درمان ضربه، آسیب و شکستگی کمر

تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۲

متأسفانه ضربه خوردن به کمر (مهره‌های کمری) بسیار متداول است. ما به هزار و یک روش، از قبیل سوانح رانندگی، آسیب‌های ورزشی، بی‌احتیاطی در محل کار، سقوط، زمین خوردن و … به کمر خود آسیب می‌زنیم. پزشکان صدمه‌های کمر را به دو گروه اصلی با انرژی بالا (شدید) و پایین تقسیم‌بندی می‌کنند. سپر به سپر شدن دو ماشینی که یکی ایستاده است و دیگری با سرعت 5 مایل در ساعت به آن برخورد می‌کند یا زمین خوردن در حمام منجر به کمر دردی می‌شود که آسیب‌های حاصل از آن بسیار متفاوت از برخوردهای با انرژی بالا هستند که در آن مسافر از ماشین به بیرون پرت می‌شود. پزشک در صورت آگاهی کامل از سانحه پیش آمده بهتر می‌تواند نوع آسیب کمر را در اثر ضربه به کمر تشخیص دهد. دیگر مؤلفه حائز اهمیت به عامل‌های خطر آسیب کمر مربوط می‌شود. برای مثال استخوان‌های ستون فقرات بیماران مبتلا به پوکی استخوان (دارای استخوان نرم)، در مقایسه با استخوان‌های سالم و قوی با وارد شدن فشار کمتری می‌شکند.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

انواع آسیب کمر

صدمه‌ و آسیب  کمری نیز با توجه به بخش آسیب دیده‌ی کمر و پشت بدن تقسیم‌بندی می‌شوند. صدمه‌ها و ضربه به مهره های کمر می‌توانند بر استخوان (شکستگی)، دیسک (پارگی و بیرون زدگی) یا عضله (رگ به رگ شدن) تأثیر بگذارند. هر یک از این بافت‌ها در زمان التیام یافتن ضرورت‌های خاص خود را ایجاب می‌کند و ممکن است بهبود یکی بیش از دیگری به طول بیانجامد. پزشکان سطح یا سطوح آسیب و شکستگی مهره کمر را شماره گذاری می‌کنند. L1 (مهره کمری شماره 1) در بالای کمر و L5 در پایین کمر قرار دارد و استخوان خاجی یا ساکروم در زیر مهره‌های کمری واقع است. کمر به روش‌های گوناگون صدمه و آسیب می‌بیند، از رگ به رگ شدن کمر که به سرعت بهبود می‌یابد تا آسیب‌هایی دائمی که بیمار را دچار درد مزمن و شدید می‌سازند.

علت

نخاع عصب‌هایی را دربر می‌گیرد که واسطه انتقال پیام‌ بین مغز و بدن هستند. نخاع از گردن و پشت بدن عبور می‌کند. آسیب نخاعی در اثر بروز حوادثی مانند حوادث زیر بوجود می آید:

  • ضرب و جرح
  • سقوط و ضربه خوردن به کمر
  • تیر خوردن و زخم ناشی از گلوله
  • سانحه‌های صنعتی
  • تصادف وسایل نقلیه موتوری
  • آسیب‌ کمر در ورزشی

ضعف استخوان‌ها و دیسک‌ها، بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید که باعث آسیب و شکستگی کمری می‌شوند. همچنین، تنگ شدن مجرای حفاظتی نخاع به دلیل پیری نیز در بروز آسیب کمری تأثیر دارد.

صدمه مستقیم و مستقیم، مانند ضربه یا ضربه، در صورت ضعف استخوان‌ها یا دیسک‌ها در مهره‌های کمری رخ می‌دهد. برخی از قطعه‌های استخوان (مانند تکه‌های شکستگی کمری) یا تکه‌های فلزی (به عنوان نتیجه تصادف یا شلیک) به نخاع آسیب می‌زنند. آسیب کمری مستقیم همچنین به دلیل کشیده شدن، فشرده شدن یا فشار جانبی، مانند چرخش ناهنجار سر، گردن یا کمر در هنگام تصادف یا تلاش شدید در درمان دستی رخ می‌دهد. همچنین، درون یا خارج از مهره‌های کمری (به جز داخل کانال نخاع) با خونریزی، تجمع مایعات و تورم روبرو هستیم. تجمع خون یا مایع در مهره‌های کمری فشار ایجاد می‌کند و منجر به آسیب کمری می‌شود. بیشتر ضربه‌ها (صدمات) به مهره‌های کمری برای افراد سالم و جوان رخ می‌دهد و عمدتاً مردان 15 تا 35 سال را درگیر می‌کند. میزان مرگ و میر ناشی از آسیب ستون فقرات معمولاً در گروه سنی بزرگسالان بیشتر از گروه سنی کودکان است. عوامل خطر آسیب دیدن مهره‌های کمر عبارتند از:

  • شرکت در فعالیت‌های فیزیکی پرخطر احتمال ضربه به کمر را افزایش می دهد
  • راندن وسایل غیرموتوری، مانند دوچرخه، با سرعت بالا
  • شیرجه زدن در آب کم عمق

سالمندان دارای استخوان ضعیف به دلیل ابتلا به پوکی استخوان یا مبتلایان به عارضه‌های دیگری چون سکته مغزی که احتمال زمین خوردنشان بالا است نیز دچار آسیب دیدگی کمر می‌شوند.

علائم و نشانه ها

dolores-espalda-lasarenas-getxo-fisio-fisioterapia

علائم آسیب کمر به وسیله موقعیت و محل آسیب دیده متغیر است. آسیب به مهره‌های کمری ممکن است باعث ضعف و احساس کم‌حسی در ناحیه آسیب دیده و پایین آن شود. شدت علائم به این بستگی دارد که آیا صدمه به نخاع به صورت کامل (آسیب کامل) یا فقط یک بخش از آن (آسیب جزئی) رخ داده است. صدمه به مهره کمری اولین مهره و ناحیه پایین آن به آسیب مهره‌های کمری منجر نمی‌شود، اما احتمالاً منجر به سندرم کودا اکوینا (سندرم دم اسب) می‌شود که در این حالت، ریشه‌های عصبی در این ناحیه آسیب می‌بینند. در صورت بروز چنین آسیبی، باید بلافاصله با مرکز اورژانس تماس بگیرید تا بیمار به بیمارستان منتقل شود و به سرعت تحت عمل جراحی قرار گیرد. آسیب به مهره کمری در هر سطحی با عوارض زیر همراه است:

  • افزایش کشش عضلانی (اسپاسم یا گرفتگی)
  • از دست دادن کنترل طبیعی مثانه و روده که یبوست، بی‌اختیاری ادراری و اسپاسم مثانه را دربرمی‌گیرد.
  • کرختی
  • تغییر حواس
  • درد شدید
  • ضعف، بی حرکتی و فلج

علائم هنگام صدمه دیدن مهره‌های کمر بر یک یا هر دو پا تأثیر می‌گذارند و همچنین احتمال دارد عضله‌های کنترل کننده مثانه و روده نیز آسیب ببینند.

تشخیص

پزشک پس از انجام معاینه فیزیکی کامل، پرسش‌هایی را در زمینه محل بروز درد، درد ناگهانی کمر یا شدید، بی‌حسی یا تغییر حواس و نحوه راه رفتن و گام برداشتن مطرح می‌کند. در تصویرهای پرتونگاری (اشعه ایکس) اکثر موارد شکستن مهره ها مشخص می‌شود. با این حال، ممکن است از دیگر روش‌های تصویربرداری نیز برای آشکارسازی شکستگی‌های نامشخص و مشکوک استفاده شود؛ به این منظور پزشک دستور انجام ام آر آی و سی تی اسکن یا پرتونگاری دیگری را می‌دهد که در آن از بیمار خواسته می‌شود تا گردن را به جلو و عقب (تصویرهای دینامیک یا خمش ـ کشش) خم کند. در حدود 5% از آسیب‌ دیدن های کمر ، شکستگی ثانویه‌ای در نزدیکی شکستگی اصلی یا جای دیگری در ستون فقرات وجود دارد. پزشک معمولاً از بیمار می‌خواهد تا فعالیت خود را محدود کند و تا زمان تعیین نتایج و بررسی‌های بیشتر از بریس و کمر بند طبی استفاده کند.

درمان آسیب مهره های کمر

روش درمان شکستگی و آسیب مهره های کمر به نوع آسیب دیدگی و شدت آن بستگی دارد، متخصصین طب فیزیکی در کلینیک امید با با استفاده از تشخیص دقیق میزان آسیب به مهره‌های کمر را تعیین می‌کنند. ابتدا این متخصصین تعیین می‌کنند که این آسیب فقط به عضلات وارد شده یا آسیب استخوانی است. در صورت آسیب عضلانی، روش‌های درمان دستی، فیزیوتراپی، شاک ویو و لیزر پیشنهاد می‌شود و در صورت آسیب به استخوان که باعث جابه‌جایی و فشار و آسیب به نخاع می‌شود، روش‌های جراحی توصیه می‌شود. ولی اگر آسیب به نخاع در اثر شکستگی استخوان صورت نگرفته باشد، استفاده از کمربندهای طبی (که در خود کلینیک ساخته می‌شود) روش‌های فیزیوتراپی برای کاهش درد و استفاده از تزریق‌ها و بلوک‌های عصبی تجویز می‌شود. بلوک‌های عصبی شامل بلوک بین دنده‌ای و رادیوفرکوئنسی است. در نهایت هدف کلینیک امید، بعد از تشخیص دقیق و تعیین میزان آسیب دیدگی استفاده از روش‌های درمان پلکانی است که ابتدا درمان‌ها کم تهاجمی‌تر و ساده‌تر است و اگر میزان آسیب دیدگی زیاد باشد و این روش‌ها برای فرد مناسب نباشد، روش‌های پر هزینه‌تر و مداخلی‌تر استفاده می‌شود.

درمان آسیب‌های عضلانی

درمان دستی

آسیب‌های عضلانی به راحتی با درمان‌های دستی قابل درمان هستند. مانیپولاسیون ستون فقرات درمانی است که توسط متخصصین طب فیزیکی و برخی پزشکان انجام می‌شود. متخصص درمان را با دست یا با استفاده از دستگاهی انجام می‌دهد که نیرویی کنترل شده را به مفصل ستون فقرات وارد می‌کند. شدت نیرو به نوع مانیپولاسیون بستگی دارد. هدف از این درمان تسکین درد و بهبود عملکرد جسمی بیمار است.

کمربند

در حال حاضر ارتوز صدری کمری خاجی (TLSO) بهترین بریس برای این نوع آسیب دیدگی‌ها است، بیمار می‌تواند بریس را پس از کاهش درد و پیشرفت فرایند التیام باز کند تا بهتر بتواند حرکت کند. در این مرحله تمرین‌های تحمل وزن و پس از آن تمرین‌های کششی به بیمار آموزش داده می‌شود تا از پوکی استخوان جلوگیری شود. بستن ارتوز و کمربند طبی به دلایل زیر توصیه می‌شود:

  •  حفظ نظم و هم‌محوری ستون فقرات
  • ثابت نگه داشتن ستون فقرات در دوران بهبود
  • کنترل کردن درد از طریق محدود کردن حرکت

برای درمان شکستگی‌های ثابت کافی است که شکستگی با بریس‌هایی مانند گردن‌بند طبی سفت (Miami J) برای شکستگی‌های مهره‌های گردن، بریس گردنی صدری (Minerva) برای شکستگی بخش فوقانی ستون فقرات یا ارتوز صدری خاجی (TLSO) برای شکستگی بخش تحتانی ستون فقرات ثابت نگه داشته شود. بریس معمولاً پس از 12 ـ 8 هفته باز می‌شود. در موارد دررفتگی یا شکستگی ناپایدار گردن باید از تراکشن (کشش) برای قرارگیری مجدد مهره‌ها در موقعیت مناسب استفاده کرد. در صورت لازم بریس جلیقه و حلقه هالو به کار برده می‌شود. توجه داشته باشید که در کلینیک امید با مجهز بودن به امکانات پیشرفته و کارشناسان با تجربه قادر به ساخت کمربند طبی در خود کلینیک براساس نیاز بیمار می‌باشند.

فیزیوتراپی

کاهش درد، افزایش توانایی حرکتی و پیشگیری از عود عارضه اهداف سه‌گانه‌ی فیزیوتراپی بیماران دچار شکستگی مهره‌های کمری محسوب می‌شود. افزایش قدرت علاوه بر تسکین درد و علائم شکستگی، از شکستگی‌های آتی پیشگیری می‌کند. سودمندی برنامه‌های طب فیزیکی، که در آنها از ورزش درمانی برای تقویت درونی ستون فقرات استفاده می‌شود، در بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیماران دچار شکستگی مهره‌ ناشی از پوکی استخوان به اثبات رسیده است.

شاک ویو

اگر آسیب به کمر باعث آسیب عضلانی شده باشد برای کاهش درد آن معمولا شاک ویو توصیه می‌شود. شاک ویوتراپی دستگاهی بین‌رشته‌ای است که در ارتوپدی، فیزیوتراپی، طب ورزشی، اورولوژی و دامپزشکی کاربرد دارد. مزیت اصلی شاک ویوتراپی تسکین سریع درد و بازیابی توانایی حرکتی بیمار است. شاک ویو درمانی غیرجراحی است که نیازی به مسکن ندارد و به همین دلیل درمانی ایده‌آل برای تسریع روند بهبود و درمان عارضه‌های مختلف مولد درد حاد یا مزمن به شمار می‌رود. در شاک ویو از امواج آکوستیک (صوتی) با پیک انرژی بالا استفاده می‌شود، این امواج و بافت بر هم اثر می‌گذارند و در نتیجه، فرایند ترمیم بافت و رشد سلولی شتاب می‌گیرد، درد بیمار تسکین می‌یابد و سریع‌تر توانایی حرکتی خود را بازمی‌یابد.

لیزر

Back-Injury-Workers-Compensation

لیزردرمانی سرد یا لیزرتراپی کم توان (LLLT) درمانی است که در آن از طول موج‌های نوری معین برای اثرگذاری بر بافت استفاده می‌شود. لیزرتراپی فرایند التیام را شتاب می‌دهد و برای بیمارانی توصیه می‌شود که از کمردردهای حاد و مزمن ناشی از آسیب‌دیدگی رنج می‌برند. لیزردرمانی درد و ورم را از بین می‌برد، اسپاسم و گرفتگی را کاهش می‌دهد و عملکرد بیمار را بهبود می‌بخشد. لیزر سرد دستگاهی کوچک به اندازه چراغ قوه است. متخصص دستگاه را به مدت 30 ثانیه تا چند دقیقه، بسته به بزرگی محل درمان و دوز تولیدی دستگاه لیزر، مستقیماً روی موضع آسیب دیده قرار می‌دهد. در این مدت لیزر فوتون‌های غیرگرمایی نور را ساطع می‌کند که از لایه‌های پوستی (درم، اپیدر و بافت زیرپوستی یا چربی بافتی زیرپوستی) عبور می‌کند. نور لیزر در طول موج‌ 830 nm و توان 90mw در عمق 5 ـ 2 سانتی‌متری زیر پوست نفوذ می‌کند.

درمان آسیب استخوانی

بلوک عصبی بین دنده‌ای

اگر آسیب استخوانی باعث وارد شدن آسیب به نخاع نشده باشد معمولا می‌توان از بلوک عصبی استفاده کرد. بلوک عصبی روشی است که در آن استروئید و داروی بی‌حسی با سوزن مستقیماً در عصب‌هایی از ستون فقرات تزریق می‌شود که مسئول ارسال محرک‌های درد به مغز هستند. بلوک عصبی گردن و کمر روشی موثر برای تسکین درد بیماران دچار شکستگی‌های فشاری مهره‌ها است. بلوک عصبی بر روی مفاصل بین مهره‌های ترک خورده نیز انجام می‌شود تا بیمار درد کمتری را تحمل کند. در کلینیک امید، متخصص طب فیزیکی برای تعیین دقیق محل تزریق، از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که این دستگاه در کلینیک موجود می‌باشد و بیمار نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارد. همچنین سونوگرافی نسبت به فلوروسکوپ امنیت بالاتری دارد چون بیمار هیچ گونه اشعه X دریافت نمی‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بلوک عصبی و انواع تزریق‌ها اینجا کلیک کنید.

رادیوفرکوئنسی (RF)

رادیوفرکوئنسی یکی از روش‌های درمان شکستگی فشاری مهره‌ها است. در این تکنیک پروب‌های باریکی از پوست عبور داده می‌شود. این پروب تکانه‌های الکتریکی گرمایی را به فیبرهای منتقل کننده درد در عصب‌های ستون فقرات می‌رساند، این تکانه‌ها راه انتقال سیگنال‌های مکرر درد را مسدود می‌سازد. RF عملی سرپایی است که حدود یک ساعت زمان می‌برد و بیمار همان روز مرخص می‌شود. داروی بی‌حس کننده نیز پیش از فرو کردن سوزن‌های RF داخل پوست تزریق می‌شود.

درمان شکستگی و آسیب‌های جدی مهره‌های کمر

این گونه از آسیب های کمری را باید به سرعت درمان نمود؛ زمان بین صدمه دیدن و شروع درمان شکستگی مهره کمر بر نتیجه نهایی تأثیری حیاتی دارد. از داروهای موسوم به کورتیکواستروئیدها گاهی اوقات برای کاهش ورمی استفاده می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب نخاع شود. اگر نخاع به دلیل وجود زائده تحت فشار قرار گرفته است، چنانچه بتوان آن زائده را، پیش از تخریب کامل عصب‌های نخاع، برداشت یا کوچک‌تر کرد، احتمال فلج شدن بیمار به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد. انجام عمل جراحی در موارد زیر برای ضربه خوردن به کمر ضرورت می‌یابد:

  • منظم کردن مجدد استخوان‌های ستون فقرات (مهره‌ها)
  • خارج کردن مایع یا بافت وارد کننده فشار به نخاع (لامینکتومی جهت کاهش فشار روی نخاع)
  • خارج کردن تکه‌های استخوان (در شکستگی مهره های کمر)، دیسک یا جسم خارجی
  • متصل کردن مهره‌های شکسته یا قرار دادن بریس‌های ستون فقرات

بیمار گاهی اوقات باید استراحت مطلق داشته باشد که ستون فقرات بی حرکت باشد تا التیام یافتن استخوان‌های ستون فقرات ممکن شود. استفاده از دستگاه کشش ستون فقرات نیز گاهی جهت ممانعت از حرکت ستون فقرات پیشنهاد می‌شود. جمجمه توسط نوعی انبر ثابت نگه داشته می‌شود که در حقیقت بریس‌های فلزی قرار گرفته روی جمجمه و متصل به وزنه‌ها یا مهارهایی روی بدن (بریس هالو) هستند. ممکن است بیمار مجبور باشد تا ماه‌های متوالی از بریس ستون فقرات استفاده کند. پزشکان و متخصصین بهداشت و درمان بیمار را در خصوص مدیریت گرفتگی عضله‌ها و نقص عملکرد مثانه و روده راهنمایی می‌کنند و نحوه مراقبت از پوست و محافظت از آن در برابر زخم‌های ناشی از فشار را به وی آموزش می‌دهند. بیمار احتمالاً پس از التیام یافتن آسیب و شکستگی کمر به فیزیوتراپی، کاردرمانی و دیگر گونه‌های توان‌بخشی نیاز خواهد داشت. توان‌بخشی به بیمار کمک می‌کند تا با ناتوانی حاصل از آسیب دیدن مهره‌های کمری مبارزه کند و تسلیم آن نشود.

درمان گرفتگی و رگ به رگ شدن کمر

Back-Injury-Workers-Compensation

درمان سریعی برای این گونه آسیب  کمر وجود ندارد، با این حال می‌توان اکثر موارد رگ به رگ شدن کمر را به نحو کارآمدی با یک دوره درمان های فیزیکی و درمان های دستی همزمان با مصرف داروهای ضدالتهاب، استراحتی کوتاه مدت، قرار دادن کمپرس یخ در روزهای نخست پس از صدمه و ضربه خوردن کمر دیدن و در نهایت بازگشت تدریجی به فعالیت معمول مدیریت کرد.

برنامه فیزیوتراپی شامل نرمش‌های کششی و تقویتی علاوه بر مؤثر بودن در بهبود گرفتگی و رگ به رگ شدن، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می‌دهد تا از این پس دچار این گونه آسیب دیدگی کمر نشود. استفاده از دستگاه TENS (تحریک کننده الکتریکی عصب از روی پوست) نیز سودمند است. اکثر این درمان‌ها در راستای کاهش گرفتگی عضلانی و درد انجام می‌شوند تا بیمار بتواند با تحمل حداقل میزان ناراحتی فعالیت‌های روزمرّه‌اش را از سر بگیرد.

چنانچه بیمار در کمر و پشت بدن دردی ملایم دارد و احساس می‌کند که دچار کشیدگی یا رگ به رگ شدگی عضلانی شده است، درمان‌های غیرجراحی به التیام کمر درد کمک خواهند کرد. با این وجود بهتر است راجع به نشانه‌های هشدار دهنده‌ای آگاهی یابید که در صورت مواجهه با آنها باید به پزشک مراجعه کنید.

درد ناگهانی کمر

یکی از بهترین توصیه‌ها برای درمان درد ناگهانی و شدید کمر این است که همچنان در حد توان خود فعالیت‌های معمول و روزانه را پی بگیرید. ممکن است تأکید بر استمرار انجام فعالیت‌های روزانه به نظر غیرمنطقی برسد و گرایش طبیعی هر بیماری این است که در تخت خود کاملاً بی‌حرکت دراز بکشد تا از بدن خود محافظت کند و از انجام هر گونه فعالیتی خودداری کند. اما فعال بودن باعث می‌شود که خون و مواد مغذی همچنان به ناحیه آسیب دیده کمر برسد و به این ترتیب التهاب رخ ندهد و سفتی و کشش عضلانی کاهش یابد و به درمان آسیب کمر کمک می کند.

دارو

هم استامینوفن و هم داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) مسکن‌های شناخته شده‌ای هستند که برای تسکین درد ناگهانی کمر ناشی از آسیب دیدن کمر و شکستگی مهره های کمر مصرف می‌شوند. NSAIDs همچنین مانع از انجام فرایند التهاب می‌شوند. البته توجه داشته باشید که این داروها را صرفاً باید با تجویز پزشک و مطابق دستور وی مصرف نمود.

دیگر روش‌های درمانی

تکنیک‌های فیزیوتراپی، مانند اولتراسوند، تحریک الکتریکی، دستگاه کشش، متحرک‌سازی و دستکاری درمان دستی، تسکین موقت درد را به ارمغان می‌آورند، اما مفید بودن آنها در بهبود طولانی مدت کمر درد ناشی از آسیب و ضربه خوردن کمر اثبات نشده است. درد ناگهانی کمر معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود و در اکثر موارد مادامی که امکان انجام فعالیت وجود دارد، نیازی به روی آوردن به روش‌های درمانی خاص و قراردادی نیست.

جراحی

مداخله جراحی زمانی ضرورت می‌یابد که شکستگی مهره‌های کمر به ناپایداری و یا نقص عملکرد عصبی بیانجامد. متخصص با در نظر گرفتن عوامل مختلف، عمل جراحی مناسب را برای اصلاح شکستگی مهره‌های کمر انتخاب می‌کند. این عامل‌ها شامل مواردی چون درجه آسیب‌دیدگی کانال استخوانی (قابل مشاهده روی تصاویر محوری)، زاویه روی نمای ساژیتال، سطح شکستگی، نتایج معاینه عصب‌شناختی و سابقه پزشکی بیمار می‌شود. دو عمل زیر برای درمان شکستگی مهره‌های کمر انجام می‌شود:

  •  فیوژن و استفاده از تجهیزات (Instrumentation): این روش‌ها برای درمان شکستگی‌های ناپایدار یا همراه با دررفتگی کاربرد دارد. فیوژن یا خشک کردن ستون مهره عملی است که در آن دو مهره با یک گرفت استخوانی به هم متصل می‌شود و با قطعه‌ای مانند پلیت، میله، قلاب، پیچ پدیکول یا cage به هم جوش داده می‌شود. گرفت استخوانی به منظور متصل کردن مهره بالایی به مهره پایینی به کار برده می‌شود تا یک قطعه استخوانی ثابت به دست آید. به هم جوش خوردن مهره‌ها حداقل چند ماه طول می‌کشد.
  • ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی: این عمل‌های با حداقل تهاجم با هدف درمان شکستگی‌های فشاری ناشی از پوکی استخوان و تومورهای ستون فقرات انجام می‌شود. در عمل ورتبروپلاستی، سیمان استخوانی با سوزنی توخالی داخل جسم مهره شکسته تزریق می‌شود. در عمل کیفوپلاستی، ابتدا یک بالون وارد بدن می‌شود، سپس بالون باد می‌شود تا قبل از پر کردن فضا با سیمان استخوانی، مهره‌های تحت فشار را منبسط کند.

پیشگیری

رعایت مسائل ایمنی هنگام کار و ورزش در پیشگیری از آسیب‌های مهره‌های کمر و شکستگی مهره های کمر نقش کلیدی دارد. هنگام انجام فعالیت‌های خطرآفرین از تجهیزات و وسایل محافظ مناسب استفاده کنید.

  • شیرجه زدن در آب کم‌عمق دلیل اصلی ضربه خوردن کمر است؛ بنابراین پیش از شیرجه زدن از عمق مناسب آب و نبود صخره‌ها یا دیگر اشیاء احتمالی بر سر راه خود مطمئن شوید.
  • فوتبال و سورتمه سواری غالباً با پرتاب‌های ناگهانی و شدید یا چرخش و خم شدن نامتعارف کمر و گردن همراه است که هر کدام می‌تواند به آسیب مهره‌های کمر و شکستن کمر بیانجامد. بنابراین پیش از پایین آمدن از سراشیبی با سورتمه مطمئن شوید که مانعی در راه وجود ندارد. ضمناً از وسایل و تکنیک‌های صحیح هنگام ورزش فوتبال یا دیگر ورزش‌های پربرخورد بهره بگیرید.
  • رانندگی با احتیاط و بستن کمربند ایمنی احتمال آسیب دیدن را در صورت بروز سانحه کاهش می‌دهد.

آسیب کمر می تواند شدید یا خفیف باشد، یکی از عواملی که باعث آسیب به کمر می شوند، ضربه خوردن کمر است که می تواند منجر به شکستگی مهره های کمر نیز بشود. ضربه خوردن کمر در بارداری یک موقعیت اورژانسی می باشد و حتما باید سریعا به پزشک مراجعه شود. انواع روش های درمانی برای ضربه، آسیب و شکستگی مهره های کمر وجود دارد که پزشک باتوجه به شرایط شما و نوع آسیب وارد بهترین درمان را برایتان تجویز می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

آخرین مقالات

63 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من دخترب هستم ۲۷ساله که چندسال پیش بعلت پرش از ارتفاعیدچار اسیب در ناحیه تحتانی کمر جاییکه کمر خم میشود شدم. که باعث شد درد خفیفی همواره بامن باشه و زمانیکه زیاد سرپا میمونم یا کار سنگین میکنم کمر دردم شدیدتر بشه. اخیرا دریا رفتم که خیلی مواج بود. و موجهای شدیدی به کمرم زد و بااعث شد بسختی خم و. رااست بشم و درد زیادی دارم لطفا راهنمایم کنید

    پاسخ
  • سلام عرض میکنم خدمت شما سروران عارضم بنده یکسال پیش تصادف کردم واز ناحیه کمر به شدت هم دچار شکستکی مهرها شدم وهم دچار جراحت پس از گذشت یکسال در فعالیتهای روزانه که کمر درگیر آن میباشد مشکلی ندارم ولی دقیقا از بالای باسنم تا ستون فقرات بی حس میباشد ودر صورت فشار دادن آن قسمت به شدت درد میکند والان حدود سه ماه میشود که در قسمت ذکر شده کمرم غده غده شده و احساس میکنم بیشتر هم می شود در ضمن احساس سفتی عضله در این قسمت دارم و خودم احساس تورم میکنم ولی وقتی از همسرم یا کسی میپرسم کمرم باد کرده میبینی میگویند نه فرقی با اون طرف کمرت نداره وباید اینم بگم که سمت راستم این اتفاق افتاده وزمان تصادف حدود شش ساعت بی هوش بودم ممنون میشم اگر راهنمایم کنید یا برای درمان بهترین راهکار را پیشنهادکنید با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای شما عزیزان

    پاسخ
  • سلام وخسته نباشید خدمت شما عزیزان مردی ۵۰ سآله هستم موقع ورزش به زمین افتادم مهره کمرم دهمی بالای گودی کمر ترک ۵۰ درصد خورده ۴ روز پیش الان در طول روز مشکلی ندارم فقط موقع بلند شدن از تخت به شدت درد دارد انگار رگ به رگ شده با سی تی اسکن هم چیزی مشخص نشده از زمین هموار نمی توانم بلند شوم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ق٫ظ

      سلام فعلا پیشنهاد انجام فیزیوتراپی را می توان کرد تا به مرور زمان خود استخوان هم ترمیم شود

      پاسخ
  • با عرض سلام خدمت شما، پسر عمه ام مدت یک ماه می شود که از یک ارتفاع 3 متری افتاده است و قسمتی از یک مهره ستون فقراتش شکسته و جراحی شده و تا فعلا هیچ حس در پاهایش ندارد و حرکت داده نمی تواند، فقط تا قسمت باسن حس کرده می تواند و هنگام ضربه زدن به استخوان های پایش بسیار حس خفیف دارد. دکتر توصیه کرده که پاهایش هر روز ماساژ داده شود. اما مدت یک ماه است که هیچ تغییراتی رخ نداده است. لطفا اگر پیشنهادی در قسمت ماساژ دادن و یا معلوماتی در رابطه اینکه مریض ما قابلیت دوباره راه رفتن را پیدا می کند یا نه ما را یاری نمایید.
    با آرزوی شفا یافتن همه مریضان و توفیق روز افزون همه شما

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۷:۰۶ ق٫ظ

      سلام وقت بخیر برای ایشان باید معاینه دقیق عصبی نخاع و همچنین نوار عصب و عضله تهیه شود تا میزان پتانسیل برای بهبودی کشف شود. غالبا برای این بیماران توانبخشی تخصصی عصبی انجام می دیم که در دوره اولیه بیماری که زمان طلایی درمان هست نتایج مطلوبی دارد

      پاسخ
  • سلام
    در بازی والیبال کمرم با زمین برخورد کرد از روز دوم به بعد دردی دریک نقطه خاص در کنار ستون مهره شروع و شدیدتر شده لطفا راهنمایی کنید .

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ۷:۳۵ ق٫ظ

      سلام در مواقعی که آسیب اتفاق می افته باید بررسی تخصصی و معاینه توسط پزشک متخصص انجام شود و گاها نیاز به تهیه عکس های رادیوگرافی و ام ار ای است

      پاسخ
      • سلام یک هفته است که پهلوی چپم در اثر ضربه لاستیک ماشین ضربه خورده وآن ناحیه کبود شده وورم کرده وحوله گرم درخانه میگذارم ورم زیاد شده و درد دارد لطفا مرا راهنمای کنید

        پاسخ
  • باسلام من در سن 14سالگی در دعوا منو هول دادن کمرم خورد ب کنج دیوار من تو اوسال یک ماه کمر درد شدید داشتم جوری که ب زور خم میشدم واسه پوشیدن کفشم حتی دستشویی هم خوب نمیتونستم بشینم الان 27سالمه کمر درد دارم وقتی ک دراز میکشم پای راستمو میدم بالا ثابت نگه میدارم پای چپ رو بالا پایین میکنم کمرم مدام باحرکت پام صدا میخوره،میخواستم بدونم چی شده کمرم بعد اون اتفاق و چرا الان صدا میخوره وکمر درد دارم همش

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ۸:۱۰ ق٫ظ

      سلام
      صدا دادن کل مطرح کردید مورد خاصی نیست و فقط نباید ان را با این حرکت تحریک کنید
      اما در مورد درد باید بررسی انجام شود و شاید این مورد مستقل از اسیبی است که دکر کردید

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر بر اثر واژگونی خودرو مهره t12 و l1fx بنده شکست الان سه ماه هست عمل کردم پلاتین گذاشتن پای راستم با فیزیوتراپی حدود۳۰درصد خوب شد پشت پام قدرت نداره عضلاتش ضعیفه بی اختیاری ادرار و مدفوع دارم خواستم بدون خوب میشه ؟ امیدی به بهبودی هست ؟ با تشکر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۱ دی ۱۳۹۸ ۸:۵۲ ق٫ظ

      سلام در صورت تشخیص از طریق نوار عصب و عضله پتانسیل وجود داشته باشد نیاز است تا اقدامات تخصصی کاردرمانی و فیزیوتراپی انجام شود تا سرعت بهبودی بیشتر شود

      پاسخ
  • سلام من ۴۵روز قبل به علت کمردردبه متخصص مراجعه کردم وبعد از گرفتن عکس واسکن تشخیص ترک خوردگی الان بعد از این مدت هنوزبهبودی احساس نمیکنم بااینکه استراحت مطلق میکنم ممنونم از شما

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۴ دی ۱۳۹۸ ۷:۱۲ ق٫ظ

      با توجه به شرایط شما می توان با فیزیوتراپی تخصصی و همچنین در صورت لزوم تزریقات خاص در ستون فقرات این مورد را درمان کرد

      پاسخ
  • دکتر من تقریباً از ارتفاء ۲ متری افتادم وپایین کمرم درد ملایمی داره من با باسن به زمین برخورد کردم میتونید راهنمایی کنید من ۱۲ ساله هستم با تشکر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۷:۰۹ ق٫ظ

      با توجه به توضیحات شما باید حتما معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه بشه

      پاسخ
  • سلام ۴۳ سالمه از پشت خوردم زمین الان یه رگ سمت چپ کمرم خیلی درد میکنه چند روزه با مسکن سر میکنم لطفا منو راهنمایی کنین ضمنا وقتی ایستادم کمتر درد میکنه دردش میزنه تو باسنم با دست که رگو میگیرم درد میکنه چیکار کنم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰ ب٫ظ

      سلام وقت بخیر با توجه به توضیحاتی که شما فرمودید باید حتماً معاینات بالینی انجام شده و تصویر برداری ام آر آی از شما انجام شود به احتمال بسیار زیاد دو حالت برای شما وجود دارد ایا التهاب در مفاصل ستون فقرات برای به وجود آمده است و یا ‏disk بر روی عصب فشار وارد میکند

      تعیین وقت
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام میخاستم بدونم واسه کمری که ضرب دیده قسمت ماهیچه هاش چیکار کنیم الان یکم ورم داره

        پاسخ
        • دکتر محمد مسعود خالصی
          ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹ ق٫ظ

          باید معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه شود تا از نظر آسیب مهره ای بررسی شود، در صورتی که آسیب به مهره نباشد به مرور زمان و با فیزیوتراپی بهتر خواهد شود

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام دوروز پیش مادر ۷۷ ساله ام از پله افتاد الان موقع بلند شدن از زمین دردی در ناحیه کمرش احساس میکنه و همچنین در قسمت پشت پاها کمی پایینتر از باسن بعضی اوقات هم وقتی روی زمین نشسته همین درد رو احساس میکنه لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۷ ق٫ظ

      با توجه به مواردی که شرح دادید باید حتماً برای ایشان بررسی‌ها و معاینات لازم از ستون فقرات و همچنین ناحیه دنبالچه به عمل آید و در صورت لزوم ‏mri عکس رادیوگرافی تهیه شود

      تعیین وقت ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام فرق بین رگ به رگ شدن وشکستگی مهره کمر چیه وچجوری میشه تشخیص داد

    پاسخ
  • متشکرم

    پاسخ
  • سلام . من هشت ماه پیش تصادف کردم قفسه سینه و مهره های پشتم درد میکرد. عکس برداری انجام دادن شکستگی و ترک نداشتم. وقتی درد تا یک ماه بعدش ادامه داشت دکتر رفتم قرص کلسیم و ویتامین ب و امپول ویتامین دی با یک قرص مسکن دادن و دردم تا حد زیادی تسکین پیدا کرد. ولی الان وقتی میشینم پشت میز بعد از یک ساعت درد پشتم شروع میشه. دلیلش و راه درمانش به نظر شما چیه؟ ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۵:۰۴ ق٫ظ

      احتمالا گرفتگی مزمن مفاصل ستون فقرات و یا عضلات اطراف آن است که باید معاینه شده و روش های درمانی ، فیزیوتراپی یا درمان دستی برای ان اجرا شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • باسلام.بیست سالمه یه ماهی هست کمر درد دارم
    از ناحیه پایین کمر اخرین مهره وقتی دراز مبشکم درد کم‌مبشه ولی نشستن انگار چاقو میزنی آیا دیسکه

    پاسخ
  • سلام آقای دکتر معذرت میخوام مزاحمتون شدم.پدرم ۲ هفته پیش از پله ها افتاد پایین از هفته قبل دچار تب و لرز و کمر درد و پا درد شدن که تشخیص پروستات دادن دارو خوردن فایده نداشت تشخیص درد کلیه هم اشتباه بود تا ۲ روز پیش که کلا یک پای بابا ورم کرد صبح شروع درد هم موتور سواری کردن.تشخیص شما چی هست آقای دکتر درد خیلی شدیدی از ناحیه پشت کمر دارن

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹ ق٫ظ

      با این شرایط نمی توان تشخیصی داد باید معاینه شده و عکس و ام ار ای از ابشان تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام. ۳۰سالمه راننده وانت پخش هستم و کارهای سنگین زیاد انجام میدم مدتیست که از باسن سمت چپ و پایین و حتی بعضی مواقع پست پام درد دارم الان بعداز گرفتن ام ار ای به پزشک مراجعه کردم و فرمودند مهره ی چهارمی سمت چپ کمرت پاره شده و یا استراحت مطلق اگر هم بعداز یک ماه جواب نداد جراحی کنی .خواستم بگم نظر شما چیه

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

      سلام این مورد مستقل باید مورد بررسی قرار گیرد احتمالا ضعف عضلات دارید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام دكتر من 13 سالمه از ارتفاع سه مترى افتادم و مهره دوم كمرم شكست الان يك ماه مطلق استراحت كردم ولى هنوز نميتونم خودم از جام بلند بشم ولى به مدت 20 دقيقه الا 30 دقيقه ميتونم راه برم ولى كس ديگرى من رو بلند ميكند ميخواستم بدونم فكر ميكنيد تا كى خوب بشم از كى ميتونم دوباره ورزش كنم ورزش هايى مثل دويدن فوتبال پينگ پونگ و… و اينكه آيا اين درد كمر تا هميشه با من هست يا بعد از ترميم حساسيت شديدى دارد يا اينكه مثل قبل ميشود لطفا جواب بدين خيلى برام مهمه ؟؟

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲ ق٫ظ

      با توحه به شدت مشکل شما بهتر است تصویر مدارک پزشکی را در شماره واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا بررسی دقیق تری برای مشورت شوید

      پاسخ
  • میر فرشاد میرجعفرزاده
    ۷ آذر ۱۳۹۹ ۳:۵۹ ق٫ظ

    سلام اقای دکتر عرض ادب و احترام خدمت جنابعالی . با اجازه شماره تون رو از سایت پیدا کردم. دوست نادانی داریم دیروز به شوخی مشت پرت کرد خورد به کمر بنده سمت چپ قسمت پایین کمرم . درد شدید موقع خوردن دست احساس میکنم درناحیه چپ کمرم عضله بزرگ کنار نخاع بدون هیچ کبودی و ورم . جای نگرانی هست یا با استراحت خوب میشه؟ راه رفتی نشستنی وموقع ایستادن درد دارم اما قابل کنترل هستش

    پاسخ
  • عرفان محمد جانی
    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    سلام من فوتبال بازی میکنم که توی یک بازی در اثر یک طنه در بازی کمرم یک هفته یی میشه درد می‌کنه وقتی میدوم تیرمیکشد وازیت میکند میتونین راهنماییم کنین
    ممنون

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

      با توجه به علائم باید حتما کمر مورد معاینه قرار گرفته و ام ار ای تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر. من پنج سال پیش یک حادثه کردم پا و لگن خاصره ام شکست و تا حال در کمر خود درد دارم . وقتی که لباس می پوشم احاس ناراحتی می کنم نمی فهمم چی رقم توضیح بدم چون یک رقم درد گفته نمیشود فقط احساس راحتی نمی کنم . ممنون میشم که اگر جواب بدهید

    پاسخ
  • سلام مادر بنده یه ضربه به ناحیه لگن خورده الان درد شدید داره و راه رفتن سخته براش چه کاری انجام بدیم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۵:۴۰ ق٫ظ

      با توجه به ضربه و درد ایشان بهتر است معاینه شده و عکس رادیوگرافی به منظور بررسی شکستگی و یا التهاب تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • مریم مظاهری
    ۱ دی ۱۳۹۹ ۱:۳۰ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید خانم 37 ساله ام . مدت دوماه پیش با همسرم دعوا کردیم نشسته بودم مشت خیلی خیلی محکمی زد به پایین کمرم نزدیک خط باسن . فرداش بلند شدم احساس کردم یک نخ که دو طرفش مهره داره از کمرم جداشد و افتاد پایین کمرم . خیلی درد کرد تا چند روز نمیتونستم تکون بخورم . از اون به بعد بلند شدم ولی همراه با درده و وقتی به پشت دراز میکشم احساس میکنم یه استخوون به زمین میرسه . چی شده چه کار کنم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۰ دی ۱۳۹۹ ۲:۰۴ ب٫ظ

      سلام احتمالا گرفتگی مفصلی است و التهاب که باید درمان دستی و فیزیوتراپی شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام ببخشید میخواستم بدونم اگر کسی از فاصله ۱ متری با لگن به زمین بخورد په اتفاقی برای طرف مقابل می افتد

    پاسخ
  • سلام.آقای دکترمن دیروز روی پله لیزخوردم وکمرم به لبه پله برخوردکرد ازدیروز به سختی بلندمیشم ومیشینم ولی درراه رفتن مشکلی ندارم خداروشکر
    فقط درطرف چب کمرم احساس درددارم ووقتی می خوام بلند شم یا بشینم یک درد شدیدی احساس میکنم البته اول ورم کرده بودالان ورمش کم شده .راهنمایی کنیدلطفا

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۱:۲۵ ب٫ظ

      با توجه به آسیب بهتر است عکس رادیوگرافی به منظور اطمینان از شکستگی انجام شود و دارو دریافت کنید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام اقای دکترمن۲۶سالمه حدودا۱ماه پیش ازپله پام لیزخوردروباسن افتادم زمین الان هفته۱۲بارداریم هستم ازافتادنمم۱ماه میگذره ولی دردشدیدی درکمرم دارم که مخصوصایک طرف کمرم که دردتاباسنم تیرمیکشه.موقع درازکشیدن وراه رفتن هم دردمیکنه.لطفاراهنماییم میکنید؟

        پاسخ
        • دکتر محمد مسعود خالصی
          ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۹:۴۸ ق٫ظ

          با توجه به شرایط شما بهتر است معاینه شده و با توجه به شدت مشکل درمان های ساده و بدون دارو انجام شود همچون فیزیوتراپی

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام.آقای دکتر چند روز پیش دوستم به شوخی گرفت از کمرم به طوری که میخواست قولنج کمرم بشکنه تا مثلا راحت شم ولی وقتی داشت منو بلند میکرد بالای کمرم یه صدا داد اومدم خونه چند ساعت بعد احساس درد کردم بالای کمرم فقط یکی از مهره های گرد پشتم کمی بالاتر از کمرم درد میکنه میشینم و پا میشم ولی کمی درد دارم و کمی هم احساس نفس تنگی میکنم.خیلی نگرانم آقای دکتر خواهش میکنم کمکم کنید17سالمه

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۹:۴۷ ق٫ظ

      با توجه به شرح حال باید معاینه بالینی انجام شود تا بتوان تشخیص داد و درمان کرد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر من تقریبا سه چهار سال پیش زیر یک در نرده ای نشسته بودم بعد وقتی خواستم که از جام بلند شم اصلا حواسم نبود و موقع بلند شدن دقیقا مهره هام خیلی محکم به نرده های در خورد و کمی تو رفتگی ایجاد شد بعد از چند وقت متوجه شدم موقع خم و راست شدن یا کش دادن بدنم گرفتگی زیادی در کمرم دارم و جایی که ضربه خورده درد شدیدی میکنه و یکی از مهره هام ورم کرده و بیرون زده الان سه سال میگذره بیشتر موقع ها دست و بیشتر پاهام بی حس میشن و بدنم از کمر به پایین خیلی ضعیف و ناتوان تر از قبل شده پیگیری هم کردم نتیجه نگرفتم
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید آقای دکتر

    پاسخ
  • سلام من رشته کیک بوکسینگ کار میکردم و یک روز ضربه بدی با پای راستم به کیسه بوکس زدم مدتی بعد از این اتفاق گرفتگی هایی رو سمت راست بدنم در قسمت باسن و در پای راستم از پشت کمر تا پایین پای راستم گرفتگی بد و سفتی دارد به طوری که با یک خم و راست یا یک کشش ساده سریع پایم بی حس میشود و درد میگیرد و موقع کشش و خم و راست یک رگ صفت در داخل پایم از سمت راست کمر تا پایین پا صدا میدهد و گرفته است
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۹:۴۶ ق٫ظ

      احتمال گیر افتادگی عصب می باشد که با معاینه بالینی می توان محل و شدت آن را تشخیص داده و درمان کرد
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام شوهرم چند تا مشت محکم به پشتم زد
    وهمون لحظه کمرم قفل کرد بعدش دیگه نشستن ودراز کشیدن خیلی درد دارم فقط میتونم به یه طرف پهلو دراز بکشم موقع راه رفتن هم درد دارم عکس رادیولوژی از لگن گرفتم مشکلی نداشت لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۹:۴۵ ق٫ظ

      سلام اسیب بافت نرم هست که باید داروی ضد التهاب استفاده کنید و یک الی دو هفته دیگر درد از بین خواهد رفت
      اگر بهتر نشد فیزیوتراپی انجام شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام پسری هستم ۱۵ ساله امروز توی باشگاهه پارکور حرکته سختی زدم و کمرم از ناحیه پهلو به شدت برخورد کارد با یک میله و دردش خوب نمشه حتی اسپری ضد درد هم زدم خوب نشد باید چیکار کنم
    دچار شکستگی ام نشده فقط ضربه خورده چیکار کنن دردش رفع شه؟

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

      باتجربه حادثه برای کمر شما اتفاق افتاده باید معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان