12 راه کاهش درد سیاتیک: چگونه درد سیاتیک را کاهش دهیم؟

اعصاب سیاتیک از قسمت پایین کمر به پاها می‌رسند. هنگامی ‌که این اعصاب به دلیل فتق دیسک نیاز واحدهای استخوانی در تحت فشار قرار بگیرند شما دچار درد سیاتیک خواهید شد. در این شرایط شما با علائم و نشانه‌هایی از قبیل احساس سوزش، بی حسی و ضعف یا درد مواجه خواهید شد. برخی از افراد درد سیاتیک را به صورت احساس سوزن سوزن شدن توصیف می‌کنند اما برخی دیگر از آن تحت عنوان احساس شوک الکتریکی یا فرو رفتن چاقو درون پوست یاد می‌‌کنند. نحوه احساس علائم و نشانه‌های درد سیاتیک متفاوت است اما روش‌های زیادی برای تسکین درد آن وجود دارد.

 علت بروز درد سیاتیک چیست؟ 


از دیدگاه تخصصی مهمترین نکته در خصوص سیاتیک این است که درد سیاتیک که شما احساس می‌‌کنید فقط در ناحیه پایین کمر وجود ندارد به همین دلیل درد سیاتیک نه یک بیماری در نظر گرفته می‌شود و نه یک علامت بیماری است. درد سیاتیک به ما هشدار می‌دهد که یک دیسک در ناحیه کمر از جای اصلی خود خارج شده است و باید به جای آنکه فقط سطح درد را کاهش دهیم از ریشه به درمان این مشکل بپردازیم.

 چه افرادی دچار درد سیاتیک می‌شوند؟ 


متاسفانه درد سیاتیک می‌تواند همه افراد در سنین مختلف درگیر کند اما بیشتر افراد بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال دچار این اختلال می‌‌شوند البته برخی از افراد قبل از سن ۳۰ سالگی این درد را تجربه می‌کنند و افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند از ابتلا به سیاتیک در امان نخواهند بود.

 علل بروز درد سیاتیک چیست؟  


علل بروز درد سیاتیک در افراد مختلف متفاوت است اما می‌‌توان آن را به تحلیل رفتگی و آسیب دیدگی عمومی دیسک ناحیه کمر ارتباط داد به همین دلیل درد سیاتیک معمولاً یک علامت مبنی بر وجود یک اختلال حاد و جدی نیست.

 آیا می‌توان سیاتیک را درمان کرد؟ 


می‌توان به خوبی به درمان سیاتیک پرداخت. امروزه پزشکان به جدیدترین روش‌های فناوری دسترسی دارند و می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا شما دچار اختلال در عصب سیاتیک هستید یا نه. برای اینکه بتوان با اطمینان گفت که یک فرد سیاتیک دارد و امکان درمان او فراهم شود باید ریشه اصلی بروز مشکلات او را مشخص کرد. پزشک برای این کار از روش‌های تشخیصی بالینی و در صورت لزوم عکس برداری استفاده می‌کند تا بتواند به یک تشخیص قطعی برسد و سپس فرآیند درمان را شروع خواهد کرد. افرادی که دچار درد سیاتیک هستند در واقع بهبود پیدا می‌‌کنند و به این ترتیب می‌‌توان گفت سیاتیک اختلالی نیست که زندگی فرد را به خطر بیاندازد. می‌توان با تشخیص علت بروز آن اقدام به درمان و بهبود شرایط بیمار نمود.

 چگونه درد حاصل از عصب سیاتیک را تسکین دهیم؟ 


 زمان چاره کار است  

زمان چاره کار است برای کاهش درد سیاتیک

صبر داشته باشید البته هنگامی ‌که شما درد دارید قطعا انتظار کشیدن کار بسیار دشوار خواهد بود اما گذر زمان بهترین روش درمانی ثابت شده است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که دچار درد عصب سیاتیک هستند طی مدت چند هفته بهبود خواهند یافت.

 راه بروید  

اگرچه استراحت کردن در بهبود شرایطی که داری کمک کننده است استراحت به مدت طولانی نیز با معایب خاص خود همراه است. استراحت بیش از اندازه در رختخواب می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات شما شود. اگر همچنان درد دارید و نمی‌توانید به انجام فعالیت‌های معمولی خود بپردازید بهتر است به زنگ هشدار بدن خود توجه کنید اما مواظب باشید که نشستن و استراحت کردن به مدت طولانی وضعیت شما را بدتر خواهد کرد.

 فعالیت جسمانی داشته باشید  

برای کاهش درد سیاتیک فعالیت جسمانی داشته باشید

اگر درد شما خیلی شدید نیست بهترین کار این است که به انجام حرکات کششی بپردازید، کمی راه بروید و سایر فعالیت‌های جسمانی را انجام دهید. کشش قسمت پایین کمر کاملاً ضروری است زیرا ممکن است عصب سیاتیک در این ناحیه تحت فشار قرار گرفته باشد.

 از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید  

سرما و گرما دو عامل متفاوت و مهم هستند اما استفاده از آنها می‌‌تواند به بهبود درد شما کمک کند. معمولاً سرما درمانی در مواردی که آسیب دیدگی به تازگی رخ داده است مفید است. پس از ۷۲ ساعت پزشک معمولاً به شما توصیه می‌کند که از کمپرس گرم استفاده کنید. برای استفاده از کمپرس یخ مقداری یخ را درون یک تکه پارچه قرار دهید یا از پد گرمایی استفاده کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را روی موضع مورد نظر خود قرار دهید. مواظب باشید پوست شما دچار سوختگی نشود.

 از داروهای مسکن استفاده کنید  

برای کاهش درد سیاتیک از داروهای مسکن استفاده کنید

مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند به تسکین درد و رفع التهاب کمک کند. این داروها را طبق دستوری که در بروشور آنها وجود دارد مصرف کنید مگر آنکه پزشک دستور دیگری داده باشد.

 درباره دارو درمانی با پزشک خود صحبت کنید  

در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمانی خانگی کمکی به بهبود شما نکرده باشد باید با پزشک خود صحبت کنید تا به تجویز دارو بپردازد. برخی از داروها از قبیل شل کننده‌های عضلانی و داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب قوی تر می‌توانند به بهبود شرایط شما کمک کنند. مصرف داروهای ضد صرع از قبیل گاباپنتین می‌‌تواند به برخی از بیماران کمک کند.

 از متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید 

برای کاهش درد سیاتیک از متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید

فیزیوتراپی می‌تواند به شما برای اصلاح حالت بدن یا تقویت عضلاتی که از قسمت پایین کمر محافظت می‌کنند کمک نماید. متخصص فیزیوتراپی بر اساس شرایطی که دارید یک برنامه ورزشی را برای شما طراحی کند که شامل حرکات کششی است تا بتوانید در منزل به انجام آن‌ها بپردازید.

 تزریق اپیدورال کمک کننده است  

برای کاهش درد سیاتیک تزریق اپیدورال کمک کننده است

اگر علیرغم امتحان کردن همه روش‌های بالا بهبودی در وضع شما ایجاد نشده باشد پزشک تزریق اپیدورال را پیشنهاد خواهد کرد. در این روش مقدار معینی از یک داروی استروئیدی به درون ستون فقرات تزریق می‌شود. این روش در مواردی که درد شما بیش از شش ماه طول کشیده باشد انجام خواهد شد. تحقیقات انجام شده نتایج مختلفی را در خصوص عملکرد این روش در اختیار پزشکان قرار داده است. شما می‌‌توانید درباره مزایا و معایب آن با پزشک خود صحبت کنید.

 به سراغ طب سوزنی بروید  

برای کاهش درد سیاتیک به سراغ طب سوزنی بروید

طب سنتی چینی توانسته از نظر تعداد زیادی از پزشکان را به خود جلب کند زیرا در درمان تعدادی از مشکلات و اختلالات با نتایج مثبتی همراه بوده است. برخی از تحقیقاتی که در خصوص طب چینی انجام شده است نشان داده که تاثیرات خوبی در درمان درد کمر دارد. تنها فاکتور مهمی که باید به آن توجه کنید این است که یک متخصص با تجربه را برای این کار پیدا کنید.

 از تمرینات یوگا استفاده کنید 

شاید یوگا به طور کامل باعث بهبود شما نشود اما بدون شک در بهبود شرایط شما نقش مهمی را خواهد داشت. از یک نوع یوگا که یوگای آینگار نام دارد و بر حفظ حالت مناسب بدن تاکید دارد استفاده کنید. تحقیقات نشان داده که یوگا به رفع درد کمک می‌کند و شما می‌توانید با سهولت بیشتری راه بروید.

 به سراغ ماساژ درمانی بروید 

ماساژ درمانی می‌تواند به تسکین درد و بهبود شما کمک کند تا بتوانید به راحتی در اطراف قدم بزنید. ماساژ درمانی همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود و بدن را تشویق می‌‌کند به ترمیم خود بپردازد. برای این کار به سراغ یک درمانگر بروید که در زمینه درد کمر و ماساژ ناحیه تخصص دارد و می‌‌تواند به کمک تمرینات کششی به بهبود شما کمک نماید.

 از استرس دوری کنید  

همیشه احساس درد به وجود مشکل جسمانی ارتباط ندارد بلکه می‌تواند ریشه عصبی و عاطفی داشته باشد. استرس باعث می‌‌شود که عضلات شما جمع شوند و دردی که دارید بدتر شود. بیوفیدبک روشی است که به شما یاد می‌دهد چگونه نحوه عملکرد و تفکر شما بر روی ضربان قلب و تعداد تنفس تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند. شما همچنین می‌توانید به سراغ رفتار درمانی شناختی بروید و با یک متخصص سلامت ذهن همکاری داشته باشید تا به شما کمک کند به اصلاح باورها و تفکرات خود بپردازید.

 چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟  


معمولاً سیاتیک یک اختلال دردناک است اما خطرناک نیست. در برخی موارد شما باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که دچار تب هستید، در ادرار شما خون دیده شده است، در عملکرد روده و مثانه شما اختلال ایجاد شده است یا درد شما آنقدر زیاد است که باعث شده از خواب بیدار شوید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

 علائم و نشانه‌هایی که می‌گوید به جراحی نیاز دارید  


علائم و نشانه‌هایی که می‌گوید به جراحی نیاز دارید

اکثر افرادی که دچار درد سیاتیک هستند نیازی به جراحی نخواهند داشت اما اگر شما دچار اختلال در راه رفتن هستید، کنترل روده و مثانه خود را از دست دادید یا درد شما بدتر شده است و سایر روش‌های درمانی غیر جراحی کمکی به شما نکرده است ممکن است پزشک بر اساس عامل ایجاد کننده علائم و نشانه‌های شما درخواست انجام عمل جراحی را بدهد. در عمل جراحی پزشک اقدام به خارج کردن دیسک لغزشی یافته می‌‌کند که به عصب سیاتیک فشار وارد کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است