تزریق اوزون برای درمان درد پایین کمر و دیسک کمر

تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲

ozonn1

کمر درد، شایع‌ترین دلیل ناتوانی‌های مرتبط با شغل و یکی از عوامل از دست دادن شغل است. گرچه درد فتق دیسک ممکن است شدید باشد، اما این درد می‌تواند با گذشت زمان تسکین یافته و بسیاری از افراد مبتلا به این درد دیگر نیازی به دریافت درمان پزشکی احساس نمی‌کنند. با این حال، در برخی از موارد، درد ناشی از فتق (یا پارگی یا لغزش) دیسک‌ها، غیر قابل تحمل یا مداوم است. داشتن فتق دیسک، می‌تواند بر چگونگی انجام فعالیت‌های روزانه‌ی شما تأثیر گذاشته و باعث درد شدیدی شود که تقریباً بر تمامی کارهای شما سایه می‌اندازد، با این حال، برای درمان این درد، شما مجبور نیستید که جراحی تهاجمی را تجربه کنید.

درمان اکسیژن یا اوزون شامل تزریق ترکیبی از اکسیژن و اوزون به داخل فتق دیسک است. این درمان می‌تواند با کاهش حجم دیسک، درد و تورم را کاهش دهد. در حال حاضر، دیسکتومی باز و میکرودیسکتومی (دو روش که هر دو شامل برداشتن ماده دیسک از طریق یک برش کوچک هستند) به عنوان روش‌های استاندارد در درمان جراحی فتق دیسک استفاده می‌شوند.

یکی از روش‌های نوین در درمان فتق دیسک استفاده از روش‌های جراحی بسته است. یکی از روش‌های غیرتهاجمی بیرون‌زدگی خفیف دیسک کمر، استفاده از درمان اوزون است. در این درمان، پس از تشخیص دقیق محل عصب درگیر، گاز اوزون در نقاط منشأ و عامل درد تزریق می‌شود. تزریق گاز اوزون باعث کاهش التهاب در عصب و آزاد شدن آن می‌شود و بیماران می‌توانند در طی سه تا پنج جلسه درمانی بهبودی قابل توجهی را تجربه کنند. در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید، متخصصان ما با تجربه‌ای گسترده، آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز در زمینه تزریق گاز اوزون هستند. درمان‌های دیگری که در این کلینیک استفاده می‌شود عبارتند از:

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

مقایسه‌ی روش اوزون تراپی با دیسککتومی

درمان اکسیژن یا اوزون برای فتق دیسک، یک روش مؤثر و بسیار ایمن است. در این روش، پزشکان تصویربرداری مداخله‌ای استفاده می‌کنند تا سوزن را به درستی هدایت کنند و ترکیبی از اکسیژن یا اوزون را به داخل دیسک‌های آسیب‌دیده تزریق کنند. نتایج نشان می‌دهد که در بیمارانی که در بازه‌ی سنی 13 تا 94 سال هستند و دچار هر نوعی از فتق دیسک هستند، تجربه بهبود چشم‌گیری در درد و عملکرد دارند. یک نکته بسیار مهم این است که نتایج درمان با اکسیژن یا اوزون، بهبودی مشابه نتایج حاصل از جراحی دیسککتومی دارد، اما نرخ عوارض جانبی در روش اوزون تراپی بسیار کمتر است (کمتر از یک دهم درصد). علاوه بر این، زمان بهبودی پس از تزریق اکسیژن یا اوزون نسبت به دیسککتومی به طرز چشم‌گیری کوتاه‌تر است. عملکرد اوزون در کاهش حجم دیسک و تسکین درد نقش بسیار مهمی دارد. دیسک‌ها در ستون فقرات کمری به عنوان لایه‌های اسفنجی کوچکی عمل می‌کنند که ستون فقرات را شکل می‌دهند و آن را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارند. اما وقتی دیسک آسیب می‌بیند، ممکن است برآمده یا شکسته شود. بسیاری از افراد دچار درد کمر هستند و به دلیل آن نمی‌توانند به طور عادی فعالیت کنند. جراحی دیسککتومی تهاجمی ممکن است باعث از دست رفتن لایه‌های اسفنجی شود که به طور طبیعی بین دیسک‌ها در ستون فقرات قرار دارند. این باعث می‌شود تا درمان با اکسیژن یا اوزون برای شما با ریسک کمتری همراه باشد و به حفظ لایه‌های اسفنجی شک کمک کند.

مکانیسم عمل اوزون درمانی در درمان درد پایین کمر چگونه است؟

تحقیقات زیادی در رابطه با درمان‌های اکسیژن یا اوزون با روش‌های مداخله‌ای انجام شده است، که تعداد نزدیک به 14000 فرد را نشان می‌دهند. مکانیزم عملکرد آن در تسکین درد در پایین کمر پیچیده است، با این حال، تأثیر مقدماتی آن، کاهش حجم به دلیل اکسیداسیون اوزون می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که یک مدل مایع ناپایدار ساده پیش‌بینی کرده است که کاهش حجم دیسک به اندازه شش دهم درصد به کاهش فشار میان دیسکی به اندازه‌ی 1 پاسکال می‌انجامد. بنابراین، یک تغییر کوچک در حجم، باعث ایجاد تغییر بزرگی در فشار دیسک می‌شود که به نوبه‌ی خود فشار وارد شده بر روی عصب را کاهش داده و موجب تسکین درد می‌شود. این مدل تصدیق می‌کند که یک جایگزین حداقلی برای دیسککتومی، مانند درمان اکسیژن یا اوزون، قادر به تسکین درد ناشی از فتق دیسک بوده و آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن را هم ندارد.

پرسش و پاسخ

سوالات زیادی در زمینه‌ی استفاده از روش تزریق اوزون برای درمان درد پایین کمر وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:

آیا اوزون تراپی عوارض جانبی دارد؟

اگر درمان درد پایین کمر و تزریق اوزون به درستی و توسط یک پزشک مجرب انجام شود، دارای هیچ عارضه‌ی جانبی نیست. عملکرد اولیه‌ی اوزون، سم‌زدایی از مواد شیمیایی و دیگر سمومی که تنفس می‌کنیم، می‌خوریم یا می‌نوشیم است. عملکرد دیگر آن، تخریب هر ارگانیسم مربوط به آنها در بدن است (که معمولاً هم در بدن وجود دارند، خواه سالم باشند یا بیمار).

آیا می‌توانم اوزون تراپی را در حین دریافت دارو انجام دهم؟

بله. اوزون با داروها ناسازگار نیست. در صورتی که تزریق اوزون برای درمان درد پایین کمر ادامه یافت و وضعیت بدن بهبود یافت، ممکن است دیگر به دریافت داروها نیاز نباشد.

آیا می‌توانم در حین اوزون تراپی ویتامین دریافت کنم؟

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی، ای، آ و ب، کاروتن و متیونین و سیتئین، لوسین و سلنیوم در زمان اوزون تراپی به فرد داده می‌شوند تا از او در مقابل اکسیداسیون بالا محافظت کنند. به همین ترتیب، دریافت همزمان این ویتامین‌ها در هنگام انجام اوزون تراپی، ممکن است ایده‌ی خوبی نباشد. در روز انجام اوزون تراپی، این مواد مغذی باید متوقف شوند مگر اینکه به صورت خوراکی و پس از گذشت فاصله‌ای دریافت گردند. ممکن است بتوان دیگر مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی را همراه با اوزون تراپی و بدون ایجاد درنگ، دریافت کرد.

آخرین مقالات

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام میخواستم بدونم که بعد از عمل جراحی کمر و داشتن درد باز هم میشه ازون تراپی کرد و درد رو از بین برد یا خیر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان