اطلاعات و باورهای غلط در مورد گرفتگی رگ سیاتیک

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲

گرفتگی رگ سیاتیک یک اختلال بسیار شایع است اما هنوز تعداد زیادی از افراد باورهای غلطی درباره آن دارند. گرفتگی رگ سیاتیک به احساس درد یا بی حسی گفته می‌شود که در امتداد عصب سیاتیک حس می‌‌شود و به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب به وجود می‌آید. سیاتیک عصبی است که از قسمت پایین کمر شروع می‌شود و از طریق باسن به سمت پا هدایت می‌شود. درد حاصل از گرفتگی رگ سیاتیک می‌تواند به صورت درد خفیف تا شدید احساس شود اما در اکثر موارد به صورت خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد. البته نوع احساس درد به شکلی است که ممکن است فکر کنید که هرگز از بین نمی‌رود. باورهای غلط درباره گرفتگی رگ سیاتیک چیست؟ واقعیات مربوط به این اختلال چیست؟ با ما همراه باشید تا در این رابطه شما را راهنمایی کنیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

 ۹ باور غلط و واقعیت درباره گرفتگی رگ سیاتیک 


 گرفتگی رگ سیاتیک یک بیماری است 

اصطلاح “بیماری سیاتیک” به طور عمومی توسط افراد عادی برای توصیف گرفتگی ریشه عصب سیاتیک استفاده می‌شود. با این حال، در واقعیت، گرفتگی ریشه عصب سیاتیک یک بیماری مستقل نیست، بلکه یک نشانه است که نشان می‌دهد وجود یک عامل داخلی باعث فشار بر روی ریشه عصبی در ناحیه پایین کمر می‌شود. در مورد گرفتگی ریشه عصب سیاتیک، نکته مهم این است که باید علت این فشار بر روی عصب مشخص شود.

 پا درد نشانه گرفتگی رگ سیاتیک است 

پا درد نشانه گرفتگی رگ سیاتیک است

احتمالاً شما هم بارها شنیده‌اید که درد پا نشانه گرفتگی ریشه عصب سیاتیک است. اما این ادعا در واقعیت صحت ندارد، زیرا درد پا ممکن است به علت مشکلات عروقی، گرفتگی عضلات، التهاب عصبی یا سلولیت و یا به علت گرفتگی یک عصب دیگر مانند عصب فمورال که باعث درد در قسمت جلوی پا می‌شود، رخ دهد. علائم و نشانه‌های واقعی گرفتگی ریشه عصب سیاتیک از میانی باسن تا پشت پاها امتداد می‌یابند و معمولاً زانو و ساق پا را نیز درگیر می‌کنند.

 علت گرفتگی رگ سیاتیک مشخص نیست

گرفتگی رگ سیاتیک زمانی به وجود می‌‌آید که عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد که این وضعیت معمولاً به علت فتق یا بیرون زدگی دیسک بین مهره‌های قسمت پایین کمر به وجود می‌آید. این اختلال همچنین می‌‌تواند به علت تشکیل زائده‌های استخوانی در ستون فقرات یا تنگ شدن کانال نخاعی ایجاد شود. در موارد نادر تشکیل تومور در ستون فقرات باعث می‌شود که از سبب تحت فشار قرار بگیرد و شما دچار درد سیاتیک شوید.

 یک اقدام خاص باعث گرفتگی رگ سیاتیک شده است 

برخی از افراد تصور می‌کنند اگر کیف خود را حمل نکنند، از نشستن به مدت طولانی در سفرهای هوایی خودداری کنند یا به دیگران کمک نکنند دچار درد نخواهد شد. در اکثر مواقع دیسک بین مهره‌ها دچار یک نقص کوچک می‌‌شود و این مشکل باعث می‌شود دیسک آماده لغزش باشد پس گرفتگی رگ سیاتیک ضرورتاً به علت انجام دادن یک فعالیت خاص به وجود نمی‌‌آید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است اکثر افراد یک یا چندین بار دچار گرفتگی رگ سیاتیک می‌شوند. در صورتی که این اختلال چندین مرتبه رخ دهد زندگی آنها مختل خواهد شد اما در صورتی که فقط یک بار به وجود بیاید تغییر چندانی را در زندگی به وجود نخواهد آورد. اگرچه یک اتفاق خاص نمی‌تواند باعث گرفتگی رگ سیاتیک شود برخی مشاغل می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. در تحقیقات انجام شده است محققان متوجه شدند که برخی مشاغل و داشتن فعالیت جسمانی یک فاکتور خطر بسیار مهم در بروز گرفتگی رگ سیاتیک محسوب می‌شود. در مردان برخی از مشاغلی که باعث می‌شود ریسک بروز گرفتگی رگ سیاتیک افزایش پیدا کند عبارتند از کار با ماشین آلات سنگین، کارهای دفتری که با نشستن زیاد همراه هستند، مشاغل صنعتی و کارهایی که فشار زیادی را به بدن وارد می‌‌کند. زنان پرستار، فروشنده و زنانی که در بخش صنعتی فعالیت دارند بیشتر دچار این اختلال خواهد شد.

 اگر دچار گرفتگی رگ سیاتیک شدید باید در بستر استراحت کنید 

تعداد زیادی از بیمارانی که با گرفتگی ریشه عصب سیاتیک مواجه هستند، متوجه شده‌اند که اگر فعالیت جسمانی را ادامه دهند و از استراحت طولانی خودداری کنند، احساس بهتری خواهند داشت. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که فعالیت جسمانی در مقایسه با استراحت در منزل و خوابیدن در بستر، برای افراد مبتلا به گرفتگی ریشه عصب سیاتیک با مزایای بیشتری همراه است.

 دارو درمانی بهترین روش برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک است 

دارو درمانی بهترین روش برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک است

ممکن است تصور کنید که مصرف داروهای مسکن ضد التهاب می‌تواند به تسکین درد حاصل از گرفتگی رگ سیاتیک کمک کند اما واقعیت این است که محققان نتوانستند شواهد و مدارک کافی در خصوص اثرگذاری مثبت داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد افسردگی و داروهای مسکن به دست بیاورند. شواهد کمی در خصوص اثر گذاری و ماندگاری داروهای تجویز شده برای کنترل گرفتگی رگ سیاتیک به عنوان اولین مرحله درمان وجود دارد اما درمان موقت این اختلال با داروهای ضد التهاب یا استامینوفن می‌تواند برای برخی از افراد تاثیرات خوبی را به دنبال داشته باشد. در افرادی که دچار علائم و نشانه‌های شدید و مقاوم هستند و به داروهای مسکن پاسخ نمی‌‌دهند و اصلاح فعالیت جسمانی باعث بهبود آنها نشده است سایر روش‌های درمانی از قبیل داروهای استروئیدی یا تزریق اپیدورال، تزریق به درون فضای اطراف طناب نخاعی، می‌تواند کمک کننده باشد. اما بهتر است بدانید که معمولاً از تزریق استروئید در فضای اپیدورال در موارد استفاده می‌‌شود که فشردگی ریشه عصب بسیار شدید باشد. معمولاً این روش کمکی به درمان گرفتگی مزمن رگ سیاتیک نخواهد کرد.

 عمل جراحی تنها راه درمان گرفتگی رگ سیاتیک است 

در اکثر موارد گرفتگی رگ سیاتیک طی مدت ۶ هفته و بدون نیاز به عمل جراحی درمان می‌شود. سایر روش‌های درمانی از قبیل فیزیوتراپی و تزریق اپی دورال می‌‌تواند به بیمار کمک کند اما اگر این روش‌های درمانی تاثیری در بهبود حال بیمار نداشته باشند یا در برخی موارد نادر فرد دچار بی حسی یا درد شدید باشد انجام عمل جراحی برای بهبود درد ناشی از گرفتگی رگ سیاتیک توصیه خواهد شد.

 گاهی اوقات هیچ راهی برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک وجود ندارد 

معمولا افرادی که دچار گرفتگی رگ سیاتیک هستند از این مسئله نگران هستند که هیچ راهی برای درمان این اختلال و بهبود علائم و نشانه‌های آن‌ها وجود ندارد. آنها همچنین نگران هستند که انجام عمل جراحی کمکی به بهبود آنها نکند. خوشبختانه تحقیقات علمی که در این خصوص انجام شده است نشان داده و علائم و نشانه‌های گرفتگی رگ سیاتیک به خوبی بهبود پیدا می‌کند و اگر بیمار عمل جراحی نیاز داشته باشد نتایج خوبی را از جراحی به دست خواهد آورد.

 نمی‌توان از بروز گرفتگی رگ سیاتیک جلوگیری کرد 

نمی‌توان از بروز گرفتگی رگ سیاتیک جلوگیری کرد

همیشه امکان پیشگیری از بروز گرفتگی رگ سیاتیک وجود ندارد اما داشتن فعالیت جسمانی و حفظ حالت مناسب بدن در هنگام انجام امور ورزشی و روزمره می‌تواند ریسک بروز درد قسمت پایین کمر را کاهش دهد. تقویت عضلات مرکزی بدن، عضلاتی که در ناحیه شکم و کمر قرار دارند، از بروز گرفتگی رگ سیاتیک جلوگیری خواهد کرد. تمرینات پیلاتس تاثیر به سزایی در بهبود و تقویت عضلات مرکزی دارند و می‌توانند در بهتر شدن وضعیت بیمار مبتلا به گرفتگی رگ سیاتیک کمک کننده باشند. شما می‌توانید با حفظ حالت صحیح بدن و داشتن فعالیت جسمانی منظم، کاهش زمان نشستن، حفظ تناسب اندام، حفظ انحنای ستون فقرات و تقویت عضلات همسترینگ از بروز این اختلال جلوگیری کنید.

 سوالات متداول در مورد گرفتگی رگ سیاتیک 


 علت گرفتگی رگ سیاتیک چیست؟ 

گرفتگی رگ سیاتیک می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که هر یک از آنها به روش‌های درمانی مختلفی نیاز دارند. نیاز به عمل جراحی و یا عدم نیاز به آن برای درمان گرفتگی رگ سیاتیک به این مسئله بستگی دارد که چرا عصب سیاتیک دچار التهاب شده است. برخی از دلایل احتمالی بروز گرفتگی رگ سیاتیک به شرح زیر می‌باشند:

اگرچه در اکثر موارد می‌‌توان به کمک عمل جراحی به درمان این مشکلات پرداخت به ندرت تحت عمل جراحی به عنوان اولین خط درمان در نظر گرفته خواهد شد. انتخاب نوع جراحی به مشکلی که شما دارید بستگی دارد. به علاوه گرفتگی رگ سیاتیک می‌تواند به علت التهاب عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس در باسن به وجود بیاید. به این اختلال سندروم پیریفورمی‌س گفته می‌شود و به ندرت به عمل جراحی نیاز دارد.

 چگونه گرفتگی رگ سیاتیک بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد؟ 

درد حاصل از گرفتگی رگ سیاتیک می‌تواند از قسمت پایین کمر تا پشت ران و پاها احساس شود. گاهی اوقات درد از بین می‌‌رود و دوباره عود می‌‌کند و ممکن است چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. این وضعیت می‌تواند باعث بروز درد خفیف تا ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره شود. گرفتگی رگ سیاتیک باعث می‌‌شود که نشستن و رانندگی کردن بسیار دردناک باشد. اگر شما قصد انجام عمل جراحی را دارید به این مسئله فکر کنید که درد آن تا چند اندازه بر کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته است. اگر درد باعث شده نتواند به خوبی به انجام امور کاری و تفریحی، اجتماعی و روزمره خود بپردازید و شاید وقت آن رسیده که به عمل جراحی فکر کنید. اگرچه گرفتگی رگ سیاتیک به صورت التهاب عصب شروع می‌شود می‌تواند در نهایت به آسیب دیدگی عصب ختم شود. هرچه درمان این اختلال بیشتر به تعویق بیفتد مدت بیشتری طول می‌کشد تا بی حسی و ضعف از بین برود و حتی ممکن است دائمی شود.

 فکر می‌کنم دچار گرفتگی رگ سیاتیک هستم چه کاری باید انجام دهم؟ 

اگر شما فکر می‌کنید که دچار گرفتگی رگ سیاتیک هستید بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با انجام معاینه جسمانی و بررسی سابقه پزشکی شما می‌تواند وجود این اختلال را تشخیص دهد. پزشک می‌تواند با انجام عکس برداری از قبیل اسکن ام آر آی و سی تی اسکن به بررسی شدت گرفتگی رگ سیاتیک و وسعت درد بپردازد.

 چگونه کایروپراکتیک باعث کاهش درد عصب می‌شود؟ 

کایروپراکتورها تخصص آموزش دیده‌ای در زمینه تسکین و درمان درد ناشی از گرفتگی رگ سیاتیک دارند. آنها می‌توانند با استفاده از فشار دادن و تعدیل ستون فقرات، فشار روی عصب سیاتیک را کاهش داده و درد، بی‌حسی و ناراحتی شما را کاهش دهند. به علاوه، استفاده از روش‌هایی مانند یخ درمانی، تراپی اولتراسوند و فیزیوتراپی نیز می‌تواند به کنترل درد کمک کند.

کایروپراکتورها با استفاده از تکنیک‌های خاص، مانند تنظیمات اندام‌شناسی، تمرینات تقویتی و تکنیک‌های ماساژ، بهبود و تسکین درد سیاتیک را هدف می‌گیرند. آنها با تمرکز بر تعادل و هماهنگی ستون فقرات و سیستم عصبی، بهبود عملکرد بدن را تسهیل می‌کنند.

استفاده از روش‌های تسکینی مانند یخ درمانی به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند. همچنین، تراپی اولتراسوند با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا به عمق بافت‌ها نفوذ کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. فیزیوتراپی نیز با استفاده از تمرینات و روش‌های فیزیکی، قدرت عضلات را افزایش داده و بهبود عملکرد بدن را تسهیل می‌کند.

در هر صورت، مشاوره با یک کایروپراکتور و تعیین روش درمانی مناسب بر اساس وضعیت شما و تشخیص حرفه‌ای ضروری است.

 آیا کایروپراکتیک به تسکین درد کمک می‌کند؟ 

پاسخ این سوال مثبت است و کایروپراکتیک به تسکین درد کمک می‌کند به نحوی که شما دیگر نیازی به انجام عمل جراحی یا مصرف داروهای مسکن نخواهید داشت. می‌‌توان بر اساس علت بروز درد سیاتیک اقدام به رفع درد ناشی از آسیب دیدگی کرد تا فشار از روی عصب برداشته شود. کایروپراکتیک در مواردی که درد به علت به هم خوردن مطابقت عضلات یا سیستم اسکلتی به وجود آمده باشد بسیار موثر خواهد بود.

 برای تسکین درد به چند جلسه درمان نیاز دارم؟ 

اولین اقدام در برنامه درمان شما تسکین درد است و این امر می‌تواند از حدود یک تا سه ماه متغیر باشد. پس از آن که درد شما بهبود پیدا کرد پزشک به بررسی و رفع علت درد عصب خواهد پرداخت که این امر مستلزم چندین جلسه مراجعه به پزشک است تا پزشک اطمینان حاصل کند ستون فقرات شما در حالت مناسبی قرار دارد و درد شما تسکین پیدا کرده است. مرحله آخر نیز حفظ نتایج به دست آمده و بهبود سلامت شما است.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان