عوارض چهار زانو نشستن: بهترین حالت نشستن کدام است؟

بسیاری از افراد با حالت چهارزانو نشستن راحت می باشند. مطمئناً ممکن است پای شما در این حالت هر از گاهی بی حس شود، اما در کل برای شما روش نشستن راحت تر و مناسب تری می باشد. اما آیا این حالت نشستن، ضررش برای شما بیشتر از سودش می باشد؟

مدت هاست که مردم اعتقاد دارند که چهارزانو کردن پاها هنگام نشستن مضر خواهد بود. گفته می شود که این حالت نشستن باعث ایجاد واریس، عوارض فارق شدن هنگام زایمان برای زنان باردار و فشار خون می شود. نشستن به صورت چهارزانو باعث ایجاد فوریت پزشکی نمی شود. با این حال، می تواند باعث افزایش موقتی فشار خون شما شده و منجر به وضعیت بد بدن شود. برای داشتن سلامتی مطلوب، سعی کنید از نشستن در هر حالتی، خواه پاهای خود را چهارزانو کنید یا نه، برای مدت طولانی خودداری کنید. به ادامه متن مراجعه کرده تا دریابید که علم در مورد هر یک از این ادعاها چه چیزی برای گفتن دارد.

متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید برای درمان انواع مشکلات و ناهنجاری های ستون فقرات از رویکرد پلکانی و روش های غیرجراحی استفاده می کنند.  ایتدا از اسکن های دقیق برای تشخیص استفاده می شود و سپس براساس شدت ناهنچاری بهترین برنامه درمانی تجویز می شود. درمان از روش های ساده مانند استراحت، دارو، ورزش، ماساژ و فیزیوتراپی استفاده می شود. متخصصین این کلینیک انواع راه های پیشگیری از درد کمر، گردن و زانو از جمله نشستن صحیح را به شما آموزش می دهند.

عوارض چهار زانو نشستن


عوارض چهار زانو نشستن

بارداری

در دوران بارداری، بدن تغییرات فیزیکی متنوعی را تجربه می کند. با کشش رحم، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو حرکت می کند. ممکن است خود را نسبت به قبل در حالت معمول راه رفتن، ایستادن و نشستن متفاوت ببینید.

ممکن است در حالی که سعی می کنید در موقعیت های جدید نشستن راحت باشید، هیچ یک از این حالات نشستن، از جمله نشستن با پاهای ضربدری یا همان چهارزانو به شما یا کودک تان آسیب نمی رساند.

همانطور که گفته شد، کشیدگی عضلات، کمردرد و گرفتگی عضلات در طول بارداری شایع است. با این حال که نشستن به صورت چهارزانو به کودک شما آسیب نمی رساند، اما ممکن است به تورم مچ پا یا گرفتگی پا منجر شود. اگر متوجه شدید مچ پای شما متورم شده یا پاهای تان دچار گرفتگی شده است، سعی کنید با هر دو پای قرار گرفته روی زمین نشسته یا روی چهار پایه بنشینید.

فشار خون بالا 

فشار خون بالا از عوارض چهار زانو نشستن

وقتی از فشار خون شما تست می گیرند، معمولاً از شما خواسته می شود هر دو پا را روی زمین قرار بدهید. این امر بدان دلیل است که قرار دادن یکی از پاها روی دیگری می تواند باعث افزایش موقت فشار خون شود.

یک مطالعه منتشر شده در این زمینه نشان داده که هنگامی افراد شرکت کننده از قسمت زانو، پای را روی دیگری قرار می دادند، افزایش قابل توجهی در فشار خون آنها مشاهده می شده است. هنگامی که پاها در ناحیه مچ برروی یکدیگر قرار می گرفتند، هیچ افزایشی در فشار خون دیده نشد بود.

مطالعه دیگر نشان داد که هنگامی که شرکت کنندگان مچ پای خود را بر روی زانوی پای دیگر خود قرار می دادند، افزایش فشار خون آنها کمی بیشتر می شد.

در حالی که این مطالعات از این ادعا پشتیبانی می کند که قرار دادن پاها به صورت چهارزانو می تواند فشار خون شما را افزایش دهد، اما این حالت فقط افزایش موقتی فشار خون را در پی خواهد داشت. با این حال، اگر از قبل فشار خون بالا دارید، سعی کنید از گذراندن مدت زمان طولانی به صورت چهارزانو صرفا محض سلامت خود، خودداری کنید.

گشاد شدن سیاهرگ ها یا واریس 

گشاد شدن سیاهرگ ها یا واریس از عوارض چهار زانو نشستن

شایعاتی مبنی بر اینکه چهارزانو نشستن باعث شکل گیری رگ های واریسی می شود، مدت هاست که ادامه داشته است. ولی درواقع این ادعا اساس علمی نداشته و حقیقت ندارد.

رگ های واریسی، رگ های برآمده، پیچ خورده و بند ناف مانندی هستند که از پاهای تان بیرون حالت و شمایل بیرون زده دارند. این رگ ها در حالی که اغلب آبی رنگ هستند، اما می توان به رنگ های قرمز یا ارغوانی نیز دیده شوند. این رگ ها معمولاً در ران، ماهیچه ساق پا و پای داخلی دیده می شوند. هرکسی ممکن است به واریس مبتلا شود، اما واریس بیشتر در زنان مسن و زنان باردار شیوع داشته و دیده می شود.

رگ های واریسی به دلیل مشکلی در دریچه های موجود در رگ های تان ایجاد می شوند که برای پمپ کردن خون به سمت قلب با مشکل مواجه می شوند. با حرکت خون به سمت بالا، دریچه های یک طرفه باز و بسته می شوند و از نشت خون به سمت پایین جلوگیری می کنند.

با این وجود، وقتی این دریچه ها ضعیف شده یا آسیب می بینند، نیروی جاذبه خون را به سمت پایین می کشاند. این عامل به عنوان نارسایی وریدی شناخته می شود. وقتی خون برگشت خورده از دریچه جمع شده و باعث برآمدگی گردد، باعث شکل گیری رگ های واریسی خواهد شد.

ایستادن و نشستن برای مدت زمان طولانی ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد به حالت چهارزانو نشستن نیز اثر واریسی داشته باشد. اگر نگران شکل گرفتن رگ های واریسی در بدن خود هستید، سعی کنید وضعیت پاها را در طول روز تغییر دهید.

موقعیت بدنی

موقعیت بد بدنی از عوارض چهار زانو نشستن

اگرچه بسیاری از گفته های رایج در مورد نشستن به صورت چهارزانو کاملاً درست نیستند، اما یک عارضه جانبی احتمالی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود و آن چیزی نیست جز وضعیت بد بدن!

نشستن طولانی مدت با پاهای روی زانو می تواند باعث چرخش و کج شدن لگن شود که به طبع می تواند باعث ایجاد درد در کمر شود. این عامل همچنین می تواند منجر به عدم انطباق ستون فقرات با گذشت زمان گردد.

هنگامی که در حالت نامناسب بدنی قرار دارید، عضلات شما مجبور به جبران و صحیح کردن این فرم بد می شوند. این بدین معنی است که این عضلات بیشتر از نیاز خود کار کرده که این می تواند منجر به درد و سفتی عضله گردد.

شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد که نشستن به حالت چهارزانو بر شکل گیری واریس یا فشار خون بالا تأثیر می گذارد. اما وقتی به مفاصل خود نگاه می کنیم، برخی از مشکلات را می توان به حالت پاهای چهارزانو ربط داد. چهارزانو نشستن برای لگن خوب نیست. هنگام چهارزانو نشستن، زانوی بالا به پایین زانو فشار وارد می کند. موقعیت بدنی نیز چرخیده و روی لگن فشار وارد می کند. با قرار گرفتن زانوها در یک زاویه پیچیده غیرطبیعی، کمر نیز بطور قوز کرده قرار می گیرد.

اما باز هم این بدان معنا نیست که شما باید از چهارزانو نشستن کاملاً دست بردارید. برخی از متخصصان پزشکی اذعان دارند که جابجا کردن متناوب پاها بطوری که یک پا روی پای دیگر در حالت چهارزانو درآید، نمی تواند به کاهش استرس و فشار استخوان و مفصل کمک کند.

درد زانو 

درد زانو از عوارض چهار زانو نشستن

گذشته از آسیب دیدگی، یکی از دلایل عمده درد زانو، نگه داشتن زانو در وضعیت نامناسب برای مدت زمان طولانی است. چهارزانو زدن به صورت گهگاه نباید درد زانو را در پی داشته باشد، اما اگر از قبل زانو درد دارید، نشستن به حالت چهارزانو می تواند درد زانو تان را بدتر کند.

گردش خون ضعیف 

نشستن به مدت طولانی می تواند منجر به گردش خون کم در بدن گردد. هنگامی که به دلیل نشستن سرعت گردش خون کاهش می یابد، خون شما در قسمت بالایی و پایین پای تان باقی می ماند و در نهایت جریان خون کاهش می یابد. برای کسانی که دچار درد عصبی هستند، کمبود مواد مغذی و اکسیژن حاصل از جریان خون مناسب می تواند مضر باشد. علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا بی حسی پاها در این حالت حتی بیشتر می شود. حتماً بایستید و هر 10-15 دقیقه یک بار پاهای خود را کشش دهید تا جریان خون جریان پیدا کند.

گیرافتادگی اعصاب یا پینچ نرو 

گیرافتادگی اعصاب در نتیجه نشستن بیش از حد یا در نتیجه وضعیت بد بدن شکل می گیرد. گیرافتادگی اعصاب بیشتر به دلیل عصب سیاتیک در قسمت کمر احساس می شود. بسته به نوع نشستن شما می تواند در گردن، پاها یا مچ دست نیز گیرافتادگی اعصاب احساس شوند. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در اثر گیرافتادگی اعصاب داشته باشید که علائم نوروپاتی شما را بدتر می کند.

تحلیل رفتن عضله 

از دست دادن عضله یا تحلیل رفتن آن علامت شایع درد عصبی، به ویژه نوروپاتی محیطی است. ساعت ها نشستن برروی باسن باعث کوچک شدن عضلات به دلیل محدودیت حرکتی می شود. برای برخی، شدت آن می تواند از دست دادن جزئی عملکرد عضلانی باشد. تمام تلاش خود را برای حرکت دادن پاهای تان انجام دهید. هر حرکتی بهتر از عدم فعالیت و تکان دادن پاها است.

موقعی که می خواهید بنشینید، چگونه باید نشست؟ 


نحوه نشستن صحیح

اگر در محل کار خود میز کار داشته که می توانید تمام یه نصف روز پشتش بنشینید، خود را خوش شانس بدانید. پزشکان توصیه می کنند هر زمان که می توانید بایستید، حتی اگر میز تحریر داشته باشید. هنگام مکالمه تلفنی یا ناهار بایستید. اگر در حال بحث و گفتگو با یک همکار هستید، می توانید بجای حرف زدن در پشت میز راه بروید و صحبت کنید.

از آنجا که بسیاری از ما برای مدت زمان کوتاه یا تمام روز پشت کامپیوتر نشسته ایم، در اینجا توصیه هایی برای موقعیت ارگونومیک بهتر آورده شده است:

  • دست ها، مچ ها و بازوها باید صاف، کشیده و تقریباً موازی با زمین باشند.
  • سر باید صاف یا کمی خم به جلو یا رو به جلو و متعادل باشد. به طور کلی سر شما باید متناسب با تنه شما باشد.
  • شانه ها باید درحالتی بوده که بازوها به طور معمول در کنار بدن آویزان باشند.
  • آرنج ها باید نزدیک بدن شما باشند و بین 90 تا 120 درجه خم شوند.
  • پاها باید کاملاً به کف زمین تکیه داده شوند، یا اگر ارتفاع میز قابل تنظیم نیست باید از زیرپایی استفاده شود.
  • پشت باید در حالت نشسته کاملاً با ناحیه کمر همتراز بوده و پشتیبانی شود. پشت شما باید بطور عمودی بوده یا کمی به پشت خم گردد.
  • ران و لگن باید توسط یک صندلی دارای پد مناسب پشتیبانی شده و به طور کلی به موازات زمین قرار گیرند.
  • ارتفاع زانوها باید تقریباً به همان اندازه ران ها باشد با قرار دادن پاهای کمی رو به جلو.

بهتر است به طور متناوب از جای خود بلند شده و حرکت کنید و انگشتان پا و دست و بازوها و تنه خود را کش بدهید. هر از گاهی تنظیمات کوچکی روی صندلی یا پشتی خود انجام دهید تا موقعیت نشستن را برای بدن خود تغییر داده باشید.

در اینجا چند نکته اضافی برای نشستن ایمن آورده شده است:

  • هر 20-30 دقیقه، برای یک یا دو دقیقه استراحت کنید.
  • به طور دوره ای به تمرکز مجدد چشمان خود پرداخته و آنها را استراحت دهید. از مانیتور خود چشم برداشته و به چیزی دور و بافاصله نگاه بیندازید.
  • چشم های خود را با قرار دادن کف دست برروی آنها، به مدت 10-15 ثانیه استراحت دهید.

اگر در مورد عضلات یا استخوان ها و مفاصل سوالی دارید، آنها را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود درمیان بگذارید. مهم بوده که به یاد داشته باشید، پیشگیری از مشکلات استخوانی، مفاصل و عضلات برای شما از درمان این مشکلات بسیار آسان تر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس