علت گرفتن عضلات کمر در ورزش دو (دویدن) چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اسپاسم کمر

اسپاسم کمر، که انقباض عضلات می‌باشد، در ماهیچه‌های کمر رخ داده و باعث درد کمر می‌باشد. اسپاسم، در طول دویدن یا پس از دویدن رخ می‌دهد. بر اساس وزن بدن، سن، قوت عضلات و شرایط عمومی سلامت، دویدن به نوعی یک فعالیت شدید محسوب می‌شود که می‌تواند اسپاسم کمر را افزایش دهد. اسپاسم‌ها مسئله‌ی قابل توجهی نیستند، اما فرایند سفت شدن عضلات در ناحیه‌ی پایین کمر بدن انسان می‌تواند بسیار دردناک بوده و شخص را اذیت کند.

دویدن چگونه می‌تواند بر روی کمر اثر بگذارد؟


دویدن، نیروی عظیمی را به قسمت پشت بدن انسان وارد می‌کند که معمولاً باعث پارگی‌های جزئی یا آسیب مستقیم به بافت‌های نرم یا عضلات و تاندون‌های موجود در کمر می‌گردد. در هنگام دویدن، مخصوص در هنگام خم شدن شدید در مسیر یا ناحیه، ممکن است کشش، هل یا چرخش در عضلات کمر رخ داده و باعث اسپاسم ناگهانی کمر شود، بخصوص زمانی که فرد باید تعادل سرعت را در هنگام دویدن حفظ کند. این موضوع باعث ایجاد وزن/ فشار یا کشش ناگهانی بر روی عضلات، رباط‌های کمر شده و ایجاد اسپاسم کمر می‌کند. این موضوع همچنین یک دلیل مهم اسپاسم کمر در هنگام دویدن می‌باشد. در واقع، هر گونه فعالیت فیزیکی شامل دویدن و دیگر فعالیت‌هایی که فشار را به عضلات وارد کرده و آنها را ناگهان به کار اضافی مجبور می‌کنند، ممکن است باعث درد غیر قابل تحمل کمر و اسپاسم کمر شود که برای هفته‌ها و ماه‌ها باقی می‌مانند.

دلایل شایع اسپاسم کمر در هنگام دویدن


در هنگام دویدن، اگر به برخی دلایل، ستون فقرات یک کشش شدید را تجربه کند و از تراز طبیعی خود به دلیل عدم تعادل عضلات خارج شود، اسپاسم کمر رخ می‌دهد. گاهی اوقات، دو نوع عضله مشاهده می‌شود که با همدیگر موجود بوده و در کنار هم قرار دارند. اگر یک عضله قوی بوده و عضله‌ی مقابل ضعیف باشد، این موضوع باعث عدم تعادلی می‌شود که حالت بدن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک مثال اینکه، فرض کنید، عضلات چهار سر، در یک فرد بسیار قوی‌تر بوده و عضلات سرینی ضعیف‌تر باشند، آنگاه لگن این فرد به سمت جلو شیب‌دار می‌شود به جای آنکه به صورت مستقیم در ستون فقرات بنشیند. چنین خم شدنی، به نام شیب لگن قدامی شناخته می‌شود. این وضعیت، فشار قابل توجهی را به کمر وارد کرده و باعث اسپاسم کمر در طول دویدن می‌شود.

قدرت هسته‌ی ضعیف باعث اسپاسم کمر در هنگام دویدن می‌شود

منطقه‌ای از بدن، که معمولاً به عنوان هسته به آن اشاره می‌شود، کل قسمت میانی بدن می‌باشد. این منطقه‌ی هسته‌ای شامل پایین‌تنه‌ی متقاطع، ماهیچه‌ی مایل، ماهیچه‌ی چهار سر، ماهیچه‌ی سرینی، عضلات کمر و همسترینگ‌ها و latهای پایینی می‌باشد. عضلات این ناحیه معمولاً به نام عضلات هسته‌ای خوانده می‌شوند. این عضلات، به عنوان متعادل کننده‌ی کل بدن عمل کرده و عضلات هسته‌ای بخصوص مسئول تعادل ستون فقرات می‌باشند. عضلات هسته‌ای ضعیف، نمی‌توانند به صورت مؤثر از ستون فقرات پشتیبانی کنند. این می‌تواند یکی از دلایل اساسی اسپاسم کمر یا کمر بیرون آمده در هنگام دویدن و پس از آن به دلیل عدم تعادل ستون فقرات بوده و قدرت ضعیف هسته‌ای نهایتاً به اسپاسم کمر در هنگام دویدن می‌انجامد.

کفش‌های نامناسب باعث اسپاسم کمر در هنگام دویدن می‌شوند

کفش‌ها یا پاپوش‌های ورزشی خیلی قدیمی و معیوب یا نامناسب، که در زمان دویدن استفاده می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد اسپاسم‌های شدید در کمر گردند. استفاده از چنین کفش‌هایی همچنین باعث عدم تعادل پا، مانند قوس‌های بالا یا پایین می‌شود، که مستقیماً ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع همچنین باعث اسپاسم کمر در هنگام دویدن یا پس از آن می‌گردد. نقص آناتومی پا، ممکن است باعث عدم تعادل پا شود؛ و به همین ترتیب استفاده از کفش‌های معیوب یا نامناسب، به سادگی به اسپاسم کمر در هنگام دویدن منجر می‌شود. برای دریافت یک ساپورت یا کفی برای قوس پا در کفش‌های دویدن خود، با یک پزشک مشورت کنید. همچنین، کفش‌های دویدن قدیمی خود را دور انداخته و کفش‌های جدیدی با کیفیت بالا تهیه کنید تا بتوانید از اسپاسم کمر و دیگر مشکلات در هنگام دویدن پرهیز نمایید.

علائم معمول مرتبط با اسپاسم کمر در هنگام دویدن و پس از آن چه چیزهایی هستند؟


اسپاسم کمر دارای برخی تأثیرات شایع و تأثیرات طولانی مدت است از جمله:

  • درد و اسپاسم کمر معمولاً پیشرفت می‌کند.
  • درد و اسپاسم کمر معمولاً در طول چند روز یا چند هفته تشدید نمی‌شود و به تدریج فروکش می‌کند.
  • گاهی اوقات اسپاسم و درد در پاها و ران‌ها نسبت به کمر شدیدتر است.
  • اسپاسم و درد کمر ممکن است با ضعف و بی‌حسی همراه باشد.
  • درد معمولاً در یک طرف، یک باسن یا یک پا احساس می‌شود.
  • اسپاسم و درد پس از دوره‌های طولانی مدت ایستادن یا نشستن در یک حالت بدتر می‌شود، با این حال تا حدی با انجام فعالیت بهبود می‌یابد.
  • احساسی از حس شدید، سوزش یا سوزن سوزن شدن وجود دارد.
  • قوزک پا، زانوها و پایین کمر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • در صورت بروز اسپاسم در طول دویدن یا پس از آن، بیمار حرکت دادن پای آسیب‌دیده را دشوار می‌یابد.
  • گرفتگی یا کشیدگی عضلات در پا
  • اپاسم کمر مداوم و درمان‌نشده باعث ایجاد سیاتیک می‌شود.
  • احساس تورم غیر قابل تحمل در عصب‌ها
  • بیمار قادر نیست حرکت کند یا حتی راه برود.

علائم طولانی مدت اسپاسم کمر ناشی از دویدن

  • گرفتگی یا کشیدگی عضلات در پا
  • اپاسم کمر مداوم و درمان‌نشده باعث ایجاد سیاتیک می‌شود.
  • احساس تورم غیر قابل تحمل در عصب‌ها
  • بیمار قادر نیست حرکت کند یا حتی راه برود.

درمان اسپاسم کمر


درمان برای اسپاسم‌های کمر معمولاً با متدهای غیر جراحی می‌باشد که به ورزشکار اجازه می‌دهد که در زودترین زمان ممکن به میدان، عرصه یا دوره‌ی ورزشی خود برگردد.

آبرسانی

آبرسانی

غالباً اسپاسم کمر یا دیگر اسپاسم‌هایی که در هنگام دویدن رخ می‌دهند، به دلیل عدم آبرسانی اتفاق می‌افتند. کار شدید باعث تبخیر آب موجود شامل الکترولیت‌ها می‌شود. خوردن آب بیشتر با الکترولیت‌ها در هنگام دویدن، یک روش عالی برای تسکین اسپاسم کمر ناشی از عدم آبرسانی می‌باشد.

خنک کردن/ استفاده از یخ

خنک کردن

قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه‌ی اسپاسم یا دردناک، نیز یک روش خوب برای تسکین اسپاسم کمر است که در هنگام دویدن یا پس از آن رخ می‌دهد. استفاده از کمپرس یخ بر روی منطقه‌ی عضلاتی که کار بیش از حد کرده اند، جریان انرژی را کاهش داده یا متوقف می‌کند. پک‌های یخ را به صورت مداوم، برای 20 دقیقه و با فواصل دو دقیقه‌ای قرار دهید تا عضلات آسیب‌دیده را بهبود دهید.

گرم کردن: اعمال گرما نیز یک روش مطالعه شده برا یکاهش درد و اسپاسم در عضلات متورم می‌باشد. اعمال موضعی گرما، باعث کش آمدن، بهبود و آرام شدن عضلات می‌شود.

داروها

داروها

NSAIDها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند که می‌توانند برای تسکین اسپاسم کمر در هنگام دویدن استفاده شوند. به کار بردن موضعی تسکین‌دهنده‌های عضلات که به شکل پماد یا اسپری وجود دارند نیز یکی از راحت‌ترین راه‌های ایجاد تسکین فوری است. با این حال، برای اسپاسم مزمن کمر، مشورت با یک فیزیوتراپ توصیه می‌شود.

حمام با نمک اپسوم

حمام با نمک اپسوم

خیساندن عضلات خود در مواد غنی از منیزیم طبیعی مانند نمک اپسوم، که آن را در وان حمام ریخته اید، نیز یک روش مؤثر برای درمان اسپاسم کمر است که در طول دویدن یا پس از آن ایجاد می‌شود.

کشش

کشش

اگر اسپاسم کمر به دلیل دوره‌های طولانی عدم فعالیت یا عدم تحرک بدن شما، بخصوص قسمت پشت، به دلیل نشستن طولانی مدت در یک وضعیت یا حالت بدن ناراحت یا زیان‌آور ایجاد شده است، آنگاه تمرین آرام و کشش خفیف می‌تواند به بازسازی و بهبود مجدد عضلات کمک کند.

نکات دیگر

ورزشکاران و بازیکنان تیم‌های ورزشی، می‌توانند اسپاسم‌های کمر را به روش‌های زیر نیز درمان نمایند:

  • بیمارانی که از اسپاسم‌های مزمن کمر رنج می‌برند، ممکن است از درمان‌های فیزیوتراپی هدفدار و ماساژ درمانی، سود ببرند.
  • مانند دیگر آسیب‎های خفیف کمر مانند پیچ‌خوردگی‌ها و کش‌آمدن‌ها، مهم است که فرد از ورزش‌های دارای برخورد بالا در زمان بهبود عضلات خودداری کرده و به منظور تقویت عضلات هسته‌ای و کاهش شانس آسیب‌های بعدی در ورزش‌های کششی هدفمند شرکت نماید.

برای کاهش رخ دادن اسپاسم‌های کمر، ورزشکاران و دیگران باید از موارد زیر اطمینان حاصل کنند:

  • با یک متخصص ستون فقرات برای درد و/ یا اسپاسمی که بیش از دو هفته بعد از آسیب طول کشیده است، مشورت کنند.
  • از وارد کردن تغییرات ناگهانی و عمده به تمرینات خود پرهیز نمایند.
  • همیشه پیش و پس از بازی‌ها، با تمرینات کششی صحیح، گرم نمایند.
  • مواظب باشند که در زمان تمرین در اتاق وزنه، بار زیادی به عضلات خود وارد نکنند.
  • پس از وارد شدن آسیب به کمر، توقف کرده و به دنبال درمان باشند به جای آن که با وجود درد، به بازی ادامه دهند.
  • برای اطمینان از استفاده از بهترین دستگاه‌های بدن، با یک مربی یا تمرین‌دهنده‌ی شخصی، مشورت کنند.
  • در زمان نشستن پس از فعالیت فیزیکی، از حالت صحیح بدن خود مطمئن شوند.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است