چرا درد لگن و ران در دوندگان بیش از سایر افراد عادی می‌باشد؟

لگن درد

دونده‌ها با انواع مختلفی از مصدومیت ها رو به رو می‌شوند. شما ممکن است با درد لگن مواجه شده باشید و به دلیل اینکه خوشبختانه درد شما کم بوده با استراحت درمان شده است. اما برای همه افراد اینطور نیست.
مطمئنا مصدومیت زانو برای دونده ها آشناست اما مشکلات لگن نیز یک مسئله مهم است. با دویدن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و مصدومیت تشدید شود لذا در ادامه با این مسئله و روش های بهبود آن پرداخته می‌شود.
رفع مسئولیت سریع: اگر آسیب دیده اید دویدن را متوقف کنید و به دکتر مراجعه کنید. اینترنت همیشه به شما القا می‌کند که شما دارای بدترین نوع مشکلات مانند تومور مغزی یا لگن هستید. بنابراین بهترین کار استفاده از نظر یک متخصص پزشکی می‌باشد.

زمانی که درد لگن دارید، کمک بگیرید


علائم مختلفی نشان دهنده آسیب در لگن است که بیشتر این علائم به اینکه آسیب چگونه، چه زمانی و کجا رخ داده است بستگی دارد. اگر در حین دویدن یا بعد از آن یا هردو آسیب رخ داده، درد لگن از کدام قسمت و چه شکلی است.
هر نوع دردی دلایل مختلفی دارد بنابراین خوب دقت کنید علت آن را متوجه شوید. در غیر این صورت به خود صدمه خواهید زد. اگر به دکتر مراجعه کنید آمادگی بیشتری برای آگاه کردن دکتر از نو ع آسیب خواهید داشت و از اتلاف وقت در تشخیص جلوگیری خواهید کرد.

آسیب های جزئی

مدتی را به تمرینات کششی بپردازید و به بدن خود توجه کنید. با احساس درد سریع تمرینات را متوقف کنید. بیشتر مصدومیت های دویدن مشترکند و به آسانی بهبود می‌یابند. اگر آسیب سطحی باشد بعد از مدتی درمان و استراحت بهبود خواهد یافت. البته اگر به مصدومیت توجه نشود و دویدن ادامه پیدا کند یا بیشتر شود امکان اینکه آسیب بدتر شود وجود دارد.
یکی از دلایل اصلی درد لگن استفاده بیش از حد از آن است. دویدن زیاد با اینکه جالب و هیجان انگیز است اما برای بدن مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این استفاده بیش از حد از عضلات لگن باعث ایجاد بورسیت می‌شود که شبیه یک احساس سوزش یا درد و سایش یا ترک در بیرون لگن است. شما احتمالا بعد از دویدن این درد را احساس خواهید کرد که اولین نشانه برای کم کردن میزان دویدن است.
اگر با آسیب جدی برخورد نکنیم می توانیم از یخ و داروهای ضد التهابی برای یک هفته استفاده کنیم. بعد از آن باید به میزان دویدن توجه کنیم زیرا بدن تا حدی توانایی تحمل دارد.

عدم توازن قدرت

عدم توازن قدرت در لگن نیز باعث مشکل می‌شود. در بیشتر افراد یک پا از پای دیگر به مقدار بسیار کمی بلندتر است که کاملا طبیعی است. اما متاسفانه در دویدن مسافت های طولانی این مشکل خودنمایی می‌کند و تاثیر خود را نشان می‌دهد. این عدم توازن قدرت می تواند ناشی از مصدومیت های قدیمی یا شرایط عجیب دویدن باشد. سعی کنید در روی تپه ها در عرض حرکت نکنید چون این حرکت به عضلات لگن فشار وارد می‌کند.
وضعیت قرار گرفتن بدن نیز در حالت دویدن بسیار مهم است. سر و شانه ها را بالا گرفتن و همچنین فاصله قدم های مناسب و نگه داشتن لگن در خط بدن نیز مهم است.
برای درمان سریعتر نیز می‌توان به متخصص مراجعه کرد. اما تمرکز بر درمان و تلاش برای حفظ وضعیت قرار گرفتن بدن در حالت مناسب می‌تواند مفید باشد. تمرین یوگا نیز بسیار مفید می‌باشد، این تمرینات با تاثیر کم به دونده کمک زیادی در دویدن می‌کند.

شکستگی تنشی استخوان

اگر متوجه شدید که درد از داخل لگن است و تمایل دارید که روی سطوح سخت مانند جاده بدوید آن موقع ممکن است علت شکستگی استخوان باشد.
اگر این احساس درد را دارید، دویدن مطمئنا آن را بدتر خواهد کرد. اجازه ندهید کار به جایی برسد که دیگر نتوانید بدوید و مجبور به لنگ زدن در خانه شوید. برای اطمینان به دکتر مراجعه کنید. مانند هر شکستگی استخوان دیگری نیاز به حدود 6 تا 8 هفته است تا بهبود حاصل شود. در طول این دوره نباید بدوید اما با اجازه دکتر می‌توانید شنا یه دوچرخه سواری را به صورت آرام انجام دهید.

شنا کردن نیز یک تمرین فوق العاده برای متعادل کردن دویدن های طولانی می‌باشد که میتواند از آسیب های جدی جلوگیری کند. اگر در حال درمان یک مصدومیت می‌باشید شنا کردن بدون بدتر کردن مصدومیت می‌تواند به علت وجود فشار کم و مقاومت زیاد در تقویت عضله کمک کند. موقع شنا کردن حدود 80 درصد وزن بدن کم می‌شود که به مقدار زیادی میزان ساییدگی و پارگی در مفصل را کم می‌کند. برای دونده ها که ساختن و حفظ عضله بسیار مهم است شنا کردن می‌تواند بسیار کمک کند. حتی موقعی که در حال درمان مصدومیت می‌باشند. سعی کنید زیاد به خود فشار نیاورید و به توصیه دکتر توجه کنید.

پارگی غضروف

پارگی غضروف در لگن که بعضا پارگی لابرال نامیده می‌شود، زمان می‌برد تا به طور کامل درمان شود. مهم ترین نشانه این بیماری شامل صدا دادن و احساس گرفتگی موقع دویدن است، به خصوص هنگامی که با دردهای موقتی و تکراری همراه است. این حالت بیشتر شبیه موقعی است که لگن ضربه یا پیچ خورده است.
در این مورد نیز دویدن را متوقف کنید و به دکتر مراجعه کنید. این نوع مصدومیت نیاز به توصیه پزشکی دارد، نوع درمان به میزان سنگینی پارگی غضروف بستگی خواهد داشت. بعضی از موارد تنها با استراحت و فیزیوتراپی نیاز خواهد داشت در حالی که پارگی های شدید نیاز با جراحی آرتروسکوپی خواهد داشت.

متظاهر(دو رو) نباشید


اولین کار همیشه بعد از احساس درد در دویدن ایستادن است. بسیاری از مردم هنگام درد می‌دوند یا راه می‌روند تا درد را آرام کنند، شاید این روش در بعضی موارد راه گشا باشد، اما به دلیل اینکه شما این موارد را نمی‌دانید بهتر است با دکتر مشورت کنید.
یک یا دو روز استراحت باعث خستگی بیش از حد نخواهد شد که دیگر نتوانید بدوید، حتی اگر اینطور به نظر برسد، هرچه زودتر استراحت کنید مدت زمان کمتری در بستر خواهید بود.

 کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است