درمان شکستگی مهره های کمر

تاریخ: ۱ آذر ۱۴۰۲

در شکستگی فشاری کمربند‌طبی سختی که مخصوص خود بیمار است ساخته می‌شود تا ضمن کاهش حرکات آسیب‌زا برای بیمار به بهبود شکستگی کمر کمک کند. دیگر اینکه ورزش‌های تخصصی به حمایت از کمر کمک کند

استخوان‌ها یا مهره‌های تشکیل دهنده‌ی ستون فقرات بسیار قوی و محکم هستند، بااین حال، مهره نیز گاهی اوقات مانند دیگر استخوان‌های بدن می‌شکند. شکستگی‌ مهره‌ های کمر معمولاً پیامد بیماری هایی چون پوکی استخوان (عارضه تضعیف کننده استخوان‌ها)، سقوط شدید، فشار بیش از اندازه یا گونه‌های دیگری از آسیب فیزیکی است. از فروپاشی مهره‌های ستون فقرات با اصطلاح شکستگی کمپرشن یا شکستگی فشاری یا ناشی از فشار یاد می‌کنند. این نوع از شکستگی‌ مهره کمر عمدتاً در بخش میانی ستون فقرات به ویژه در مهره‌های پایینی این ناحیه رخ می‌دهند. در ادامه انواع شکستگی مهره کمر, روش تشخیص آن توسط متخصص ستون فقرات و درمان آن شرح داده می شود.

شکستگی‌های فشاری در بخش پایینی مهره‌های قفسه سینه (T11 و T12) و نیز در اولین مهره منطقه کمری (L1) رخ می‌دهند و به طور معمول ناشی از فشار بیش از حد بر روی بدنه استخوانی مهره‌ها است. این فشار ناشی از انحنای جلو رو به جلو و فشار وارده به سمت پایین بر روی ستون فقرات است. به عنوان مثال، سقوط از یک صندلی در حالت نشسته و برخورد با زمین، یا پرت شدن رو به جلو سر، معمولاً همراه با برخورد بازوها به زمین، می‌باشد. در نتیجه، ستون فقرات به سمت جلو خم می‌شود و فشار بر روی بخش جلویی ستون فقرات (جسم استخوانی مهره‌ها) تمرکز می‌یابد. شکستگی مهره کمر زمانی رخ می‌دهد که استخوان به طور واقعی شکسته و ترک خورده و بخش جلویی (خارجی) جسم استخوانی مهره شکلی سه‌گوش به خود می‌گیرد. استخوان اسفنجی در داخل جسم مهره خرد یا فشرده می‌گردد.

مشاهده ویدئو آموزشی درمان کمر درد

علائم و نشانه ها


اگر شکستگی مهره کمر پی‌آمد صدمه یا ضربه شدید و ناگهانی باشد، بیمار احتمالاً درد طاقت ‌فرسایی را در پشت، کمر، پاها و بازوها حس خواهد کرد و همچنین در صورت آسیب دیدن عصب‌های ستون فقرات در این ناحیه‌ها دچار ضعف یا کرختی خواهد شد. چنانچه فروپاشی استخوان تدریجی باشد، برای مثال شکستگی ناشی از باریک شدن استخوان، علایم درد معمولاً ملایم‌تر خواهد بود و ممکن است هیچ دردی تا زمان شکستگی کامل استخوان حس نشود.

علت شکستگی مهره کمر


شکستگی مهره کمر ناشی از فشار بیش از حد بر روی استخوان است، اما دلایل آن یگانه و منحصر به فرد نیستند. این نوع شکستگی به عنوان شکستگی کمپرشن شناخته می‌شود، زیرا نشان دهنده فشرده شدن استخوان است. با این حال، این نوع شکستگی کمر نیاز به فشار قوی بر روی استخوان ندارد، مگر اینکه استخوان به حدی ضعیف باشد که قادر به تحمل فشار طبیعی نباشد. بیشتر استخوان‌های سالم قادرند فشار زیادی را تحمل کنند و ستون فقرات برای جذب ضربه خم می‌شود. با این حال، اگر نیروی وارده بیش از ظرفیت استخوان باشد، ممکن است یک یا چند مهره شکسته شوند. برای بهتر درک کردن این موضوع، تصور کنید که یک مداد را خم می‌کنید. اگر فشاری بر روی مداد وارد کنید، آن کمی خم می‌شود و بعد از برداشت فشار به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. اما اگر مداد را فراتر از حد شکست آن خم کنید، مداد شکسته می‌شود یا ترک می‌خورد. به همین ترتیب، شدت شکستگی مهره کمر به میزان فشار وارده وابسته است.

بیماری پوکی استخوان یکی از دلایل رایج شکستگی فشاری یا ناشی از فشار است. استخوان‌ها به علت پوکی استخوان غالباً انقدر باریک و ضعیف می‌شوند که توان تحمل فشار طبیعی را نیز ندارند. استخوان‌های در حال باریک شدن گاهی اوقات طی انجام فعالیت روزمرّه فرو می‌پاشند و در نتیجه شکستگی کمر کمپرشن رخ می‌دهد. در حقیقت، شکستگی‌ مهره کمر فشاری ستون فقرات رایج‌ترین گونه‌ی شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان به شمار می‌رود. چهل درصد بانوان تا سن 80 سالگی دست‌کم یک‌بار این نوع شکستگی را تجربه می‌کنند. شکستگی مهره گاهی برای همیشه شکل و استحکام ستون فقرات را دستخوش تغییر می‌سازد. البته درمان شکستگی فشاری مهره ستون فقرات معمولاً به خودی خود بوده و درد برطرف می‌شود. با این حال، کمر درد گاهی اوقات در صورت التیام نامناسب استخوان خرد شده از بین نمی‌رود. در موارد شدید پوکی استخوان، کارهای ساده‌ای مانند خم شدن رو به جلو برای بروز “شکستگی مهره کمر خرد کننده” یا شکستگی کمر فشاری کفایت می‌کند. این گونه از شکستگی مهره به کاهش قد و گوژپشتی، به ویژه در بانوان سالمند، می‌انجامد. این اختلال (موسوم به کیفوز یا گوژپشتی) افزایش قوس ستون فقرات است که باعث می‌شود شانه‌ها خم شده رو به جلو و همچنین قسمت فوقانی پشت بزرگ‌تر و محدب‌تر به نظر برسد. ضربه خوردن به کمر نیز به شکستگی‌ مهره کمر جزیی یا شدید منجر می‌شود؛ چنین ضربه‌هایی می‌توانند ناشی از سقوط از بلندی، زمین خوردن، پرش شدید، تصادف خودرو یا هر سانحه‌ای باشند که فشاری فراتر از نقطه شکست ستون فقرات را به آن وارد می‌کند. بیماری منتشر شونده (متاستاتیک) یکی از دلایل شکستگی مهره کمر به شمار می‌رود. دانش‌واژه متاستاز به انتشار سلول‌های سرطانی در دیگر بخش‌های بدن اشاره دارد. استخوان‌های ستون فقرات جایگاه رایج انتشار بسیاری از انواع سرطان محسوب می‌شوند. بروز شکستگی کمپرشن ستون فقرات بدون هیچ دلیل مشخص یا دلیلی جزیی، نخستین نشانه‌ی انتشار سرطانی ناشناخته در ستون فقرات است. سرطان باعث تخریب بخشی از مهره‌ها و ضعیف شدن استخوان تا فروپاشی آن می شود. این نوع شکستگی مهره کمر بیان‌گر این معضل است که درون بدن مشکلی آسیب زننده به استخوان‌ها وجود دارد.

تشخیص


شکستگی مهره کمر

بیمار برای تشخیص شکستگی مهره کمر و تعیین علت آن باید به پزشک و بهترین متخصص ستون فقرات مراجعه کند. پیش از تشخیص و برنامه درمان، پزشک معالج نیاز دارد تا سابقه پزشکی بیمار را به دقت بررسی کرده و شرایط جسمی او را مورد ارزیابی قرار دهد. درد کمر ممکن است دلایل داخلی متعددی داشته باشد، بنابراین تشخیص صحیح ریشه و منشأ درد بسیار حائز اهمیت است. پس از تشخیص احتمالی منشأ ناراحتی بیمار، پزشک ممکن است آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش MRI ستون فقرات را برای تأیید تشخیص خود تجویز کند. MRI یکی از روش‌های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از تشدید مغناطیسی، تصاویر بافت‌های داخلی بدن را نمایش می‌دهد و امکان تشخیص مشکلات و بیماری‌های اعضاء بدن را فراهم می‌کند.

عوارض


عوارض شکستگی مهره کمر در ادامه ذکر شده است:

  • کاهش قد تدریجی به انداره 6 اینچ.
  • کیفوز یا گوژپشتی (قوس رو به بیرون ستون فقرات) حالت اندامی را به منظور جبران و رفع بدشکلی قوز تغییر می‌دهد. گوژپشتی به مفصل‌های ستون فقرات (برای مثال گردن یا کمر) فشار می‌آورد و بر نحوه راه رفتن تأثیر می‌گذارد.

قد و شکل طبیعی جسم‌های مهره‌ای در نتیجه بروز شکستگی‌ مهره کمر ناشی از فشار متعدد تغییر می‌کند و طول ستون فقرات کاهش می‌یابد. عوارض و علائم دیگری نیز همگام با کوتاه شدن ستون فقرات بروز می‌یابند که شماری از آنها عبارت‌اند از:

  • مشکل در ناحیه شکم: شکم در نتیجه فشرده شدن در اثر شکستگی مهره کمر، رو به بیرون برجسته می‌شود و باعث یبوست، کاهش اشتها و از دست دادن وزن می‌شود.
  • درد مفصل ران (هیپ): قفسه سینه به مفصل‌های ران نزدیک‌تر می‌شود و بیمار در نتیجه سایش این دو به یکدیگر متحمل درد و ناراحتی می‌گردد.
  • مشکلات تنفسی: فشردگی‌های شدید بر عملکرد مناسب ریه‌ها تأثیر می‌گذارند.
  • علائم عصب‌شناختی (عصبی): این نوع علائم شکستگی مهره کمر کرختی و یا گزگز کردن، ضعف، راه رفتن دشوار و نقص عملکرد مثانه و یا روده (برای مثال از دست دادن کنترل) را در بر می‌گیرد.

درمان شکستگی مهره کمر


مسکن، کاهش فعالیت و استفاده از بریس و کمر بند طبی متداول‌ترین درمان‌های شکستگی مهره کمر فشاری به شمار می‌روند. روش های عمل بسته و بلوک عصبی ستون فقرات برای تسکین درد و تزریق ازن برای تسریع روند درمان می توانند بسیار موثر باشند . جراحی باز نیز در موارد انگشت ‌شمار ضرورت می‌یابد. دارو های مسکن‌ ملایم در صورت مصرف صحیح درد را تسکین می‌دهند. اما به خاطر داشته باشید که این مسکن‌ها شکستگی را التیام نمی‌دهند بلکه صرفاً به مدیریت درد کمک می‌کنند.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

استراحت و کاهش فعالیت

به احتمال قریب به یقین بیمار ناچار خواهد بود تا فعالیت‌های معمول خود را محدود سازد و از انجام هر گونه ورزش یا فعالیت توان‌فرسا یا سنگین خودداری کند و به هیچ وجه اشیاء سنگین بلند نکند و در کل از انجام کلیه کارهایی بپرهیزد که فشار بیش از اندازه به مهره‌های شکسته شده وارد می‌کنند. پزشک در صورت سالمند بودن بیمار، استراحت مطلق را برای درمان شکستگی مهره کمر تجویز می‌کند. استخوان‌های افراد مسن برای التیام یافتن نیاز به زمان بیشتری دارند و معمولاً ضعیف‌تر و باریک‌تر از استخوان‌های جوانان هستند. این شکستگی را نیز باید مانند شکستگی‌های دیگر استخوان‌ها با جدیت و دقت درمان کرد و در مورد آن با اهمال برخورد نکرد.

فیزیوتراپی

بهتر است همان‌طور که بدن فرایند التیام طبیعی خود را طی می‌کند و شکستگی مهره کمر به مرور بهبود می‌یابند از فیزیوتراپی نیز بهره جست. فیزیوتراپی احتمالاً بخشی از برنامه درمان کلی خواهد بود که پزشک آن را با هدف بازگشت بیمار به زندگی معمول روزمرّه طرح‌ریزی می‌کند. بیمار در صورت بستن بریس به احتمال قوی باید به دکتر فیزیوتراپی مراجعه کند تا با استفاده از این دو روش درمانی در کنار یکدیگر بهترین نتیجه به دست آید. اگرچه بریس از ستون فقرات هنگام التیام یافتن آن حمایت می‌کند، اما بیمار باید ساختار بدنش را تقویت کند تا به بریس وابسته نشود. دکتر فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا با تقویت عضله‌های ستون فقرات از حمایت و عملکرد بهتر آن بعد از درمان شکستگی مهره کمر برخوردار شود.

بریس و کمر بند طبی

استفاده از بریس یکی دیگر از روش‌های درمانی رایج بعضی از گونه‌های شکستگی مهره‌ کمر فشاری به شمار می‌آید. پزشک گاهی برای حمایت از کمر و پشت بدن،  کمربند‌طبی سختی که مخصوص خود بیمار است ساخته می‌شود را توصیه می‌کند ، تا ضمن کاهش حرکات آسیب‌زا برای بیمار به بهبود شکستگی کمر کمک کند. دیگر اینکه ورزش‌های تخصصی که به حمایت از کمر کمک می‌کند را توصیه میکند. استفاده  بریس از پشت بدن حمایت می‌کند و حرکت را محدود می‌سازد؛ دقیقاً همان طور که آتل بازوی شکسته را نگه می‌دارد. برای هر بیمار بریسی متناسب و کاملاً اندازه بدن وی، مانند قالب دیگر شکستگی‌ها، تهیه می‌شود و به گونه‌ای طراحی می‌گردد که از خم شدن رو به جلوی بیمار ممانعت کند. بریس ستون فقرات را در حالت هایپراکستنشن (کشش یا صاف شدن بیش از میزان طبیعی) نگه می‌دارد و به این ترتیب بخش اعظم فشار را از روی جسم مهره که دچار شکستکی است برمی‌دارد و التیام شکستگی مهره کمر را ممکن می‌سازد. از این گذشته بریس از مهره‌ها محافظت می‌کند و مانع تلاشی بیشتر استخوان می‌شود. درمان کامل شکستگی‌های مهره‌ها معمولاً سه ماه زمان می‌برد و احتمالاً هر ماه پرتونگاری به منظور بررسی روند بهبود انجام می‌شود.

تزریق اوزون

0 (7)

اوزون درمانی یک روش تزریقی است که باعث تحریک و بازگشت جریان خون به بافت ها میشود وبا مهیا کردن مواد لازم برای بافت های آسیب دیده باعث بازسازی و بهبودی آنها می شود .

بیمار به اتاق عمل برده می‌شود و با قرار دادن بالشت زیر شکم دمر می‌خوابد. ناحیه مورد نظر آماده، ضدعفونی و با پارچه مخصوص پوشانده می‌شود. این عمل معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عمل به کمک  تصاویر فلوروسکوپی انجام می‌شود و دستگاه به گونه‌ای متمرکز می‌شود که تصویری واضح را برای مشاهده ناحیه آسیب دیده به دست دهد. سوزن به کمک تصاویر فلوروسکوپ وارد ناحیه آسیب دیده می‌شود و سپس 3 تا 10 سی سی مخلوط اکسیژن ـ اوزون به محل تزریق می‌شود.

عوارض تزریق اوزون بسیار نادر است و گرفتگی عضلانی پس از عمل و درد سوزشی موقت است و بیمار معمولاً ظرف یک روز پس از عمل مرخص می شود.  تزریق اوزون میزان موفقیتی در حدود 80 درصد دارد.

بلوک عصبی

برای بیمارانی که به روش‌های مختلف درمانی پاسخ ندادند، متخصص طب فیزیکی معمولا از بلوک عصبی با تزریق استفاده می‌کند. در این تزریق داروی بی‌حسی موضعی و استروئید مستقیماً در ناحیه عصب آسیب دیده تزریق می‌شود تا درد آرام شود و عملکرد و کیفیت زندگی بیمار بهبود یابد. هدف از تزریق اجتناب از جراحی و افزایش سطح فعالیت بیمار به گونه‌ای است که بتواند نقش فعالی در طب فیزیکی و فیزیوتراپی داشته باشد. این تزریق معمولاً فقط 15 ـ 5 دقیقه طول می‌کشد. گاهی اوقات داروی بی‌حسی موضعی یا حتی آرام بخش درون وریدی برای آرام ماندن بیمار به کار برده می‌شود. سونوگرافی و فلوروسکوپی یا رادیوگرافی کم‌توان نیز در کنار تزریق انجام می‌شود تا متخصصی که بلوک عصبی را انجام می‌دهد، ساختارهای استخوانی را ببیند. به این ترتیب متخصص سوزن را در جای دقیق وارد می‌کند و عوارض پس از تزریق کاهش می‌یابد. بخش اعظم وقت صرف آمادگی قبل از عمل و ریکاوری پس از تزریق می‌شود.

رادیوفرکوئنسی 

رادیوفرکانسی (RFA) درمانی موثر برای تسکین درد است. جریان برق تولید شده توسط موج رادیویی، ناحیه کوچکی از  بافت عصبی را گرم می‌کند، در نتیجه سیگنال‌های درد مربوط به موضع درمان کاهش می‌یابد.

جراحی

جراحی به ندرت برای ترمیم شکستگی مهره کمر ناشی از فشار ضرورت می‌یابد و در این حالت تثبیت داخلی، یا جراحی، تنها زمانی مدّ نظر قرار می‌گیرد که شواهدی دال بر ناپایداری جدی و ناگهانی ستون فقرات مشاهده شود. برای مثال اگر شکستگی مهره کمر کوتاهی 50 درصدی ارتفاع جسم مهره را به دنبال داشته باشد، جراحی باید جهت پیشگیری از وارد شدن آسیب‌های شدیدتر به عصب‌های ستون فقرات انجام شود. چنانچه پزشک انجام عمل جراحی برای درمان شکستگی را لازم بداند، بهره‌گیری از روش تثبیت داخلی را برای ثابت نگه داشتن مهره‌ها در جای مناسب هنگام ترمیم استخوان در شکستگی کمر پیشنهاد خواهد کرد. در صورت وجود نشانه‌هایی مبنی بر وارد شدن فشار بیش از اندازه بر نخاع، ممکن است لازم باشد تا قطعه‌های استخوان وارد کننده فشار به نخاع برداشته شوند.

شکستگی مهره کمر می تواند دلایل متاوتی داشته باشد از جمله ضربه به مهره های کمر و دیگر علت هایی که در مقاله ذکر شد. اکثر شکستگی های کمر با درمان بدون جراحی بهبود می یابند. تنها شکستگی کمر شدید ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. شکستگی مهره کمر در سالمندان ممکن است به دلیل پوکی استخوان باشد. شکستگی کمر در بارداری به دلیل وضعیت مادر یک موقعیت اورژانسی است و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

آخرین مقالات

75 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام
    مادر من پارسال شهریور جراحی دیسک کمر انجام داده و پلاتین کار گذاشتن و مدتی خوب بود نسبتا بعدا دردی از انتهای ران شروع شدو بعد محل درد به پای بعدی منتقل شد و بدتر و بدتر شد همراه با کرختی . ام آر آی ترک در مهره های بالای قسمت عمل شده نشان داد دو مهره. حالا واقعا نمیدونیم چکار باید بکنیم خواهشا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • سلام خدمت آقای دکتر
      من سال 84 تصادف کردم و 3 مهره t7 t 9 و t11 دچار شکستگی شد دو سه ماه کمربند مخصوص بستم بعد دو ماه کمرم رو گچ گرفتن بعد دو باره کمربند بستن تا سال 86 دوباره زمین خوردم دوباره مشکل پیدا کرد قرار شد تزریق انجام بشه که دکتر گفت چون دو سال از زمان شکستن گذشته نمیشه تزریق داد الان بعد چند سال درد خیلی شدید دارم که به قفسه سینه ام میزنه عکس و ام آر ای گرفتم میگن مهره t7 شکستگی داره ولی قدیمی هست و دچار قوز شده کمرم به شما من چی کار کنم دردم از بین بهره بعد این همه سال ممنون

      پاسخ
      • دکتر محمد مسعود خالصی
        ۱۴ دی ۱۳۹۸ ۵:۵۷ ق٫ظ

        علت درد های شما قوز و گرفتگی عضلات است که می توان با اقدامات تخصصی آن را درمان کرد

        پاسخ
      • سلام خسته نباشيدمن ازپله الومينيومى ٢/٥ مترى افتادم ٣/٥ ماه قبل ومهره l3 شكسته دكترم گفت بااستراحت خوب ميشه امانشدتابعدادومهره بالاترنيز قوسى شد الان ٢/٥ ماه است عمل كردم و١٠ عددپلاتين گذاشته ام وقرص ناپروكسين ٥٠٠ روزى دوعددپروگابالين٧٥ روزى ٣ عددوقرص اوكسى دون شبى ١ عدد وقرص الندرونيت ٧٠ هفته ى١ عدد مى خورم اماهنوزدردزيادى دارم اين دردناكى ميتونه باشه لطفاراهنمايي بفرماييدممنونتم

        پاسخ
        • دکتر محمد مسعود خالصی
          ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۴:۴۵ ق٫ظ

          سلام وقت بخیر در صورتی که دردهای پس ازجراحی بهبودی کامل با داروهای تجویزی پیدا نکنند باید به فکر درمان های کامل تری همچون فیزیوتراپی تخصصی و یا تزریق در ستون فقرات به منظور بلوک عصب های مربوط به ایجاد درد استفاده کرد

          تعیین وقت
          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
    • سلام اقای دکتر من دو سال پیش از یک دیوار دو متر افتادم پایین البته با پا افتادم رو باسن یا پشت نبود وقتی افتادم پایین یک صدای بدی در ستون فقراتم شنیدن و درد شدید که نتونستم راه برم من بردن بیمارستان بعد تز ام ار ای یکی از مهر های وسط پشتم دقت کنید وسط پشتم نه کمرم ترک برداشته بود بعد دو ماه خوب شدم ولی اقای دکتر هنوز درد دارم دو دقیقه نمیتونم وایسم یا باید راه برم یا بشیم چکار کنم راهنمایی میفرمایید ممنون میشم

      پاسخ
  • محمدرحیم عبدالملکی
    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ۱:۰۶ ب٫ظ

    باسلام و تشکر از مقاله خوبتون: بنده 45 سال سن دارم از کرج – بعداز یک سرما خوردگی در ناحیه پشتم احساس درد کردم بعد ازMRI پزشکان فرمودند شکستگی کهنه در مهرهt10 دارم و اسپاسم عضلانی دران ناحیه مرا خیلی اذیت کردبعد از چندین مراجعه به متخصصین مغز و اعصاب خسته شدم رفتم سراغ دکترهای خانگی باترفند های خودشان متاسفانه نه تنها خوبم نکردند مهره های T7&T8&T9و L4&L5 را ترکاندندومهره T10 را خوردکردند(4/1 مهره را شکستند)این موضوع رابعد از MRIجدیدپس از 3 ماه متوجه شدم مجددا به طب کلاسیک روی اوردم ازمایش های خون و… وتراکم استخوانی گرفتند. مشکل پوکی استخوان نداشتم در ازمایش خون فرمودند کبدت زیاد انزیم ترشح می کند احتمالا هپاتیت داریدبرو ازمایش های در این خصوص انجام بده وهیچ مداوی جز هزینه برایم نگذاشتندبناچار به طب فیزیکی روی اوردم در ابتدا با فیزیوتراپی شروع کردند تنس و مگنت و لیزر متاسفانه بجای بهبودی روز به روز بدتر می شدم تا اینکه با خواندن مقالات در اینترنت روی به حجامت و زالودرمانی اوردم والان یک جلسه زالودرمانی داشتم و استخر هفته ای سه جلسه می روم و گیاه درمانی می کنم نسبت به بقیه درمان هایم احساس بهتری دارم با توجه به توضیحات فوق ازتون خواهشی داشتم با توجه به اینکه نان اور خانواده ام هستم و9 ماه درگیردرمانم و کلی هزینه کردم اگه خدمت شما برسم مرا خوب می کنیدیا مثل بقیه پزشکانی که مراجعه کردم فقط به پول بیمار فکر می کنید. با تشکر

    پاسخ
  • سلام مردي٣٥ساله هستم در اثر تصادف رانندگي مهره يك كمرم شكسته و مهره٢و٣ظربه ديده اان يك ماه استراحت كردم بهترين حالت بايد چه كاري انجام بدم ممنون

    پاسخ
  • با سلام
    ایا امکان بهبود دیسک های دی هیراته و بالا و پایین شده کمر با استفاده از فیزیوتراپی وجود دارد. تزریق ازون چه کمکی به روند بهبود خواهد کرد؟

    پاسخ
  • ممنون عالی بود

    پاسخ
  • باسلام
    مادرم هفته پیش بر اثر تصادف دچار شکستگی مهر پایینی کمر شده است.(L1) که بدلیل کهولت سن (78 سال) و دیابت و اوره بالا دکتر عمل جراحی را پیشنهاد نکرده و درصد خطرو ریسک آن را بالا اعلام کرد. و فقط کمربند برای ایشان تجهیز و ترخیص نمودند. در این خصوص از پزشک محترم سوال دارم که آیا راه حل دیگری برای بهبودی ایشان می باشد که راهنمایی فرمایید.

    پاسخ
  • سلام . من حدود ١٠ سال پيش شكستگي مهره ٧و٨ داخلي داشتم و اين چند سال درد شديد را تحمل ميكنم و الان احساس ميكنم اگر ورزش نكنم بدنم روز به روز سست تر و ناتوانتر ميشوم درصورتي كه ١٠ ساعت در روز سر كار هستم و با نشستن بيش از حد كمرم درد ميگيرد و دوست دارم بروم ورزش بدنسازي ايا تصميم درستي گرفتم يا مضر هست به خاطر شرايطم ممنون ميشوم جوابم بدهيد

    پاسخ
    • سلام شوهرم ماره ۴ در تصادف شکست و مهره ۳ و ۵ آسیب دید عمل جراحی کردن و پبچ زدن و قفل کردن مهرها رو ولی الان بعد ۱ ماا عکس گرفتیم گفتن چند میل کج گذاشتن چیکار باید بکنم باز باید عمل بشه

      پاسخ
      • دکتر محمد مسعود خالصی
        ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ۷:۳۸ ق٫ظ

        سلام لطفا تصاویر مدارک پزشکی رو در واتس اپ برام ارسال کنید تا نطر دقیق خدمتون بدم ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

        پاسخ
  • سلام دو سال پیش یکی از مهره های کمرم ترک برداشت با استراحت خوب شدم ولی هر سال که فصل سرما میاد درد دارم چاره چیه سی تی اسکن یا ام ار ای هیچی نشان نمیده اثری از ترک نیست ولی درد دارم چکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۷:۱۰ ق٫ظ

      سلام در همچین مواردی گرفتگی های مفصلی ستون فقرات به علت گارد عصلات و ترس فرد از شکستگی ایجاد می شود که می توان با درمان های دستی ان را آزاد کرد

      پاسخ
    • با سلام. مادر ۶۳ ساله دارم که سالها از درد کمر رنج میبرد. دو سال قبل دیسک عمل کرد(قبلتر از آن هم دو زانوی آن تعویض مفصل شده است) در طول دو سال قبل دو بار ساق پای او شکسته است، سکبار نازک نی و یکبار هم ساق اصلی. الان آزمایش های پوکی استخوان و عکس گرفتیم، طبق بررسی خودم دچار پوکی استخوان از استخوان ران شده و مهره های کمری در حالت ریسک بالا هستند. متاسفانه از سال قبل تاکنون و بعد از شکستن ساق اصلی پا دیگر نمیتواند حتی با والکر هم بایستد. نمیدونم چکار کنم؟

      پاسخ
      • دکتر محمد مسعود خالصی
        ۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳ ق٫ظ

        با توجه به شرایط پیچیده ایشان باید کمربند طبی استفاده کرده و توانبخشی و کاردرمانی انجام دهند.
        ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

        پاسخ
  • سلام خسته نباشیددوعدداز مهره های پشت همسرمن شکسته ونیاز به جراحی دارد انا پزشک معالج میگوید استخوان ایشان اسفنجی است وتا پایان دوره درمان ترمیم تراکم استخوان حدود هشت ماه دیگر امکان جراحی نیست با توجه به خمیدگی شدید (گوژ پشتی) ایشان درمان دیگری را پیشنهاد مبکنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۷:۰۸ ق٫ظ

      سلام بله با توجه به موارد ذکر شده می توان با استفاده از کمربند های تخصصی که ساخته می شود از بیشتر شدن و همچنین افزایش فشار روی مهره اسیب دیده جلوگیری کرد

      پاسخ
  • باسلام خدمت عزيزان بزرگوارمن مدت دوماه است ازنردبان سه مترى افنتاده ام ومهره L2شكسته است وتابحال كمربند طبى هم بسته ام وداروهاى زيراستفاده كرده ام قرص uniboneوuniflex وكپسول سلكوسيب وآمپولcinnopar هنوزدرددارم هنگام نشستن بيشتراست پزشك معالجم گفته عمل فعلانيازنيست تادوماه ديگردوباره ستى اسكن كنم ببينم چه مبشه لطفاراهنمايي بفرماييدممكن جاى شكستكى خودش جوش بخوره ونياز به عمل نخواهد باتشكر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ۷:۳۱ ق٫ظ

      سلام در صورتی که شکستگی ترمیم شود نیاز به عمل نخواهد بود
      برای کنترل درد هم می توان از تزریق های تخصصی در ستون فقرات برای شما استفاده کرد

      پاسخ
  • سلام دکتر!!
    من ۱۹ سالمه تصادف کردم فمور پام شکسته لگنم هم اسیب دیده و کمرم مهرهl4 لب پر شده ینی یه تیکش پریده کامل نشکسته میخواستم بدونم خود بخود ترمیم میشه یا نه ؟اگ میشه چطور؟

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۱ دی ۱۳۹۸ ۸:۵۴ ق٫ظ

      سلام بله ترمیم خواهد شد فقط باید کمی حرکات کمر با کمربند های مخصوص محدود شود

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه بر اثر تصادف مهرهt11 وt12 بدنم خرد شد و عمل کردن و پیچ و مهره گذاشتن ،میخواستم بدونم اصلا خوب میشم ک در اینده بتونم مثل گذشته زندگی کنم یا نه؟ الان ۶ ماه باید با کمربند(ارتوز)زندگی کنم و به من گفتن پلاتین تا اخر عمر باید تو کمرم بمونه

    پاسخ
  • سلام مادرم ۲تا از مهرهاش شکسته کمربند می بنده دردش بیشتر می شه و دکتر ها هم گفتن فعلا نمی توانیم عمل کنیم به خاطر اینکه هنوز شش ماه نشده که برای قلبش فنر گذاشتیم و الان دردش خیلی زیاده وپوکی استخوان هم داره چکار کنیم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۴ دی ۱۳۹۸ ۶:۴۴ ق٫ظ

      با توجه به شرایطی که ذکر کردید برای کنترل درد ها و درمان آن می توان از عمل های بسته که بدون هیچ گونه بیهوشی و عوارض جانبی است برای ایشان انجام داد

      پاسخ
  • با سلام. پدر من حدود سال و نیم است که سرطان پروستات دارند و تحت درمان هستند. ایشان حدود ده روز است ابتدا با درد کمر و سپس با درد بسیار شدید پاها که قادر به راه رفتن نیستند مواجه شده اند. پزشک سی تی اسکن داد که پس از انجام ان گفتند سرطان متاستاز نداده است. بعد از انجام ام ار ای دکتر مغز و اعصاب گفتند که دو مهره ایشان شکسته است و باید جراحی شوند. با توجه به اینکه ایشان 75 سال سن دارند و دیابت دارند و انسولین نیز مصرف می کنند، شما چه درمانی را پیشنهاد می کنید؟ ایشان هم اکنون قادر به راه رفتن نیستند چون بسیار درد پا دارند. ما از انجام عمل برای ایشان بسیار می ترسیم.

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۷:۱۴ ق٫ظ

      لطفا تصویر ام ار ای رو در تلگرام یا واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا بتوانم دقیق تر نظر دهم

      پاسخ
  • سلام تو تصادف مهره ال2 کمر شکستگی جزئی پیدا کرد که کمربند بستم3ماه ولی الان از3 نقطه کمر درد می گیره ومنو خیلی نگران می کنه به خصوص که رشتم تربیت بدنی نمیدونم میتونم ادامه بدم یا ن

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۷:۱۱ ق٫ظ

      سلام در این مواقع گرفتگی مفصلی و عضلانی ایجاد درد می کند که می توان انها را با فیزیوتراپی یا تزریق درمان کرد

      پاسخ
  • سلام.مامانم روماتیسم داره.تو خونه ب پشت خورده زمین،مهره L1ترک خورده.کمربند و مسکن میخوره.برای بهترشدن و زود جواب دادن باید چیکار کرد.سن۵۸سال

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۱۶ ق٫ظ

      اگر درد ها غیرقابل تحمل هست و با دارو کنترل نمی شه می توان برای ایشان تزریقات یا عمل بسته را انجان داد
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر من دو ماه پیش در یک تصادف دچار کاهش خفیف ارتفاع در مهره l2 و l4 شدم و دکتر من بریس دادن و استراحت مطلق به مدت ۴ماه ایا امکان فعالیت های قبلی بعد از بهبود وجود دارد ؟ مانند ورزش ممنون ار لطفتون

    پاسخ
  • بابک قلی پور
    ۲ تیر ۱۳۹۹ ۹:۰۹ ب٫ظ

    سلام اقای دکتر
    براثر سقوط از 2متری مهره تی12ترک پیدا کرد
    دکترم اتل پیشنها د کرد برای دردم چی نپرسیدم
    الان کمرم هر از گاهی تیر میکشه
    درد دارم باید چه مسکنی استفاده کنم
    فیزیو تراپی چه طور!

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۴:۵۴ ق٫ظ

      از مسکن هایی که سازگاری دارد با بدن خود استفاده کنیدو این مورد به مرور در طی سه ماه بهتر خواهد شد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام اقای دکتر من 40روز پیش تصادف کردم مهره ی t11کمرم شکست گفتن جوش میخوره نیازی به عمل نیست اولیل اصلا دستشویی هم نمیتونستم برم الان بهترم پهلو به پهلو میتونم بشم. و کمی راه بروم.. ولی بیشتر از پنج دقیقه می ایستم پهلوی سمت چپم یعنی پشت کمرم به شدت درد میگیره که باید حتما برم بخوابم به کمر.. مهره بالا که شکسته درد زیادی نداره ولی دردی که گفتم عاجزم میکنه ایا مربوط به مهره ی شکسته ی چقدر باید استراحت کنم تا جوش بخوره ممنون از شما

    پاسخ
  • با سلام. ممنون از مقاله خوبتون.
    پدر بنده دو هفته پیش از ارتفاع 3 متری سقوط کردخ و مهره 2 کمر شکسته و کمربند طبی استفاده میکنه و پاها حس دارن و الان میتونه راه بره با کمربند اما از همون اول دچار احتباس ادرار و بی اختیاری مدفوع شده و دکترها اول پیشنهاد جراحی ندادن اما بعد از دو هفته میگن ک مهره به اعصاب ادرار فشار میاره و باید عمل بشه و تو سی تی گفتن ک تنگی کانال نخاعی داره و … لطفا راه حلی به ما پیشنهاد کنین. خیلی نگرانیم.

    پاسخ
  • سلام من دوروز پیش در قایق حدود یک متر از قایق بلند شدم و و افتادم روی باسنم دوبار اینجوری اتفاق افتاد دریا امواجی بود ی صدایی کمرم داد رفتم عکس گرفتم گفتن نشکسته الان راه میتونم برم ولی موقع بلند شدن خیلی اذیت میشم یکی از دنده هام داره درد میکنه ممنون اگه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸ ق٫ظ

      احتمالا شکستگی یا آسیب به ستون مهره و دنده رو دارید که باید معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه بشه

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام اقای دکتر
        من ۱۸ سالمه و آلمان زندگی میکنم . دو هفته پیش از ارتفاع ۶ متری پرت شدم پایین و مهرهی ال یک کمرم شکسته و فشرده شده و چهار میلی متر کوتاه تر شده.ام ار ای و سی تی انجام دادم دکترا گفتن که کانال نخاعیم حالت طبیعی داره و نیازی به عمل نیست و با بستن بریس حدود شش هفته خوب میشه. من خیلی نگرانم و با دکترا ی اینجا نمیتونم درست ارتباط بر قرار کنم و حرف بزنم. به نظر شما چیکار کنم؟ بیام ایران عمل کنم؟

        پاسخ
  • سلام دخترم 6 سالش چند روز پیش از تخت افتاده ومهره 12 کمرش مشکوک به ترک و موقع نشتن نمیتونه راحت کمرش خم راست کنه ما باید چی کار کنیم؟

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

      این مورد در دو حالت برطرف می شود.
      ۱. به مروز زمان و با گذشت دو هفته
      ۲.‌با انجام درمان های دستی و فیزیوتراپی
      اگر درد و محدودیت را نمی توانند تحمل کنند برای انجام اقدام دوم مراجعه کنید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر دکترجان من ماه گذشته تصادف کردم دچار شکستگی مهره l3 کمرشدم و جراحی کردم ۱۲ تا پین دارم داخل کمرم اول میخواستم بدونم این دردها و بی حسی ها و احساس سفتی و سنگینی توکمرم چقدرزمان میبره خوب بشه؟بعد این که میشه بعدها پلاتین رو دربیارم؟اصلا حس خوبی ندارم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

      سلام خیر نمیشه پلاتین رو خارج کرد
      برای درد ها می توان تزریقات تخصصی در اطراف ستون فقرات رو انجام داد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • با سلام مادرم 67 ساله هستن و بر اثر افتادن مهره ی 11 ایشون شکسته و الان از کمربند استفاده میکنن ولی شبها درد شدید درست دارن ایا نیاز به جراحی دارن یا خیر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۹ ق٫ظ

      تصمیم گیری برای نوع درمان شکستگی و درد با توجه به مدارک پزشکی بیمار انجام می شود. اگر شکستگی وسیع باشد و خورد شدگی مهره باشد نیاز به تزریق سیمان هست و اگر شکستگی کوچک باشد و یا به هر دلیل نتوان عمل کرد و یا تزریق سیمان می توان با تزریق در ستون فقرات درد را کاهش داد.

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام ۲۱سالمه
    برج ۲امسال تصادف کردم مهره پایینی کمرم شکست که بخاطره همین نمیتونم راه برم اول که از کما امدم هیچ حسی نداشتم ولی الان بعده چند ماه گرما و سرما و ضربه به پاهامو حس میکنم
    خواستم بدونم خوب میشم میتونم مثه اول راه برم چقدر زمان میبره به قیر از فیزوتراپی کاره دیگه ای هم باید انجام داد؟

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴ ق٫ظ

      سلام با توجه به مواردی که فرمودید می توان به کمک توانبخشی عصبی و کاردرمانی عملکردهای حسی و حرکتی شما را ارتقا بخشید و بهبود یابید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر خسته نباشید یک ماه پیش بر اثر تصادف نخاع مادرم دچار له شدگی شد از ناحیه مهره های l1 بعد عمل جراحی رو کمرش صورت گرفت که مهره هارو فیکس کردن الان تو دو تا اون هاش حس داره وقتی ضربه ای زده میشه یا ایی ریخته میشه متوجه درد و سرما گرما میشه .تو یکی از پاهاش حس حرکتی هم داره با کمک میتونه پاشو بازو بسته کنه و تو اون یکی پاش فقط تو قسمت رون هاش ماهیچه هارو منقبض میتونه بکنه خواستم بدونم با فیزیوترایی دقیق و اصولی میشه امیدوار بود مادرم دوباره بتونه راه بره.ممنونم

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۸ آذر ۱۳۹۹ ۷:۰۵ ق٫ظ

      بله می توان با فیزیوتراپی و توانبخشی عصبی عملکرد ها رو بازیابی کرد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • رحمت الله بایزیدی
    ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ۷:۴۱ ق٫ظ

    باسلام ۵۳ساله هستم مهره ۳و۴کمرم ترک برپاشته ورفته توکانال دکترعمل نوشته و۲ماهه خودم را نگه داشته ام آیامیشه بدونه عمل کاردیگری کردباتشکرواحترام ۰۹۱۴۴۸۱۴۷۸۴

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      لطفا تصویر ام ار ای و نوار عصب را در واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید تا بتوان دقیق تر نظر داد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من ورزشکارم و رشته وزنه برداری فعالیت دارم
    ۳ماه پیش دکتر بهم گفت شکستگی کوچیک در l5داری من فعالیت وزنه برداری گذاشتم کنار و شروع کردم به تقویت عضله کمر
    میخواستم بدونم اون شکستگی کوچیک ترمیم میشع؟

    پاسخ
  • سلام
    پدرم 79 سالشه بر اثر افتادن در دوماه پیش سی تی گرفتیم استخوان ستون فقراتش ترک برداشته بود پس از 70روز هنوز در سرفه کردن وعطسه خیلی درد می کشد . لطفا راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۵:۴۳ ق٫ظ

      با توجه به درد پس از آسیب به مهره می توان تزریق در ریشه عصب و مهره انجام داد تا اثر التهابی و درد از بین برود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • ابوالفضل محمدی
        ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲ ق٫ظ

        سلام ، امیدوارم حالتون خوب باشه!! ، من بابام امروز تصادف کرده و یک مهره اش شکسته ، و دکتر براش ، کمربند تجویز کرده ، می‌خوام بدونم که تا چند روز یا چند ماه برای خوب شدنش زمان می‌بره ؟؟

        پاسخ
  • سلام و عرض ادب
    حدود 19 ماه پیش مهره تی دوازده بر اثر سقوط از ارتفاع شکست و پلاتین گذاری شد . در حال حاضر توانایی کنترل مدفوع هست ولیکن بی اختیاری در کنترل ادرار وجود دارد.به کمک واکر توانایی راه رفتن می باشد . هر دو پا از ساق به پائین بی حس هستند ولیکن حس پوستی وجود دارد در این حد که اگر لمس صورت بگیرد حس می گردد ولیکن سرما و یا گرما مشخص نمی شود . هر دو بریس وجود دارد و تعادل کامل نیست . آیا امکان بهبودی وجود دارد و اینکه توانایی کنترل ادرار چه زمانی باز می گردد و با تشکر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۵:۴۲ ق٫ظ

      متاسفانه در آسیب های نخاعی احتمال بازگشت عملکرد ها بسیار ضعیف است

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام مادرم 85 سالش کمرش از ناحیه L3وL4 شکستگی دارد و تنگی نخاع و پوسیدگی استخوان بستری در بیمارستان امام بوده و به دلیل نداشتن شرایط عمومی مناسب عمل نشدکه کمربند طبی دادن و داروهای مسکن دچار بی اختیاری ادرار شده و درد در ناحیه کشاله ران دارد و نمی تواند روی پا بایستد تا 15 روز پیش اوضاع خوبتری داشت خودش دستشویی می رفت الان دچار این عارضه شده چکار می شه کرد که عمل جراحی نداشته باشد اما اوضاعش خوب بشه 09127068772

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۰ دی ۱۳۹۹ ۲:۰۴ ب٫ظ

      با توجه به شرایط پیچیده ایشان لطفا تصور عکس رادیوگرافی و ام آر آی را در شماره واتس آپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال نمایید تا بتوان نظر دقیق تر داد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام اقای دکتر، من حدود شش ماه قبل دراثر تصادف دچار شکستگی خفیف مهره L1 کمری شدم و با بستن بریس و استراحت مطلق کامل به مدت سه ماه، عکس نهایی نشون از جوش خوردن کامل رو میداد. یک ماه بعد فیزیوتراپی هاروهم رفتم و انجام فعالیت هام خیلی بهتر بود تا اینکه هفته گذشته یک سفر فوری پیش اومد که تو مسیر (هم هواپیما داشت هم چندین ساعت اتوبوس هم ماشین سواری) کمرم خسته شد ولی الان بعد دو سه روز حس سوزشی دوباره تو مهره های کمرم دارم.
    خیلی نگرانم نکنه دوباره دچار شکستگی شده باشه، البته باید بگم که عضلات کمرم همچنان تقویت نشدن و ضعیف هستن..
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۱:۲۷ ب٫ظ

      با استراحت یک هفته ای این شرایط بهتر خواهد شد و پس از آن تمرینات تقویتی را انجام دهید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام و عرض احترام , بنده یک مرد 46 ساله هستم بخاطر تصادف یک هفته پیش مهره 4 کمرم شکسته – دکتر گفت با استراحت یک ماهه خوب میشه , با بریس و واکر میتوتم چند قدم راه برم و دستشویی هم میتونم برم , خواستم بدونم میشه برا منم از سیمان استفاده بشه تا زودتر خوب بشم ؟ ممنون میشم اقای دکتر

    پاسخ
    • دکتر محمد مسعود خالصی
      ۲۲ دی ۱۳۹۹ ۵:۳۴ ق٫ظ

      عکس رادیوگرافی را در واتس آپ ارسال نمایید تا بتوان نظر دقیق داد ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      پاسخ
  • با سلام و عرض ادب و احترام
    دخترم 9 سالش هست که بر اثر بی احتیاطی از ارتفاع شش متری افتاده که چهار مهره کمرش شکسته همینطور پاشنه و قوزک پای راست که پاشو عمل کردند ولی کمرشو گفتند چون در سن رشد هست و اسیب شکر خدا ب نخاع نرسیده با استراحت در رختخواب و بستن کمربند بهتر میشه
    ببخشید من سوالم اینه که این کمربند طبی ایا در زمان استراحت در تختخواب طبی هم باید بسته بشه ؟ و اگه در زمان استراحت مداوم روی تختخواب دخترم ب پهلو اگر بخوابه چون خسته میشه از ساعتها ب کمر ایا مشکلی ایجاد میشه ؟
    و اینکه تقریبا یک ماه از سقوط از ارتفاع دخترم ب تازگی گذشته که از روز حادثه تا الان مدام روی تختخواب بیمارستان و منزل بوده
    این پروسه درمانی چقدر طول میکشه و نشانه های بهبودی و جوش خوردن خوب مهره های کمر در چیست ؟

    ممنون و سپاس فراوان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان