کمردرد در ورزشکاران علت کمر درد بعد از ورزش چیست؟

حدود 80 درصد افراد در دوره‌ای از زندگی خود دچار کمر درد می‌شوند. با این حال، برخی از افراد به دلیل سبک زندگی خود بیشتر از سایرین در معرض خطر صدمات مزمن و حاد کمر قرار دارند. به دلایلی روشن، ورزشکاران به علت فعالیت بدنی خود دچار آسیب کمری (ثسمت پایین کمر) بیشتری در ستون فقرات خود می‌شوند. دردهای کمر برای علاقه مندان به ورزش مشترک است. علاوه بر آن، کمر شما نقش بزرگی در برخی از جنبه‌های تناسب اندام شما بازی می‌کند. اگر به طور مداوم بعد از تمرینات کاردیو یا تمرینات قدرتی در پایین کمر خود احساس درد می‌کنید، با اینکه در بیشتر مواقع این دردها خیلی جدی نیستند و تهدیدی برای زندگی شما محسوب نمی‌شوند، اما شاید بخواهید اطلاعات بیشتری از علت ایجاد آن‌ها بدست بیاورید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

دلایل کمردرد بعد از ورزش


ممکن است به مدت 72 ساعت بعد از ورزش کمر درد داشته باشید

بخشی از عضلات بدن ما ممکن است بعد از انجام حرکاتی مانند برپی، پلانک، لیفت و غیره دچار پارگی جزئی شوند و آسیب‌های جزئی که در طی این روند تدریجی ایجاد می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند منجر به درد شوند. این درد ممکن است بعد از پایان تمرین تا 72 ساعت ادامه داشته باشد. به خصوص اگر حرکاتی را انجام دهید که قسمت تحتانی کمر شما را هدف قرار می‌دهد، زیرا بافت اطراف این ناحیه ممکن است به مدت چند روز دچار ناراحتی شوند، اما جای هیچگونه نگرانی نیست و آسیب جدی به شما وارد نمی‌کند. داروهای ضد التهابی بدون نسخه می‌توانند این ناراحتی‌ها را برطرف کنند.

ممکن است عضلات شما سفت شوند

اگر ساعت‌های زیادی را صرف نشستن در پشت میز کارتان، در اتومبیل، یا نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون می‌کنید، باید بدانید که هیچکدام از این کارها نمی‌توانند نیازهای ستون فقرات شما را برآورده کنند.

در بیشتر مواقع عضلات خاص در کمر شما مانند پسواس یا ماهیچه مربع کمری بیش از حد یا کم‌تر از حد نیاز تحریک می‌شوند. از آنجا که منشا این عضلات در پایین کمر شما است، ستون فقرات کمری شما، می‌توانند در بسیاری از مواقع در پیدا کردن منشا درد شما اختلال ایجاد کنند. حرکات کششی منظم قبل و بعد از ورزش ممکن است به کاهش درد کمر شما کمک کند.

ممکن است عضلات ضعیفی داشته باشید

ممکن است پس از هفته‌ها یا حتی یک ماه ورزش نکردن، سرانجام دوباره بخواهید یک برنامه منظم ورزشی را از سر بگیرید. در شروع کار همه چیز عالی است بجز درد کمر. بسیاری از کسانی که از این درد شکایت می‌کنند، معمولاً عضلات ضعیفی دارند

ممکن است نارسایی وریدی داشته باشید

در حین ورزش میزان نیاز اکسیژن ماهیچه‌ها افزایش می‌یابد و قلب خون بیشتری را به ماهیچه‌ها می‌رساند. کسانی که از نارسایی وریدی رنج می‌برند نمی‌توانند خون سرشار از اکسیژن را به عضلات خود برسانند.

اگر به طور مرتب دچار گرفتگی در قسمت تحتانی کمر خود هستید، پاهای خود را بلند کنید تا جریان خون افزایش یابد. این کار همچنین می‌تواند شما را از شر هر اسید لاکتیکی که ممکن است در زیر سطوح ساخته شود، خلاص کند.

ممکن است عصب شما تحت فشار باشد

با اینکه ممکن است آسیبی را که در دوران دبیرستان در بازی لاکروس یا تنیس به کمر شما وارد شده برای همیشه فراموش کرده باشید، اما عضلات کمر شما هرگز آن را فراموش نمی‌کنند.

اگر فردی دچار یک بیماری زمینه‌ای مانند ورم مفاصل در ستون فقرات، دیسک آسیب‌دیده، یا عصب تحت فشار باشد، یک تمرین ورزشی ممکن است با ایجاد ناراحتی بیشتر باعث بدتر شدن آن بیماری شود.

قبل از اینکه یک سبک جدید ورزش را امتحان کنید یا محدودیت‌های خود را کنار بگذارید، با یک فیزیوتراپیست یا متخصص پزشکی صحبت کنید تا به شما اجازه این کار را بدهد.

ممکن است بیش از حد از کمر خود کار کشیده‌ باشید

همه مربی‌های ورزشی بر این نکته تاکید دارند که تمرینات در طول هفته باید به گونه‌ای باشد که روی عضلات مختلفی کار شود و فقط روی یک عضله خاص فشار وارد نشود. تمرین مداوم و مکرر بر روی یک ناحیه خاص از بدن می‌تواند دلیل این درد آزاردهنده و طاقت‌فرسا باشد. این امر به ویژه در صورتی که از توانایی‌های واقعی خود مطمئن نیستید و سعی می‌کنید با افرادی که کمی آماده‌تر از شما هستند رقابت کنید، صادق است.

افراد با بالا بردن بیش از حد وزن وزنه‌ها در بدنسازی، دویدن بیش از حد بدون نرمش، یا استفاده و کشش بیش از حد عضلات کمر، به صورت افراطی ورزش می‌کنند. درد پایین كمر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد كه فرد سعی دارد وزنه سنگینی را بلند کند در صورتی که هسته مرکزی بدن او به قدری قوی نیست که بتواند این وزن را تحمل کند.

با تمرکز روی عضلات شکم، عضلات فیله کمر، چهار سر ران و تمام گروه‌های عضلانی دیگر قدرت بدنی خود را افزایش دهید. از این گذشته، اگر بدن میانی شما سفت باشد، سود آن به کمر شما خواهد رسید. به احساساتی که در کمر خود تجربه می‌کنید توجه جدی داشته باشید. بیشتر اوقات این مسئله جدی نخواهد بود اما با این حال به آن فشار وارد نکنید. اگر نگران کمردرد خود هستید با پزشک خود صحبت کنید که بتواند به طور مستقیم مشکل شما را تشخیص دهد.

دلایل دیگر

دلایل دیگر

 

حتی یک ورزشکار نوجوان نیز ممکن است دچار کمردرد شود که به دلیل مشکلات مربوط به رشد مانند اسکولیوز و کیفوز شوئرمن ایجاد می‌شود. این مشکلات ممکن است به فعالیت‌های ورزشی مربوط باشد یا نباشد، اما می‌تواند بر توانایی یک ورزشکار در مطابقت با معیارهای خود تأثیر بگذارد.

كيفوز شوئرمن يك نوع كيفوز پیشرفته است. مهره‌ها به طور معمول مستطیل شکل هستند و در بالای یکدیگر مانند بلوک‌های ساختمانی قرار گرفته‌اند و یک بالشتک نرم (دیسک) در بین هر یک از مهره‌ها وجود دارد. اگر مهره‌ها به صورت مثلثی به یکدیگر نزدیک شوند، همانگونه که در کیفوز شوئرمن اتفاق می‌فتد، باعث می‌شود كه انحنای ستون فقرات بیش از حد طبیعی خود ایجاد شود. گاهی اوقات این تغییر شکل به صورت “قوز پشتی” یا “گوژ پشتی” توصیف می‌شود.

کیفوز شوئرمن

اسکولیوز نوعی بیماری است که با رشد ارتباط دارد. معمولاً این مشکل دقیقاً همزمان با شروع دوره رشد و آغاز دوره بلوغ نوجوانان مشاهده می‌شود. در دختران این اتفاق زودتر از پسران رخ می‌دهد ( در حدود 11 سالگی در دختران و 13 سالگی در پسران). کیفوز معمولاً بدون درد است اما ممکن است باعث ناراحتی کمر در هنگام انجام فعالیت شود. قوز پشتی یک بیماری ژنتیکی است، به این معنی که در خانواده‌ها به ارث می‌رسد و در دختران بیشتر از پسران است. اگر این بیماری پیشرفت کند، می‌تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود و ممکن است نیاز به درمان با بریس یا حتی گاهی نیاز به جراحی داشته باشد.

اسکولیوز ایدیوپاتیک در بزرگسالان

ورزشکاران در برابر مشکلی که برای سایر افراد رخ می‌دهد مصون نیستند. این مشکلات شامل هر نوع مشکل کمری می‌شود. گاهی اوقات برای یک ورزشکار جدی دشوار است که برنامه‌های تمرینی خود را تغییر دهد یا اینکه دچار یک بیماری جدی شود. مهم است که با بدن خود هماهنگ باشید و در صورت مشاهده علائم، به موقع به آن توجه کنید. ورزشکاران باید بدانند که چنین شرایطی ممکن است نیاز به کاهش یا متوقف کردن فعالیت ورزشی خود داشته باشد تا زمانی که مشکل برطرف شود.

تشخیص


در ارزیابی درد کمر در ورزشکاران، پزشک شما با جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشکل فعلی و تاریخچه کامل از هرگونه مشکل پزشکی، معاینه خود را شروع خواهد کرد. ورزشکاران تمایل دارند با یک مقدار مشخصی از درد مداوم زندگی کنند. این کار می‌تواند باعث شود آن‌ها از شدت کمردرد خود چشم پوشی کنند یا توجه کمی به آن بکنند. همچنین ممکن است آن‌ها بیشتر از افراد عادی بتوانند درد را تحمل کنند، بنابراین ارزیابی مناسب علائم آن‌ها ممکن است سخت‌تر باشد. به همین دلایل پزشک به تاریخچه کاملی از یک ورزشکار نیاز دارد.

پزشک شما قبل از تهیه یک برنامه درمانی باید اطلاعات زیر را درباره شما بداند:

  • سن شما
  • نوع ورزش (ها) و سطح رقابت
  • تمام مشکلات پزشکی گذشته و حال
  • محل درد و محل انتشار آن
  • جایی که درد شروع شد، و ارتباط درد با هر آسیب خاصی
  • آنچه که باعث شروع درد یا تسکین آن می‌شود
  • مصرف دارو

معاینه بدنی

پزشک ستون فقرات شما را معاینه می‌کند. او به دنبال علائم انحنای غیر معمول ستون فقرات، برآمدگی دنده، کجی لگن کج و شانه‌ها می‌گردد. قدرت عضلات شما، همچنین رفلکس‌ها، احساس و توانایی انجام حرکات خاص را بررسی می‌کند. سرانجام، اگر پزشک شما احساس كند كه نياز به اطلاعات بيشتر دارد ممكن است نیاز باشد برخي تست‌های دیگر را نیز انجام دهيد.

درمان کمر درد بعد از ورزش


درمان کمر درد بعد از ورزش

 

درمان کمردرد در ورزشکاران معمولاً محافظه کارانه است که به درمان‌های غیرجراحی برمی‌گردد. درمان‌های غیرجراحی شامل داروهای ضدالتهابی، فیزیوتراپی و ورزش است. ورزشکاران می‌دانند که ورزش برای تقویت عضلات شکمی، خارج شکمی و لگن بسیار مهم است. هنگامی که ماهیچه‌ها در این مناطق قوی‌تر باشند، می‌توانند فشار را از روی ستون فقرات بردارند و به جلوگیری از صدمات کمر کمک کنند. یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به بیمار کمک کند تا روال مطلوبی را برای بهبودی و توانبخشی ایجاد کند که شامل گرم کردن مناسب (مانند تمرینات کششی کمر) و ورزش هوازی است.

مطالب مرتبط :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس