کمردرد ناشی از چاقی

dhe

در دنیای امروز چاقی به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود که مانند یک اپیدمی در حال گسترش است. چاق بودن یا داشتن شکم بزرگ یک بیماری محسوب می‌شود که شما را مستعد ابتلا به بسیاری بیماری‌های پاتولوژیکی به خصوص بیماری‌های عضلانی اسکلتی مانند کمر درد می‌کند. امروزه هم کودکان و هم بزرگسالان دچار چاقی هستند. بسیار واضح است که چاقی یا اضافه وزن ممکن است منجر به افزایش فشار خون، بیماری‌های عروق کورونری، دیابت و بسیاری از بیماری‌های دیگر کند اما کمتر متوجه این واقعیت هستیم که چاقی ممکن است باعث کمر درد نیز شود.

اگر شما اضافه وزن یا شکم بزرگ دارید احتمال این که به زودی یا در آینده مبتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز، استئو آرتریت، روماتیسم مفصلی، بیماری‌های دیژنراتیو دیسک کمر، تنگی کانال نخاع، اسپوندیلولیستیس و بیماری‌های مشابه که باعث کمر درد شدید می‌شوند بشوید بسیار زیاد است.

آیا داشتن یک شکم بزرگ باعث ایجاد کمر درد می‌شود؟


برمی‌گردیم به این سؤال که آیا داشتن یک شکم بزرگ می‌تواند باعث کمر درد شود. در علم پزشکی ستون فقرات در بدن برای تحمل وزن بدن و حفظ تعادل و توزیع وزن در زمان استراحت و در هنگام فعالیت طراحی شده است. اگر یک فرد دچار اضافه وزن شده یا شکم بزرگی داشته باشد، ستون فقرات مجبور به تحمل وزن بیشتری بر روی خود است و قادر به توزیع این وزن در نقاط دیگر بدن نیست. این موضوع باعث می‌شود که ستوان فقرات بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه آسیب دیده و باعث کمر درد شود. قسمت‌هایی از ستون فقرات که بسیار حساس هستند و غالباً به دلیل تحمل وزن بیشتر بدن دچار مشکل می‌شوند عبارتند از قسمت تحتانی کمر و ستون فقرات کمری. این آسیب‌دیدگی باعث درد کمر سخت و بی‌امان در فرد مبتلا به اضافه وزن می‌شود.

آیا چاقی و کمر درد باعث ناتوانی و ازکارافتادگی فرد می‌شوند؟


چاقی به عنوان یک بیماری مزمن پیچیده شناخته می‌شود که با تجمع چربی در قسمت‌های مختلف بدن مشخص می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی چاقی صرف را باعث ازکارافتادگی نمی‌داند اما اگر با بیماری‌های دیگری مانند کمر درد همراه شود وزن فرد نقش چشمگیری در استفاده از مزایای ازکارافتادگی دارد. چاقی عاملی است که احتمال ایجاد اختلال در سیستم‌های مختلف بدن را افزایش می‌دهد. معمولاً چاقی باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مزمن، اختلالات سیستم تنفسی و سیستم عضلانی اسکلتی بدن فرد شود.

اگر فرد بسیار چاق باشد و از کمر درد نیز رنج ببرد به احتمال زیاد با راه رفتن، خم شدن، ایستادن‌های بلند مدت، نیز مشکل پیدا خواهد کرد و برای راه رفتن به وسایل کمکی نیاز دارد یا برای بلند شدن و ایستادن نیاز به کمک خواهد داشت که در انجام فعالیت‌های روزمره و توانایی‌های شغلی او حتی در شغل‌های کم‌تحرک تأثیر منفی خواهد داشت.

اگر شما چاق هستید و به آن دلیل دچار کمر درد هم شده‌اید به طوری که کار کردن را برای شما دشوار شده است، باید با یک وکیل تأمین اجتماعی مجرب مشورت کرده تا به شما کمک کند تا از مزایای شناخته شدن به عنوان ازکارافتاده بهره‌مند شوید. داشتن یک وکیل تأمین اجتماعی که پرونده شما را برای چاقی و کمر درد پیگیری می‌کند برای استفاده از مزایای ازکارافتادگی توصیه می‌شود.

فرد چاق به چه مشکلات دیگری غیر از کمر درد دچار می‌شود؟


معمولاً هر مشکلی در ستون فقرات به عنوان یک مشکل مرتبط با روند افزایش سن و پیری طبیعی محسوب نمی‌شود. این درست است که از یک سنی به بعد، بافت‌ها و رباط‌ها شروع به ضعیف شدن می‌کنند و منجر به درد و بیماری‌های دیگر می‌شوند اما این نیز صحیح است که چاقی و اضافه وزن روند پیری و افزایش سن را تسریع کرده و ممکن است فرد در نهایت به یک یا چند بیماری از بیماری‌های زیر مبتلا شود:

پوکی استخوان: این بیماری به دلیل تراکم پایین استخوان به وجود می‌آید. احتمال کاهش تراکم استخوان در یک فرد چاق زیاد است و به همین دلیل احتمال این که در سنین جوانی به پوکی استخوان مبتلا شود افزایش می‌یابد.

آرتروز: این یک بیماری است که به لیل تحلیل مفاصل ایجاد می‌شود. از آنجا که فرد مبتلا به اضافه وزن و چاقی باید فشار بیشتری را روی مفاصل کمر خود در هنگام حرکت تحمل کند مفاصل او زوتر از موعد طبیعی آن شروع به تحلیل رفتن می‌کند.

 برخی روش‌های ساده برای کاهش وزن به صورت سالم


به عنوان جمع‌بندی، اگر شما اضافه وزن دارید و از کمر درد رنج می‌برید باید با کمک روش‌های سالم وزن خود را کاهش داده تا کمر درد شما نیز بهبود یابد. ممکن است شروع کار دشوار باشد اما اگر این کار را به صورت روال روزانه خود در نظر بگیرید می‌توانید راحت‌تر وزن کم کنید. برخی روش‌های کاهش وزن عبارتند از:

  • اجتناب از خوردن غذاهای ناسالم مانند پیتزا و برگرها
  • خوردن حداقل یک وعده سبزیجات در روز
  • پیاده‌روی هر روزه پس از خوردن شام، ممکن است بخواهید سگ خود را برای پیاده‌روی بیرون ببرید.
  • هر کجا که می‌توانید از آسانسور و پله برقی استفاده نکرده و از پله رفت و آمد کنید.
  • سعی کنید بیرون از منزل غذا نخورید.

انجام این کارهای ساده باعث می‌شود که وزن شما تحت کنترل باشد و از کمر درد ناشی از چاقی و اضافه وزن پیشگیری شود.