انواع کمردرد ناشی از گرفتگی عضلات، آسیب ها و مشکلات ستون فقرات

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲

کمر درد چه به دلیل باشگاه رفتن و بلند کردن اجسام سنگین و چه به دلایل شناخته نشده باشد، مشکلی است که همه‌ی ما با آن روبرو بوده‌ایم.

خبر خوب چیست؟ زمانی که علت کمردرد شناسایی شود، به راحتی می‌توان آن را درمان کرد و یا از بروز آن جلوگیری کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

کمردرد یک تجربه‌ی پیچیده‌ی فردی است


شدت و قابلیت مدیریت درد برای هر فرد به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، فردی که با فتق دیسک کمر مبتلا است ممکن است از درد شدید رنج ببرد، در حالی که فرد دیگری با همان مشکل هیچ نشانه‌ای از درد نداشته باشد. همچنین، یک کشیدگی عضلانی می‌تواند دردی ضعیف ایجاد کند و یا فرد را ناتوان سازد.

در مورد برخی از علائم، کمردرد ممکن است به صورت تکراری ظاهر شده و سپس کاهش یابد و پس از چند هفته تا چند ماه دوباره بازگردد. همچنین، با گذر زمان، شدت درد ممکن است افزایش یابد. از آنجایی که تنها شما می‌توانید سطح درد خود را بهتر بشناسید، مشارکت فعال در فرآیند درمان به شما کمک بسیاری می‌کند و احتمال موفقیت درمان را بهبود می‌بخشد.

انواع کمردرد


سه نوع شایع کمردرد وجود دارند:

  • درد عضلانی غیر اختصاصی
  • گرفتگی عضلانی
  • درد رادیکولار

درد عضلانی غیر اختصاصی

تا به اینجا، شایع‌ترین نوع کمردرد دردهای عضلانی غیر اختصاصی هستند که در اصل نوعی کشیدگی عضلانی می‌باشند. یکی از علائم شایعی که باید به دنبال آن باشیم، درد شدید و غیر اختصاصی عضلانی در یک یا دو طرف کمر است. درد عضلانی غیر اختصاصی ممکن است در اثر بلند کردن اجسام، چرخیدن، کشیدن بدن و یا هرگونه حرکت دیگر که باعث وارد شدن فشار به کمر شده باشد ایجاد شود. این درد همچنین ممکن است در اثر حرکات ناگهانی و پیش بینی نشده مثل زمین خوردن نیز ایجاد شود.

گرفتگی عضلانی

گرفتگی عضلانی

 

گرفتگی‌های عضلانی نسبت به درد عضلانی غیر اختصاصی شیوع کمتری دارند ولی جزو انواع شایع کمردرد به شمار می‌روند. گرفتگی عضلانی زمانی ایجاد می‌شود که عضلات کمر به صورت غیر ارادی منقبض شوند. همانند درد عضلانی غیر اختصاصی، گرفتگی‌های عضلانی نیز اکثراً به دلیل خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین و یا فعالیت‌های دیگر هستند. این آسیب معمولاً در اثر یک فعالیت خاص و نه استفاده‌ی مزمن ایجاد می‌شود. سه چهارم افرادی که به کمردرد ازجمله گرفتگی عضلانی مبتلا هستند می‌توانند به طور دقیق، فعالیتی که پس از آن کمردرد آن‌ها شروع شده است را به خاطر بیاورند.

درد رادیکولار

درد رادیکولار نیز نوع شایع دیگری از کمردرد است که ممکن است در اثر دو عامل زیر ایجاد شود:

  1. تخریب دیسک بین مهره‌ای که نقش ضربه گیر را برای کمر ایفا می‌کند.
  2. در تنگنا قرار گرفتن یک یا چند ریشه‌ی عصبی.

طبیعت درد رادیکولوپاتی نسبت به درد عضلانی غیر اختصاصی و گرفتگی عضلانی کمی متفاوت است. افرادی که با درد رادیکولوپاتی مواجه می‌شوند، عموماً درد شدیدی را در منطقه کمر خود تجربه می‌کنند که به سمت یک یا هر دو پا امتداد می‌یابد. آن‌ها همچنین ممکن است احساس بی حسی و تنمل در پاهای خود داشته باشند. در برخی موارد، درد رادیکولوپاتی به عنوان درد سیاتیک شناخته می‌شود که یک عارضه بسیار شایع و مزاحم است.

درد عصب سیاتیک

درد عصب سیاتیک

 

سیاتیک نیز یکی از انواع شایع کمردرد است. این عارضه در اثر درد ایجاد شده در عصب سیاتیک بروز پیدا می‌کند. سیاتیک عصب بزرگی است که از کمر به پاها وارد شده و در پشت هر پا ادامه پیدا می‌کند. چیزی که درد عصب سیاتیک را منحصر به فرد می‌کند این است که این عارضه در واقع علامتی از نوع بزرگ‌تری از درد عصبی – درد رادیکولار – است. عصب سیاتیک از کمر وارد پاها می‌شود. تفاوت بین درد رادیکولار و درد عصب سیاتیک این است که درد رادیکولار ممکن است در ستون فقرات و در بخش‌های بالاتر از کمر شروع شده و سپس به طرف کمر منتشر شود در حالی که در عارضه‌ی سیاتیک، درد شدیدی در پایین ستون فقرات احساس خواهد شد.

دیگر انواع شایع کمردرد

در زیر به شایع‌ترین انواع کمردرد و دلایل بروز آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کشیدگی کمر باعث التهاب و آسیب به رباط‌هایی می‌شود که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل کرده‌اند.
  • تخریب دیسک زمانی اتفاق می افتد که دیسک‌های لاستیک مانند بین مهره‌ها که نقش ضربه گیری را ایفا می‌کنند کوچک شده و مقاومت خود را از دست می‌دهند. در این صورت با کشیده شدن استخوان‌ها بر روی یکدیگر و عدم وجود ضربه گیر در بین آن‌ها، درد ایجاد می‌شود.
  • فتق یا بیرون زدن دیسک بین مهره‌ای زمانی ایجاد می‌شود که بخش داخلی دیسک از دیواره‌ی سخت آن بیرون بزند. اگر به دیسک همانند یک پیراشکی مغزدار نگاه کنید، یک بخش خارجی سخت وجود دارد و بخش نرم داخلی همانند ژله خواهد بود. زمانی که آسیب یا پارگی به بخش خارجی پیراشکی وارد می‌شود، بخش داخلی (ژله) می‌تواند از آن خارج شود.
  • اسکولیوز به قوس غیرطبیعی ستون فقرات گفته می‌شود. این عارضه معمولاً باعث می‌شود تا ستون فقرات شکل C یا S به خود بگیرد و بیشترین شیوع را در دوره‌های رشد سریع مثل دوران بلوغ دارد. در صورتی که این عارضه باعث وارد شدن “فشار نامتعادل” بر روی بخش‌های مختلف ستون فقرات شود، ممکن است درد ایجاد شود.
  • اسپوندیلولیستزی به ترک درون یکی از مهره‌ها در اثر آسیب گفته می‌شود که باعث تضعیف ساختار مهره شده و درنهایت مهره از جای خود در ستون فقرات خارج می‌شود. این عارضه در ورزشکاران نوجوان شایع است – به خصوص ژیمناستیک کاران، ورزنه برداران و بازیکنان فوتبال – چراکه فشارهای مکرری بر روی کمر آن‌ها وارد می‌شود.
  • استنوز کانال نخاعی به تنگ شدن کانالی گفته می‌شود که اعصاب نخاع درون آن قرار گرفته‌اند. این تنگی ممکن است در اثر تخریب و یا فتق دیسک‌های بین مهره‌ای ایجاد شده باشد.
  • آرتریت یا آرتروز ستون فقرات به تخریب مفاصل و دیسک‌های غضروفی در گردن و کمر گفته می‌شود. ازجمله انواع شایع آرتریت که منجر به کمردرد می‌شوند می‌توان به استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان اشاره کرد.
  • آسیب‌های ناشی از حوادث (مثل تصادفات رانندگی و زمین خوردن) ازجمله علل شایع کمردرد هستند. این آسیب‌ها می‌توانند ستون فقرات را بیش از حد فشرده کرده و منجر به فتق دیسک‌های بین مهره‌ای و یا وارد شدن فشار بر روی اعصاب نخاعی شوند.
  • کمردرد بدون ارتباط با ستون فقرات ممکن است در اثر سنگ کلیه، مشکلات پانکراس، فیبرومیالژی، حمله قلبی، اندومتریوز و چرخه‌ی قاعدگی ایجاد شود. این مشکلات معمولاً موقتی هستند.

ساختارهای متعددی در کمر می‌توانند باعث ایجاد درد شوند


کمر شما در طول روز متحمل فشارهای زیادی می‌شود. برای مثال چرخیدن کمر، حرکات ناگهانی و حالت نامناسب بدن در هنگام نشستن می‌توانند فشار زیادی را به کمر وارد کنند. هریک از ساختارهای ستون فقرات ممکن است آسیب دیده و کمردرد ایجاد کنند. علل آناتومیک شایع کمردرد عبارت‌اند از:

  • عضلات بزرگ که ستون فقرات را حمایت می‌کنند.
  • اعصاب نخاعی که از ستون فقرات خارج شده و ممکن است به داخل پاها یا مناطق دیگر بدن بروند.
  • مفاصل فاست که مهره‌ها را در طول ستون فقرات به یکدیگر متصل می‌کنند.
  • دیسک‌های بین مهره‌ای که نقش ضربه گیر را در بین استخوان‌ها ایفا می‌کنند.

استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و دیگر ساختارهای آناتومیک ستون فقرات ممکن است باعث ایجاد کمردرد شوند.

توصیف درد شما مهم است


چگونگی توصیف درد، منطقه‌ی انتشار آن و هرگونه علائم مربوطه برای انجام تشخیص مناسب علت کمردرد اهمیت زیادی دارد. سه گروه اصلی کمردرد عبارت‌اند از:

  • درد آگزیال یا محوری. این نوع درد که به آن درد مکانیکی نیز گفته می‌شود مربوط به یک نقطه یا منطقه خواهد بود. این درد ممکن است به اشکل مختلفی توصیف شود برای مثال ممکن است بیمار به شما بگوید که درد شدید یا مبهم بوده و یا به صورت متناوب تشدید شده و کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است درد به صورت مداوم یا نبض دار احساس شود. کشیدگی عضلانی، مشکلات مفاصل فاست و همچنین پارگی‌های حلقوی در دیسک‌های بین مهره‌ای ازجمله علل شایع کمردرد محوری می‌باشند.
  • درد ارجاعی. درد راجعه که معمولاً به شکل مبهم توصیف می‌شود، ممکن است حرکت کرده و شدت آن متفاوت باشد. برای مثال می‌توان به ایجاد درد راجعه در لگن و پشت ران‌ها در اثر بیماری‌های تخریبی دیسک‌های بین مهره‌ای اشاره کرد.
  • درد رادیکولار. این درد معمولاً شبیه به شوک الکتریکی و سوزش شدید توصیف می‌شود و مسیر عصب نخاعی را از محل خروج آن از ستون فقرات دنبال می‌کند. این نوع از درد در اثر وارد شدن فشار و یا التهاب ریشه‌های اعصاب نخاعی ایجاد می‌شود. در کمر، ممکن است درد رادیکولار به داخل پاها کشیده شود. دیگر اصطلاحاتی که برای درد رادیکولار به کار می‌روند عبارت‌اند از سیاتیک یا رادیکولوپاتی (زمانی که همراه با ضعف یا بی حسی باشد). این عارضه ممکن است در اثر مشکلاتی از قبیل فتق دیسک بین مهره‌ای، تنگی کانال نخاعی و یا اسپوندیلولیستزی ایجاد شود.

زمانی که پزشک شما علت دقیق کمردرد را تشخیص می‌دهد می‌توان یک برنامه‌ی درمانی مؤثر را شروع کرد.

کمردرد چگونه تشخیص داده می‌شود؟


کمردرد چگونه تشخیص داده می_شود؟

 

اولین مرحله برای درمان موفقیت‌آمیز کمردرد، مراجعه به پزشک می‌باشد. قبل از ملاقات با پزشک، بهتر است علائم خود را به طور کامل یادداشت کنید. پزشک ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت اصلی درد، سؤالات خاصی مطرح کند.

کمردرد می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و برای تشخیص علت اصلی درد در هر بیمار، بررسی دقیق ضروری است. پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره علائم و سابقه‌ی شما، پزشک می‌تواند علت احتمالی کمردرد را تشخیص داده و راهنمایی‌هایی را برای بازگرداندن سلامتی ستون فقرات به شما ارائه دهد.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان