درد جلوی ساق پا (درمان شین اسپلینت) چه علتی دارد و درمان آن چیست؟

اگر احساس می‌کنید از قسمت جلو یا داخل پایتان در امتداد استخوان درشت نی وقتی از استخوان ران پایین می‌روید احساس درد می‌کنید، ممکن است شین اسپلینت یا درد جلوی ساق پا داشته باشید. درد جلوی ساق پا یک بیماری ناشی از ورزش است که در اثر آسیب و التهاب استخوان پریوستئوم – غشای حساسی که استخوان درشت نی را می‌پوشاند و عضلات متصل شده و تاندون‌های اطراف آن ایجاد می‌شود، بروز یابد. استفاده بیش از حد و تمرینات با ضربه زیاد از پاها، متداول ترین دلایل درد جلوی ساق پا است. اغلب در رقصنده‌ها و ورزشکاران و حتی افرادی که کارشان باعث می‌شود در فواصل کوتاه اما شدید دویدن و راه رفتن داشته باشند، مانند افراد ارتشی این بیماری بروز می‌یابد.

درمان در منزل برای درد جلوی ساق پا معمولاً موثر است. با این وجود، اگر درد در ناحیه ران شما شدید یا با وجود تلاش برای درمان داروهای درد جلوی ساق پا، از بین نرود، برای تعیین سایر دلایل احتمالی درد به پزشک مراجعه کنید. درد در امتداد استخوان درشت نی نیز می‌تواند نشانه شکستگی استرسی در امتداد استخوان باشد.

روش‌های زیادی برای اطمینان از تسکین درد جلوی ساق پا وجود دارد. به گفته متخصصان، استراحت کافی به سادگی ضروری است. در واقع، این موضوع کلید اصلی در بهبود درد جلوی ساق پا  به صورت خود به خودی است. بسته به شدت مشکل، ممکن است به درمان فیزیکی نیاز باشد. این موضوع البته توسط پزشک یا متخصص شما تعیین می‌شود. با استفاده از فیزیوتراپی، عضلات ران شما تقویت می‌شوند. این کار به شما کمک می‌کند تا درد را کاهش دهد، در حالی که عملکرد و تحرک را در قسمت تحتانی پاهای شما باز می‌گرداند. همچنین ممکن است آستین نئوپرن برای افزودن گرما و حمایت از پاها تجویز شود. همچنین ممکن است پزشک شما تمرین دامنه حرکتی را توصیه کند که به افزایش جریان خون و گردش خون در پاها کمک می‌کند.

متخصصین فیزیوتراپی در کلینیک امید می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. تمامی حرکات اصلاحی، ارتز و بریس‌های پا توسط متخصصین با تجربه در این مرکز آماده سازی و یا آموزش داده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درد جلوی ساق پا و دریافت نوبت در کلینیک با شماره تلفن‌های 0218880180002122780702 تماس حاصل فرمایید.

چه مواردی باعث ایجاد درد در جلوی ساق پا می‌شود؟


چه مواردی باعث ایجاد درد در جلوی ساق پا می‌شود؟

هر کسی که تا به حال به درد جلوی ساق پا مبتلا شده باشد با این موضوع موافقت می‌کند که این درد یک عمل اساسی مانند دویدن را در آن‌ها غیرممکن کرده است، و این درد در بین ناخوشایندترین آسیب هایی است که در افراد دیده می‌شود.

همان گونه که گفته شد، متخصصان پزشکی ورزشی دوست ندارند از اصطلاح شین اسپلینت استفاده کنند، که در واقع نشان دهنده بیش از یک بیماری در ساق پا است. عمده ترین مشکلاتی که به عنوان درد جلوی ساق پا نامیده می‌شود عبارتند از:

فشار عضلانی 

درد جلوی ساق پا می‌تواند هنگامی به وجود آید که عضلات اصلی که به صورت آهسته پایین پای شما را در هر مرحله کنترل می‌کنند و قوس طولی پا را حفظ می‌کنند، تحت فشار قرار می‌گیرند و دچار آسیب می‌شوند. گروه‌های اصلی عضلانی مورد بحث تیبیالیس قدامی و تیبیالیس خلفی است. بیشتر آسیب های بافت نرم به دلیل ضعیف بودن و کوتاه بودن عضلات برای انجام وظیفه ای که برای آن‌ها طراحی شده است، ایجاد می‌شود، بنابراین با افزایش مسافت پیموده شده، آن‌ها شروع به شکستن می‌کنند.

شکستگی استرسی 

شکستگی استرسی در ناحیه استخوان درشت نی، آسیب های بیش از حد است که وقتی عضلات خسته می‌شوند و نمی‌توانند شوک ناشی از دویدن را جذب کنند، رخ می‌دهد. حجم کار به استخوان‌ها منتقل می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های ریز شود. شکستگی‌های استرسی اغلب به عنوان شین اسپلینت تشخیص داده نمی‌شوند. تفاوت: آتل های مفصل ران یک آسیب عضلانی است، و درد پس از گرم شدن عضله کمرنگ می‌شود. شکستگی‌ها یک آسیب استخوانی است و با دویدن درد شدت می‌یابد. اگر به شکستگی شک دارید، برای گرفتن عکس رادیوگرافی به پزشک مراجعه کنید. درمان معمولاً چهار تا شش هفته از دویدن فاصله دارد که بستگی به شدت شکستگی دارد.

3 سندرم استرس تیبیال پزشکی 

به گفته متخصصان پزشکی، این وضعیت هنوز تا حدودی سو تفاهم شده است. این به دلیل استرس بر استخوان و آسیب به بافت استخوان ایجاد می‌شود.

سندرم سفت شدن عضله ساق پا (ECS)

این مسئله بسیار کمتر از هر یک از مشکلات فوق است و ممکن است در هر ناحیه از قسمت تحتانی پا رخ دهد. این مشخصه با سفت شدن قسمت عضلانی ساق پا مشخص که در حین ورزش بدتر می‌شود بعضی از بیماران اغلب احساس می‌کنند که پاهای آن‌ها به قدری سفت است که ممکن است منفجر شود. 80٪ موارد ECS در قسمت جلوی مفصل ران است و پا به طور معمول بدون درد است مگر در حین فعالیت.

علائم درد جلوی ساق پا چیست؟ 


یکی از رایج ترین علائم شین اسپلینت، درد شدید است. درد معمولاً به میزان 4-6 اینچ در عرض زانوها تا مچ پا ظاهر می‌شود. ممکن است در ابتدای تمرین متوجه دردی شوید که هنگام ورزش کاهش می‌یابد. با این حال، درد معمولاً در اواخر روز به شما برمی گردد.

فرد دارای درد جلوی ساق پا می‌تواند علائم زیر را تجربه کند:

  • ضعف در پا
  • درد مبهم در قسمت جلوی ساق پا
  • دردی که هنگام ورزش ایجاد می‌شود
  • درد پایین پا
  • درد در عضلات
  • درد در دو طرف استخوان شین
  • تورم، درد یا حساسیت پایین پا

عوامل خطرساز درد جلوی ساق پا چیست؟ 


افرادی که در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که فشار زیادی به پایین پای آن‌ها وارد می‌شود، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد درد جلوی ساق پا هستند. فعالیت‌ها عبارتند از:

  • رقصیدن
  • ژیمناستیک
  • بیش از 20 مایل در هفته دویدن
  • ورزش‌هایی که نیاز به دویدن‌های سریع و انفجاری مانند فوتبال دارند
  • بالا و پایین رفتن از تپه‌ها

اگر:

  • پا صاف (قوس کم) داشته باشید
  • روی سطوح سخت و بتونی بدوید یا تمرین کنید
  • کفش نامناسب بپوشید (کفش بدون مواد جاذب شوک کافی)
  • در حال آموزش نظامی هستید
  • تیبیای باریک داشته باشید، مستعد ابتلا به این گونه دردها هستید.

کاهش خطر ابتلا به درد جلوی ساق پا 

ممکن است بتوانید خطر ابتلا به درد جلوی ساق پا را با موارد زیر کاهش دهید:

  • تمرین متقاطع یا تغییر روال کار خود را انجام دهید تا پاهای شما تحت تاثیر تکرار یا استفاده بیش از حد قرار نگیرند
  • رفتن به فعالیتی که روی سایر قسمت‌های بدن نیز متمرکز است، مانند دوچرخه سواری یا شنا
  • پوشیدن کفش مناسب برای فعالیت
  • اگر قوس کف پای کمی دارید، از کف پوش‌های مناسب قوس پا استفاده کنید
  • تمرین روی سطوح نرم تر
  • برای تقویت عضلات پاها ورزش کنید
  • مصرف کلسیم و ویتامین D خود را بالا ببرید

اگر فاکتورهای خطر ایجاد درد جلوی ساق پا دارید و می‌خواهید روی روش‌های پیشگیری کار کنید، یک فیزیوتراپیست یا یک پزشک پا (متخصص پا) می‌تواند به شما کمک کند. یک درمانگر می‌تواند حرکت بدن شما را ارزیابی کند و روش‌هایی را پیشنهاد کند که به شما کمک می‌کند خطر ابتلای خود را کاهش دهید.

درد جلوی ساق پا چگونه تشخیص داده می‌شود؟ 


به طور معمول، تشخیص درد جلوی ساق پا شامل معاینه فیزیکی پای شما می‌شود. همچنین پزشک در هنگام ارزیابی شما در مورد سلامتی و سابقه خانوادگی فعلی شما صحبت خواهد کرد.

در مرحله بعدی، آن‌ها ممکن است از فناوری تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI برای ارزیابی وضعیت شما استفاده کنند. این ابزارها می‌توانند سایر دلایل درد مفصل ران شما را از بین ببرند، مانند شکستگی استرس یا تاندونیت. پزشک شما باید یک معاینه دقیق برای تشخیص وضعیت شما و ایجاد برنامه درمانی سفارشی شما انجام دهد. شین اسپلینت را فقط یک متخصص می‌تواند تشخیص دهد.

درد جلوی ساق پا چگونه درمان می‌شود؟


درد جلوی ساق پا چگونه درمان می‌شود؟

چندین ماه طول می‌کشد تا درد جلوی ساق پا به طور کامل بهبود یابند. عجله احتمالاً منجر به بدتر شدن وضعیت و مدت زمان طولانی تری برای رفع تسکین درد می‌شود. مهم ترین چیز این است که فعالیتی را که باعث درد می‌شود حداقل برای دو هفته متوقف کنید. شما می‌توانید از راه‌های دیگر فعالیت بدنی خود را ادامه دهید، اما از ایجاد فشار روی پایین پاها خودداری کنید. پس از استراحت پاها، فعالیت خود را به آرامی از سر بگیرید و به پاهای خود فرصت دهید تا به میزان فعالیت قبلی خود برسند. اقدامات دیگری که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • به مدت 20 دقیقه و هر چند ساعت یکبار و برای چند روز از یخ درمانی و قرار دادن آن روی قسمت دارای درد امتحان کنید
  • پاها را به آرامی دراز کنید
  • استفاده از باند فشاری در اطراف ساق پا. آن را راحت اما تنگ نکنید.
  • مصرف ضدالتهاب‌های غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، برای تسکین تورم و درد
  • پوشیدن کفش‌هایی با پشتیبانی مناسب یا استفاده از ارتز

جراحی برای درد جلوی ساق پا به ندرت لازم است، اگرچه اگر این درد بسیار شدید باشد و یا منجر به عوارض شود، عمل جراحی فاسیوتومی ممکن است لازم باشد. یک جراح برشی به داخل فاشیا ایجاد می‌کند که یک بافت همبند است و عضلات را پوشانده است. برش فاشیا ملتهب باعث آزاد شدن فشار بر روی عضله و استخوان می‌شود.

بهترین کشش‌ها برای درد جلوی ساق پا کدامند؟ 


ورزش‌های مناسب برای تسکین درد جلوی ساق پا:

کشش با کش ورزشی 

تمرین کشش با کش ورزشی برای درد جلوی ساق پا

با استفاده از یک باند ورزشی، تاندون‌ها و عضلات جلوی پا را کشیده و تقویت کنید:

  • یک سر باند را به یک چیز سنگین، مانند پایه یک مبل بچسبانید.
  • باند را بکشید، سپس آن را در انتهای پای خود حلقه کنید. پای خود را به سمت بالا و پایین و از یک طرف به طرف دیگر در برابر مقاومت باند برای تمرین گروه‌های مختلف عضلانی حرکت دهید.

پاشنه پای خود را از یک پله بالا ببرید 

تمرین بالا بردن پاشنه پا از پله برای درد جلوی ساق پا

با هر دو پا روی یک پله بایستید، پاشنه ها از آن آویزان شوند. پاشنه پا را تا آنجا که ممکن است پایین بیاورید و سپس روی انگشتان پا بلند کنید. در کل سه ست 20 تکراری، صبح و عصر این حرکت را تکرار کنید.

کشش عضله ساق پا با زانوی راست و خم شده 

تمرین کشش عضله ساق پا با زانوی راست و خم شده برای درد جلوی ساق پا

این دو کشش جداگانه هستند که به ترتیب گاستروکنمیوس و سولئوس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر کدام را 30 تا 60 ثانیه نگه دارید و چهار بار در روز تکرار کنید.

بلند کردن انگشت پا 

تمرین بلند کردن انگشت پا برای درد جلوی ساق پا

پشت خود را صاف کرده و کنار دیواره بایستید و پاها را تقریباً به اندازه یک پا از هم دور کنید. پاها را به مدت سه ست 20 تکراری بالا و پایین ببرید، سپس روی زانوهای خود بنشینید تا قسمت قدامی ساق پا کشیده شود. این کارها را فقط بعد از ظهر انجام دهید.

عوارض احتمالی درد جلوی ساق پا چیست؟ 


شین اسپلینت ها معمولاً هیچ گونه عوارض بالقوه ای در پی ندارند، اگرچه درد شدید جلوی ساق پا و زانو می‌توانند فعالیت شما را محدود کنند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. این احتمال وجود دارد که دردهای شدید منجر به بیماری به نام سندرم کمپارتمنت شود. با افزایش فشار تورم در پای شما، می‌تواند جریان خون را به بقیه ساق پا و پای شما کاهش دهد. این امر از دریافت مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها برای ادامه کار جلوگیری می‌کند.

علائم و نشانه‌های سندرم کمپارتمنت شامل تورم و بی حسی در ساق پا و پا است. همچنین ممکن است هنگام لمس سرد شود. این وضعیت می‌تواند یک فوریت پزشکی باشد و ممکن است نیاز به جراحی برای برقراری مجدد جریان خون مناسب باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس