سوالات رایج بیماران در درمان پلکانی کمر درد، رویکرد درمانی کلینیک تخصصی کمردرد

تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۲

منظور از درمان پلکانی کمر درد چیست؟


یک اصل کلی در درمان پلکانی که اساس رویکرد درمانی در بیماران مراجعه کننده به این مرکز می باشد، استفاده از شیوه درمانی علمی می باشد که با کمترین دخالت و همچنین کمترین هزینه  و زمان  بیمار، حداکثر اثربخشی و بهبودی در کمردرد بیمار بدست آید.

دردهای ستون فقرات با توجه به علت ایجاد و شدت آنها به طرق مختلف درمان می شوند. برخی از دردهای این ناحیه ممکن است به علت یک حرکت اشتباه و کشش عضلانی یا لیگامان ها ایجاد شوند که عوارض زیادی هم به جای نگذاشته باشد، که در این حالت یک استراحت چند روزه به تنهایی ممکن است برطرف کننده علایم باشد.

در مرحله بعدی با توجه به ارزیابی انجام شده توسط پزشک متخصص تنها دارو و شل کننده های عضلانی به همراه استراحت به مدت 6 هفته تجویز شود. در موارد شدیدتر، درمانگران و متخصصان حرکات اصلاحی در مرکز برخی ورزشهای اختصاصی را هم به بیمار آموزش می دهد که در برطرف کردن علایم به اوکمک می کند. در این مرحله همچنین بیماران به بخش ارتوپدی فنی مرکز جهت استفاده از کمربند طبی و بریس، جهت جلوگیری از فشار بیشتر بر روی کمر معرفی می شوند.

در صورت عدم بهبودی درد کمر بیماران با اقدامات ذکر شده، در طی ویزیت های دوره ای بیماران،  از این مرحله به بعد درمانهایی که با دخالت مستقیم درمانگران انجام می شود جهت بیمار تجویز می شود. به این نکته توجه داشته باشید که منطقی تر است درمانها به شکل پلکانی جهت بیماران تجویز شود به گونه ای که بیمار با حداقل دخالت درمانی و با حداکثر کارایی به نتیجه مطلوب برسد و در صورتیکه هر مرحله از درمان نتیجه بخش نباشد، مرحله بعد جهت او تجویز می شود. این درمانها ابتدا با آموزش ورزش های اختصاصی شروع می شود و پس از آن به تشخیص پزشک معالج ممکن است، فیزیوتراپی تخصصی کمر، مگنت تراپی، لیزرتراپی یا Manual therapy به تنهایی و یا به شکل ترکیبی از چند درمان جهت بیمار انجام شود. در هر مرحله از درمان ممکن است از تکینک های اختصاصی مانیپولاسیون که نوعی هنر درمانی دستی می باشد جهت بیماران، بهره گیری می شود.طب سوزنی نیز از جمله اقدامات درمانی می باشد که در این مرحله از درمان پلکانی بیماران انجام می پذیرد.

در صورت عدم بهبود مطلوب با استفاده از روش‌های درمانی مذکور، در مرکز تخصصی، از یک روش خاص به نام عمل بسته و بلوک عصبی استفاده می‌شود. این روش، یک روش جراحی است که به نوعی به بیمار اعمال می‌شود. این روش، شامل چندین زیرمجموعه است و به صورت سرپایی در اتاق عمل با استفاده از یک وسیله به نام فلوروسکوپ انجام می‌شود. این وسیله با استفاده از اشعه ایکس، تصاویری زنده از داخل بدن و ستون فقرات را روی مانیتور نشان می‌دهد. با استفاده از این امکان، پزشک متخصص می‌تواند بدون نیاز به جراحی پوست و عضلات، یک وسیله مانند سوزن را به داخل فضای مورد نظر هدایت کند، مانند فضای دیسک، مفصل بین مهره‌ای یا فورامن، و با توجه به مشکل بیمار، مداخله مورد نظر را انجام دهد، مانند تزریق ترکیب دارویی مورد نیاز. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عمل بسته و بلوک عصبی کمر، اینجا را کلیک کنید.)

 مراحل مختلف درمان پلکانی کمر درد کدامند و هر کدام چه کاربردی دارند؟


همانطور که در بالا اشاره شد، رویکرد درمانی در مورد آرتروز کمر، پس از انجام اقدامات تشخیصی، شامل مراحل زیر است:

  1. توصیه به استراحت همراه با تجویز داروها و مصرف شل کننده‌های عضلانی.
  2.  توصیه به بهبود الگوی نشستن و آموزش ورزش‌های تخصصی برای کمر.
  3. استفاده از کمربندها و بریس‌های طبی.
  4. انجام فیزیوتراپی تخصصی، لیزردرمانی، مگنت درمانی، طب سوزنی، ماساژ درمانی و مانیپولاسیون تخصصی.
  5. بررسی امکان انجام عمل بسته و بلوک عصبی کمر.
  6. انجام عمل بسته و بلوک عصبی کمر به صورت سرپایی در اتاق عمل.
  7. در صورت عدم بهبود بهنجار با روش‌های درمانی فوق، ارجاع برای جراحی باز کمر.

هر یک از این مراحل درمانی در راستای مدیریت آرتروز کمر استفاده می‌شود.

  من باید از کدام قسمت درمان پلکانی کمر درد، شروع کنم؟


پس از ویزیت و معاینات تخصصی کمر در مرکز و در صورت نیاز انجام تصویربرداری (ام آر آی، سی تی اسکن، گرافی x-ray) ، نوار عصب و عضله و اسکن های بیومکانیکال (که دو مورد آخر در مرکز انجام می گردد) علت کمر درد بیماران بررسی می گردد و با توجه به نوع و شدت مشکل کمر و درمان های انجام شده تاکنون ، رویکرد درمانی بر اساس رویکرد پلکانی در جهت به حداقل رساندن تعیین می گردد. ودر مورد ادامه درمان تصمیم گیری می شود.

 چرا رویکرد تشخیصی- درمانی پلکانی کمر درد، اساس رویکرد های تخصصی در کلینیک تخصصی کمردرد مرکز جامع توانبخشی امید شده است؟ 

یک اصل کلی که بر رویکرد درمانی در مرکز ما تأکید می‌شود، استفاده از شیوه درمانی علمی است که با کمترین دخالت و کمترین هزینه برای بیمار، بهبود و تسکین حداکثری در کمردرد بیمار را فراهم می‌کند. بر اساس مطالعاتی که در مرکز جامع توانبخشی امید در سال ۱۳۹۳ انجام شده است، اجرای رویکرد درمان پلکانی کمردرد، در سه سال گذشته، بهبود و درمان کمردرد بسیاری از بیمارانی که به مرکز ما مراجعه کرده‌اند، باعث کاهش چشمگیر و معنادار در پارامترهایی مانند انجام مداخلات بیهوده تشخیصی و درمانی، هزینه و زمان مورد نیاز بیماران شده است. این هدفی بود که از ابتدا با تعریف درمان پلکانی کمردرد، در تلاش برای دستیابی به آن بودیم.

نحوه استفاده بیماران شهرستانی از درمان پلکانی کمر درد با توجه به محدودیت در دفعات حضور در مرکز چگونه است؟

با توجه به حجم بیماران مراجعه کننده شهرستانی و مشکل بودن  مراجعات مکرر برای درمان و ویزیت های دوره ای برای این عزیزان، مرکز جامع توانبخشی امید تسهیلاتی را جهت این بیماران در نظر گرفته است. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ویزیت متخصص و انجامعمل بسته و بلوک عصبی کمر و ترخیص بیماران در یک روز ، با توجه به وقت قبلی
  • جهت این بیماران لزوما درمان های حمایتی و علامتی کمردرد، توصیه نمی شود و جهت بهبود سریعتر، درمان پلکانی دربازه زمانی محدودتر ودر درجات بالاتر شروع می شود
  • ایمیل کردن حرکات اصلاحی و ورزش های تخصصی مورد نیاز بیماران نیز با توجه به علت کمردرد
  • ارسال کمربند وبریس های طبی کمردرد، باتوجه به اطلاعات اسکن بیمار در مرکز، به شهرستان
  • امکان انجام بخشی از درمان های پلکانی در شهرستان

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان