نحوه خوابیدن با گردن درد (جلوگیری از گردن درد بعلت بد خوابیدن)

گذشته از اختلالات مزمن درد عضلانی و استخوانی، شایع‌ترین علت درد گردن وضعیت بد بدنی است. كسانی كه با شانه‌های گرد شده و آویزان می‌نشینند و راه می‌روند و یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین به جای کمک گرفتن از پاهای خود به عضلات کمر خود فشار وارد می‌کنند، سرانجام به نوعی درد گردن دچار خواهند شد. تمام حرکات روزمره شما، خم شدن برای بستن بند کفش، بلند کردن کودک، نشستن روی مبل، ممکن است منجر به سوء تعادل در ستون فقرات و اسپاسم عضلات احتمالی در گردن شود. اما یکی از بزرگترین دلایل درد گردن خوابیدن غلط است. موقعیت اشتباه در هنگام خواب حتی اگر بهترین تشک و بالش را هم داشته باشید، نمی‌توانید از درد گردن جلوگیری کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

بهترین وضعیت خواب برای درد گردن


بهترین وضعیت خواب برای درد گردن

 

وقتی به دنبال بهترین وضعیت خواب برای جلوگیری از درد گردن هستید، حالت‌های اصلی خوابیدن را در نظر بگیرید: خوابیدن به پشت، خوابیدن به شکم و خوابیدن به پهلو. آیا برخی از این حالت‌ها بهتر از سایرین هستند؟ در زیر می‌توانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت

 

علم و کارشناسان خواب در سراسر جهان توافق کرده‌اند که خوابیدن به پشت مزایای مختلفی دارد. خوابیدن به پشت باعث ایجاد موقعیت سالم و خنثی در ستون فقرات می‌شود. در این موقعیت، حداقل فشار اضافی بر روی نقاط مختلف بدن وجود دارد زیرا وزن شما به طور مساوی در تختخواب شما توزیع می‌شود. بعلاوه، خوابیدن به شکم باعث می‌شود اسید معده در مسیر گلوی شما قرار بگیرد و باعث ایجاد حالتی به نام ریفلاکس اسید معده شود. این مسئله در افرادی که عادت دارند به شکم بخوابند بیشتر دیده می‌شود.

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو-

 

در این حالت ، یک طرف بدن تمام وزن شما را تحمل می‌کند. اگرچه این سبک خواب به طور کلی سالم است اما با عوارضی همراه است.

خوابیدن به پهلو باعث ایجاد فشار می‌شود. این فشار می‌تواند باعث التهاب شود، از ترمیم بافت نرم جلوگیری کند و حتی ممکن است سلول‌های سالم را در طول شب تجزیه کند. این نقاط فشار تمایل به ایجاد درد دارند. این اتفاق خصوصاً در مورد قسمت ستون فقرات گردن صادق است. به طور معمول، بهترین تشک برای کسانی که به پهلو می‌خوابند اتشکی با استحکام متوسط است زیرا باید پشتیبانی کافی برای حفظ تراز سالم ستون فقرات داشته باشد. از طرفی به اندازه کافی نرم باشد تا نقاط فشار زیر مفاصل اصلی کاهش یابد.

هنگامی که شخص به پهلو دراز می‌کشد، فاصله‌ای بین سر، گردن و تشک ایجاد می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید یک بالش با ارتفاع و استحکام مناسب در زیر سر و بالای شانه قرار گیرد. این بالش باید به سر اجازه دهد تا در حالت خنثی باقی بماند.

خوابیدن به روی شکم

خوابیدن به روی شکم

 

اگر عادت دارید روی شکم بخوابید، احتمال گرفتگی در عضلات گردنتان افزایش می‌یابد که دلیل آن عمدتاً به علت چرخش سر و ایجاد فشار در ستون فقرات است. خوابیدن بر روی شکم از سایر حالت‌های خواب بدتر و مضرتر است.

ستون فقرات انحنای طبیعی دارد. این انحنا به ما اجازه می‌دهد تعادل خود را حفظ کنیم و از نخاع و شریان اصلی که مسئول حمل و نقل خون بین نیمه‌های تحتانی و فوقانی بدن هستند محافظت کنیم. هنگام خوابیدن روی شکم، ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرد، کمر به سمت عقب قوس پیدا می‌کند و گردن به سمت پهلو می‌چرخد.

در این حالت کشیده، ستون فقرات تقریباً صاف است و در قسمت نزدیک به سر می‌چرخد. فشار ایجاد شده بین مهره‌ها را تصور کنید. دیسک‌های ژلاتینی که بین مهره‌ها قرار دارد، در این حالت تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرند.

یک بالش نازک قوس بیش از حد گردن شما را محدود خواهد کرد. بالش دیگری که در زیر باسن قرار می‌گیرد کمک می‌کند که انحنای طبیعی به ستون فقرات برگردد. هر دوی این موارد احتمال ابتلا به درد کمر در آینده را کاهش می‌دهند. خوابیدن بدون بالش به افرادی که به روی شکم می‌خوابند کمک می‌کند تا تراز ستون فقرات خود را حفظ کنند زیرا همیشه بدن در حالت خنثی بیشتر استراحت می‌کند.

آیا تغییر وضعیت خواب من به درد گردن من کمک می‌کند؟


درد گردن، در مقایسه با کمردرد، دومین آسیب مرتبط با خواب است که 60٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بدان معناست که از نظر آماری، درد گردن موضوعی بسیار شایع است. فکر کردن به اینکه این مشکل با یک بالش یا یک تغییر ساده عادات خواب برطرف می‌شود شگفت‌انگیز است.

اما مسئله سهولت کاهش فشار از روی گردن شما نسیت، مسئله این است که باید کاری انجام دهید که ناراحتی گردن شما متوقف شود.

سوابق نشان می‌دهد که هیچ کس بخاطر گردن درد به پزشک مراجعه نمی‌کند، زیرا آن را یک مسئله ساده در نظر می‌گیرند. مگر در مواردی که درد شدید باشد. اما درد ستون فقرات اولین دلیلی است كه مردم بخاطر آن به پزشك مراجعه می‌كنند. بعضی اوقات این علائم دردناک خود را به صورت فشار و تنش در گردن نشان نمی‌دهند. بلکه به صورت سردرد ظاهر می‌شوند.

تغییر حالت خواب


اگر درد گردن دارید و روی شکم خود می‌خوابید، بهتر است خود را به خوابیدن به پشت یا به پلو عادت دهید. این کار ممکن است دشوار باشد، زیرا شکستن عادات قدیمی دشوار است. اما در صورت امکان خوابیدن به پشت توصیه می‌شود.

برای تغییر موقعیت‌های خواب تلاش و زمان زیادی لازم است. اما سلامتی که در پی آن بدست می‌آورید بسیار با ارزش خواهد بود.

تغییر حالت خوابیدن از شکم به پهلو

برای کسانی که روی شکم خود می‌خوابند، سرمایه‌گذاری روی یک بالش بدن ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای تغییر به سبک خواب سالم خواهد بود. توصیه می‌شود از بالش به شکل U یا C که از بهترین بالش‌ها برای این کار هستند استفاده کنید.

پس از تهیه بالش بدن، به پهلئ دراز بکشید و خود را در بین دو طرف بالش قرار دهید. از مرحله، سر خود را در قسمت منحنی بالش قرار دهید و دست‌های خود را به دور بخشی از بالش در جلوی خود حلقه کنید. سپس پایین بالشتک را بین زانوهایتان قرار دهید.

تغییر حالت خوابیدن از پلهو به پشت

بالش بدن در این تغییر حالت نیز مفید خواهد بود. بار دیگر، برای کسانی که بودجه کافی ندارند می‌تواند بالش بدن را با بالش‌های متعدد جایگزین کرد. با این درک که ممکن است کارایی چندانی نداشته باشد.

ابتدا روی بالش U شکل دراز بکشید و سر خود را روی مرکز کمان قرار دهید. سپس قسمت انتهایی یکی از دو سر بالش را بگیرید و آن را زیر زانوی خود قرار دهید.

این چیدمان بالش شما را از بازگشت به روش ترجیحی خواب خود ترك می‌دهد و موقعیت شما را وقتی به پشت خوابیده‌اید ایمن می‌کند.

نکات کلی برای کاهش درد گردن


نکات کلی برای کاهش درد گردن

 

بعضی اوقات تغییر در بالش‌ها برای کاهش درد گردن کافی نخواهد بود. حتی اگر ستون فقرات به علت داشتن یک ساختار اساسی و شگفت‌آور شهرت داشته باشد، اما به عنوان کابوس بیولوژیکی نیز شناخته می‌شود. ساده‌ترین لحظه‌ها می‌توانند تراز این سازه ظریف را به هم بریزند. اگر در طول روز مراقب ستون فقرات خود نباشید، حتی خواب مناسب نیز شما را از ناراحتی گردن نجات نمی‌دهد.

در اینجا چند نکته سریع و مفید برای محافظت از خود در برابر درد مزمن گردن آورده شده است:

  • استفاده از تلفن را محدود کنید. هر چیزی که نیاز دارد بیش از 15 دقیقه به طور متوالی به پایین بنگرید باید محدود شود.
  • ورزش سبک و کشش گردن باعث افزایش سلامت ستون فقرات شما خواهد شد. کشش صبحگاهی بعد از خواب شما را برای فعالیت روزانه آماده می‌کند و خون شما را به حرکت در می‌آورد. تمرینات ساده گردن باعث نرم شدن عضلات گردن و آماده شدن آن برای استراحت در هنگام خواب می‌شود.
  • در مورد درد مزمن گردن کمک بخواهید. اگر درد مزمن گردن دارید (دردی که بیش از 12 هفته طول بکشد) برای مشاوره پزشکی به یک پزشک معالج مراجعه کرده و تمرینات فیزیوتراپی را برای کاهش درد در نظر بگیرید.
  • کار روی رایانه باید کم‌تر انجام شود. اگر کسی هستید که با رایانه زندگی می‌کنید، ارتفاع کامپیوتر را تا جایی که به سطح چشم برسد بلند کنید. این کار مدت زمانی را که سرتان را به سمت پایین خم می‌کنید، کاهش می‌دهد.
  • وضعیت مناسب را بیاموزید و وزن خود را به طور مساوی روی بدن خود توزیع کنید. یادگیری طرز صحیح ایستادن و نشستن، به طور طبیعی به تمام جنبه‌های دیگر زندگی شما منتقل می‌شود و نتیجه آن هماهنگی سالم بدن شما خواهد بود.

مطالب مرتبط :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس