درمان دیسک کمر با روند پلکانی (مسکن، فیزیوتراپی، تزریق مفصل، جراحی)

تاریخ: ۴ آذر ۱۴۰۲

در مواردی پس از جراحی بسته به علت برخی مشکلات فرد نمی تواند به راحتی نشسته یا راه برود، طوری که فرد تصور می کند کاملا ناتوان شده است، که این مورد را می توان با درمانهای دستی برطرف نمود.

 دیسک کمر


دیسک کمر

یکی از دلایل شایع درد در ناحیه پا و کمر، پارگی دیسک کمر یا فتق دیسک کمر است که خود گاهی منجر به بیماری سیاتیک می‌شود. علائم دیسک کمر شامل درد یکنواخت و شدید یا، اسپاسم عضلانی یا انقباض عضله، سیاتیک، ضعف پا و یا ناتوانی در عملکرد حرکتی پا می باشد. مواردی از قبیل سرفه کردن، عطسه کردن یا خم شدن عموما باعث تشدید درد دیسک کمر می شود. در موارد نادر بیماری دیسک کمر  سبب از دست دادن کنترل روده و مثانه بیمار می شود و در صورت بروز چنین مشکلی، باید فورا به پزشک مراجعه کند. درد سیاتیک یکی از علائمی است که در اغلب موارد مرتبط با فتق دیسک کمر است. فشار بر روی یک یا چند عصب که  به عصب سیاتیک مرتبط می باشند، باعث درد، سوزش، گزکز و بی حسی می شود که از کفل شروع می شود و تا پا ادامه دارد و عموما یک پا (راست یا چپ) تحت تاثیر قرار می گیرد.

 متأسفانه، تعداد زیادی  از افراد از درد دیسک کمر رنج می برند. اما اکثر مردم این درد را نادیده می گیرند و درمان آن را به تاخیر می اندازند. متاسفانه، دیسک کمر همیشه بعلت افزایش سن رخ نمی دهد، بلکه می تواند در اثر آسیب های وارد شده به ستون فقرات اتفاق بیفتد. پزشکان و متخصصین با تجربه ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید برای درمان و تسکین درد دیسک کمر، با استفاده از معاینات دقیق و انجام تصویر برداری های لازم در صورت نیاز و سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روشهای درمانی ساده مانند دارو، ورزش و فیزیوتراپی و سپس متدهای پیشرفته و تهاجمی تر از جمله انواع تزریقات (استروئید،اوزون و پی ار پی) به شما در غلبه به این بیماری کمک می‌کنند. کلیه ی تزریقات در این مرکز تحت هدایت دستگاه آلتراسوند انجام می شود. لازم به ذکر است فیزیوتراپیست های این مرکز با گذاراندن دوره های فیزیوتراپی از جمله ماساژ و درمان دستی در اروپا مراحل درمانی بیمار را به بهترین نحو انجام می دهند. متخصصین این مرکز در صورت نیاز بیمار به استفاده از بریس های طبی کمر، بهترین نوع آن را برای بیمار تجویز می کنند.

 

علت بروز فتق دیسک کمر چیست؟


علت

طیف گسترده‌ای از عوامل و علت‌ها می‌توانند در بروز آسیب‌ها و فتق دیسک کمر نقش داشته باشند، البته روند طبیعی بالا رفتن سن و پیری شاید مهم‌ترین عامل بروز این عارضه باشد. یک دیسک کمر سالم، ضربه و فشار وارده آمده از سوی مهره‌ها را می‌گیرد و به کمر قابلیت انعطاف و چرخش نرمال و یکنواخت را می‌دهد. یک دیسک کمر از یک دیوارهای بیرونی سخت و محکم از جنس غضروف و یک ماده داخلی ژل مانند تشکیل می‌شود. مانند اجزاء دیگر در بدن، با بالا رفتن سن آب موجود در این دیسک‌ها کم شده که در نتیجه باعث می‌شود تا دیسک قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

وقتی مهره‌ای که اطراف دیسک را فرا گرفته است، دیگر قدرت حفاظت از دیسکی که در حال تضعیف است را ندارد، ممکن است مرکز دیسک از دیواره شکسته دیسک به بیرون بیرون زده یا به عبارتی بیرون زده شود. پارگی دیسک ممکن است در زمانی رخ دهد که محتوای داخلی دیسک از یک شکست یا پارگی در دیواره خارجی دیسک به بیرون نشت کند و به استوانه فقرات برسد.

وجود دیسک پاره شده ممکن است باعث بروز علائمی بسیار سخت و ناتوان‌کننده شود که شما را از انجام کارها و فعالیت‌های مورد علاقه خود و همچنین برقراری روابط با دیگران باز می‌دارد؛ البته احتمالاً روش‌های مؤثری برای درمان این مشکل وجود دارد. قدم اول و مهم‌ترین درمان این وضعیت، یادگیری به عنوان بیمار بیشتر مراقب خودتان بودن است.

علت‌های دیگر آسیب و فتق دیسک کمر

علاوه بر روند طبیعی بالا رفتن سن و پیری، عوامی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند نقش قابل توجهی در بروز پارگی و فتق دیسک کمر شوند، این عوامل عبارت‌اند از:

  • لرزش‌ها: افرادی که به مدت طولانی در معرض حرکات لرزشی زیادی قرار دارند، مانند رانندگان کامیون یا کارگران ساختمانی، ممکن است بیشتر در خطر پارگی دیسک کمر باشند.
  • ورزش‌ها: ضربات شدید و پرفشار یا حرکات چرخشی مکرر در گردن و کمر در هنگام انجام برخی ورزش‌ها، می‌توانند منجر به آسیب‌های دیسک شوند.
  • بلند کردن اجسام: روش‌های ناصحیح بلند کردن اجسام، مانند بلند کردن چیزی در حالی که به جای پاها، کمرتان را خم می‌کنید، فشار بسیار زیادی را به ناحیه‌ی کمر (پایین کمر)، خصوصاً بر روی دیسک‌ها ، وارد می‌کند.
  • عادات غلط در سبک زندگی: چاقی مفرط می‌تواند در بروز آسیب‌های دیسک کمر نقش داشته باشد زیرا در این شرایط بدن باید در برابر وزن اضافه‌ی بدن مقاومت کند. سیگار کشیدن نیز سمومی را در بدن آزاد می‌کند که منجر به تسریع روند تحلیل رفتن غضروف و همچنین کاهش رسیدن مواد مغذی به دیسک کمر می‌شوند.
  • ژنتیک: برخی افراد ممکن است به‌طور مادر زادی و ارثی در معرض آسیب و خرابی دیسک کمر باشند، خصوصاً اگر مشکلات کمر در بین اعضای خانواده‌شان متداول باشد.
جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره  ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ تماس بگیرید

علائم دیسک کمر چیست؟


علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر شامل درد یکنواخت یا شدید، اسپاسم عضلانی یا انقباض عضله، ضعف، گزگز یا درد ارجاعی می‌شود. اما باید به این مسئله توجه کرد  که گاهی اوقات فتق دیسک هیچ  علامتی ندارد. به این وضعیت ،فتق دیسک کمر بدون علامت گفته می‌شود. برخی از این عوامل ظاهری شامل موارد زیر می‌شود:

  • کمر درد
  • سفتی عضلانی یا انقباض عضلانی در ناحیه کمر
  • دردی که تا پا توسعه پیدا می کند ( به این نوع درد، درد ارجاعی، رادیکولوپاتی کمر، یا گزگز سیاتیک در ساق پا یا پا نیز گفته می شود)
  • گزگز در ساق پا یا پا
  • ضعف در ساق پا یا پا
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه

تشخیص دیسک کمر چگونه است؟


تشخیص دیسک کمر

برای رد کردن هر گونه تشخیص افتراقی از بیمارهای دیگر ستون فقرات که منجر به بروز علائم مشابه می‌شوند، آزمایش‌ها و معایناتی از جمله موارد زیر لازم می‌باشند:

  • آزمایش خون:(سرعت رسوب گلبول قرمز)  Sed rate یا  CRP در بیمارانی که سابقه‌ی ابتلا به آرتروز یا التهاب مفصل یا استخوان دارند، بالا می‌باشد.
  • آزمایش کلی خون WBC Count: عداد گلبولهای سفید خون در بیمارانی که سابقه‌ی آرتروز، آبسه‌ی اپیدورال استئومیلیت و غیره  دارند، بالا می‌باشد.
  • عکس برداری رادیولوژی: به تشخیص پوکی استخوان، شکستگی، تنگی مجرای فورامن(تنگی سوراخ بین مهره‌ای)، بیماری تحلیل کننده‌ی دیسک و غیره کمک می‌کند.
  • سی تی اسکن: این آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان، شکستگی، تنگی مجرای فورامن ، بیماری تحلیل برنده‌ی دیسک، فتق دیسک، آسیب به بافت‌های نرم و غیره لازم و ضروری است.
  • ام آر آی:از این آزمایش اغلب برای بررسی دلیلی برای دردهای کمر استفاده می‌شود. این نوع آزمایش، یک بررسی مطمئن و معتبری برای تشخیص پوکی استخوان، شکستگی، تنگی مجرای فورامن، بیماری تحلیل برنده‌ی دیسک، فتق دیسک و غیره می‌باشد. حدوداً نیمی از تصاویر ام آر آی، بیرون زدگی دیسک  را نشان می‌دهند، حتی وقتی که بیمار هیچ علائمی نداشته باشد و حدود یک چهارم موارد پارگی دیسک هرگز در تصاویر ام آر آی مشخص نمی‌شوند.
  • میوگرام : اغلب اوقات برای تشخیص این موارد، از روش میوگرام استفاده می‌شود و در گذشته ، نوعی آزمایش و روشی تشخیصی بود که  قبل از انجام هر گونه عمل جراحی به کار برده می‌شد. این روش، روشی تهاجمی است و به ندرت  آن را انجام می‌دهند. این روش شامل یک بررسی از طریق رادیوگرافی می‌باشد که در آن یک رنگradiopaque به کانال نخاعی تزریق می‌شود. در موارد ابتلا به تنگی کانال نخاعی و تنگی فورامن، این آزمایش اطلاعات دقیق‌تر و مطمئن‌تری را ارائه می‌دهد.
  • اولتراسوند (سونوگرافی): روش اولتراسوند یا سونوگرافی، اطلاعاتی را درباره‌ی لخته‌های خونی یا سنگ‌های تشکیل شده ارائه می‌دهد. به طور کلی از این روش برای یافتن و تشخیص لخته های خونی در ورید یا شریانها در قسمت‌های پایین پا استفاده می‌شود.
  • نوار عصب و عضله (EMG): معاینات نوار عصب و عضله برای یافتن و تشخیص آسیب‌هایی به عصب‌ها و نیز برای تشخیصرادیکولوپاتی یا بیماری با ریشه عصبی انجام می‌گیرند.
  • اسکن استخوان: این آزمایش برای محاسبه‌ی تراکم و غلظت کلسیم در استخوان‌ها انجام می‌شود و در تشخیص تومورهای استخوانی، شکستگی‌های فشاری، پوکی استخوان و غیره کاربرد دارد.
  • آزمایش تراکم استخوانی: این آزمایش برای یافتن و تشخیص بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان انجام می‌شود.

دقت تست نوار عصب و عضله تا حد زیادی بسته به کسی است که تست را انجام میدهد. در کلینیک امید نیز، پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  این تست را با استفاده از دستگاههای دقیق الکترودیاگنوسیک و سوزن های استاندارد، جهت بررسی کارکرد عصب و عضله مربوطه برای بیماران این مرکز انجام می دهند.

روش های درمانی دیسک کمر


درمان دیسک کمر

روش های درمانی مختلفی برای درمان دیسک کمر به منظر کاهش علائم وجود دارد. از جمله روش های موثر برای تسکین و رفع این عارضه می توان به موارد ذکر شده در این قسمت اشاره کرد:

استراحت

درمان دیسک کمر با استراحت

بهتر است برای چند روز به خود استراحت دهید تا به کمرتان فرصتی برای بهبود بدهید. استراحت کردن می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. در هنگامی که درد کمر دارید، از ورزش و فعالیت‌هایی که نیازمند بلند کردن یا خم شدن هستند، پرهیز کنید.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به طور کامل استراحت کنید و در رختخواب بمانید. استراحت در رختخواب برای مدت کوتاهی ممکن است مفید باشد، اما بیش از 1 یا 2 روز از بی‌تحرکی بیشتری جلوگیری کنید. مهم است که در حد ممکن به حرکت بپردازید تا مفاصل و عضلات شما فعال باقی بمانند و از ایستادگی طولانی مدت جلوگیری شود.

کیسه‌ی یخ یا کیسه‌ی گرم

درمان دیسک کمر با کیسه‌ی یخ یا کیسه‌ی گرم

همچنین می‌توانید از یخ یا گرما برای کمک به کاهش درد کمرتان استفاده کنید. کافی ست فقط یک کیسه یخ یا یک حوله‌ی مرطوب و گرم را روی ناحیه‌ای از کمرتان که درد دارد قرار دهید. می‌توانید گاهی از گرما و گاهی از سرما استفاده کنید و یا می‌توانید از هر کدام که با آن احساس بهتری دارید استفاده کنید.

دارو برای دیسک کمر

دارو برای دیسک کمر

فتق دیسک اغلب باعث فشردگی ریشه های عصب های مجاور و درد و ورم می شود. شدت علائم مشخص می کند که به چه داروهایی نیاز است و داروهایی متعددی برای این بیماری موجود است. اما شایان ذکر است که دارو فتق دیسک را درمان نمی کنند. آنها درد مرتبط با فتق دیسک را تسکین می دهند. همانند تمامی داروها، برای مصرف این داروها در ابتدا باید با پزشک مشورت کنید. عموما داروهای مسکن موجود در داروخانه را می توانید مصرف می کنید و سپس در صورت نیاز داروهای تجویزی را استفاده کنید. در صورتی که هنوز درد شما تسکین پیدا نکرده است، پزشک از طریق تزریق نخاعی داروهای قدرتمندی را مستقیما به منبع درد تزریق می کند.

داروهای استروئیدی

داروهای استروئیدی

تزریقات استروئیدی اپیدورال شامل کورتیکواستروئیدها (عامل های ضد استروئیدی قدرتمندی) می باشند که به سرعت درد ناشی از فشردگی عصب ها را تسکین می دهند. این تزریقات در نزدیکی عصب های نخاعی انجام می گیرند و با اولین تزریق درد دیسک کمر به شدت کاهش پیدا می کند، اما برای  تاثیر گذاری کامل این دارو باید چند روزی صبر کنید. در یک سال عموما بیش از سه تزریق تجویز نمی شود.

جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره  ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ تماس بگیرید

بریس پایین کمر (کمربند طبی) برای فتق دیسک کمر

کمربند طبی

در حال حاضر مجموعه‌ی متنوعی از کمربندهای طبی یا بریس های کمر برای مشکلات دیسک  و فتق دیسک در ناحیه ی کمر و ستون فقرات  در بازار موجود می باشند. کمر بندی طبی مخصوص درمان دیسک کمر برای آسیبهایی به پایین کمر طراحی شده است که به کاهش فشار وارده به کمر کمک میکند. به علاوه این بریسها میتوانند ژل یا کیسه ی یخی را که برای کاهش درد استعمال می شوند، نگه دارند.

تاکنون ناحیه ای که بیشتر از همه دچار فتق و آسیب دیسک می شود، ناحیه پایین کمر است که اکثر قریب به اتفاق این آسیب ها یا در سطح L4/L5 یا L5/S1 می باشند. به همین دلیل، مجموعه ی متنوع و گسترده ای از بریس ها یا کمربندهای طبی برای درمان انواع آسیبهای وارده به دیسک دررفته ی پایین کمر ارائه شده است.

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی اغلب نقشی معمولی در بهبودی روند دیسک ایفا می کند. روش های فیزیوتراپی نه تنها باعث تسکین درد فوری می شوند، بلکه همچنین به شما می آموزند که برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر بدن خود را در چه وضعیتی باید قرار دهید. روش های فیزیوتراپی متعددی برای درمان دیسک کمر وجود دارد. در روش های درمانی فیزیوتراپی عضلات بدن به آرامی شل می شوند، استقامت بدن بیشتر می شود، از درد بیشتر جلوگیری می شود و روند بهبودی سریع تر اتفاق می افتد. درمان های فیزیوتراپی شامل استفاده از کمپرسهای سرد و گرما، ماساژ، طب سوزنی، شاک ویو و لیزر تراپی می‌باشد. دکتر فیزیوتراپی با همکاری شما برنامه ای را تهیه می‌کند که با توجه به شرایط شما بهترین برنامه است. پس از اتمام دوره فیزیوتراپی، یادگیری نحوه ورزش کردن و نگهداشتن کمر ضروری است. در صورتی که روش‌هایی که یاد گرفته اید را در طول فیزیوتراپی مورد استفاده قرار ندهید، از نتایج بلند مدت آن بهره نخواهید برد. شما با مراقبت از کمر خود می‌توانید از درد بیشتر فتق دیسک کمر جلوگیری کنید. پزشک ممکن است برای مدت کوتاهی استفاده از بریس‌های طبی را برای کاهش درد و تقویت عضلات و ستون فقرات کمر به بیمار توصیه کند. سایر روش‌های بکاربرده شده در فیزیوتراپی شامل موارد زیر می‌باشد:

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی

درمان دستی می‌تواند در زمینه تسکین درد و علائم دیگر دیسک کمر به شما کمک کند. در جلسه اولیه، متخصص طب فیزکی و توانبخشی سابقه بیماری شما را بررسی می کند، شما را معاینه می کند و آزمایشاتی را بر روی شما انجام می دهد. پزشک کل ستون فقرات را معاینه می کند. حتی اگر در ناحیه کمر خود درد کمی را احساس می‌کنید، پزشک از شما می خواهد که به او توضیح دهید که عملکرد ستون مهره‌ها شما به طور کلی چگونه است و به خاطر داشته باشید که اتفاقی که در یک ناحیه از ستون مهره‌های شما پیش می‌آید بر نواحی دیگر ستون فقرات و بدن تاثیر می‌گذارد.  پس از بررسی اطلاعات و سابقه بیماری شما، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا مبتلا به آسیب دیدگی دیسک بین مهره‌ای هستید یا خیر. نوع آسیب دیدگی دیسکی که شما دارید تعیین کننده نوع روش‌های درمانی است که دکتر شما برای برطرف سازی این مشکلات مورد استفاده قرار می‌دهد. به منظور درمان فتق دیسک کمر، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یک برنامه درمانی طراحی می‌کند که شامل کار بر روی مهره‌ها و روش‌های درمان دستی دیگر برای کمک به تسکین علائم دیسک کمر است. این یک برنامه شخصی می‌تواند باشد، اما شامل تمرین درمانی و درمان دستی می‌شود.

التراسوند تراپی- تزریق فاست

التراسوند تراپی

التراسوند تراپی، با انتشار امواج صوتی فرکانس بالا در بدن عمل میکند. برخلاف التراسوندهای تشخیصی (سونوگرافی ها) که برای تصویر برداری از داخل بدن انجام می شوند، التراسوند درمانی، عضلات، تاندونها، رباطها و بافت های نرم دیگر بدن را با انتشار دادن امواج مورد هدف قرار داده و میتواند سبب افزایش میزان گردش خون، کاهش التهاب و از بین بردن بافت های آسیب دیده (اسکار) شود. اگر تا کنون برای در کمرتان از روش گرما درمانی استفاده کرده اید، در این تکنیک نیز تجربه ی مشابهی خواهید داشت.

التراسوند تراپی معمولا توسط کاپیروپرکتورها یا متخصصین درمان دستی، متخصصین طب فیزیکی و مربیان ورزشی انجام میگیرد، اگرچه دستگاههای التراسوند خانگی قابل حمل نیز در بازار موجود می باشند. تکنسین انجام این درمان، ابتدا یک ژل رسانایی را به بدن میزند تا کمک کند که امواج صوتی عمیقتر به داخل بدن نفوذ کنند و سپس این امواج را به صورت چرخشی (از طریق دسته ی دستگاه) به داخل بدن بیمار هدایت میکنند. این روش بدون درد است و میتواند درد ناشی از بسیاری از عارضه ها و مشکلاتی همچون آرتروز، فشردگی عصبها، رگ به رگ شدن کمر و غیره را کاهش دهد.

تحریک الکتریکی TENS عصب از روی سطح پوست

تحریک الکتریکی

دستگاه تحریک الکتریکی یا TENS، پالسهای الکتریکی کوچکی را از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار میگیرند، به داخل بدن انتقال میدهد. کارشناسان اعتقاد دارند که روش تحریک الکتریکی بدن را تشویق می کند تا اندورفین تولید کرده که ممکن است سیگنالهای درد را که به مغز بازمیگردند مسدود کند. مطالعاتی که در مورد TENS صورت گرفته اند، به نتایج مختلفی دست یافته اند؛ برخی از آنها به این نتیجه رسیدند که این روش هیچ فایده ای ندارد، در حالیکه مطالعات دیگر نشان داده اند که این روش میتواند برای برخی از بیماران مفید باشد.

مگنت تراپی

مگنت

استفاده از مگنت یا آهنربا موجب بهبود جریان خون در بافتهای زیری پوست می شود. میزان گستردگی میدان مغناظیسی محدود است و از این رو باعث بروز آسیب و زیانی طولانی مدت به هموگلوبین یا دیگر محتویات خونی نمی شود.

درمان دستی و فیزیوتراپی در کلینیک مجهز و پیشرفته امید ،توسط مجرب ترین درمانگران دوره دیده از روپا به بهترین نحو ممکن انجام می شود

ورزش برای دیسک کمر

ورزش های مفید برای درمان دیسک کمر شامل تمرینات و حرکات ورزشی زیر می باشد:

حرکت یا وضعیت مار کبریمار کبری

این تمرین خم کردن کمر، به تقویت شانه ها، دستها و نیز کشش عضلات واقع در قسمت جلویی بالاتنه کمک می‌کند.

  • روی زمین دراز بکشید، در حالیکه کف دستهایتان درست در زیر شانه ها قرار داشته باشد.
  • روی پایتان باید به صورت صاف روی زمین قرار بگیرد.
  • سپس با کردن ناف به داخل و حرکت ناحیه ی لگن، باسن را برای این حرکت به کار بگیرید.
  • حال کف دستها را روی زمین فشار داده و انگشتانتان را باز کنید.
  • شانه هایتان را به عقب ببرید.
  • سپس قسمت بالای بدنتان را از سزح زمین جدا کرده و دستهایتان را مستقیم قرار دهید.
  • کف پاها، باسن و پاها باید محکم روی زمین و به صورت صاف قرار داشته باشند.
  • چانه را رو به بالا رکت داده و سینه تان را به بالا بکشید.
  • برای چند ثانیه در همین حالت بمانید.

حرکت یا وضعیت نیمه سگ (Ardha Svanasana)

سگ

برای انجام این حرکت:

  • رو به یک دیوار بایستید و حدود 90 سانتی متر از آن فاصله بگیرید.
  • دستها را به اندازه ی عرض شانه ها و هم سطح با سینه، روی دیوار قرار دهید. در این حالت، سر و گردن و قسمت بالا تنه همگی در یک خط قرار میگیرند و گوش ها با بازوها موازی هستند.
  • نفس را بیرون دهید و از قسمت باسن بدن را خم کنید به طوریکه پاها موازی با دیوار باقی می مانند و قسمت بالا تنه نسبت به کف زمین عمودتر میشود.
  • نفس را به داخل بکشید؛ دستها را بیشتر به دیوار فشار دهید. حال باید بازوهایتان بیشتر موازی با زمین باشند.
  • نفستان را بیرون دهید، باسن را به عقب بکشید و در حالیکه پشتتان فرم عادی دارد، ستون فقراتتان را بکشید.
  • نفس را به داخل بکشید، قسمت بالا تنه را رو به بالا حرکت دهید.
  • نفس را بیرون دهید و دوباره بالا تنه را به داخل خم کنید.
  • مطمئن شوید که قسمت پایین کمرتان ،انحنایی داشته باشد. در غیر این صورت، بازوهایتان را بالا ببرید تا وقتی که این انحنا را احساس کنید.
  • اگر احساس میکنید که این حرکت باعث می شود که فشار خیلی زیادی به مهر های واقع در قسمت پایین کمرتان وارد میکند، زانوهایتان را خم کنید.
  • حال قسمت بالا تنه باید زاویه ی 90 درجه داشته باشد. اگرچه، برای اینکه احساس راحتی بیشتری داشته باشید، میتوانید دستهایتان را به آرامی به سمت پایین دیوار حرکت دهید، همیشه از قسمت باسن خم شوید و مراقبت باشید که فشار زیادی به ستون فقراتتان وارد نکنید.

حرکت مریچی آسانا (Maricyasana) به حالت ایستاده

مریچی

برای انجام این حرکت:

  • یک صندلی یا چهارپایه بلندی را جلوی یک دیوار قرار دهید.
  • روبه روی صندلی بایستید، به طوریکه سمت راست بدنتان در تماس با دیوار باشد. پاها را صاف نگه داشته و بالا تنه را به بالا بکشید.
  • کف پای راستتان را بال برده و روی صندلی قرار دهید به طوریکه مستقیم در جلویتان قرار بگیرد، انگشتان پا رو به جلو باشند و زانو زاویه‌ی قائمه ای را با کف پا تشکیل دهد. ران پای راستتان را روی دیوار نگه دارید.
  • حال، بالا تنه تان را به سمت راست بچرخانید و رو به دیوار قرار بگیرید. دستهایتان را تا سزح سینه بالا ببرید و کف دستها را روی دیوار فشار دهید. دست چپ را به حد کافی فشار دهید تا سمت چپ بالا تنه تان حتی بیشتر به سمت راست بچرخد؛ دست راست را فشار داده و سمت راست کمر را بچرخانید به طوریکه بالا تنه تان بیشتر با دیوار موازی شود. تا جاییکه میتوانید بچرخید.
  • سر را بیشتر بچرخانید و صورتتان رو به شانه راست قرار بگیرد. کمی در این حالت بمانید، برای 20 تا 30 ثانیه به طور یکنواخت نفس بکشید.
  • در حین انجام این حرکت، مراقب باشید که پای چپ تان صاف باشد و در غیر این صورت، ران سمت چپ را به عقب بکشید.
  • بالا تنه را رو به بالا نکه دارید. در هر دو یا سه بار نفس کشیدن سعی کنید کمی بیشتر بچرخید، البته تنها در زمان بازدم کردن. در هر بار بالا تنه تان را بالا بکشید و آن را بچرخانید.
  • نفستان را بیرون دهی (بازدم) و به سمت جلو بدنتان برگردید و مجددا روبه روی صندلی قرار بگیرید. دستها و پای راستتتان را پایین بیاورید.
  • این حرکات را برای سمت چپ نیز تکرار کنید.
جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره  ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ تماس بگیرید

جراحی بسته دیسک کمر

رویکرد کلینک امید در برخورد با کمردرد پلکانی بوده و در صورت امکان ابتدا درمانهای ساده در نظر گرفته می شود  اما درصورت عدم مشاهده  پاسخ مناسب درمانهای طبی پیشرفته تر مد نظر قرار می گیرد . پزشکان این مرکز توانایی  ارائه طیف وسیعی از درمانها از جمله در مانهای ساده تا مراحل پیشرفته و جراحی بسته را دارند

جراحی

در سال های گذشته، پیشرفت های فن آوری باعث شده که بتوان بیماری های گردن و کمر مانند دیسک کمر را با روش های جراحی بسته ستون فقرات درمان کرد. این روش یکی از بهترین، راحت ترین و کم تهاجمی ترین روش های درمان دیسک کمر است. در ادامه روش های جراحی بسته دیسک کمر به اختصار شرح داده شده است:

در مواردی پس از جراحی بسته به علت برخی مشکلات فرد نمی تواند به راحتی نشسته یا راه برود، طوری که فرد تصور می کند کاملا ناتوان شده است، که این مورد را می توان با درمانهای دستی برطرف نمود.

تزریق فاست

تزریق فاست

تزریقهای مفصلی فاست، بلوک کننده های ریشه ی عصبی هستند که برای درمان در کمر (پایین کمر) و گردن به کار میروند. تزریق فاست، نوع متداولی از درمانهای غیرجراحی برای درد در ناحیه ی پایین کمر می باشد که از مفاصل فاست نشئت میگیرند. تحقیقات نشان داده اند که بی از 45 درصد از موارد درد کمر و گردن گزارش شده از طرف بیماران، از ناحیه ی مفصل فاست می باشند. در حین تزریق فاست، پزشک ترکیبی از داروهای استروئیدی طولانی مدتی همچون دگزامتازون و ماده بیحسی موضعی همچون لیدوکائدن، بوپیواکائین یا مپی واکائدین را به مفصل فاست تزریق می کند. داروی استروئیدی و یا ماده ی بی حسی موجب کاهش التهاب در این ناحیه می شود و در نتیجه به کاهش درد کمک میکند.

از بلوک کننده‌ها و تزریق های فاست پایین کمر و گردن معمولا به عنوان ابزارهایی تشخیصی برای کمک به تشخیص علت درد نیز استفاده میکنند. اگر درد از بین برود، احتمال میرود که التهاب در مفصل فاست، منشاء بروز درد بوده است. مطالعاتی که درباره ی نتایج تزریق فاست برای درد کمر انجام شده است، به نتایج خوبی درباره‌ی تشخیص و تسکین منشاء درد مزمن کمر دست یافته اند.

تزریق اوزون

تزریق اوزون

اوزون درمانی یک روش تزریقی است که باعث تحریک و بازگشت جریان خون به بافت ها میشود وبا مهیا کردن مواد لازم برای بافت های آسیب دیده باعث بازسازی و بهبودی آنها می شود . برای شروع این درمان ،بیمار به اتاق عمل برده می‌شود و با قرار دادن بالشت زیر شکم دمر می‌خوابد. ناحیه مورد نظر آماده، ضدعفونی و با پارچه مخصوص پوشانده می‌شود. این عمل معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل به کمک  تصاویر فلوروسکوپی انجام می‌شود و دستگاه به گونه‌ای متمرکز می‌شود که تصویری واضح را برای مشاهده ناحیه آسیب دیده به دست دهد. سوزن به کمک تصاویر فلوروسکوپ وارد دیسک معیوب می‌شود و سپس 3 تا 10 سی سی مخلوط اکسیژن ـ اوزون درون دیسک تزریق می‌شود.

عوارض تزریق اوزون بسیار نادر است و گرفتگی عضلانی پس از عمل و درد سوزشی موقت است و بیمار معمولاً ظرف یک روز پس از عمل مرخص می شود.  تزریق اوزون میزان موفقیتی در حدود 80 درصد دارد.

تزریق پی ار پی برای درمان دیسک کمر

پی آر پی

پی آر پی (PRP) یا پلاسمای غنی شده با پلاکت خون، از خون خود بیمار بدست میآید. در آزمایشگاه، از یک سانتریفیوژ برای جداسازی پروتئینها از عناصر سلولی موجود در خون استفاده میکنند. برخی پزشکان، به تنهایی خود پی ار پی را از بدن بیمار بیرون میکشند. بعد از فرآوری کردن پی آر پی، آن را بدون سلولهای بنیادی تزریق میکنند، با این فرض که سلولهای بنیادی خود بیمار واکنش نشان خواهند داد و روند بهبودی را تسریع خواهند کرد. پزشکان دیگر ترجیح میدهند که پی آر پی و فاکتورهای رشد و سلولهای بنیادی بیمار را همزمان و با هم از بدن بیمار بکشند و این ترکیب را تزریق کنند.

انواع جراحی‌های دیسک کمر

انواع جراحی‌های دیسک کمر عبارتند از :

لامینکتومی برای درمان دیسک کمر

لامینکتومی برای درمان دیسک کمر

گاهی اوقات، نیاز است که جراح قسمت کوچکی از استخوان به نام لامینا را نیز از مهره بردارد. لامینا، پوشش محافظی را روی طناب نخاعی تشکیل میدهد. برداشتن بخشی از آن یا همه ی آن به جراح کمک خواهد کرد تا به دیسک آسیب دیده دسترسی پیدا کند. این کار همچنین میتواند فشار روی عصبها را کمتر کرده و درد پاها و درد سیاتیک را از بین ببرد.

لامینا را میتوان در طی عمل دیسکتومی برداشت. یا ممکن است ان را در عمل جراحی جداگانه ای بردارند.

عمل فیوژن ستون فقرات

بعد از یک جراحی دیسکتومی یا لایمنکتومی، جراح میتواند دو مهره ی واقع در دو طرف دیسک را به هم جوش دهد تا ستون فقرات محکمتر و پایدارتر باشد. این عمل را فیوژن یا جوش ستون فقرات مینامند. جوش دادن دو طرف دیسک جلوی حرکت کردن استخوان را میگیرد و از بروز هر گونه دردی در کمرتان جلوگیری میکند.

عمل جراحی دیسک مصنوعی

تنها برخی افراد میتوانند کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی دیسک مصنوعی باشند، زیرا این عمل تنها روی برخی دیسکهای واقع در پایین کمرتان تاثیر دارد. در صورتی که پزشکتان اعتقاد داشته باشد که این عمل برای شما مناسب است، دیسک آسیب دیده را با یک دیسک مصنوعی که از جنس پلاستیک یا فلز است، تعویض خواهد کرد. دیسک جدید به ثبات و پایداری ستون فقراتتان کمک خواهد کرد و شما میتوانید راحتتر حرکت کنید.

جراحی لیزری

جراحی لیزری

در نوکلئوتومی لیزری پروب لیزر بسیار قدرتمندی تحت هدایت اشعه ایکس وارد ناحیه دیسک کمری یا گردنی می‌شود.  سپس انرژی لیزر به سمت بافت‌های فرسوده و تخریب شده هدایت می‌شود تا ماده دیسک زائد را بخار کند، التهاب دیسک و فشار روی عصب‌های عبور کننده از روی برجستگی دیسک را کاهش دهد.

در این روش پس از آن که بیمار در حالت مناسب روی تخت جراحی دراز کشید، کمرش با داروی بی‌حسی بی‌موضعی ، بی‌حس می‌شود.به کمک تصاویر اشعه ایکس (فلوروسکوپی) سوزن کوچک لوله مانندی وارد مرکز دیسک برجسته می‌شود. سپس دستگاه لیزری کوچک مخصوصی داخل سوزن قرار داده می‌شود و با سوزاندن بافت دیسک ، مجموعه‌ای از کانال‌ها را درون آن تولید می کند. این درمان با توجه به کاهش دادن اندازه بافت اضافی درون دیسک، برجستگی دیسک را کوچک می‌کند و فشار درون دیسک و همچنین فشار روی عصب‌های مجاور را کم می‌کند.

وقتی جراحی به اتمام رسید، لوله به آرامی جدا می شود و عضلات به سرجای خود بر می گردند. یک تا دو ساعت پس از نظارت، بیمار می تواند با همراه خود به خانه برگردد.روش دیسکتومی بین 30 تا 45 دقیقه طول می و همچنین زمان بهبودی کوتاه مدتی دارد.

آیا می توان از دیسک کمر پیشگیری کرد؟


پیشگیری

عوامل متعددی وجود دارد که تحت کنترل شما هستند و شامل مراقبت مناسب از ستون فقرات، دقت در طرز نشستن و ایستادن، عدم استعمال دخانیات، خوردن غذاهای سالم، ورزش و داشتن جرکت های بدنی مناسب مخصوصا در حین بلند کردن شی می شود. انجام کلیه این کارها تضمین کنننده این نیست که شما هرگز دچار فتق دیسک نخواهید شد. اما این کارها گام های سالمی هستند که برای جلوگیری از درد کمر ناشی از فتق دیسک می توان برداشت.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

آخرین مقالات

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان