درمان خانگی گردن درد: کمپرس سرد و گرم، ماساژ، سرکه سیب و …

تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۲

گردن درد یکی از بیماری‌های شایع در بزرگسالان است. که ماندن در وضعیت‌های ساکن و کارهای خسته کننده از جمله عواملی است که منجر به درد شانه و گردن می‌شود، به ویژه در افرادی که کار آنها حالت‌های بدنی خاصی را می‌طلبد. در این مقاله تعدادی از روش‌های درمانی برای درد گردن آورده شده است. شما می‌توانید برای کاهش درد گردن به یوگا یا سایر ورزش‌های مناسب نیز بپردازید.

در این مقاله، ما در مورد علل گردن درد و برخی از درمان‌های خانگی طبیعی که می‌توانند درد گردن را تسکین دهند بحث خواهیم کرد.

علل گردن درد 


بروز گردن درد می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، اما خبر خوب این است که اغلب این دلایل به عوامل محیطی و نه به عوامل ژنتیکی برمی‌گردند. با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی، می‌توان به راحتی گردن درد را درمان کرد.

یکی از دلایل رایج بروز گردن درد، برقراری در وضعیت ناخوشایند برای مدت طولانی است. به طور معمول، وقتی در وضعیت نامناسبی خوابیده می‌شوید، پس از بیدار شدن با درد گردن دردناک مواجه می‌شوید. اگر کار شما اغلب شامل نشستن پشت میز است، به علت بی‌حرکتی در وضعیتی ساکن، گردن درد برای شما ایجاد می‌شود. علاوه بر این، دلایل زیر نیز از مهمترین عواملی هستند که پس از بیدار شدن، باعث بروز گردن درد می‌شوند.

 • خوابیدن در وضعیت نامناسبی که باعث تحریک عضلات گردن شود

• حالت نامناسب در محل کار

• تکان خوردن گردن در اثر تصادف

•فشار

• استفاده از بالشی که هیچ حمایتی از گردن شما نمی‌کند یا استفاده از بالش‌های زیاد هنگام خواب

• ورزش‌های تماسی

• یک عطسه شدیداز آنجا که بسیاری از دلایل بروز درد گردن به دلیل فشار بیش از حد و موقعیت‌های غیر طبیعی است، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سفت شدن گردن این است که مطمئن شوید همیشه با احتیاط از عضلات خود استفاده می‌کنید.در موقعیت‌هایی که امکان بروز آسیب وجود دارد و منجر به درد در عضلات شما می‌شود قرار نگیرید. اگر با دقت از عضلات خود مراقبت نکنید در نتیجه باید چند روز درد آن ناحیه را تحمل کنید.

علائم 


علائم درد در ناحیه گردن که نباید آنها را نادیده بگیرید:

• حرکت گردن را به سمت چپ یا راست را کاهش دهید یا محدود کنید

• درد در گردن، شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر

• احساس ناراحتی هنگام خواب

• گرفتگی عضلات در عضلات فوقانی پشت گردن

سردرد و تب (سفتی گردن همراه با تب و سردرد نیز ممکن است دلیل مننژیت باشد)

داروهای خانگی برای درد گردن 


اگر اکثر اوقات با گردن درد مواجه می‌شوید، خبرهای خوبی برای شما داریم. که دیگر مجبور نباشید فوراً به مطب متخصص مراجعه کنید. در حقیقت، بیشتر اوقات می‌توانید گردن درد را در خانه برطرف کنید. در اینجا برخی از درمان‌های قابل اطمینان خانگی که می‌توانید برای درمان درد گردن از آن استفاده کنید، آورده شده است.

استراحت 

اگر یک یا دو روز به بدن خود استراحت دهید، به بافت‌های آسیب دیده زمان می‌دهد تا شروع به ترمیم کنند که این کار به تسکین درد گردن کمک می‌کند. با این حال، استراحت را به چند روز محدود کنید چون بی‌تحرکی زیاد می‌تواند منجر به بدتر شدن علائم شود.

ماساژ 

ماساژ درمان خوبی برای درد گردن است. برای ماساژ می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن درخت کاج، رزماری، اسطوخودوس یا سرو کوهی استفاده کنید زیرا گرمای لازم را به همراه افزایش گردش خون در عضلات گردن برای شما فراهم می‌کند. ماساژ ملایم به شما در شل شدن عضلات و در عین حال کاهش درد و سفتی کمک زیادی می‌کند.یکی از بهترین زمان‌های ماساژ درست قبل از خواب است. به این ترتیب، حتی در صورت گردن درد، می‌توانید کمی راحت‌تر بخوابید.

یخ و / یا گرما درمانی

استفاده از کیسه‌های یخ بر روی گردن، با فواصل 15 دقیقه در مدت زمان 48 تا 72 ساعت ابتدایی، می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. پس از گذشت این بازه زمانی، استفاده از گرمای مرطوب در ناحیه مورد نظر، به مدت 20 دقیقه، می‌تواند به جریان خون در آن ناحیه کمک کند و فرآیند ترمیم را تسریع کند. همچنین، استفاده از گرما می‌تواند به تسکین درد عضلات کمک کند. برای دستیابی به نتایج بهتر، می‌توانید این دو روش درمانی را با یکدیگر ترکیب کنید و به تناسب و نیاز خود تعیین کنید.

گردنبند طبی 

گردنبند طبی هنگام درد گردن در تحمل وزن سر نقش مهمی را ایفا می‌کند. در صورت آسیب، گردنبند طبی ضمن بهبودی استخوان‌های گردن شما آنها را در یک راستا قرار می‌دهد.

داروهای بدون نسخه

برای تسکین درد ناشی از گردن درد، می‌‌توانید از داروهای بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز استفاده کنید. با این حال، از مصرف آسپرین برای کودکانی که کمتر از 18 سال دارند، خودداری کنید، زیرا آسپرین باعث سندرم “رای” می‌شود که منجر به تورم در مغز می‌شود.

نمک اپسوم 

نمک اپسوم یا نمک حمام که با نام منیزم سولفات هم شناخته می‌شود را در آب وان حمام خود بریزید و با آن حمام کنید. این نمک به دلیل وجود منیزیم و سولفات فعالیت آنزیم‌های مختلف را در بدن تنظیم می‌کند. این دارو به افزایش گردش خون، کاهش تنش عضلانی و استرس کمک می‌کند.

دوش آب گرم 

گردن خود را حدود 4 تا 5 دقیقه زیر دوش آب گرم و کمی داغ نگه دارید. در حین انجام این کار گردن خود را چرخانده یا حرکت ندهید. این یکی از بهترین درمان‌ها برای سفت شدن عضلات گردن یا درد گردن است.

سرکه سیب 

درمان گردن درد با سرکه سیب

برای درمان سفتی عضلات گردن، می‌توانید یک دستمال کاغذی را در مقداری سرکه سیب خیس کنید و آن را روی گردن خود قرار دهید. اجازه دهید این مرتبه حداقل چند ساعت بماند. سرکه سیب یک روش درمانی بسیار موثر برای تسکین سفتی عضلات گردن است، زیرا حتی با یک بار استفاده نتایج قابل توجهی به ارمغان می‌آورد.

ورزش 

ورزش کمک زیادی می‌کند اما، مطمئن شوید که موجب بروز درد برای شما نمی‌شود. اگر درد دارید، این تمرینات را انجام ندهید.

کشش عضلات scm

تمرین کشش عضلات scm برای درمان گردن درد

برای انجام این ورزش:

در حالت ایستاده و با گردن جمع شده شروع کنید. سر خود را به سمت راست متمایل کنید و چانه خود را به سمت بالا بچرخانید تا جایی که در سمت چپ گردن خود کششی جزئی احساس کنید این وضعیت را برای 15 تا 20 ثانیه حفظ کنید. در طرف دیگر تکرار کنید. این کشش را ۳ بار تکرار کنید.

خم کردن گردن 

تمرین خم کردن گردن برای درمان گردن درد

برای انجام این ورزش:

در حالت نشسته و مستقیم رو به جلو نگاه کنید. گردن خود را جمع کنید و چانه خود را با یک دست به عقب نگه دارید و دست دیگر خود از بالای سر خود به آن برسانید. در حالی که سر خود را به آرامی به سمت جلو می‌کشید، چانه خود را ثابت نگه دارید تا جایی که در پشت گردن خود کششی جزئی احساس کنید. این وضعیت را برای 15 تا 20 ثانیه حفظ کنید. این کشش را ۳ بار تکرار کنید.

کشش ماهیچه بالا برنده کتف

تمرین کشش ماهیچه بالا برنده کتف برای درمان گردن درد

برای انجام این ورزش:

در حالت نشسته شروع کنید و پایین صندلی خود را با دست راست بگیرید. چانه خود را به سمت سینه بیاورید و سر خود را به سمت شانه چپ بچرخانید. سپس با استفاده از بازوی چپ سر خود را به آرامی به سمت پایین و زیر بغل چپ خود فشار دهید تا زمانی که احساس کشش جزئی در سمت راست گردن خود احساس کنید. این وضعیت را برای 15 تا 20 ثانیه حفظ کنید. این حرکت را در طرف مقابل تکرار کنید این کشش را ۳ بار در هر طرف تکرار کنید.

تراشیدن پوست 

برای انجام این روش به کمک شخص دیگری نیاز دارید. شما به یک روغن ماساژ و یک قاشق نیاز خواهید داشت. چند قطره روی گردن بریزید و سپس پخش کنید.از روغن ماساژ در ناحیه درد استفاده کرده و پوست گردن خود را به آرامی با قاشق خراش دهید. مطمئن شوید که درد بیشتری در عضلات ایجاد نمی‌کند. تراشیدن پوست یک درمان عالی برای گردن درد است، و در عین حال که گردش خون را بهبود می‌بخشد درد گردن را نیز کاهش می‌دهد.

قرص های منیزیم 

روزانه 1 قرص منیزیم بخورید تا ایمنی بدن شما افزایش پیدا کند و همچنین درد گردن شما هم کاهش پیدا کند.

برگ کرفس 

برگ کرفس را مخلوط کنید و آب آن را استخراج کنید. به صورت روزانه آب آن را بنوشید تا از دردی که به واسطه سفتی گردن ایجاد می‌شود، خلاص شوید.

اقدامات پیشگیرانه 


• در وضعیت مناسب بخوابید.

• وضعیت نشستن، به ویژه در محل کار را بررسی کنید.

• هر ساعت 5 دقیقه از کار خود استراحت کنید و در اطراف قدم بزنید.

• از استرس زیاد خودداری کنید

• هنگام خواب از بالش مناسب استفاده کنید.

• با بالش‌های زیاد نخوابید.

• از رانندگی خودداری کنید چون ممکن است مشکل شما را تشدید کند.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان