عمل بسته دیسک کمر به روش تزریق اپیدورال

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲

دیسک کمر و درد ناشی از آن یکی از مشکلات شایع ستون فقرات است که بسیاری افراد از آن رنج میبرند. برای درمان دیسک کمر راه‌­های زیادی وجود دارد که از روش‌­های کم تهاجمی مانند فیزیوتراپی، ماساژ درمان و ورزش تا روش­‌های تهاجمی یعنی انواع جراحی را شامل می­شود. یکی از روش­‌های درمان، عمل بسته دیسک کمر است که خود انواع مختلفی دارد.

عمل بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال (ESI) تزریق دوز کمی از داروهای ضدالتهابی (به نام گلوکوکورتیکوئید) به قسمت تحتانی کمر برای تسکین درد در پاها یا کمر است. این دارو به ناحیه‌ای از بافت چربی اطراف عصب نخاعی موسوم به فضای اپیدورال تزریق می‌شود. عمل بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال با کاهش التهاب می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند. این عمل می‌تواند هم یک درمان باشد و هم راهی برای تشخیص مشکل ریشه عصبی خاص.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

استروئید چیست؟ 


استروئیدها یک نام کلی برای گروهی از گلوکوکورتیکوئیدها هستند. استروئیدهای تزریقی داروهایی هستند که به صورت مصنوعی تولید شده‌اند و به کورتیزول، یک هورمون طبیعی تولید شده توسط غده فوق کلیوی و مغز، شباهت دارند. استروئیدها به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند و برای درمان انواع بیماری‌های التهابی و بیماری‌های دردناک، از جمله فتق دیسک کمر، استفاده می‌شوند.

قبل از عمل


عمل بسته دیسک کمر به روش تزریق اپیدورال

قبل از عمل با پزشک معالج خود ملاقات خواهید کرد و پزشک خطرات و مزایای این روش را بررسی کرده و به هرگونه سؤالی که ممکن است داشته باشید پاسخ‌ می‌دهد. عوارض جانبی احتمالی عم بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال شامل موارد زیر است:

  • عفونت
  • خونریزی
  • سردرد ناشی از ستون فقرات
  • ضعف موقت یا بی‌حسی پا

دو هفته قبل از عمل:

  • اگر دچار اختلالات خونریزی هستید یا از رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، کومادین(وارفارین)، پلاویکس(کلوپیدوگرل)،تیکلید(تیکلوپیدین)، هپاری، رولکسان(آنوکساپارین)، فراگمین (دالتپارین)، آگره نوکس، دی پیریدامول، یا NSAIDS (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، نابومتون، دیکلوفناک، اتودولاک، ایندومتاسین، کتورولاک، ملوکسیکام، پیروکسیکام، کتوپروفن، اکساپروزین) یا بخصوص هرگونه داروی ضد رطوبت گیاهی استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای ذکر شده در بالا ممکن است خطر عوارض خونریزی را افزایش دهد.
  • اگر شما از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، لطفا با پزشک مراقبت‌های اولیه و یا متخصص قلب تماس بگیرید و سوال کنید که آیا قطع مصرف دارو بی‌خطر است یا خیر. به شما آموزش داده می‌شود که چگونه قبل از تزریق، مصرف آن را متوقف کنید. این امر احتمال بروز عوارض خونریزی را کاهش می‌دهد.
  • لطفا صادقانه تمام داروهای خود را با ما قبل از عمل بسته دیسک کمر بررسی کنید. لطفاً در مورد هرگونه تغییر در داروهایتان، کارمندان ما را بطور کامل مطلع کنید.
  • لطفاً اگر در 4 هفته گذشته دچار تب شده‌اید، تحت درمان با آنتی‌بیوتیک قرار گرفته‌اید، بستری شده‌اید یا هرگونه بیماری دارید با پزشک خود در میان بگذارید. شما باید در روز عمل سالم باشید.

چه کارهایی قبل از عمل انجام می‌شود 


چه کارهایی قبل از عمل بسته دیسک کمر انجام می‌شود

وقتی برای انجام عمل بسته‌بندی دیسک کمر با تزریق اپیدورال به پزشک مراجعه می‌کنید، فشار خون و ضربان قلب شما اندازه‌گیری می‌شود تا پزشک مطمئن شود که هیچ بیماری اساسی وجود ندارد که ممکن است عمل را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، به طور معمول تست ادرار نیز انجام می‌شود.

اگر شما دیابت دارید، حتماً باید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا استروئیدهایی که در تزریق استفاده می‌شوند ممکن است سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، مهم است که این مسئله را به پزشک خود ارائه کنید تا بتواند سطح قند خون شما را پس از عمل کنترل کند.

اگر احتمال بارداری وجود دارد، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. هدایت اشعه ایکس معمولاً برای اطمینان از صحیح بودن و تزریق صحیح استروئید در منطقه مورد نیاز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه زنان باردار نباید به اشعه ایکس معرض شوند، بنابراین مهم است که در صورت بارداری، این موضوع را به پزشک خود اعلام کنید.

مشاور درد شما با شما در این زمینه صحبت خواهد کرد و به شما امکان می‌دهد هر سوالی دارید مطرح کنید. از شما خواسته می‌شود فرم رضایت‌نامه را امضا کنید، با این مضمون که شما قبول دارید این تزریق را انجام دهید. این کار از مراحل معمول عمل است و به این معنی نیست که خطرات قابل توجهی پس از عمل بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال شما را تهدید می‌کند.

روز عمل


در طی عمل کاملاً بیدار خواهید بود. گاهی اوقات برای تسکین درد از آرام‌بخش استفاده می‌شود. در هنگام برنامه‌ریزی با پزشک یا کارمندان خود صحبت کنید.

  • اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است میزان قند خون شما افزایش یابد. پزشک مراقبت‌های اولیه یا کارمندان ما در مورد مدیریت قند خونتان به شما مشاوره می‌دهند. داروی دیابت خود را با خود همراه داشته باشید تا بتوانید بعد از عمل آن را مصرف کنید.
  • به مصرف تمام داروهای خود، بخصوص داروهای فشار خون ادامه دهید. تمام داروهای خود را با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را در صورت نیاز بعد از عمل مصرف کنید. لطفا توجه داشته باشید: قند خون و فشار خون شما باید در طول روز عمل در محدوده مطمئن قرار داشته باشد. پارگی ریشه عصبی بین مهره‌ای در دیسک باعث می‌شود تا برآمدگی دیسک به ریشه عصبی فشار بیاورد. دیسک پاره شده می‌تواند یکی از منابع درد ریشه عصب کمری باشد.

در طی عمل


در طی عمل بسته دیسک کمر

این عمل تقریباً 10 تا 30 دقیقه طول خواهد کشید.

  • در طول عمل روی شکم دراز می‌کشید.
  • تسکین درد ممکن است بلافاصله پس از تزریق دارو شروع شود. ممکن است تا زمانی که داروی ضد التهابی تاثیر خود را بگذارد، درد قبلی شما به طور مختصر عود کند. برای کاهش ناراحتی، کمپرس یخ را در محل تزریق قرار دهید.
  • ممکن است یک باند روی محل تزریق قرار گیرد.
  • شما 15 تا 30 دقیقه در اتاق ریکاوری استراحت خواهید کرد.
  • یک پرستار فشار خون و نبض شما را بررسی می‌کند. پرستار همچنین در مورد دستورالعمل ترخیص شما صحبت خواهد کرد.
  • یک فرد بالغ باید همراه شما باشد تا شما را به خانه ببرد. نباید خودتان رانندگی کنید.
  • ممکن است برخی از افراد بعد از انجام عمل، بی‌حسی یا عدم توانایی در راه رفتن را تجربه کنند. اگر این اتفاق بعد از عمل شما رخ دهد، می‌توانید از یک صندلی چرخدار برای کمک به رفتن به سمت خودرو استفاده کنید

دستورالعمل ترخیص 


دستورالعمل ترخیص هستند؛

  • حداقل 24 ساعت بعد از عمل از کار یا رانندگی کردن خودداری کنید.
  • می‌توایند رژیم غذایی عادی خود را داشته باشید.
  • در روز عمل فعالیت بدنی شدید نداشته باشید.
  • می‌توانید صبح روز بعد از عمل، بانداژ خود را بردارید.
  • می‌توانید دوش بگیرید. اما به مدت 24 ساعت حمام نکنید یا در وان آب داغ ننشینید.
  • اگر از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس، تیکلید، کومادین، هپارین، یا رولکسان استفاده می‌کنید، می‌توانید دوباره مصرف آن را شروع کنید. فضای اپیدورال (فضای اطراف دورا) شامل نخاع (داخل کیسه دوروی)، فورامن (فضای بازی برای عبور اعصاب)، رباط بین نخاعی ساکروم L5L4D ، و دنبالچه  (tailbone) است که در سطح مقطع نشان داده شده است و بنابراین فضای کیسه‌ای و فضای اپیدورال دیده می‌شود. روش تزریق اپیدورال بسته به محل تزریق شامل: 1. روش ترانس فورامینال  2. روش اینترلامینار   3. روش کودال می‌شود.

بعد از عمل 


بعد از جراحی بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال ممکن است متوجه شوید که پاهایتان کاملاً بی‌حس شده یا ممکن است احساس سوزن سوزن شدن را در پاهایتان تجربه کنید، اما این حالت معمولاً بعد از چند دقیقه از بین می‌رود.

زمان ریکاوری استاندارد معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت است و فشار خون بعد از عمل به مدت حدود نیم ساعت کنترل می‌شود.

بعد از عمل قادر به رانندگی نخواهید بود، بنابراین باید شخصی همراه شما باشد تا شما را به خانه ببرد. همچنین ممکن است لازم باشد یک نفر یک شب در کنار شما بماند، خصوصاً اگر آرامبخش به شما داده باشند.

به طور کلی دو قانون طلایی وجود دارد که باید پس از عمل بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال انجام دهید. ابتدا باید 24 ساعت بعد از تزریق استراحت کنید و آرام باشید. این بدان معنا نیست که شما به هیچ وجه نمی‌توانید کاری انجام دهید، بلکه به این معنی است که باید مراقب کمر خود باشید. ثانیا حدود یک هفته یا 10 روز پس از انجام عمل، لازم است که با یک فیزیوتراپیست کار کنید تا علت اصلی بیماری سیاتیک درمان شود و یاد بگیرید که چگونه از کمر خود مراقبت کنید!

چه چیزهایی باید درباره تسکین درد بدانم


به خاطر داشته باشید که در ابتدا بعضی افراد درد بیشتری دارند که معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. همچنین ممکن است دچار سردرد یا مشکل در خواب شوید. اما اگر این علائم شدید است، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین این علائم باید طی چند روز از بین بروند. بطور کلی:

  • تاثیر تزریق برای کاهش التهاب چند روز و حتی گاهی تا یک هفته طول می‌کشد. در ابتدا حتی ممکن است درد بیشتری نیز داشته باشید.
  • تزریق برای کمک به یافتن منبع درد فقط ممکن است باعث تسکین درد شود. بعداً همان احساسی را که قبل از تزریق داشتید احساس خواهید کرد.

نکاتی برای بهبودی

فارغ از دلیلی که برای آن تزریق انجام داده‌اید (تسکین درد یا تشخیص درد)، این نکات به شما در بهبودی کمک می‌کند:

  • هر زمان که احساس کردید می‌توانید، پیاده‌روی کنید.
  • در صورت نیاز استراحت کنید، اما بعد از نیم ساعت نشستن بلند شوید و حرکت کنید.
  • به طور جدی ورزش نکنید.
  • در روز عمل یا تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده رانندگی نکنید
  • زمانی که پزشک شما صلاح ببیند و اجازه دهد می‌توانید کار و فعالیت‌های دیگر خود را از سر بگیرید.
آخرین مقالات

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان