درمان کمر درد هنگام خواب (رفع علت درد کمر موقع خواب شب)

آیا تا کنون دقت کرده‌اید که کمر درد شما در هنگام شب و زمانی که تلاش می‌کنید بخوابید شدیدتر می‌شود؟ آیا برای شما اتفاق افتاده که صبح روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید، کمر شما درد داشته باشد و خشک شده باشد؟ عوامل مختلفی باعث تشدید کمر درد در هنگام شب می‌شوند. بسته به علت ایجادکننده کمر درد نظیر آرتروز یا بیماری‌های مزمنی مانند فیبرومالاژیا، درد ممکن است از دردی خفیف و ضربان دار تا دردی شدید و تیز باشد. اگر درد بسیار شدید شود ممکن است در کیفیت خواب شما اختلال ایجاد کرده و باعث خستگی و افسردگی شما شود. خواب بد ممکن است فرایندهای طبیعی بهبودی بدن را مختل کرده و باعث تشدید درد شده و از بهتر شدن آن جلوگیری کند اما نگران نباشید، روش‌های مختلفی وجود دارد که به شما در رسیدن به یک استراحت شبانه خوب کمک می‌کنند.

 درد را به عنوان یک امر عادی قبول نکنید. اگر درد مزمن شما ادامه یابد و در خواب شما اختلال ایجاد کند باید با برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

متخصصین کلینیک توان‌بخشی و فیزیوتراپی امید پس از معاینه دقیق بیمار و انجام عکس‌برداری‌های لازم برنامه درمانی مناسب را برای درمان کمر درد بیمار تجویز خواهند کرد. رویکرد پلکانی این کلینیک از درمان با روش‌های ساده آغاز می‌شود و در صورت لزوم درمان‌های پیچیده‌تر تجویز خواهند شد.

 

علت ابتلا به کمر درد در شب چیست؟ 


علت ابتلا به کمر درد در شب چیست

آیا احساس می‌کنید که کمر درد شما در هنگام شب تشدید می‌شود اما علت آن را نمی‌فهمید؟ کمر درد علت‌های متعددی دارد و ممکن است شب به طور ناگهانی بروز کرده و خواب شما را به هم زده و باعث شود شما با احساس گرفتگی و درد و نیاز به یک چرت دیگر از خواب بیدار شوید.

 ریتم شبانه‌روزی 

ریتم شبانه‌روزی شما به ساعت بدن شما که سیکل خواب / بیداری را مدیریت می‌کند اشاره دارد و باعث ترشح برخی هورمون‌ها مانند کورتیزول و ملاتونین می‌شود. بر خوابی، سرعت برخی فرایندهای بدن مانند هضم غذا، گردش جریان خون و نفس کشیدن را کاهش می‌دهد. گاهی اوقات این موارد به خصوص زمانی که با درد و التهاب همراه باشد ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. اگر سیستم گوارش شما به کندی کار کند یعنی مدت بیشتری مایعات و سموم در بدن شما باقی می‌مانند و باعث بروز واکنش‌های التهابی می‌شوند که ممکن است باعث تشدید کمر درد شما شود. همچنین باید توجه داشته باشید که اگر نرخ تنفس شما کند شود، اکسید کربن بیشتری در سیستم بدن شما باقی مانده و ممکن است باعث عصبانیت و حساسیت بیشتر شما شده و درد را در بدن شما تحریک کند.

 بی‌خوابی 

ممکن است این کاملاً نادرست به نظر برسد – احتمالاً خود کمر درد باعث اختلال در خواب شما می‌شود اما خوب است این مطلب را نیز مطالعه کنید. خواب برای فرایندهای بهبودی ضروری و حیاتی است – اگر کمر درد به دلیل آسیب‌دیدگی‌های ورزشی یا کشش‌های بیش از حد عضلات باشد باید برای بهبود آنها بیشتر استراحت کنید. به هر حال، اگر شما به اندازه کافی نخوابید ممکن است فرایند بهبودی شما مختل شده و باعث کند شدن سرعت روند بهبودی شود. حتی گفته می‌شود که بی‌خوابی ممکن است اثر منفی بر ادراک درد داشته باشد و شما را نسبت به درد حساس‌تر از حد معمول کند.

 تشک 

یکی دیگر از عواملی که ممکن است بر خواب شما تأثیر داشته باشد، راحتی تشک شما است که با مشکلات کمر نیز رابطه مستقیم دارد. معمولاً، نوع تشک انتخابی به ترجیحات فردی بستگی دارد اما اگر تشک شما برای کمر شما به اندازه کافی مناسب نباشد ممکن است باعث کمر درد شود. اگر کمر درد دارید بهتر است از یک تشک نیمه سخت استفاده کنید. این تشک باید به اندازه‌ای سفت باشد که از کمر شما محافظت کرده ولی در عین حال باید به اندازه کافی برای حفظ کانتورهای بدن نرم باشد.

 وضعیت بدنی و وضعیت خواب 

این یک عامل کاملاً واضح است اما این که چگونه بخوابید بسیار مهم است. برخی وضعیت‌های خواب ممکن است باعث کشیده شدن عضلات لگن و پایین کمر شما شوند و کمر درد شما را تشدید کنند. این به خصوص در مواردی که شما وضعیت بدنی خوبی ندارید صدق می‌کند – چند نفر از ما زمانی که پشت کامپیوتر خود در اداره نشسته‌ایم نسبت به وضعیت بدنی خود آگاه و حساس هستیم؟ این کار نقش مهمی در آینده زندگی ما و شروع دردهای عضلانی ما دارد.

 آیا خوابیدن روی شکم باعث کمر درد می‌شود؟

آیا خوابیدن روی شکم باعث کمر درد می‌شود

جواب ساده‌این است: بله. خوابیدن روی شکم باعث کمر درد می‌شود.

بیشتر وزن بدن در اطراف قسمت میانه بدن پراکنده شده است بنابراین در صورت خوابیدن روی شکم، انحنای طبیعی ستون فقرات صاف شده و تحت فشارهای غیرضروری قرار می‌گیرد. از آنجا که ستون فقرات محل تجمع عصب‌ها است، درد ممکن است به تمام قسمت‌های بدن شما گسترش یابد و فقط محدود به قسمت پایین کمر نشود.

همچنین گردن شما نیز ممکن است دچار مشکل شود. شما باید برای نفس کشیدن گردن خود را به طرفین بچرخانید تا بتوانید در هنگام شب راحت نفس بکشید مگر این که به طور معجزه‌آسایی بتوانید با بالشی که جلوی صورت شما را گرفته نفس بکشید.

این ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای شما شود زیرا زاویه چرخش گردن شما مناسب نیست – تصور کنید که در تمام طول روز سر شما به سمت یک طرف قرار گرفته باشد. این باعث ناترازی ستون فقرات شما شده و در نهایت ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند و در موارد شدید این احتمال وجود دارد که به بیماری‌های جدی‌تر مانند فتق دیسک مبتلا شوید.

 علل اصلی و مهم کمر دردهای شبانه 


کمر دردهای شبانه همیشه علامت ابتلا به بیماری‌های خطرناک نیست به خصوص اگر مستمر و مکرر نباشد یا برای مدت کوتاهی ایجاد شده باشد. اگر کمر دردهای شبانه به یک مشکل مزمن تبدیل شده باید علت آن تشخیص داده شود. از علل احتمالی کمر دردهای شبانه علاوه بر ابتلا به بیماری‌های التهابی نظیر آرتروز و آنکیلوزان اسپوندلیت می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • آسیب‌دیدگی ستون فقرات مانند کشیدگی کمر یا شکستگی‌ها
  • فتق دیسک کمر
  • عفونت استخوانی در ستون فقرات
  • بیماری‌های نورولوژیکی
  • تومورهای ستون فقرات، به یاد داشته باشید که با این که بیشتر افراد مبتلا به تومورهای ستون فقرات، کمر درد دارند اما بیشتر افراد مبتلا به کمر درد مبتلا به تومورهای ستون فقرات نیستند.

 اگر کمر درد شما با علائم زیر همراه است باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • ضعف
  • دردی که در پاها گسترش می‌یابد
  • کاهش وزن
  • مشکلات کنترل مثانه

 چگونه باید با وجود کمر درد بخوابم؟


چگونه باید با وجود کمر درد بخوابم

قطعاً نباید روی شکم خود بخوابید – پس چگونه باید بخوابید؟ صبر کنید، لازم نیست خوابیدن روی شکم را به طور کلی فراموش کنید.

سازگار شدن با وضعیت جدید در هنگام خوابیدن دشوار است بنابراین با رعایت برخی نکات می‌توانید با به حداقل رساندن مشکلات کمر روی شکم خود بخوابید.

از یک بالش اضافی استفاده کنید

شما می‌توانید به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر سر خود قرار داده و از خواب خود لذت ببرید اما اگر ترجیح می‌دهید که روی شکم بخوابید باید حداقل از یک بالش اضافی دیگر نیز استفاده کنید. هر چه گردن شما بالاتر قرار داشته باشد، احتمال بروز درد و ناراحتی هم افزایش می‌یابد. شما باید از یک بالش اضافی برای بالا نگه داشتن لگن در هنگام خواب استفاده کنید تا فشار از روی کمر شما برداشته شود.

 کشش در هنگام صبح 

سعی کنید در هنگام صبح حرکات کششی انجام دهید – این کار باعث کاهش درد و ناراحتی شده و به بیدار شدن صحیح عضلات کمر در هنگام صبح کمک می‌کند. چرا یوگا تمرین نمی‌کنید؟ این یک روش عالی برای افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل است و به شما در یافتن آرامش و تمرکز کمک کرده و ذهن و بدن شما را برای روز پیش رو آماده می‌کند.

 بدن خود را آموزش دهید 

به عبارت دیگر، اگر شما واقعاً می‌خواهید عادات بد خود را کاهش دهید باید سعی کنید وضعیت درست خوابیدن را به بدن خود آموزش دهید. بیشتر افرادی که روی شکم می‌خوابند راحت‌تر می‌توانند عادت خود را عوض کرده و روی پهلوها بخوابند. چرا با استفاده از بالش، بدن خود را به وضعیت‌های جدید خوابیدن عادت نمی‌دهید؟ چند بالش در هر طرف بدن خود و نزدیک به قفسه دنده‌ها قرار دهید – این کار از غلتیدن شما رو به شکم جلوگیری می‌کند.

درمان کمر درد هنگام خواب با تغییر سبک زندگی


علاوه بر تغییر وضعیت خوابیدن شما باید ببینید که چه کارهای دیگری می‌توانید برای کاهش کمر درد خود به خصوص در هنگام شب انجام دهید. خوشبختانه روش‌های ساده‌ای برای تسکین و پیشگیری از کمر درد وجود دارد که البته به ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی نیاز دارد.

استراحت 

اگر کمر درد شما در هنگامی که دراز می‌کشید کمی ناراحت‌کننده است احتمال این که دچار کشیدگی عضلات کمر شده باشید وجود دارد. درد پس از مدتی استراحت برطرف خواهد شد.

اگر هنگامی که دراز می‌کشید کمر درد شما به مرور زمان تشدید می‌شود باید با یک پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است علت آن ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر باشد.

سعی کنید به مدت طولانی بی‌تحرک و غیرفعال نباشید. توجه داشته باشید که اجتناب از انجام فعالیت‌های فیزیکی برای چند روز ممکن است باعث تنبلی کمر شما شده و وقتی می‌خواهید فعالیت‌های عادی خود را دوباره شروع کنید دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر شوید.

کمر دردهای جزئی معمولاً خود به خود پس از مدتی از بین می‌روند. در غیر این صورت باید برای معاینه و تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

 تغییر وضعیت بدنی 

تغییر وضعیت بدنی

وضعیت بدنی شما بر کمرتان تأثیر می‌گذارد بنابراین باید برای اصلاح وضعیت بدنی خود هر کاری که می‌توانید انجام دهید. این که وسوسه شوید در زمان‌هایی که خسته هستید قوز کنید تأثیر منفی بر کمر شما می‌گذارد. اگر شما به حمایت بیشتری نیاز دارید یک حوله تا کرده و آن را شبیه به یک لوله بین صندلی و کمر خود قرار دهید تا بدون این که باعث ناراحتی شما شود از قوز کردن شما نیز جلوگیری کند.

 به کفش‌های خود توجه داشته باشید

پاهای شما بسیار مهم هستند اما بیشتر ما با آنها مانند بقیه اعضای بدن خود درست رفتار نمی‌کنیم، آنها را در کفش‌های پاشنه بلند زندانی کرده یا با کفش‌ها نامناسب راهپیمایی می‌کنیم. به جای آزار دادن پاهای خود سعی کنید بر راحتی آنها تمرکز کنید. کفش‌هایی را بپوشید که اندازه آنها مناسب پای شما باشد و اگر تصمیمی به راهپیمایی کردن دارید باید از کفش‌های مناسب استفاده کنید.

 به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید

چه باور داشتید و چه نداشته باید، رژیم غذایی بر احتمال ابتلا به کمر درد تأثیر دارد به خصوص اگر شما غذاهای شیرین بخورید. این بدان لیل است که بسیاری از غذاها مانند کافئین، نمک و چربی‌های فراوری‌شده می‌توانند واکنش‌های التهابی را تحریک کنند. خوردن مقادیر زیادی از این غذاها باعث چاقی شده و فشار غیرضروری زیادی به کمر شما وارد می‌کند. به جای این غذاها از غذاهای سالمی نظیر میوه‌ها، سبزیجات و مقادیر زیاد غلات کامل استفاده کنید. سعی کنید مصرف ویتامین D و کلسیم را افزایش دهید زیرا هر دوی اینها برای حفظ و نگهداری از استخوان‌های شما ضروری هستند.

 ورزش سبک 

ورزش کردن یک روش عالی برای تقویت عضلات کمر و افزایش انعطاف‌پذیری است. دانستن این که چه نوع ورزشی را چگونه انجام دهید یک موضوع بسیار مهم است. ورزش کردن زیاد ممکن است باعث کشیدگی عضلات شود. پزشکان شنا کردن را توصیه می‌کنند زیرا یک ورزش سبک و کم برخورد است که به تسکین درد و ناراحتی کمک می‌کند.

 درمان‌های پزشکی برای رفع علت کمر درد شبانه


روش‌های درمان کمر درد متفاوت بوده و به تشخیص علت آن بستگی دارد.

 درمان آنکیلوزان اسپوندلیت 

اقدامات درمانی برای آنکیلوزان اسپوندلیت به شدت بیماری بستگی دارد. پزشک ممکن است مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی را برای شما تجویز نماید.

اگر مصرف این داروها مؤثر واقع نشود، ممکن است پزشک، مداخلات بیولوژیکی مانند مصرف مسدودکننده‌های عامل نکروز تومور یا بازدارنده‌های اینترلوکین 17 (IL-17) را مورد توجه قرار دهد. اگر درد مفاصل شما شدید باشد ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کنید.

 درمان تومور ستون فقرات 

اقدامات درمانی برای تومورهای ستون فقرات به شدت تومور بستگی دارد. پزشک ممکن است انجام عمل جراحی یا پرتو درمانی را برای کمک به پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های عصب در نخاع شما مورد ملاحظه قرار دهد. اگر شما بتوانید علائم را به موقع مدیریت کنید احتمال بهبودی شما افزایش می‌یابد.

 درمان تحلیل دیسک 

 تحلیل دیسک معمولاً به روش‌های غیر جراحی درمان می‌شود. برخی روش‌های درمان تحلیل دیسک عبارتند از:

  • مصرف داروهای مسکن
  • فیزیوتراپی
  • ماساژ
  • تمرینات ورزشی
  • کاهش وزن

معمولاً عمل‌های جراحی برای درمان تحلیل دیسک عمل‌های پیچیده‌ای هستند بنابراین تا زمانی که عدم تأثیر روش‌های درمانی دیگر به اثبات نرسد به کارگیری روش‌های جراحی به تعویق می‌افتند

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است