درمان اسکولیوز(انحراف ستون فقرات) با بریس طبی،ماساژ و یوگا

1

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات که ممکن است فرد در مورد آن صحبت کند، اسکولیوز است. این یک اصطلاح تخصصی پزشکی است که برای توصیف انحنای غیرطبیعی و بیرونی ستون فقرات استفاده می‌شود. انحراف ستون فقرات ایجاد شده در این شرایط می‌تواند متوسط تا شدید باشد و در بسیاری از موارد درد ایجاد نکند، اما باید توسط یک پزشک بررسی شود تا بتواند تعیین کند که آیا انحنا بدتر می‌شود یا خیر و در صورت نیاز انحنا را درمان کند.
ستون فقرات انسان یک ساختار پیچیده است که با شرایط مختلفی مواجه است که باعث تغییر فرم، شکل و هماهنگی طبیعی ستون فقرات می‌شود. اسکولیوز شایع‌ترین علتی است که باعث می‌شود ناحیه ستون فقرات شکل C یا S بگیرد. در حالات شدید، اسکولیوز می‌تواند منجر به ایجاد اختلال و معلولیت شود.
اغلب انحناهای کوچک مورد توجه قرار نمی‌گیرند و بسیاری از موارد ممکن است به اشتباه به عوارض قرار دادن ستون فقرات در وضعیت بد و یا فعالیت‌هایی مانند بازی‌های ویدئویی که در آنها فرد برای مدت طولانی در وضعیت نامناسبی می‌نشیند، نسبت داده شود. پزشک به دنبال علائمی است که به طور خاص برای تشخیص این اختلال آموزش دیده است که شامل کج یا "بالاتر" به نظر رسیدن یک طرف بدن نسبت به طرف دیگر می‌شود. دختران بیش از پسران هم‌سن و سال خود در معرض احتمال ابتلا به اسکولیوز قرار دارند.

اسکولیوز علل و انواع


سه نوع اسکولیوز وجود دارد که به شرح زیر هستند:

اسکولیوز اطفال

اولین دسته اسکولیوز اطفال، نوعی است که در کودکان از تولد تا 3 سالگی دیده می‌شود و نوع دوم اسکولیوز نونهالان است که بین 3 تا 9 سالگی ظاهر می‌شود. اسکولیوز نونهالان شایع‌ترین نوع این اختلال است که تقریبا 80 درصد از موارد را تشکیل می‌دهد. این اختلال به طور معمول بین 10 تا 18 سالگی در طول رشد سریع همراه با نوجوانی ظاهر می‌شود.

اسکولیوز مادرزادی

اسکولیوز مادرزادی ناشی از اختلال استخوانی است، در حالیکه اسکولیوز عصبی عضلانی ناشی از یک اختلال عضلانی یا عصبی است و می‌تواند با فلج مغزی و اسپینا بیفیدا همراه باشد.

اسکولیوز دژنراتیو یا تخریبی

اسکولیوز دژنراتیو ناشی از یک آسیب دیدگی تروماتیک یا نازک شدن استخوان‌ها است. شایع‌ترین نوع اسکولیوز ایدیوپاتیک است که علت مشخصی ندارد.
میزان انحنای این اختلال و اینکه آیا افزایش می‌یابد یا خیر، میزان و انواع روش‌های فیزیوتراپی مورد نیاز را تعیین می‌کند. ممکن است نرخ رشد این انحراف کند، تند و یا متوقف شود، و این دلیل اصلی ضرورت تحت نظر گرفتن دقیق جوانان است. هرگز برای شروع درمان فیزیوتراپی خیلی زود و یا خیلی دیر نیست و این روش را حتی می‌توان بر روی نوزادان انجام داد.
هیچ راهی برای تخمین درجه انحنایی که به وجود خواهد آمد و یا اینکه چه کسانی مستعد ابتلا به اسکولیوز هستند، وجود ندارد.

درمان اسکولیوز


برنامه‌های درمانی و مدیریت برای هر فرد به طور اختصاصی تعیین می‌شود، که عامل میزان انحنا، سن کودک و زمان شروع درمان در تعیین این برنامه تاثیرگذار هستند.

بریس‌ها

درمان معمول برای اسکولیوز اغلب دربرگیرنده استفاده از یک بریس پشت برای جوانان است که از نظر ساختار استخوانی به بلوغ نرسیده‌اند. این بریس انحنای موجود را تغییر نخواهد داد، اما هدف استفاده از بریس توقف پیشروی انحنا پس از رشد کودک است. هنگامی رشد یک بیمار متوقف می‌شود، پشرفت انحنا نیز معمولا متوقف می‌شود.
استفاده از بریسی که بتوان آن را از دید سایرین پنهان نگاه داشت، نگرانی اصلی برای کودکانی است که می‌خواهند با همسالان خود هماهنگ شوند.

ارتز

تجهیزات ارتز سفارشی برای بر طرف کردن مشکل اختلاف طول پا در زمانی که انحنا طرز قرار گرفتن پاها را تحت تاثیر قرار داده است، در دسترس هستند و آنالیز نحوه راه رفتن بیمار برای تعیین محل دقیق نقاط احتمالی نگران کننده، موثر است. پزشکان به بیماران در استفاده، مراقبت و بهره برداری از تجهیزات کمک حرکتی، همگام با بهبود ساختار و روش‌های جدید حرکت کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی

ماساژ درمانی، تحریک الکتریکی، سونوگرافی و آب درمانی برای کاهش درد، حفظ سلامت بافت نرم و افزایش انعطاف پذیری در دسترس هستند. پیلاتس‌های بالینی، یوگا و تجویز برنامه‌های ورزشی به ایجاد ثبات، تعادل و بازیابی قدرت کمک می‌کنند.
تشخیص زودهنگام و نظارت دقیق در درمان اسکولیوز بسیار مهم هستند.

ورزش‌های مناسب برای اسکولیوز

ورزش‌های مفید برای اسکولیوز عبارتند از:

پیلاتس

2

این حرکت نقطه شروع رژیم ورزش اسکولیوز است. این حرکت را می‌توان در حالت دراز کشیده یا ایستاده با تکیه به دیوار انجام داد. این حرکت به استحکام ساختاری و وضعیت قرار گرفتن پاها کمک می‌کند. باعث افزایش قدرت مقاومت بیمار می‌شود. در اینجا مراحل انجام صحیح این حرکت ارائه شده است.

پلانک

3

با توجه به اینکه حرکت پلانک باعث تقویت عضلات مرکزی بدن می‌شود، راه‌های گوناگونی برای انجام این تمرین وجود دارد. با این حال، به مبتدیان توصیه می‌شود که پنجه پا و ساعد را روی زمین قرار داده و بدن خود را همانند یک تخته صاف و بالا نگه دارند. در ادامه نکاتی که شما برای انجام این تمرین به آنها نیاز دارید ارائه شده است.
برای انجام این تمرین:

  • بدن خود را به سمت زمین بچرخانید، آرنج خود را خم کنید و بدن خود را روی انگشتان پا نگه دارید.
  • شکم و باسن خود را منقبض کنید و 5 ثانیه نگه دارید.
  • استراحت کنید و نفس را به داخل کشیده و خارج کنید.
  • این مراحل را 10 بار تکرار کنید.
  • زانوهای خود را خم نکنید.