آیا صافی کف پا می تواند باعث کمر درد شود؟

تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲

صافی-کف-پا

پای سالم هر فرد دارای یک کمی قوس است که طبیعی است و به استحکام و حمایت بدن کمک می‌کند و در عین حال به عنوان یک نوع جاذب شوک برای راه رفتن، دویدن و پریدن عمل می‌کند. وجود یک قوس مناسب در کف پا به آن کمک می‌کند تا بدن به‌طور صحیح توزیع وزن شود و از ضربه‌های ناخوشایند به استخوان‌ها و مفاصل جلوگیری شود. اما وقتی که قوس کف پا بسیار کم شود و کف پا صاف شود، ممکن است مشکلات متعددی از جمله درد کمر را به دنبال داشته باشد. یادگیری راه‌های صحیح برخورد با پاهای صاف می‌تواند به کاهش درد کمر و سایر علائم مرتبط با این شرایط کمک کند.

در کلینیک امید، رویکرد پلکانی درمان بیماری‌ها را تداوم می‌دهد و درمان‌های ساده و کم تهاجمی را در اولویت قرار می‌دهد. متخصصان طب فیزیکی در این کلینیک، در ابتدا درمان‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران توصیه می‌کنند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ ندهد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و گران‌تر پیشنهاد می‌شود. در مواردی که شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ یک از این درمان‌ها به آن مفید نباشد، متخصص طب فیزیکی می‌تواند بیمار را به یک جراح ماهر معرفی کند. با این حال، در اکثر موارد، بیماران با استفاده از خدمات ارائه شده در این کلینیک، نیاز به جراحی ندارند. در کلینیک امید، انجام جراحی‌های بسته‌ای که عبارتند از: [نوع جراحی‌های بسته را باید در اینجا وارد کنید]

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

علل صافی کف پا


برخی از اَشکال پاهای صاف درنتیجه شکل ژنتیکی و فرم استخوان‌های شما در هنگام رشد است. در موارد شدید، صافی کف پا ممکن است به علت شکستگی استخوان یا دررفتگی باشد.طبيعي است كه كودكان کف پای صاف داشته باشند زيرا قوس پا در طول دوران كودكي شکل می‌گیرد.

علائم صافی کف پا


علائم مرتبط با صافی کف پا به‌غیراز کمردرد شامل پادرد به‌ویژه در اطراف قوس، مشکل برای ایستادن روی انگشتان پا و یا حرکت پاشنه؛ ناتوانی در ورزش کردن و تورم مچ پا هستند.

کمردرد مرتبط با صافی کف پا


اگر درد مرتبط با صافی کف پا را تجربه می‌کنید به‌احتمال زیاد به این دلیل است که پا در ایجاد ثبات کامل بدن نقش مهمی دارد. هنگامی که این ثبات به دلیل فقدان قوس در هر پا کاهش می‌یابد، عضلات پشت باید برای حمایت از خود سخت‌تر کار کنند.

پیشگیری/ راه‌حل  


پیشگیری

صافی کف پا به طور عمومی معمولاً به اندازه‌ای جدی نیست که نیاز به جراحی داشته باشد، مگر اینکه ناشی از شکستگی استخوان یا پارگی در یکی از تاندون‌های پا باشد. پزشک احتمالاً شما را به تمرینات فیزیوتراپی خاصی ارجاع خواهد داد تا درد پا کاهش یابد و به شما در انجام فعالیت‌های بدنی کمک کند. استفاده از کفی‌های مناسب در کفش ممکن است به افزایش حمایت از پا و کاهش برخی از علائم شایع مانند درد کمر کمک کند.

کشش برای تسکین کمردرد


اگر صافی کف پا دارید و کمردرد مکرر را تجربه می‌کنید، کشش باهدف قرار دادن عضلات در پاها و کمر ممکن است به کاهش قسمتی از درد کمک کند. با کشش و تقویت این عضلات به آن‌ها کمک می‌کنید تا انعطاف‌پذیری لازم برای کاهش درد و ناراحتی را کسب کنند. درحالی‌که نشسته یا ایستاده‌اید کمر خود را قوس دهید و برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید سپس آن را استراحت دهید. این نوع کشش می‌تواند روشی مؤثر باشد. تعداد زیادی از ورزش‌های مناسب برای درمان کمردرد ناشی از صافی کف پا عبارتند از:

چرخش کمر

چرخش-کمر

 درحالی که روی صندلی نشسته‌اید می‌توانید کمر خود را در هر جهت می‌خواهید به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید تا تسکین درد موقت از طریق کشش داشته باشید.

حرکت تعادلی 

حرکت-تعادلی

مشابه عکس بایستید. نفس بکشید و بازوهای خود را بکشید و دستان خود را بگشایید و نوک انگشتان خود را به هم بزنید و به هم‌فشار دهید. به‌آرامی بازوها را بالا ببرید و موقعیت بدن را در همان موقعیت نگه دارید و 15 تا 20 ثانیه صبر کنید.

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
مشاوره رایگان