ارتباط کمر درد و استرس: درمان کمر درد عصبی زنان و مردان

تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲

ارتباط کمر درد و استرس: درمان کمر درد عصبی زنان و مردان


درد کمر یکی از شایع‌ترین دردهای بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده است. اگر شما دچار اضطراب هستید این احتمال وجود دارد که به همین دلیل به طور مرتب دچار کمر درد شوید.

بیماری کمر درد، که ناشی از اضطراب است، یک عارضه شایع است. اگرچه اضطراب دلیل اصلی کمر درد نیست، اما به عنوان یکی از عوامل موثر در بروز آن شناخته می‌شود. بنابراین، درمان کمر درد باید به همراه درمان اضطراب انجام شود. در این مقاله قصد داریم به سؤالاتی که درباره علت کمر درد و روش‌های بهبود آن وجود دارد، پاسخ دهیم.

پس از معاینه بیمار و تشخیص علت دقیق بیماری، متخصصین کلینیک توان‌بخشی و فیزیوتراپی امید، بر اساس شرایط خاص هر بیمار، یک برنامه درمانی با رویکرد پلکانی تجویز خواهند کرد. در این رویکرد درمان، از روش‌های ساده آغاز می‌شود و در صورت لزوم، درمان‌های پیچیده‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کلینیک امید، برای درمان انواع مشکلات اسکلتی-عضلانی، روش‌های متنوعی مانند استفاده از بریس، لیزر درمانی، اوزون تراپی، شاک ویو، تزریق پی آر پی و … تجویز می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

 واکنش بدن نسبت به استرس 


برای درک این که درد چگونه به طور طبیعی تسکین می‌یابد باید بدانید که استرس چه تأثیری بر بدن شما می‌گذارد. درد و استرس اثرات مشابهی بر بدن دارند: نرخ ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد، تنفس تند می‌شود و عضلات شما دچار گرفتگی می‌شوند.

زمانی که شما با یک حادثه ناگهانی و استرس‌زا مواجه می‌شوید مانند اتومبیلی که در حال نزدیک شدن و تصادف کردن با شما است، واکنش واقعی بدن خود را نسبت آن احساس می‌کنید. ماشین از کنار شما عبور می‌کند و در این لحظه سیستم بدن شما به حالت عادی خود بازمی‌گردد و شما آرامش پیدا می‌کنید.

در صورت ابتلا به استرس مزمن مانند نگرانی در مورد سلامتی یا نگرانی‌های مالی، نارضایتی‌های شغلی و ازدواج ناموفق یا ترس از بروز یک اتفاق بد، سیستم عصبی، بدن را در حالت آماده‌باش و هشیار نگه می‌دارد و این حالت، عوارض بدی برای بدن دارد. سطح هورمون‌های استرس افزایش یافته و عضلات مدام در حال تنش باقی می‌مانند.

فقط به عنوان یک مثال: مطالعاتی که برای اندازه‌گیری تنش‌های عضلانی در بیماران مبتلا به کمر درد مزمن انجام شده است نشان می‌دهد که فکر کردن یا صحبت کردن در مورد اتفاقات استرس‌زا باعث افزایش چشمگیری تنش در عضلات کمر می‌شود.

 علت اضطراب مرتبط با کمر درد 


کمر درد علل متعدد و متفاوتی دارد و بهتر است برای تشخیص علت دقیق آن به پزشک مراجعه کنید. زمانی که اضطراب باعث ابتلا به کمر درد می‌شود، تصور بر این است که کمر درد ناشی از اضطراب یک علت ثانویه است؛ به این معنا که اضطراب واقعاً باعث کمر درد نشده است اما اضطراب باعث بروز رفتارهایی می‌شود که به کمر درد می‌انجامد.

فیبرومیالژی از بیماری‌هایی است که در جوامع امروزی به علت افزایش سطح استرس و اضطراب افراد، بیشتر دیده میشود. این بیماری با دردهای پراکنده در بدن نمایان می شود به همراه بی خوابی، افزایش خواب و  یا خواب نامناسب.

دردهای این بیماری در اکثریت موارد با موضوعات تنش زا افزایش می یابد،  همچنین این در فصول سرد سال علایم تشدید می یابند.

در این بیماران ممکن است درد کمر بعنوان شکایت اصلی عنوان شود،  اما در معاینه و بررسی های رادیولوژیک نکته خاصی را نشان نمی دهند.

توضیح داده شده است که یکی از فرضیه‌های اصلی درباره رابطه کمر درد و اضطراب، این است که اضطراب ممکن است باعث بروز تنش‌های عضلانی شود که در نتیجه، گره‌ها و انقباضات عضلانی در مناطق بالا و پایین کمر شکل می‌گیرند. این تنش‌های عضلانی در نهایت منجر به کمر درد در افراد می‌شوند.

به عنوان درمانگر، افراد را مطلع می‌کنند که عضلات مراجعین که تحت استرس قرار دارند، معمولاً گره‌هایی دارند، به ویژه در مناطق شانه و بالای کمر. از این رو، کمر درد به عنوان یک عارضه ناشی از اضطراب در واقع واقعیت دارد.

اما اضطراب ممکن است باعث بروز مشکلات دیگر نیز شود که در نهایت به کمر درد فرد مضطرب ختم می‌شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • تغییر در وضعیت بدنی: اضطراب باعث تغییر رفتار و وضعیت بدن افراد می‌شود به طور مثال نحوه نشستن، کارهایی که در هنگام نشستن انجام می‌دهند، دولا شدن و… تغییر می‌یابد. تغییرات در وضعیت بدنی به خصوص زمانی که با تنش‌های عضلانی ناشی از اضطراب همراه باشند باعث می‌شود که عضلات در حالتی ناراحت قرار گرفته و در نهایت فرد به کمردرد مبتلا شود.
  • بی‌تحرکی. اضطراب همچنین باعث تغییر سطح فعالیت‌های بیمار نیز می‌شود. فعالیت و تحرک نقش مستقیمی در کمر درد دارد، فعالیت‌های فیزیکی سالم باعث افزایش تحرک کمر شده و دردهای عمومی را کاهش می‌دهند. اگر سطح فعالیت‌های یک نفر کاهش یابد ممکن است وی به کمر درد مبتلا شود. گاهی اوقات هر دو مورد با هم اتفاق می‌افتند – عدم فعالیت و بی‌تحرکی منجر به اضطراب شده که آن هم نشان‌دهنده بیماری‌های متفاوتی است که عوامل ایجادکننده مشابهی دارد.
  • حساسیت زیاد. یک موضوع دیگر مرتبط با اضطراب، حساسیت بیش از حد است. افراد مضطرب حساسیت‌های فیزیکی بیشتری را نسبت به افراد عادی تجربه می‌کنند. به همین دلیل این افراد کمر دردهای خفیف – نوعی کمر درد که معمولاً باعث ایجاد تغییر در سطح فعالیت‌ها نمی‌شود – را حساس‌تر و سخت‌تر احساس می‌کنند و نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند و این نیز به نوبه خود با افزایش کمر درد ارتباط دارد.

اضطراب باعث بروز کمر دردهای شدید نمی‌شود اما باید به یاد داشته باشید که کمر درد غالباً یک چرخه است. افرادی که کمر درد بیشتری را احساس می‌کنند (هم به دلیل شدت کمر درد و هم به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به ادراک درد) بیشتر باید مراقب باشند که دچار درد نشوند. متخصصین کایروپرکتیک غالباً این مسئله را مشاهده می‌کنند. کمردرد خفیف بیمارانی که تلاش می‌کنند درد خود را با راه رفتن، نشستن و چرخیدن به روش‌های اشتباه کاهش دهند، تشدید می‌شود.

 چرخه درد 


در بیشتر فرضیه‌های کمر درد مرتبط با استرس، چرخه درد مستمر بوده و تشدید می‌شود زیرا درد باعث ترس و اضطراب بیمار در مورد فعالیت‌های روزمره می‌شود. چرخه درد با ویژگی‌های زیر مشخص می‌شود:

  • بیمار دچار محدودیت‌های غیرضروری در هنگام انجام امور روزمره و همچنین فعالیت‌های تفریحی خود می‌شود.
  • این کاهش فعالیت به دلیل ترس بیمار از درد و آسیب‌دیدگی است
  • این ترس با رهنمودهای پزشک (و/یا اعضای خانواده و دوستان) که به دلیل تشخیص‌های ساختاری می‌گویند “سخت نگیر” تشدید می‌شود (که ممکن است واقعاً هیچ ارتباطی با کمر درد نداشته باشد)
  • محدودیت‌های حرکتی باعث ضعف عضلانی و در نهایت کمر درد می‌شود.

البته این چرخه باعث درد بیشتر، ترس بیشتر و ناتوانی‌های فیزیکی بیشتر همراه با واکنش‌های دیگر مانند انزوای اجتماعی، افسردگی و اضطراب می‌شود.

علائم درد عصبی


برخی علائم عمومی و ویژگی‌های کلی کمر دردهای ناشی از استرس عبارتند از:

  • کمر درد و گردن درد
  • دردهای عضلانی پراکنده
  • نقاط حساس در عضلات
  • اختلالات خواب و احساس خستگی شدید
  • در بسیاری از کمر دردهای مرتبط با استرس، بیماران از دردی که در بدن می‌چرخد شکایت دارند.

 تشخیص 


غالباً کمر درد ناشی از استرس با بررسی کامل سوابق پزشکی و معاینه بالینی تشخیص داده می‌شود. بیماران باید در خودتشخیصی کمر دردهای مرتبط با استرس محتاط باشند زیرا برخی بیماری‌های مهم و جدی (مانند تومورهای ستون فقرات یا عفونت‌ها) ممکن است باعث ایجاد درد شده باشند. معمولاً با یک معاینه طبی دقیق می‌توان احتمال ابتلا به مشکلات جدی ساختاری که ممکن است باعث ابتلا به کمر درد در برخی افراد شوند را رد کرد.

در کمر دردهای مرتبط با استرس، سابقه شروع کمر درد غالباً کاملاً متغیر است. درد ممکن است از یک اتفاق قابل شناسایی یا به طرز مرموز و نامشخصی شروع شود. به عنوان مثال، ممکن است درد از بروز یک حادثه مانند کشیدگی یا رگ به رگ شدگی قسمت پایین کمر شروع شود و صرفاً به دلیل عوامل عاطفی تا مدت‌ها پس از بهبود آسیب‌دیدگی ادامه یافته و تسکین پیدا نکند.

در بسیاری از موارد که کمر درد به دلیل استرس باشد ممکن است برای تشخیص بیرون‌زدگی یا بیماری دیسک دیژنراتیو نیاز به انجام ام آر آی باشد. در این موارد، یافته‌های ام آر آی از نظر بالینی قابل توجه نبوده و در نهایت علت درد مشخص نمی‌شود.

 چگونه می‌توان کمر دردهای ناشی از اضطراب را متوقف کرد؟


با این فرض که کمر درد به دلیل استرس و اضطراب ایجاد شده است برای درمان باید بر خود درد متمرکز بود. متأسفانه، در حالی که درمان اضطراب در بلند مدت به کاهش کمر درد کمک می‌کند، متوقف کردن چرخه کمر درد به میزان زیادی به توانایی شما در مقابله با کمر درد بستگی دارد. رعایت نکات زیر می‌تواند مؤثر واقع شود:

کشش

انجام حرکات کششی بسیار مهم است. شما باید کشش عضلات خود را حفظ کرده و در پیشگیری از بروز دردهای بیشتر آگاهانه رفتار کنید. شما باید به طور مرتب حرکات کششی را انجام دهید تا از فریز شدن عضلات که ممکن است باعث ایجاد درد شود جلوگیری شود. برخی از این حرکات کششی عبارتند از چرخش زانو در حال خوابیده و کشش کبرا.

 به وضعیت بدنی خود توجه داشته باشید 

 فکر کردن و توجه بیش از حد به وضعیت بدنی همیشه مفید نیست اما باید نسبت به وضعیت‌های بدنی بد خود که ناشی از استرس و اضطراب است توجه داشته باشید. اگر شما به وضعیتی بد می‌نشینید سعی کنید آن را اصلاح کنید و نتیجه آن را نیز بررسی کنید.

 مسکن‌ها 

مسکن‌های بدون نیاز به نسخه پزشک هنوز برای مقابله با کمر درد مفید و مؤثر هستند. حتی اگر کمر درد شما ناشی از اضطراب باشد و اگر این درد هنوز با استفاده از این داروها تسکین نمی‌یابد می‌توانید داروهایی مانند تایلونول که اختصاصاً برای درمان درد طراحی شده‌اند مصرف کنید. احتمالاً این دارو در درمان کمر درد شما مؤثر واقع می‌شود.

باید دقت شود که در بعضی از موارد از داروهای ضد التهاب و داروهایی کهMood   را کنترل کند, استفاده می شود, دارو درمانی از مهمترین اجزای درمان است.

 تمرینات ورزشی و تحرک داشتن 

به جز مواردی که کمر درد شما آنقدر شدید باشد که نتوانید حرکت کنید و اگر پزشک به شما توصیه کرده است فعال بمانید، سعی کنید تحرک داشته باشید. کمی قدم بزنید، ورزش کنید و تمریناتی را انجام دهید که به تقویت کمر شما کمک می‌کنند. بیش از حد و همچنین زمانی که احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارد ورزش نکنید اما هرگز ارزش انجام فعالیت‌های ورزشی را فراموش نکنید.

ماساژ

ماساژ یک ابزار بسیار مفید هم برای درمان کمر درد و هم برای درمان استرس است. این یک روش عالی برای کاهش درد عضلات است و وقتی که آن را انجام می‌دهید درد کمر شما نسبت به قبل از ماساژ کاهش می‌یابد.

 روش‌های آرام بخشی و تسکین طبیعی درد


تمرینات آرام بخشی باعث آرامش ذهن شما شده، ترشح هورمون‌های استرس در خون را کاهش داده، عضلات شما را شل کرده و احساس تندرستی را در شما افزایش می‌دهد. انجام این تمرین‌ها به طور مرتب باعث ایجاد تغییرات بلند مدت برای خنثی کردن اثرات مضر استرس در بدن شما می‌شود.

برای انتخاب تکنیک‌های درست آرامش بخشی به منظور تسکین طبیعی درد، استرس نداشته باشید. هر چیزی که باعث آرامش شما می‌شود را انتخاب کنید: موزیک، عبادت، باغبانی، پیاده‌روی، صحبت کردن تلفنی با یک دوست. برخی از تکنیک‌های آرامش بخشی عبارتند از:

  • تنفس چهارضلعی. نفس عمیق بکشید تا شکم شما مانند بادکنک منبسط و منقبض شود. هنگامی که نفس می‌کشید تا چهار شماره بشمارید، چهار شماره نفس خود را حبس کرده، بازدم خود را در چهار شماره خارج کرده و چهار شماره نفس نکشید. این سیکل را 10 مرتبه تکرار کنید.
  • تصویرسازی. به آرامی و عمیق نفس بکشید. به عنوان مثال یک صحنه آرام مانند ابرها، صداها، بوها و احساسات خود را تجسم کنید که در آن آرام، مطمئن و رها هستید. این تمرین را 5 تا 10 دقیقه در روز انجام دهید.
  • با خودتان صحبت کنید. نحوه تفکر خود در مورد درد و در مورد خودتان را تغییر دهید. به عنوان مثال، این طرز تفکر که “درد مانع می‌شود که من کارهای خانه را مثل گذشته انجام دهم – من مقصر هستم ” را به “مرتب و عالی نبودن خانه کسی را نکشته است. من با تقسیم کردن کارها به کارهای کوچک‌تر می‌توانم بسیاری از این کارها را به مرور انجام دهم” تغییر دهید.
  • هیپنوتیزم. متخصص هیپنوتیزم می‌تواند شما را هیپنوتیزم کرده و پیشنهادهای خود مانند “شما امشب خوب می‌خوابید” را به شما القا کند. جلسات درمانی خود را ضبط کرده و آن را در منزل تکرار کنید.
  • مراقبه و خودآگاهی. آرام بنشینید یا دراز بکشید و به تنفس خود بدون کنترل کردن آن توجه کنید. اگر درد یا تفکر، حواس شما را پرت کرد، به آنها توجه کنید ولی سعی نکنید که از آنها فرار کنید. به آنها مانند یک ابر در حال عبور نگاه کنید و سپس دوباره روی تنفس خود متمرکز شوید. این تمرین را حدود 20 دقیقه انجام دهید.
  • مشاوره روانپزشکی: استفاده از جلسات مشاوره توسط روانپزشکان حتما در قسمتی از روند درمان خواهد بود و نقش موثری را ایفا خواهدکرد .

بیماری سندروم دم اسبی چیست؟ درمان سندرم کودا اکوینا (CES)

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان