موثرترین روش درمان درد دنبالچه چیست؟

تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲

1

درد دنبالچه معمولاً یک وضعیت مزمن است که ممکن است برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه یابد. ناحیه کوکسیکس (دم) بسیار حساس است و بیماران به دلیل علائم دردناک خود، ممکن است رفتارهای محدود کننده‌ای انجام دهند. نشستن یا دراز کشیدن برای بیماران مشکل ساز می‌شود و حتی ممکن است به دلیل ناتوانی در یافتن موقعیت مناسب برای خوابیدن، با مشکلات خواب مواجه شوند.

درد دنبالچه، به ویژه برای افرادی که مجبور به بیشترین زمان ممکن نشستن هستند، وضعیت جدی است.

کلینیک امید در برابر بیماری‌ها از رویکرد پلکانی استفاده می‌کند و در ابتدا تمرکز خود را بر درمان‌های ساده‌تر قرار می‌دهد. تخصصیان درمان فیزیکی این کلینیک، ابتدا درمان‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران توصیه می‌کنند. اگر بیمار به درمان‌های ساده پاسخ ندهد، ممکن است استفاده از روش‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه شود. در نهایت، اگر وضعیت بیمار به گونه‌ای است که هیچ یک از این درمان‌ها بهبودی معناداری نداشته باشد، متخصص درمان فیزیکی بیمار را به جراح ماهر ارجاع می‌دهد. با این حال، در اکثر موارد، بیماران با استفاده از خدمات ارائه شده در این کلینیک، نیاز به جراحی را نخواهند داشت. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

علل


سه سناریوی معمول وجود دارد که اکثریت قریب به اتفاق همه دردهای دنبالچه را ایجاد می‌کند:

آسیب کمر

آسیب به کمر می‌تواند منجر به آسیب دنبالچه به صورت خفیف یا شدید شود. سقوط، عامل رایج‌ترین آسیب دنبالچه است. سقوط از پله‌ها، ورود یا خروج از وان یا نشستن با زاویه غیرمناسب ممکن است منجر به شکستن یا کوفتگی کوکسیکس شود. یک کوفتگی می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما به طور عمومی در چند هفته بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد. بهبودی پس از شکستگی ممکن است مدت چند ماه طول بکشد و ممکن است در این مدت درد طولانی را ایجاد کند. کنترل شکستگی‌های همراه با جداشدگی و تغییر مکان ممکن است بسیار دشوار باشد و برای بهبود کامل، ممکن است نیاز به روش‌های جراحی مانند ریداکشن (بازگرداندن کلکسیکس به موقعیت اصلی) یا جابجایی دوباره داشته باشد. هر نوع شکستگی مشکوکی باید توسط یک پزشک متخصص بررسی شود.

کمردرد حاملگی


کمردرد بارداری یکی دیگر از علل آسیب کوکسیکس است، اما وقوع این مورد، کمتر مشهود است. هنگام زایمان، گاهی اوقات ممکن است کوکسیکس زن به علت عبور نوزاد از کانال تولد، با سر نوزاد آسیب ببیند. زنان باردار به علت درد زایمان، به ندرت تا چند روز پس از تولد نوزاد متوجه این درد اضافی می‌شود. هر درد ناگهانی دنبالچه بعد از زایمان باید به محض ایجاد شدن به یک پزشک گزارش شود.

کمردرد روانی

کمردرد روانشناختی بدون توجه به جایی که علائم تجربه شده است، یک نوع بسیار رایج از درد کمر مزمن است. کوکسیکس منطقه معمولی برای ایجاد یک سندرم درد مزمن روانی است. بیمارانی که در گذشته به کوکسیکس آنها آسیبی وارد شده است به طور ویژه در معرض این پدیده قرار دارند. مهم است بدانیم که آسیب‌های جسمی تقریبا همیشه با زمان و یا درمان بهبود می‌یابند. کمردردهای طولانی مدت مقاوم به درمان به ندرت بوسیله یک شرایط کاملا آناتومیک ایجاد می‌شود و ممکن است به سادگی نتیجه یک سندرم روان شناختی علائم باشد.

تشخیص


اگر درد دنبالچه شما بهبود نیافت (کوکسیدینی مزمن)، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است برای رد هر شرایط دیگر، تست رکتال انجام دهد. پزشک شما ممکن است استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را برای پیدا کردن شکستگی، تغییرات دژنراتیو یا در موارد نادر تومور، توصیه کند.

درمان


درمان‌های احتمالی برای درد مزمن دنبالچه ممكن است شامل موارد زیر باشد:

فیزیوتراپی

ممکن است فیزیوتراپ به شما چگونگی روش‌های ریلکسیشن کف لگن، مانند نفس کشیدن عمیق و کاملا آرام کردن کف لگن شما را نشان دهد، همانند آنچه که در هنگام ادرار کردن یا دفع ادرار انجام می‌دهید.

درمان دستی

ماساژ عضلات متصل به دنبالچه می‌تواند به کاهش درد کمک کند. درمان دستی معمولا از طریق رکتوم انجام می‌شود.

دارو

تزریق یک داروی بی‌حسی موضعی به دنبالچه می‌تواند درد را برای چند هفته کاهش دهد. بعضی از داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد صرع نیز ممکن است درد دنبالچه را کاهش دهند.

ورزش

انجام حرکات ورزشی مناسب نیز نقش مهمی در درمان درد دارد. از جمله این ورزش‌های مناسب برای درمان درد عبارتند از:

پل

2

هدف از این کشش، ماساژ عضلات و اندام‌های شکم و تحریک جریان خون از ستون فقرات به کوکسیکس است. این کار ستون فقرات را نرم، انعطاف پذیر می‌کند و قدرت آن را مجددا احیا می‌کند. این کار سلامت ارگان‌های لگنی را حفظ می‌کند و پاها و عضلات سرینی را به حرکت در می‌آورد.

مراحل انجام این ورزش عبارتست از:

  • در حالی که نگاه شما رو به سقف است، روی زمین یا زیر انداز دراز بکشید. زانوها را خم کنید و کف پاها کنار هم، دست‌ها کنار بدن و کف آنها روی زمین باشد.
  • درحالی که پاشنه خود را به زمین فشار می‌دهید، باسن خود را بالا بکشید. کف دست‌ها روی زمین باشند.
  • این موقعیت را برای یک دقیقه نگه دارید.
  • همچنان که موقعیت پل را حفظ می‌کنید، عمیق نفس بکشید.

چرخش ستون فقرات

3

هدف از این کشش، آزاد کردن قسمت پایین کمر و تحریک جریان خون به اندام‌های داخلی و ستون فقرات است.

برای انجام این ورزش:

  • به پشت دراز بکشید زانو چپ را به داخل سینه خود ببرید. پای راست را روی زمین بکشید.
  • زانوی چپ خود را روی پای راست بکشید.
  • برای کشش اضافه، دست راست خود را روی زانوی چپ خود قرار دهید، به آرامی آن را به پایین فشار دهید. به طرف شانه چپ خود نگاه کنید
  • شانه‌ها را در تماس با زمین نگه دارید.
  • مدت 1 دقیقه حالت خود نگه دارید

حرکت کبری

4

هدف از این کشش باز کردن قفسه سینه، نرم و سالم نگه داشتن کمر در حالی که عضلات شکم را بازسازی می‌کند و کمردرد را تسکین می‌دهد.

مراحل انجام این ورزش به این صورت است:

  • در یک موقعیت مناسب (رو به پایین) دراز بکشید، آرنج را در زیر شانه‌ها روی زمین قرار دهید و دست‌ها را به جلو بکشید.
  • قفسه سینه را صاف تا لگن بالا بیاورید در حالی که آرنج‌ها را صاف می‌کنید.
  • باسن خود را در تماس با زمین نگه دارید.
  • بالا آوردن قسمت پایینکمر خود را ادامه دهید.
  • تیغه‌های شانه و اندام باسن را منقبض کنید.
  • نفس عمیق بکشید و این حرکت را برای یک دقیقه نگه دارید.

جراحی

در طی یک عمل جراحی که به عنوان coccygectomy شناخته می‌شود‌، استخوان دنبالچه به صورت جراحی برداشته می‌شود. این گزینه تنها زمانی توصیه می‌شود که تمام درمان‌های دیگر شکست خورده باشند.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان