اهمیت ورزش درمانی برای تسکین درد کمر، گردن، زانو و شانه

تمرین‌های درمانی با آنچه اکثر مردم در مورد ورزش فکر می کنند متفاوت است. تمرین‌های درمانی تمرین‌های خاصی هستند که برای اصلاح مشکلات خاص به کار می‌روند. تمرکز تمرینات درمانی بر روی بازیابی انعطاف پذیری، استحکام و استقامت مربوط به مشکلات جسمی خاص است. ورزش درمانی عملکرد منظم و برنامه ریزی شده حرکات یا تمرینات بدن است که هدف آن بهبود و بازیابی عملکرد بدنی است. ورزش به عنوان “فعالیتی که برای توسعه یا بهبود یک عملکرد یا مهارت خاص برای توسعه و حفظ آمادگی جسمی انجام می شود یا تمرین می شود” تعریف شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای ورزش درمانی


  • توانبخشی بعد از عمل جراحی
  • توانبخشی آسیب های ورزشی
  • توانبخشی پس از زایمان
  • مشکلات کمر و گردن
  • درمان و تداوم کف لگن
  • عملکرد خاص ورزشی
  • رشد حرکتی کودکان
  • تناسب اندام عمومی و بهزیستی

اهداف ورزش درمانی


انتخاب تمرین‌ها برای بهبود هدفمند:

  • آگاهی و فعال سازی عضلات
  • تحرک و کشش
  • پایداری، تقویت و ثبات مرکزی، پیلاتس
  • کنترل، تمرین قدرت و استقامت
  • تعادل، پیشبرد و هماهنگی
  • حرکات عملکردی و شرایط خاص ورزش
  • آمادگی قلبی عروقی است.

فیزیوتراپی برای برنامه تمرینی ایمن 


فیزیوتراپی برای برنامه تمرینی ایمن

فیزیوتراپیست‌ها متخصص در توصیه به شما در هنگام ایمن بودن ورزش هستند، مثلا اینکه چه زمانی و چه میزان می‌توانید وزن و بارهای زیادی را به مفاصل و ماهیچه ها / بافت‌های نرم خود وارد کنید. پس از ارزیابی دقیق، پزشک برنامه خاصی را برای وضعیت فعلی شما، مرحله آسیب دیدگی و همچنین نیازها و اهداف شما طراحی خواهد کرد.

پزشکان در ارتقاء خودمدیریتی و توانمندسازی بیمار از طریق بهبود و پیشگیری از صدمات بعدی تلاش می‌کنند. بهبود فقط با تکرار و پایبندی به برنامه امکان پذیر است. پزشک همچنین برای دستیابی به بهترین نتیجه و اهداف شخصی شما با تمرین دهندگان و مربیان شخصی شما همکاری نزدیک دارد. در طول توانبخشی، معمولاً نسخه ورزش درمانی با “دخالت دست” یا سایر روش‌های درمانی همراه است تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ایمنی و شرایط درمانی 


هر ورزش باید با حضور فیزیوتراپیست انجام شود. فیزیوتراپیست یک فرم معاینه را در اختیار شما قرار می‌دهد که تاریخچه مفصلی در مورد بیمار دارد. معمولاً بیماران عادت به اعمال جسمی ندارند و این ممکن است منجر به آسیب شود. داروهایی وجود دارد که می‌تواند بر تعادل و هماهنگی بیمار تأثیر بگذارد. از این رو، در هنگام انجام تمرینات، چنین بیمارانی باید بیش از حد محتاط باشند.

برای بیماران سالخورده یا بیماران قلبی باید تمرینات با مراقب انجام شود. همیشه در محیط محافظ تمریناتی را انجام دهید. باید میله یا دیوار وجود داشته باشد و فیزیوتراپیست یا اعضای خانواده در اطراف بیماران سالخورده یا بیماران دارای اختلال در تعادل حضور داشته باشند. تجهیزات مورد استفاده در حین ورزش باید به خوبی نگهداری شوند. آنها باید در شرایط عملکردی مناسب قرار داشته باشند.

یک بیمار باید از علائم خستگی خود آگاه باشد. در صورت احساس ناراحتی بیمار در طول تمرین ، باید به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهد. بیمار باید از خطرات قبل از تمرین مطلع شوند و نیز باید از اهمیت استراحت بعد از تمرین مطلع باشد. تکرار تمرین‌ها باید بر این اساس و رویه انجام گیرد و به تدریج باید افزایش یابد.

کدام تمرین را باید انتخاب کنید 


 ورزش درمانی

محدوده تمرینات حرکتی 

این تمرینات برای افزایش دامنه حرکت مفاصل انجام می‌شود. این حرکات به حفظ حرکت مفصل کمک می‌کنند. وسایل تمرینات حرکتی مختلفی وجود دارد که به افزایش دامنه‌هایی مانند قرقره، هدف باریک و دراز چوبی، نوارT، اسکیت، تخته پودری، نردبان انگشتی، بالا رفتن از دیوار و چرخش با توپ کمک می‌کند.

تمرینات کششی 

این تمرینات برای حفظ انعطاف پذیری بدن انجام می‌شود. تمرینات کششی برای همه مفاصل انجام می‌شود.

تمرینات هوازی

سه مؤلفه برای این برنامه ورزشی وجود دارد:

مرحله گرم کردن

قبل از انجام تمرینات سنگین با تمرینات گرم کردن شروع کنید. هدف از مرحله گرم کردن، کاهش خطر آسیب دیدگی با افزایش دمای عضلات است. این به جلوگیری از آریتمی در بیماران قلبی هنگام ورزش کمک می‌کند. معمولاً این مرحله برای 10-15 دقیقه انجام می‌شود. پیاده روی آرام یکی از مناسب ترین تمرینات گرم کردن بدن است. ضربان قلب باید حداکثر 20 ضربان در دقیقه در مقایسه با ضربان قلب مورد نظر باشد.

فاز ورزش هوازی

این قسمت شرط اصلی برنامه ورزش است. در این مرحله است که می‌توانید سطح کیفیت ورزش را افزایش دهید. این فاز باید در حد تحمل باشد. نباید آنقدر سخت باشد که علائم بالینی را برانگیزد. برخی تمرینات خاص برای مراحل هوازی عبارتند از:

  • ورزش مداوم: در این نوع آموزش روال تمرین به طور مداوم انجام می‌شود. در یک فرد سالم، آموزش مداوم روشی مؤثر برای بهبود استقامت است.
  • تمرین متناوب: در این نوع تمرین، تمرین با فاصله استراحت دنبال می شود. در یک فرد سالم، آموزش فاصله باعث افزایش قدرت و استقامت می شود.
  • تمرین چرخشی: این گروه از تمرینات است که بدون وقفه انجام می‌شود. این‌ها مجموعه تمریناتی هستند که یکی پس از دیگری انجام می‌شوند و تمرین آخر با تمرین اول انجام می‌شود. این یک روش مؤثر برای بهبود قدرت و استقامت در افراد است.

فاز خنک کردن بدن

ضروری است، برای افزایش دوره بهبودی و جلوگیری از ایسکمی میوکارد، آریتمی یا سایر عوارض قلبی عروقی این کار حتما صورت گیرد. زمان پروسه خنک کردن باید 5-10 دقیقه طول بکشد.

تمرین متعادل 

برای حفظ تعادل بدن صورت می‌گیرد. این تمرین به جلوگیری از افتادن کمک می‌کند.این موارد شامل – ایستادن با چشمان بسته، ایستادن با پایه باریک پشتیبان، ایستادن روی یک پا، ایستادن روی یک پا با چشمان بسته و تمریناتی با استفاده از تخته wobble به کمک فیزیوتراپیست است. سایر تمرینات مانند ایستادن با نوک انگشت پا و پاشنه پا است.

ورزش‌های آبی

تمریناتی که در استخرها انجام می‌شود. آنها طیف وسیعی از حرکات تقویتی، کشش و القای آرامش را تسهیل می‌کنند. این تمرینات خطر آسیب را به حداقل می‌رساند. از تجهیزات آبزی خاصی نیز می‌توان مانند کمربند، حلقه، کمربند شناور، میله شنا، کیک بورد و بالشتک های دستی استفاده کرد.

تمرینات تقویتی 

از تمرینات قدرتی برای تقویت ماهیچه ها استفاده می‌شود. بندهای کششی، وزنه ها، بندها و لوله‌های درمانی می‌توانند به این موارد کمک کنند.

تمرینات تنفسی 

سعی کنید در یک موقعیت راحت قرار بگیرید. سپس از طریق بینی استنشاق کنید و از طریق دهان بازدم کنید انگار که شمعی را فوت می‌کنید.

تمرینات آرامشی 

تمرین‌های مختلفی مانند تمرین‌های تنفس عمیق، مراقبه، پرایاناما، تای چی و دیگران به آرامش بدن و ذهن کمک می‌کند.

چه اتفاقی می افتد اگر ورزش را متوقف کنید؟ 


ورزش کردن به دلایل زیادی مفید است. اثرات منفی زیادی در عدم انجام ورزش وجود دارد:

  • توقف ورزش وزن را افزایش می دهد – این ممکن است منجر به دیابت، درد مفاصل و کلسترول بالا شود.
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • ضعف عضلات
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان مانند روده بزرگ، سینه و پروستات.
  • تضعیف استخوان ها – تمرینات به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و نیز ورزش به غلبه بر پوکی استخوان کمک می‌کنند.

مدل های ورزش درمانی


مدل های ورزش درمانی

بر اساس علم پزشکی و فیزیک، ورزش درمانی فعال بطور چشمگیری باعث افزایش استقامت ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و بافت همبند شما خواهد شد. تمرینات هدفمند عدم تعادل عضلانی را جبران می‌کند و الگوهای حرکت عملکردی را بازیابی می‌کند. پزشک بر اساس اهداف شخصی شما یک برنامه آموزشی متناسب برای شما ایجاد می‌کند.

ژیمناستیک درمانی مبتنی بر دستگاه 

ژیمناستیک درمانی مبتنی بر دستگاه نیاز به یک قرار ملاقات اولیه دارد که در آن برنامه تشخیصی شما با جزئیات صحبت مورد بررسی قرار گرفته و یک برنامه آموزشی / درمانی برای فرد ایجاد می‌شود. پزشک برنامه تمرینی شما را بر اساس تشخیص، نقص عصبی و اهداف فردی ایجاد می‌کند. هدف اول جبران عدم تعادل عضلانی و بازگرداندن الگوهای حرکتی عملکردی برای زندگی روزمره است. پزشک همچنین جنبه‌های مختلف قدرت، انعطاف پذیری، هماهنگی و استقامت را در نظر می‌گیرد. در قرار ملاقات بعدی، شما برنامه ورزشی خود را در یک گروه کوچک و بیشتر از سه بیمار شروع خواهید کرد. درمانگر همیشه در حال انجام است و شما را در هنگام انجام تمرینات خود نظارت می‌کند. در صورت لزوم، برنامه آموزشی می تواند در هر جلسه بعدی تمدید، اضافه یا تغییر یابد.

تمرینات شخصی 

شما درک کردید که سلامت و عملکرد، پایه و اساس سلامتی و موفقیت شما است. با رویکرد جامع‌نگر آموزش شخصی می‌توانید در دراز مدت به این اهداف برسید. این که آیا شما می‌خواهید سلامت خود را بهبود بخشید، اهداف فردی ورزشی خاص خود را دنبال کنید، یا فقط می خواهید تحت هدایت متخصص ورزش کنید، ما توصیه‌ها و کمک‌های عملی مورد نیاز و همچنین انگیزه و انگیزه لازم را برای شما ارائه می‌دهیم. با توجه به بررسی دقیق سابقه و وضعیت فعلی شما، درمانگران دقیقاً مطابق با نیازها و خواسته‌های شما یک برنامه آموزشی فردی ایجاد می‌کنند.

تمرینات کاربردی

برخلاف اشکال معمول آموزش، تمرین عملکردی فقط عضلات فردی را تحت فشار قرار نمی‌دهد بلکه در عوض از توالی حرکات هدفمند برای هدف قرار دادن کل سیستم‌های عضلات استفاده میکند. در این روش از ورزش‌ها و حرکات با وزن بدن شخصی‌تان برای اتصال و تقویت عملکرد بدن استفاده می‌شود. درمانگران از اهمیت زیادی برای بهینه سازی ثبات (خصوصاً ثبات مرکزی)، هماهنگی، تحرک و کشش در یک توالی حرکات برخوردار هستند. پزشک بر اساس وضعیت فعلی و اهداف‌تان، یک برنامه آموزش شخصی را تعیین می کند.

تمرینات گرانشی

بر خلاف روش‌های سنتی تمرینات، سیستم تمرینات گرانشی یک تمرین کل بدن بوده که از وزن بدن شما استفاده می‌کند. یک بلوک اسلاید قابل تنظیم از ارتفاع، پشتیبانی عمودی را ایجاد می‌کند و با کشیدن کابل‌ها ، در یک حرکت جریان مییابد. بدین ترتیب بدن در برابر گرانش و مقاومت در برابر وزن خود حرکت می‌کند. بسته به اهداف شما، تمرین می‌تواند بر قدرت، هماهنگی، تحرک یا سیستم قلبی عروقی شما متمرکز شود. تمرینات گرانشی یک تمرین ورزشی متنوع برای مبتدیان و همچنین برای کاربران پیشرفته است.هر دو حرکات پیچیده بدن و الگوهای ساده حرکات قابل تمرین هستند.

تمرینات بندی

تمرینات بندی بر اساس آخرین دانش عصبی و فیزیولوژیکی یک تمرین مؤثر درگیر کننده کل بدن است. تمرینات بندی به کل بدن نیاز دارد تا به طور مداوم تعادل خود را در حین تمرین حفظ کند، کاری که به عدم ثبات طناب‌ها، بندها و حلقه‌ها بستگی دارد. تعداد زیاد سیگنال‌ها و محرک‌ها باعث می‌شود که ماهیچه‌ها برای تثبیت مفاصل به شدت و به طور موثر کار کنند. این سیستم هم سنسورهای حرکتی شما و هماهنگی کلی را تمرین می‌دهد.

در طولانی مدت، تمرینات بندی الگوی حرکات شما را بهینه می‌کند، حالت آنها را بهبود می‌بخشد و در ثبات و استحکام مرکزی و تعادل تاثیر بسیار زیادی دارد. تمرینات بندی یک ابزار تمرینی عالی است زیرا تمرینات بدنی آن هم عضلات اصلی شما را تقویت می کند و هم سیستم های حرکتی شما را بهبود می بخشد.

مطالب مرتبط :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس