درمان کمردرد شدید(چطور از تبدیل کمر درد حاد به مزمن پیشگیری کنیم؟)

کمردرد شدید اولین مرحله از آسیب دیدگی کمر است. اما نگران نباشید- در حالی که مطمئناً درد مزمن ناشی از کمردرد شدید می‌تواند بسیار شدید و آزار دهنده باشد، با درمان زودرس می‌توان از طولانی شدن این مشکل جلوگیری کرد. در اینجا اصول اولیه در مورد علائم، علل و درمان کمردرد شدید آورده شده است.

کمردرد شدید چیست؟


کمردرد شدید به معنی درد نسبتاً کوتاه مدت، سفتی و یا فشار عضلانی در هر نقطه از کمر است که نقطه شروع آن از زیر دنده‌ها است و تا زیر باسن امتداد می‌یابد. مدت زمان درد شما آن را از درد مزمن کمر متمایز می‌کند. نظر متخصصان در مورد مدت زمان آن متفاوت است، اما معمولاً بیشتر از 12 هفته طول نخواهد کشید.

مانند انواع سایر کمر دردها ، تمایل دارند که ذهنی باشند و معمولاً به راحتی توسط تست‌های تشخیصی قابل تأیید نیستند. درمان عمدتاً روی خود درد متمرکز است. کمردرد شدید یکی از مهمترین دلایلی است که مردم به دنبال کمک گرفتن از پزشک هستند، اما تنها درصد کمی از افراد مبتلا به کمر درد به پزشک مراجعه می‌کنند.

خبر خوب این است که کمردرد غیر اختصاصی اغلب بعد از چند هفته به خودی خود برطرف می‌شود. از طرف دیگر، دریافت نوع مناسب و میزان درمان زودرس ممکن است به شما کمک کند کمر درد شدید شما به وضعیت مزمن تقلیل یابد.

آیا شما در معرض خطر کمردرد شدید هستید؟


افراد بین 35 تا 55 سال بیشترین خطر ابتلا به کمردرد شدید را دارند. گذراندن زمان زیادی در موقعیت‌های استاتیک- مانند زمانی که شما تمام روز پشت یک کامپیوتر کار می‌کنید. کمک بزرگی به افزایش خطر بروز این امر می‌کند.

سایر عوامل خطرزا شامل انجام کارهای سنگین بدنی، خم شدن و یا چرخیدن مکرر (که می‌تواند به فتق دیسک کمک کند)، و بلند کردن اجسام سنگین است.

علل کمردرد شدید


علل کمردرد شدید

 

اکثر موارد کمردرد شدید "غیر اختصاصی" تشخیص داده می‌شوند، به این معنی که پزشک نمی‌داند علت آن چیست. به عنوان یک بیمار، این ممکن است برای شما ناامید کننده به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که درمان و در بسیاری از موارد صرفاً منتظر آن ماندن، می‌تواند در تسکین درد مؤثر باشد.

مگر در مواردی که پزشک در مورد وضعیت سلامتی (که پرچم قرمز نامیده می‌شود) نگران باشد، آزمایشات تصویربرداری تشخیصی معمولاً لازم نیست. اگر درد با وجود درمان ادامه یابد، در آن مرحله، چنین آزمایشاتی می‌تواند مفید باشد.

متأسفانه، حتی اگر دستورالعمل‌های کلینیکی فقط استفاده دقیق از آزمایش‌های عکس برداری را برای تشخیص کمردرد توصیه می‌کنند، بسیاری از پزشکان بطور معمول، حتی در موارد خفیف کمردرد شدید از آنها استفاده می‌کنند.

عامل کمردرد شدید ممکن است شامل مشکلات دیسک، شکستگی‌های مهره، فشار عضلانی و یا پارگی رباط‌ها باشد.

بررسی کمردرد شدید توسط پزشک


 

بررسی کمردرد شدید توسط پزشک

حتی در رابطه با مشکلات مرتبط با صنعت، استفاده از آزمایش‌های تصویربرداری تشخیصی برای مبتلایان به درد خفیف، می‌تواند یک گام مهم در بهبودی شما باشد. دلیل این امر این است که درمان زودرس ممکن است به شما کمک کند تا از بروز مشکل کمر در طولانی مدت جلوگیری کنید.

هنگامی که برای کمردرد خود به پزشک مراجعه می‌کنید، وی یک مصاحبه پزشکی (به نام بررسی سابقه پزشکی) و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. اطلاعاتی که وی در این ملاقات جمع آوری می‌کند با قرار دادن شما در یکی از سه دسته کلی: کمردرد غیر اختصاصی، درد عصبی یا دلایل دیگر، به شما در تشخیص درد کمک می‌کند. معالجه شما و انجام هر یک از آزمایش‌های مورد نیاز احتمالاً براساس نوع بیماری شما مشخص خواهد شد.

درمان کمردرد شدید


درمان کمردرد شدید به طور کلی با داروها و توصیه‌های درمانی شروع می‌شود. پزشک احتمالاً به شما خواهد گفت که فعال بمانید اما مراعات کنید تا درد شما برطرف شود.

داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای ضد درد معمولاً ابتدا مورد آزمایش قرار می‌گیرند و پزشک معالج شما را در مورد مراقبت از کمر شما را راهنمایی می‌کند. اگر این خط دفاعی مؤثر نباشد، وی ممکن است فیزیوتراپی، استفاده از مراقبت‌های کایروپراکتیک یا درمان‌های دیگری را تجویز کند.

مشابه تصویربرداری تشخیصی، (در بالا مورد بحث قرار گرفت) داروهای ضد درد، به ویژه مواد افیونی که با خطر معتاد شدن همراه هستند، احتمال استفاده بیش از حد و سوء استفاده را دارند. اما یک مطالعه نشان داد که دو روش درمانی غیر دارویی- کاهش استرس مبتنی بر آگاهی ذهن و درمان شناختی رفتاری- در مقایسه با "مراقبت‌های معمول" در مطب پزشک، تسکین و عملکرد بهتر را فراهم می‌کند.

اکثر پزشکان برای درمان کمردرد آموزش کمی دیده‌اند و به همین دلیل، ممکن است شما به یک متخصص مراجعه کنید یا درمان خود را رضایت بخش نبینید. در این حالت، از پزشک خود بخواهید نسخه‌ای برای فیزیوتراپی یا پیشنهاداتی برای داروهای جایگزین و ورزش به شما بدهد

برای رفع کمر درد در خانه چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

شما اغلب می‌توانید درد خود را به تنهایی مدیریت کنید و به محض آماده شدن، به فعالیت‌های عادی برگردید. این پیشنهادات را امتحان کنید:

  • تحرک خود را ادامه دهید. طبیعی است که بخواهید هنگام آسیب دیدن از استفاده از کمر خودداری کنید. با این حال، در اکثر انواع کمردرد، نشان داده شده است که عدم تحرک و به ویژه استراحت در رختخواب صدمات بیشتری را ایجاد می‌کند. استراحت در بستر می‌تواند روند بهبودی را کند کرده و عضلات شما را ضعیف تر، سفت تر و دردناک تر کند. اگر می‌خواهید از فعالیت‌هایی که درد شما را بدتر می‌کند، دوری کنید، تا حد امکان فعال باشید.
  • یک موقعیت راحت پیدا کنید. هنگامی که استراحت می‌کنید، ممکن است برای تسکین درد خود، موقعیت‌هایی را آزمایش کنید. یکی از موقعیت‌هایی که برای بسیاری از افراد مبتلا به کمر درد مناسب است این است که باسن و زانوها را خم کرده و با قرار دادن بالش زیر زانو به پشت خود دراز بکشید. دراز کشیدن به پهلو با زانوهای خم شده و قرار دادن بالش بین آنها نیز ممکن است کمک کند.
  • قرار دادن کمپرس گرم یا یخ را امتحان کنید. یخ می‌تواند درد شما را کاهش دهد، در حالی که گرما می‌تواند گرفتگی عضلات را کم کند. هر یک ساعت به مدت 15 دقیقه کمپرس یخ یا گرم روی کمر خود بگذارید. برخی افراد می‌دانند که روش‌های جایگزین گرما و یخ بهترین عملکرد را دارند. برای قرار دادن یخ، یک بسته یخ یا یک کیسه نخود یخ زده را امتحان کنید. برای کمپرس گرم، یک بطری آب گرم یا یک گرمکن را امتحان کنید- یا یک حمام دوش گرم بگیرید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی پوست و عصب، باید سدی مانند حوله بین کمپرس سرد و سطح پوست شما قرار گیرد.
  • داروهای ساده ضد درد را امتحان کنید. داروهای ضد درد ممکن است درد شما را از بین نبرند، اما باید آن را به اندازه کافی کنترل کنند که شما بتوانید فعال باشید. ساده ترین و ایمن ترین راه کاهش دهنده درد نیز معمولاً مؤثر است. اینها شامل داروهای بدون نسخه می‌باشند: استامینوفن (تایلنول عمومی) یا ضد التهاب، مانند ایبوپروفن (ژنریک، Advil، نوپرین یا موترین) یا ناپروکسن. این داروها نه تنها به تسکین درد شما کمک می‌کنند بلکه به کاهش التهاب نیز کمک می‌کنند. لطفاً قبل از شروع داروهای جدید با پزشک خود مشورت کنید.

برنامه ورزشی

برنامه ورزشی

 

دستورالعمل‌ها را دنبال کنید؛

  1. با پاهای خم شده و زانوها و پاهای با فاصله از هم، روی پشت خود دراز بکشید. ماهیچه‌های کف لگن را به آرامی بکشید و ممکن است تصور کنید که می‌خواهید خود را در برابر جریان آب محافظت کنید. اجازه ندهید که پشت شما خیلی روی زمین صاف شود. این انقباض را با حداقل تلاش نگه دارید. به یاد داشته باشید که به طزر صحیحی نفس بکشید. 10 ثانیه آن را نگه دارید. به مدت 10 ثانیه استراحت کنید و این کار را 10 بار تکرار کنید.
  2. با زانوهای خم شده روی زمین دراز بکشید. زانوها را به سمت سینه خود بلند کنید. دستان خود را در پشت هر دو زانو قرار دهید و آنها را به سمت سینه بکشید. به مدت 20 ثانیه نگه دارید. این کار را 3 بار تکرار کنید.
  3. با زانوهای خم شده دراز بکشید. به آرامی زانوها را از یک طرف به سمت دیگر بکشید و همچنان بخش فوقانی تنه خود را ثابت نگه دارید. 10 بار این تمرین را تکرار کنید.

    4- زانوها را زیر باسن و دست‌ها را زیر شانه‌ها قرار دهید. ستون فقرات را به سمت بالا قوس دهید در حالی که سر خود را بین             بازوهای خود رها کرده‌اید. به آرامی حرکت کنید و حالت قوسی کمر خود را صاف نکنید. این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید         و سپس استراحت کنید. باسن خود را فشار داده و عضلات شکم را سفت گرفته لگن را بکشید به عقب خم کنید. این موقعیت         را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. 10 بار این تمرینات را تکرار کنید.

چگونه می‌توان از بروز درد شدید برای ایجاد درد مزمن کمر جلوگیری کرد؟


چگونه می_توان از بروز درد شدید برای ایجاد درد مزمن کمر جلوگیری کرد؟

 

اگر احتیاط نکنید، کمردرد شدید ممکن است منجر به ناتوانی شود. این حالت با دو روش مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد. در مرحله اول، اگر شما التهاب و بافت زخم متعاقب آن را کنترل نکنید، می‌تواند انعطاف پذیری شما را کاهش داده و منجر به آسیب بیشتر شود. بافت اسکار همچنین می‌تواند منجر به اسپاسم عضلات شود.

در مرحله دوم، با گذشت زمان، بدن ممکن است دستخوش تغییرات دائمی شود که باعث می‌شود سیستم عصبی شما به طور اشتباه به تقویت و تحریف احساسات بپردازد، که این بیماری یک درد مزمن است.

درمان زودرس و ورزش منظم دو مورد از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از کمردرد درد شدید در یک وضعیت مزمن هستند.

جلوگیری از کمردرد شدید


بهترین درمان پیشگیری است. برای جلوگیری از کمردرد شدید، عضلات خود را با تمریناتی که شامل تراز شدن باشد، منعطف و قوی نگه دارید. فعالیت‌هایی مانند یوگا، پیلاتس و سایر تمرین‌های تقویت کننده کمر ممکن است به شما در فعال کردن کل بدن کمک کند، این کار این فرصت را به شما می‌دهد تا عضلات خود را برای حمایت از فعالیت‌های روزانه خود آموزش دهید.

مکانیک بدن شما ممکن است راه زیادی را برای پیشگیری از کمردرد شدید طی کند. به عنوان مثال، هنگام بلند کردن اجسام سنگین، باسن و زانوها را خم کنید و نه کمر خود را. این کار برای محافظت از ستون فقرات شما مفید است زیرا پاها و باسن شما نسبت به ستون فقرات بزرگتر و قوی‌تر هستند.

حفظ وضعیت مکانیکی خوب بدن، به شما کمک می‌کند تا هنگام افزایش بار اضافی، ستون فقرات را در وضعیت مناسبی قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است