کمردرد در دوران قاعدگی: علت و درمان آن

قاعد

زنان در دوران قاعدگی ممکن است درد شکم، کمردرد قبل از پریود، یا هر دو را داشته باشند. در پزشکی درد شکم و کمر درد قاعدگی را دیسمنوره می‌نامند. دیسمنوره به معنای انقباض عضلات در دوران قاعدگی است. دیسمنوره باعث ایجاد درد در بالا، پائین یا یک طرف کمر در دوران قاعدگی می‌شود. کمر درد قاعدگی ممکن است بسیار ناتوان کننده باشد اما خیلی جدی نیست و پس از چند روز برطرف می‌شود. کمر درد قاعدگی چه جدی باشد و چه جدی نباشد، بسیار دردناک است و تمام زنانی که به کمر درد قاعدگی مبتلا هستند در جستجوی راهی برای درمان کمر درد قاعدگی هستند.

علل کمردرد قاعدگی


کمر درد قاعدگی سه علت دارد که عبارتند از:

دیسمنوره

هنگامی که رحم شدیدا منقبض شود، باعث درد شکم، کمر یا قسمت بالای ران‌ها می‌شود. انقباض شدید رحم یکی از علت کمر درد قاعدگی است. استرس، عدم ورزش و فعالیت بدنی، اضطراب و نگرانی باعث دیسمنوره می‌شود. حتی در مواردی که فرد قرص‌های ضد بارداری که مانع تخمک گذاری می‌شوند مصرف می‌کند نیز ممکن است بدون اینکه پریود باشد به کمر درد مبتلا شود. این کمر درد از پایین کمر شروع شده و به قسمت‌های دیگر کمر نیز منتقل می‌شود، و اگر بسیار شدید باشد باعث سیاتیک نیز می‌گردد. نوع دیگر دیسمنوره در اثر شرایط دیگری به جز سیکل طبیعی قاعدگی ایجاد می‌شود. برخی از این شرایط عبارتند از التهابات لگنی، فیبروئیدها، آی یو دی‌های مسی، STD ها و کیست‌های تخمدان. کمردردهایی که در اثر این موارد ایجاد می‌شوند شدیدتر نیز هستند.

آندومتریوز

آندومتریوز یکی دیگر از علل اصلی کمر درد قاعدگی است. آندومتریوز به معنای رشد سریع و غیر طبیعی سلول‌های رحمی در جایی خارج از رحم است که باعث کمردرد قاعدگی و دل درد شدید می‌شود. معمولا این درد چند روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود. در هنگام وجود آندومتریوز، شدت درد با افزایش سن بیشتر شده و درمانی نیز ندارد. در نهایت درد آنقدر زیاد و ناتوان کننده خواهد شد که فرد نخواهد نتوانست به کارهای روزمره خود پرداخته یا حتی از رختخواب بیرون آید. زمانی که آندومتریوز به این حد برسد، فرد به هیسترکتومی نیاز خواهد داشت.

انقباض رحم

انقباض رحم سومین عامل ایجاد کمر درد قاعدگی ملایم تا شدید در دوران قاعدگی است. این درد زمانی ایجاد می‌شود که پوشش اضافی که در مرحله فولیکولار ساخته شده همراه با آب و خون پریود از راه واژن خارج می‌شود. این فرایند شبیه به انقباضات ایجاد شده در هنگام تولد نوزاد عمل می‌کند. درد ناشی از انقباض رحم در اثر استفاده زیاد از عضلاتی است که در حالت عادی اصلا استفاده نمی‌شوند و همین باعث کمر درد قاعدگی و دل درد می‌شود. در این زمان، پروستاگلاندین‌ها نیز تولید شده و با ایجاد انقباضات رحمی و اسپاسم‌های عضلات کمر باعث افزایش یا ایجاد کمر درد خفیف تا شدید می‌گردد.

روش‌های درمان کمر درد قاعدگی


برای درمان کمر درد قاعدگی روش‌های زیادی وجود دارد که بعضی از آنها عبارتند از :

پیاده روی کنید

قاعدگی2
پیاده روی ملایم نه تنها باعث کشش عضلات شده و ایجاد احساس آرامش شده، بلکه درد و گرفتگی‌ها را نیز تسکین می‌دهد. مراقب باشید که به آرامی راه بروید تا عضلات زیاد کشیده نشوند.

یوگای آرام انجام دهید

قاعدگی3

یوگای آرام به کشش عضلات گرفته‌ی کمر کمک کرده و باعث کاهش کمردرد قبل از پریود می‌شود. حتی اختصاص زمانی برای انجام حرکت سگ با صورت پایین به مدت ده تنفس نیز به کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

نفس عمیق بکشید

قاعدگی4

نفس عمیق که گاهی پرانایاما نیز نامیده می‌شود، باعث سرحالی فرد و رفع تنش و سفتی عضلات کمر و رحم می‌گردد. تمرکز برروی تنفس نیز در کاهش سریع‌تر و موثرتر علائم درد قاعدگی موثر است.

حرکات کششی کمر را انجام دهید

قاعدگی5

اگر کمر درد دارید باید عضلات پایین کمر را بکشید. روش‌های مختلفی برای کشش وجود دارد که به کاهش گرفتگی و درد کمک می‌کنند.

خود یا شخص دیگری بدنتان را ماساژ دهید

قاعدگی6

گرفتگی باعث تغییرات فیزیکی قابل توجهی در عضلات کمر می‌شود و ماساژ می‌تواند گرفتگی‌ها را رفع کرده و درد عضلات را برطرف کند. ماساژ تخصصی می‌تواند گرفتگی و تنش عضلات را رفع کند.

از طب فشاری یا طب سوزنی استفاده کنید

قاعدگی7

طب فشاری و طب سوزنی باعث کاهش علائم دیسمنوره می‌شود. یک جلسه به یک متخصص مراجعه کنید تا در کاهش کمردرد قبل از پریود به شما کمک کند.

از گرما درمانی برای عضلات منقبض و دردناک استفاده کنید

قاعدگی8

 گرم کردن عضلات گرفته، باعث تسکین و رهاشدگی عضلات می‌شود و درد را نیز کاهش می‌دهد. روش‌های مختلفی برای گرما درمانی وجود دارد که عبارتند از استفاده از پد گرمایی و کشش شیشه آب گرم روی محل می‌باشد و تمام روش‌های موجود به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کنند.

دوش آب گرم بگیرید

قاعدگی9

زمانی که کمر درد دارید یک دوش آب گرم بگیرید. آب گرم عضلات گرفته و سفت را نرم می‌کند. همچنین آب گرم باعث کاهش تنش و آرامش بدن می‌شود.

به مقدار کافی مواد مغذی بخورید

قاعدگی10

برخی از مطالعات پزشکی نشان داده‌اند که کمبود پتاسیم، کلسیم و منیزیم باعث گرفتگی عضلات می‌شود. وجود منیزیم، پتاسیم و منیزیم کافی در رژیم غذایی به جلوگیری از گرفتگی و درد کمر کمک می‌کند.

  • میوه‌هایی مانند موز و پرتقال منابع غنی پتاسیم هستند.
  • می‌توانید با مصرف برنج قهوه‌ای، آووکادو و بادام منیزیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.
  • محصولات لبنی مانند ماست و پنیر و سبزیجاتی مانند اسفناج که رنگ سبز تیره دارند نیز از منابع غنی کلسیم هستند.

داروی مسکن بخورید

قاعدگی11

اگر همیشه درد دارید و روش‌های تسکین درد برای کمر درد قاعدگی شما موثر نیست، از داروهای مسکنی که بدون نسخه به فروش می‌رسند استفاده کنید. اما اگر درد و ناراحتی ادامه داشت، با پزشک مشورت کنید.

  • برای کاهش کمردرد قاعدگی، ایبوپروفن و دیگر انواع داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مصرف کنید.
  • داروهای ضد درد نیز برای کاهش دیگر علائم دیسمنوره، مانند سردرد، مفید هستند.