سوالات متداول جراحی بسته دیسک کمر به روش تزریق اپیدورال

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲

یک جراحی بسته دیسک کمر به روش تزریق اپیدورال برای کنترل التهاب و درد ناشی از فشرده شدن ریشه عصبی انجام می‌شود. ریشه‌های عصبی ممکن است با فتق دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی و خار استخوان فشرده شود. وقتی عصب فشرده می‌شود ملتهب می‌شود. این عارضه می‌تواند منجر به بروز درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در طول عصب شود. به این درد رادیکولوپاتی گفته می‌شود. هدف از تزریق اپیدورال استروئید، کمک به کاهش التهاب ریشه عصب است.

فضای اپیدورال در بالای لایه بیرونی اطراف طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی قرار دارد. استروئید اپیدورال تزریقی مستقیماً بر روی ریشه عصب فشرده شده وارد فضای اپیدورال می‌شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

سؤالات متداول جراحی بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال


انواع جراحی بسته دیسک کمر چیست؟

چندین نوع جراحی بسته برای درمان دیسک کمر با تزریق اپیدورال کورتیکواستروئید وجود دارد. این عمل‌ها می‌توانند بر اساس محل انجام آنها توصیف شوند. تزریقاتی که در منطقه گردن انجام می‌شوند، به عنوان تزریقات اپیدورال گردنی یا سرویکال شناخته می‌شوند، در حالی که تزریقاتی که در منطقه میانی انجام می‌شوند، به عنوان تزریقات اپیدورال صدری و تزریقاتی که در منطقه کمر انجام می‌شوند، به عنوان تزریق اپیدورال کمر معروف هستند.

همچنین، این جراحی‌های بسته را می‌توان بر اساس مسیر سوزن توصیف کرد. بیشتر جراحی‌های بسته دیسک کمر با تزریق استروئید اپیدورال بین لامینا انجام می‌شوند و به عنوان تزریق استروئید اپیدورال درون لامینا (interlaminar) شناخته می‌شوند. لامینا بخش‌هایی از مهره‌های قسمت پشتی ستون فقرات هستند که شبیه به دانه‌هایی چیده شده هستند. سوزن در این روش، به سمت بالا و به سمت سر هدایت می‌شود و از بین دو لامینای مجاور عبور می‌کند. نوع دیگری از جراحی بسته، تزریق استروئید ترانس فورامینال است. در این حالت، سوزن از طریق راه عصب عبور می‌کند و به صورت مورب‌تری وارد ستون فقرات می‌شود.

چگونه باید برای جراحی بسته‌ی دیسک کمر آماده شویم؟

چگونه باید برای جراحی بسته‌ی دیسک کمر آماده شویم؟

 

قبل از مراجعه برای انجام تزریق اپیدورال، پزشك دستورالعمل مخصوصی را به بیمار می‌دهد. در بیشتر موارد، بیمار باید چند ساعت قبل از عمل، یک وعده غذایی سبک بخورد. بیمار می‌تواند مثل همیشه داروهای عادی خود را مصرف کند به جز هرگونه داروی رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهابی. در هنگام برنامه ریزی برای جراحی بسته دیسک کمر، در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید تا درباره احتمال قطع هر یک از آن‌ها قبل از تزریق یک بررسی صورت گیرد.

بعد از مراجعه بیمار برای جراحی بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال استروئید، یک لوله وریدی داخلی (IV) در یکی از رگ‌ها قرار می‌گیرد. ممکن است به بیمار دارویی داده شود تا در طول عمل به آرامی یا در خواب باشد. سپس بیمار روی یک دستگاه ایکس-رای قرار می‌گیرد و به باز شدن فضاهای بین مهره‌های کمر کمک می‌کند. برای تأیید سطح مناسب برای تزریق، یک عکس رادیولوژی گرفته می‌شود. ناحیه مورد نظر از پوست تمیز شده و برای تزریق آماده می‌شود. سپس یک داروی بی‌حس‌کننده موضعی به پوست تزریق می‌شود.

در طول جراحی بسته دیسک کمر چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از آماده شدن ناحیه و بی‌حس شدن آن، پزشک سوزن را از راه پوست به سمت ستون فقرات وارد می‌کند. هنگامی‌که سوزن در فضای مناسبی قرار گرفت، ممکن است مقدار کمی رنگ تزریق کنند تا موقعیت سوزن روی رادیوگرافی بررسی و تائید شود. پس از این، مخلوط داروهای بی‌حس کردن و استروئید در فضای اپیدورال تزریق می‌شود. سپس سوزن خارج می‌شود و یک باند کوچک چسبی بر روی محل قرار می‌گیرد.

بعد از جراحی بسته دیسک کمر چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از تزریق، بیمار به‌احتمال زیاد به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود که تا یک ساعت تحت نظر قرار می‌گیرد. بعد از آن، بیمار می‌تواند از کلینیک مرخص شود. در این هنگام بیمار

  • باید تا روز بعد استراحت کند،
  • می‌تواند بدون هیچ محدودیتی بخورد و بیاشامد.
  • حداقل 12 ساعت پس از تزریق باید از رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری کنید.

کمی خواب آلودگی و گیجی، احساس بی‌حسی، گزگز یا ضعف در پاها در همان روز بعد از عمل، طبیعی است. این علائم تا پایان روز به‌تدریج از بین خواهد رفت.

جراحی بسته دیسک کمر ممکن است چه خطراتی را در پی داشته باشد؟

به طور کلی جراحی بسته دیسک کمر با تزریق استروئید اپیدورال، روشی بسیار ایمن و بی خطر است، اما برخی عوارض بالقوه نادری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین خطرات این است که سوزن بیش از حد در عمیق بدن وارد شود و باعث ایجاد سوراخ در سخت شامه (بافتی که نخاع و ریشه‌های عصبی را احاطه کرده است) شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مایعات نخاعی می‌توانند از درون سوراخ نشت کرده و باعث بروز سر درد شوند. این سردرد را می‌توان با استراحت و خوابیدن یا با پچ خون درمان کرد. در روش پچ خون مقداری خون از ورید را کشیده و آن را بر روی سوراخ ایجاد شده روی سخت شامه تزریق می‌کنند. خون لخته شده و به صورت پوششی روی سوراخ قرار میگیرد و مانع بیرون آمدن هرگونه مایعات بیشتر می‌شود

در چه صورت باید بعد از عمل با پزشک تماس بگیرید؟

در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده در پایین بعد از جراحی بسته‌ی دیسک کمر با تزریق اپیدورال، باید ب پزشک تماس بگیرید یا نزد او مراجعه کنید

  • سردرد، سرگیجه،
  • افزایش درد،
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن،
  • مشکل در تنفس، یا
  • واکنش و آلرژی پوست.

آیا بعد از جراحی بسته دیسک کمر، باید یک مراجعه بعدی به پزشک داشته باشیم؟

معمولاً پس از تزریق اپیدورال استروئید، یک نوبت مراجعه‌ی بعدی به بیمار داده می‌شود. این نوبت به احتمال زیاد بین دو تا شش هفته پس از عمل خواهد بود تا مشخص شود بیمار چگونه به تزریق پاسخ داده است و اینکه آیا هنوز علائمی از فشردگی عصب وجود دارد یا خیر. اگر علائم در بیمار همچنان ادامه داشته باشد یا اگر بعد از مدتی برگردند، ممکن است پزشک تزریق را تکرار کند. بیشتر پزشکان انجام بیش از 3-4 تزریق را در طول یک سال توصیه نمی‌کنند.

پیش‌بینی بهبودی از بیماری از طریق جراحی بسته چگونه است؟

چشم‌انداز جراحی بسته دیسک کمر با تزریق اپیدورال استروئید، بسیار خوب است. بیشتر افرادی که این تزریق‌ها را انجام می‌دهند، شاهد بهبودی‌هایی در علائم خود می‌باشند. تحقیقات بیشتری برای کمک به پزشکان در حال انجام است تا بتوانند تعیین کنند که چه کسانی می‌توانند از مزایای تزریق اپیدورال استروئید بهره ببرند.

آیا این نوع تزریق درد دارد؟

به گزارش بیشتر افراد، احساس سوزش / نیش‌زدگی از تزریق داروی بی‌حسی، ناراحت کننده ترین بخش این عمل است، اگرچه واکنش هر فرد نسبت به هر عملی یا فردی دیگر متفاوت است.

بعد از تزریق چه احساسی خواهم داشت؟

اکثر افراد بلافاصله پس از تزریق هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند، اگرچه ممکن است درد به طور موقت بهبود یافته یا بدتر شود. در بیشتر افراد دو تا سه روز طول می‌کشد تا استروئید اثر کند و در حدود دو هفته، بیشترین تأثیر خود را خواهد گذاشت؛ بنابراین، ممکن است مدتی طول بکشد تا احساس تغییری در دردتان تجربه کنید.

ممکن است برای چند روز پس از تزریق، برخی دردها و تحریک‌های موضعی تجربه شود. استفاده از یک کیسه یخ، سه تا چهار بار در روز، به کاهش این درد کمک خواهد کرد. بعد از تزریق، می‌توانید داروهای مسکن خود را مانند قبل مصرف کنید.

آیا محدودیت‌هایی در روز عمل خواهم داشت؟

در همان روز بعد از انجام عمل نمی‌توانید رانندگی نکنید. در هنگام مراجع برای عمل، باید کسی شما را همراهی کند تا شما را به خانه ببرد. برای امنیت شما، اگر در هنگام انجام عمل، فردی مسئول همراه شما نباشد، این عمل لغو خواهد شد.

در همان روز بعد از عمل، هیچ گونه گرمایی نباید به مناطق تزریق شده برسد. در این روز از رفتن در وان حمام، دوش آب گرم یا باقی ماندن در آب (مانند استخر یا وان گرم) خودداری کنید.

در همان روز عمل (قبل و بعد از آن)، می‌تواند ماند معمول بخورید، بنوشید و داروهایتان را مصرف کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما گفته باشد.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان