کاهش کمر درد در زنان و مردان بعد از رابطه جنسی با تغییر پوزیشن و دارو

تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲

low-back-pain

درد پایین کمر می‌تواند تاثیرات زیادی بر روابط جنسی فرد بگذارد. در این‌گونه موارد فرد سعی می‌کند به علت درد پایین کمر از روابط جنسی خودداری کند و در صورتی که شریک‌جنسی هیچ‌گونه توضیح مبنی بر عدم‌تمایل برای داشتن رابطه جنسی دریافت نکند رابطه آنها سرد خواهد شد. برخی از افرادی که به علت درد پایین کمر در روابط جنسی خود به مشکل برخورده‌اند اغلب دچار دیسک کمر یا آرتروز ستون فقرات هستند. در صورتی که از درد شدید یا مکرر کمر پس از رابطه جنسی رنج می‌برید فورا به پزشک مراجعه کنید. باید بدین منظور فیزیوتراپ که در زمینه مکانیک ستون فقرات تخصص دارد مراجعه کنید. متخصص تن درمانی به شما تمرینات کششی و تقویتی که برای افزایش دامنه حرکات کمر، پوزیشن‌های مورد نظر، بهبود وضعیت شما در آن پوزیشن مفید هستند را آموزش می‌دهد.

کمردرد تنها علت متداول عدم تحرک نیست، بلکه می‌تواند بر روی روابط جنسی نیز تأثیرگذار باشد. اگر پس از رابطه جنسی از درد کمر رنج می‌برید، آن را نادیده نگیرید. فیزیوتراپی و ورزش درمانی می‌تواند به کاهش درد شدید و مزمن، بهبود انعطاف‌پذیری و استقامت ستون فقرات کمک کند. شما می‌توانید برای رفع کمردرد خود به متخصصان با تجربه در کلینیک توانبخشی امید مراجعه کنید. متخصصین ما بهترین اقدامات درمانی را برای کاهش علائم ناشی از کمردرد در اختیار شما قرار خواهند داد. این متخصصین طب فیزیکی در این مرکز بهبود روابط جنسی شما را نیز در نظر می‌گیرند و سعی در درمان مشکلات کمردرد به منظور بهبود روابط جنسی شما دارند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

علت درد در رابطه جنسی چیست؟


عوامل مختلفی می‌توانند در رابطه جنسی باعث ایجاد درد شوند این عوامل عبارتند از:

  • التهاب واژن
  • عفونت قارچی شدید و مقاوم
  • آسیب دیدن عضلات کف لگن پس از جراحی یا زایمان
  • کیست تخمدان
  • آندومتریوز
  • نداشتن میل جنسی
  • اختلالات پوستی که بر قسمت خارجی دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارد.
  • اختلال درد ولوودینیا
  • تغییرات هورمونی
  • التهاب واژن
  • گرفتگی عضلات واژن
  • بیماری‌ التهابی لگن
  • واکنش حساسیت‌زا
  • خشکی واژن

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

درمان و اقدامات مراقبتی


یک برنامه چند منظوره بهترین روش برای درد در رابطه جنسی است. بسته به علت کمردرد بعد از رابطه ممکن است به متخصصین زیر نیاز داشته باشید:

  •  متخصص زنان
  •  روان‌شناس
  • متخصص تن‌درمانی
  • متخصص درمان‌دستی
  • متخصص کنترل درد
  • متخصص تن‌درمانی
  • جراح، یا مصرف برخی داروها

گزینه‌های درمانی دیگری نیز برای درمان درد در رابطه جنسی وجود دارد، اما درمان درد به علت ایجادکننده آن بستگی دارد.

کنترل درد در رابطه جنسی


اگر در رابطه جنسی درد زیادی را متحمل می‌شوید می‌توانید از یک تکه یخ به عنوان کمپرس استفاده کنید و آن را روی قسمت خارجی دستگاه تناسلی قرار دهید. می‌توانید قبل از شروع فعالیت جنسی و به منظور جلوگیری از درد پس از رابطه، موارد زیر را رعایت کنید:

  • از لوبریکانت استفاده کنید.
  • به دستشویی بروید و مثانه خود را تخلیه کنید.
  • قرص مسکن بخورید.
  • دوش آب گرم بگیرید.
  • با شریک جنسی خود تعامل داشته باشید.
  • زمانی را برای رابطه جنسی انتخاب کنید که خسته یا عصبی نیستید.
  • می‌توانید از شریک جنسی خود بخواهید با شما دوش بگیرید یا به عنوان مرحله پیشنوازی شما را ماساژ دهد.

از اقداماتی که از بروز درد جلوگیری می‌کنند بهره بگیرید

به نظر تعداد زیادی از افراد، روابط جنسی به صورت ناگهانی و خود به خود انجام می‌شود و آنها معتقدند که هرگونه برنامه‌ریزی برای آن از ارزش و لذت آن می‌کاهد. اما حقیقت این است که اگر از درد شدید و مزمن کمر رنج می‌برید داشتن آمادگی برای انجام فعالیت جنسی تنها راه ممکن برای لذت بردن است. برنامه‌ریزی برای داشتن رابطه جنسی به بهبود آن کمک می‌کند در صورتی که دچار کمردرد شده‌اید مصرف قرص‌های مسکن می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در برخی موارد، به علت دائمی بودن درد فرایند تسکین کمی طول می‌کشد. بنابراین مصرف داروهای شل‌کننده عضله یا مسکن‌ها می‌تواند با کاهش درد به شما برای داشتن یک رابطه جنسی لذت‌بخش و بدون درد کمک کند. در صورتی که دچار اسپاسم عضلات کمر هستید دوش آب گرم قبل از شروع رابطه جنسی ایده بسیار خوبی است. می‌توان به رابطه جنسی به عنوان یک ورزش نگاه کرد که با رفع اسپاسم عضلات و فعال کردن بدن کمک می‌کند. علاوه‌بر دوش گرفتن قبل از شروع فعالیت جنسی می‌توانید پس از اتمام رابطه از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ عضلات برانگیخته و کشش بیش از حد اعضا را کاهش می‌دهد. ورزشکارانی که در رقابت‌های ورزشی شرکت می‌کنند پس از اتمام تمرین از کمپرس یخ برای نقاط دردناک بدن استفاده می‌کنند.

پوریشن‌های جدید را امتحان کنید

زوج‌های جوان می‌توانند برای داشتن یک رابطه جنسی راحت و بدون درد، پوزیشن‌های مختلف را امتحان کنند. بدین منظور باید بدن خود را به طور کامل بشناسند. برخی از افرادی که از مشکلات دیسک رنج می‌برند هنگام خم شدن به سمت جلو درد بیشتری را احساس می‌کنند. در این افراد، قرار گرفتن در بهترین پوزیشن به کاهش درد و ایجاد آرامش بیشتر کمک می‌کند. معمولا افرادی که در ناحیه کمر دچار مشکل هستند پوزیشن‌هایی را ترجیح می‌دهند که درد آن‌ها را بیشتر نکند و پوزیشن مورد نظر از کمر آنها حمایت می‌کند. قرار دادن یک بالشت زیر کمر گزینه مناسبی برای کاهش درد است که از قسمت لومبر حمایت می‌کند. قرار دادن یک بالشت زیر زانو به کاهش فشاری که به کمر وارد می‌شود کمک می‌نماید. به طور خلاصه افراد می‌توانند رابطه جنسی برقرار نمایند اما نمی‌توانند لذتی از این رابطه ببرند. برخی از افراد هنگام خم شدن به سمت عقب درد زیادی را تحمل می‌کنند که معمولاً از آرتروز یا تنگی کانال نخاعی رنج می‌برند درد این افراد هنگام خم شدن به سمت جلو کاهش می‌یابد. مردانی که دچار این مشکل هستند می‌توانند به پهلو دراز بکشند و شریک جنسی آنها نیز پشت به آنها دراز بکشد و به این ترتیب فعالیت جنسی خود را شروع کنند. مرد می‌تواند اندکی به سمت جلو خم شود و پوزیشن وضعیت خود را کنترل نماید تا درد کمتری را احساس کند.

زوج‌های جوان باید بدانند چه موقع رابطه جنسی را قطع کنند

گاهی اوقات، کمردرد در هنگام رابطه جنسی احساس نمی‌شود و بلکه پس از اتمام رابطه آغاز می‌شود. زوج‌های جوان باید بدانند که چه عواملی می‌توانند به بدتر شدن یا کاهش کمردرد منجر شوند و در برخی موارد، محدود کردن سطح فعالیت جنسی ضروری است. در هنگام رابطه جنسی، احساس کردن درد خفیف قابل قبول است، اما در مواردی که درد شدید است، باید به دنبال راه‌حل‌های مناسب بگردید. اگر در حین رابطه جنسی درد زیادی تجربه می‌کنید، باید فوراً رابطه را قطع کنید. می‌توانید در روز بعد که درد کمر به طور کامل بهبود یافته است، مجدداً رابطه جنسی را آغاز کنید.

بهترین اقدام برای درمان کمردرد چیست؟


در اکثر مواقع امکان درمان کمردرد وجود دارد بنابراین مراجعه به پزشک و انجام معاینه فیزیکی، تغییر و اصلاح رابطه جنسی، و مصرف برخی داروها می‌توانند به کاهش درد و رفع التهاب کمک کنند. اگرچه استراحت کردن می‌تواند به تسکین درد کمک کند، اکثر تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که داشتن فعالیت جسمانی سبک می‌تواند به کاهش درد و تسریع فرآیند بهبود کمک کنند. بنابراین لازم نیست که همه فعالیت‌های خود از قبیل کار کردن را متوقف کنید. در عوض می‌توانید براساس راهنمایی‌های پزشک فعالیت‌های خود را ادامه دهید. پس از تسکین درد اولیه می‌توانید از برنامه توان‌بخشی به منظور تقویت قدرت عضلات کمر و شکم استفاده کنید، انجام دادن برخی تمرینات کششی می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن شود. فناوری جدیدی که تحریک الکتریکی بافت از طریق پوست نامیده شده است تاثیر به سزایی در کاهش درد دارد.

آیا می‌توان از بروز کمردرد و مشکلات آن جلوگیری کرد؟


low-back-pain1
نمی‌توان از عوارض طبیعی پیری که منجر به کاهش حجم استخوان و کاهش توان و انعطاف‌پذیری عضلات و رباط‌های بدن می‌شود اجتناب کرد. اما می‌توان با رعایت موارد زیر روند پیشرفت این عوارض را کاهش داد:

  • باید به طور منظم ورزش کنید تا عضلات بدن توانایی و انعطاف لازم برای حمایت از کمر را داشته باشند.
  • از تکنیک‌های صحیح برای بلند کردن و حرکت کردن استفاده کنید و در مواردی که قصد برداشتن یک جسم سنگین را دارید از دیگران کمک بخواهید.
  • سعی کنید تناسب اندام داشته باشید، اضافه وزن فشار زیادی را بر عضلات کمر وارد می‌کند.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید؛ هنگام ایستادن و نشستن در وضعیت مناسبی قرار بگیرید و قوز نکنید.
  • سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید .
آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان