چسبندگی بعد از عمل اول باشد که می توان با تزریق های خاصی ان را برطرف نمود و برای تشخیص ان نیاز به تهیه ام ار ای با تزریق و نوار عصب و عضله هستیم
      مورد دوم این که بیرون زدگی دیسک جدیدی اتفاق افتاده باشد که ان هم با ام ار ای تشخیص داده می شود که با توجه به نوع و شدت درمان های متفاوتی دارد

      پاسخ
  • ایا وجود ترکشهای زیاد درقسمت لگن وباسن می تواند باعث دردسیاتیک شود

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ۸:۰۹ ق٫ظ

      سلام بله حتما می تواند موجب آزردگی عصب سیاتیک شود و برای جلوگیری از ایجاد اسیب شدید باید حتما معاینه و بررسی شود

      پاسخ
  • جواد کلاته عربی
    ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۳ ب٫ظ

    سلام من ام آر آی شدم پارسال و گفتن باید عمل کنم و پلاتین بزارم
    ولی ترس از عمل و وزن بالای خودم منو مجاب ب انجام عمل نکرد
    الان پای چپم بی حسه و از مچ به کل نمیتونم پامو تکون بدم
    پای راستم هم درد سیاتیک دارم
    لطفا راهننایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۴ دی ۱۳۹۸ ۵:۵۴ ق٫ظ

      سلام باید بررسی دقیق تری انجام شود و ام ار ای شما مطالعه شود در این مواقع می توان با انجام عمل های بسته و تزریقات تخصصی کمک کرد

      پاسخ
  • سلام اقای دکتر خانمی 46 ساله هستم دیسک کمر وگردن دارم والان حدود یک ماه است که دردی از ناحیه لگن شروع میشه وتا نوک انگشتان پام ادامه داره احتمال سیاتیک دادن ولی بخاطر کرونا نمیتونم به مطب دکتر برم اگه امکان داره دارویی بهم معرفی کنین وراهنماییم کنین درد داره خیلی اذیتم میکنه .خیلی ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۴:۴۷ ق٫ظ

      سلام وقت بخیر با توجه به اینکه شما شرح دادید حتماً بایستی که معاینه بالینی انجام شده و به منظور بررسی دقیق تر علایم شما تست نوار عصب و عضله از پاها تهیه کنیم

      تعیین وقت
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من یک ساله درد سیاتیک دارم الان نسبت به قبلا بهتر شدم ایا این درد با مرور زمان خوب میشو یا دائمی است

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ۶:۴۵ ق٫ظ

      سلام وقت بخیر برای اینکه بتوان نظر دقیق تری دارد با درد سیاتیک شما بدهم باید اطلاعات کامل تر در اختیار بنده قرار بدید عکس ام آر آی رو برای بنده ارسال کنید و همچنین شرح حال دقیق بدید و سن تون رو هم اعلام کنید به منظور دریافت مشاوره رایگان می توانید از طریق تلگرام یا واتساپ در تماس باشید

      ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      تعیین وقت
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام آقای دکتر من ۴۴ سال دارم و شبها سمت چپ پهلو میگره و تیر میکشه و وقتی منشینم درد بهتر میشه راه که میروم هم بهتر میشه ولی شب موقع خوابیدن اذیت میکند و یک مقدار درد در عضله ران چپم هم احساس میکنم.مشکل حرکتی ندارم ولی موقعی که پامیشوم کمرم کمی خشک عمل میکند.من قبلا دچار کم آبی مهره ۴ و۵ بودم.شما چه دستوری میفرمایید

        پاسخ
        • دکتر محمد مسعود خالصی
          ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰ ق٫ظ

          با توجه به شرح حال احتمالا گرفتگی مفصلی در ناحیه کمر دارید که با درمان های دستی قابل درمان است.

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • باسلام جناب دکتر من گرفتگی کانال دارم و نمی خام عمل کنم می توانید راه حل برای درد سیاتیک پام بکنید ممنون میشم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

      به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

      ۱. سن بیمار
      ۲. شرح حال بیماری
      ۳. تصویر مدارک پزشکی
      ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن

      شماره واتس اپ یا تلگرام ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر من سیاتیک کمردرد دارم و مدت 9 ماهه سیاتیک کمردرد منجر به بی حسی پای سمت چپم شده که بدرستی نمیتوانم راه بروم و پاشنه پام بی حسه و نمیتوانم روی پاشنه پا بایستم . با چند جلسه لیزر درد کمرم خوب شد ولی بی حسی پام از بین نرفت ( حالت خواب رفتگی ) دارد. عکس ام ار آی و نوار عضب هم انجام دادم دکتر گفته کانال نخاعی تنگ شده و خون رسانی انجام نمیشه لطفا منو راهنمایی بفرمائید چکار باید بکنم . بسیار ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶ ق٫ظ

      به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

      ۱. سن بیمار
      ۲. شرح حال بیماری
      ۳. تصویر مدارک پزشکی
      ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن

      شماره واتس اپ یا تلگرام ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید دوسه سالی است که از ناحیه عصب سیاتیک رنج میبرم تقریبا دوسال پیش ی امپول شل کننده عضلات زدم متوکاربامول از اون روز درد سیاتیک دارم فک کنم به روی عصبم زد لطفا راهنماییم کنید ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۵:۰۶ ق٫ظ

      آیا بعد از این مورد معاینه کمر شده اید؟

      در صورتی که امپول روی عصب زده شده بود علائم دیگری داشتید، این مورد شما باید معاینه و بررسی شود.

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من پدرم يك برا براي تنگي كانال عمل كرده ولي بازم الان تنگي كانال داره و رگ سياتيك رو در گير كرده و باي چپ رو لمس كرد ايا مي توان با عمل يا هر كار ديگه به حالت عادي خود برگرده

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶ ق٫ظ

      این مورد از آسیب به عصب و ایجاد فلجی را باید از طریق توانبخشی عصبی درمان نمود. این تکنیک های کاردرمانی با کمک تکنولوژی کامپیوتری و روباتیک انجام می شود.

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
    • سلام اقای دكتر من دوستم یک ماه پیش تصادف کرده و باعث فلجی موقتش شده هروز فیزیوتراپی میشه ولی هنوز نمی تونه دست و پاشو حرکت بده و شبا دست وپاش درد حس میکنه (احساس سردی وگرمی) ایا دارویی خاص باید مصرف کنه متشکر میشم اگه راهنمایی کنین.

      پاسخ
      • دکتر محمد مسعود خالصی
        ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۵:۴۵ ق٫ظ

        سلام وقت بخیر
        به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

        ۱. سن بیمار
        ۲. شرح حال بیماری
        ۳. تصویر مدارک پزشکی
        ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن
        ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ واتس آپ

        پاسخ
  • سلام آقای دکتر من دیسک مهره پنج بیرون زده بود ک ب روش سنتی جاانداختن الان عصب سیاتیک پام خیلی در میکنه کف پام کلا بی حسه و راه رفتنم دچارمشکل کرده برادرمانش تعدادی ورزش بهم دادن حالابایدچیکارکنم ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶ ق٫ظ

      سلام باید حتما ام ار ای از کمر تهیه شود این فشار برعصب که علامت ایجاد کرده موجب آسیب جبران ناپذیر خواهد شد اگر درمان نشود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • با سلام و خسته نباشید بنده فتق دیسک دارم ولی سیاتیک روی پام میزنه نه پشت پام هرچقد خوندم هیچ کجا ندیدم جلو پا درگیر باشه این سیاتیکه؟

    پاسخ
  • فرهادشیرودعلیجانی
    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ۶:۵۱ ق٫ظ

    آقای دکتر، درودبرشما، من آم ار ای دکتر معالج گفتن پارگی دیسگ که باید عمل بشی. آیا راه دیگری هست. باتشکر

    پاسخ
  • سلام اقای دکتر من مهری ۴ و۵ مشکل دیسک داره
    ام ارای کردم گفتن عمل باید کنم ولی ۳روزه کمرم دردش افتاده ولی پای چپ از لگن تا کف پا به شدت تیرمیکشه
    بطوری که اصلن نمی توانم بخوابم ولی راه که میرم دردش کم می شود ممنون می شوم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ۶:۳۹ ق٫ظ

      لطفا تصویر ام ار ای را در شماره ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا نظر در مورد نحوه درمان دریافت کنید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام جناب دکتر عزیز بنده دچارپارگی دیسک ال 5 اس ۱ شدم بطوریکه رانهای پاهام سرشده ودر رانندگی بیشتراز 1ساعت کمروپاهام درد میگیره واندام تحتانی روموردحمله قرارمیده لطفا راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

      سلام وقت بخیر
      به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

      ۱. سن بیمار
      ۲. شرح حال بیماری
      ۳. تصویر مدارک پزشکی
      ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن

      شماره واتس آپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان