تاثیر تشک طبی در رفع کمردرد و درمان مشکلات ستون فقرات

تاثیر تشک طبی در رفع کمردرد و درمان مشکلات ستون فقرات

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از افراد کمردرد حاد (کمردردی که کمتر از شش هفته طول بکشد) را در برهه‌ای از زندگی خود تجربه می‌کنند و 2. 10 درصد از افراد بزرگسال کمردرد مزمن و عاجز کننده‌ای را حس می‌کنند. به طور کلی، کمردرد یکی از علل اولیه از دست دادن شغل و کاهش دستمزد می‌باشد و دومین علت رایجی است که افراد هر ساله به خاطر آن به پزشک خود مراجعه می‌کنند. کمردرد می‌تواند در انجام فعالیت‌های جسمی اختلال ایجاد کند و بالا رفتن سن حفظ تناسب وزن و قدرت، استقامت و تعادل را دشوار می‌کند؛ بنابراین درمان و مدیریت کمردردی که در نتیجه بروز صدمات یا بیماری‌ها ایجاد شده برای ماندن در مسیر تندرستی و زندگی فعال مهم و حیاتی است. پیدا کردن تشک مناسب می‌تواند این تضمین را دهد که آسیب‌دیدگی موقتی و شدید کمر شانسی برای درمان دارد و کمردرد به مشکل مکرری تبدیل نمی‌شود. تشک می‌تواند راحتی و آسودگی نسبتاً خوبی را در اختیار افراد مبتلا به کمردرد مزمن قرار داده تا این‌گونه مانع از وابسته شدن افراد مبتلا به داروهای تجویزی شود.

پزشکان و متخصصین باتجربه ما در کلینیک طب فیزیکی وتوان بخشی امید برای درمان و تسکین کمردرد، با استفاده از معاینات دقیق و انجام تصویربرداری‌های لازم در صورت نیاز برحسب نیاز بیمار ابتدا از روش‌های ساده و کم تهاجمی‌تر برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی از جمله درد کمر و ستون فقرات استفاده می‌کنند. رویکرد این کلینیک در مواجه با درمان بیماری‌ها استفاده از درمان‌های پلکانی است و استفاده از درمان‌های ساده‌تر در اولویت قرار می‌گیرد. اگر شرایط بیمار به نحوی است که به درمان‌های ساده پاسخ نمی‌دهد، متخصصین طب فیزیکی این مرکز درمان‌های پیچیده‌تر مانند تزریق بلوک عصبی، پی ار پی و اوزون تراپی (تحت هداست دستگاه آلتراسوند) را به بیماران پیشنهاد می‌دهند و تا حد ممکن از انجام درمان‌های مداخلی‌تر و انجام جراحی جلوگیری می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس شعبه1:

شماره تماس شعبه 2:

بهترین نوع تشک برای کمردرد


انواع مختلفی از تشک‌ها وجود دارند که می‌توانند به کاهش درد کمک کنند؛ اما بسته به وزن و سبک خوابیدن فرد این تشک‌ها معایب و مزایایی دارند. اگرچه مواد تشکیل دهنده تشک ممکن است متفاوت باشد اما هر یک از انواع آنها جهت حفاظت از ستون فقرات دارای استحکام و خاصیت فرم دهی به بدن می‌باشند.

لایه‌های اضافی و راحت فوم حافظه‌دار

لایه‌های اضافی و راحت فوم حافظه‌دار

بسیاری از بهترین تشک‌های مناسب برای رفع کمردرد مزمن دارای برخی از انواع فوم حافظه‌دار هستند؛ اما همه این مواد به‌طور یکسان ساخته نمی‌شوند. با توجه به نیاز و ترجیحتان، فومی را انتخاب کنید که دارای دانسیته یا چگالی بالا و متصل، نرم‌تر یا محکم‌تر باشد.

تشک با هسته فنرهای پاکتی

تشک با هسته فنرهای پاکتی

در حالی که همه تشک‌ها دارای فنر نیستند اما آن انواعی که دارای فنر پاکتی هستند و قابلیت جداسازی دارند بسیار بهتر از تشک‌های دارای فنر کویل بونل و افست می‌باشند. این خاصیت باعث می‌شود که مخصوصاً اگر فرد به طور اشتراکی با همسر از تشک استفاده می‌کند میزان غلت زدن و جابجا شدن در هنگام خواب کاهش یابد.

تشک با هسته لاتکس

تشک با هسته لاتکس

در برخی از بهترین تشک‌های شناخته‌شده مناسب برای کمردرد از لاتکس استفاده می‌شود که جذب حرکت فوق‌العاده‌ای دارند اما اغلب قیمت بالاتری نیز دارند.

نسبت به برچسب طبی: آگاه باشید


نسبت به برچسب طبی» آگاه باشید

این فرض اشتباه را نکنید که تنها به خاطر اینکه بر روی تشک برچسب طبی زده شده است این تشک به طور خودکار به کاهش کمردرد کمک می‌کند. واقعیت این است که هیچ استاندارد صنعتی، شرط یا آزمایش خاصی وجود ندارد که تشک باید از آن گذر کند تا بر اساس آن، تشک برچسب طبی را دریافت کند. تشک‌های طبی معتبر در واقع با هدف حمایت از مفاصل و ستون فقرات برای تسکین درد طراحی شده‌اند؛ اما متأسفانه تشک‌های تولید شده در شرکت‌های نامعتبرتر بدون اینکه برای شما نفعی داشته باشند با ترفندهای بازاریابی بر روی آنها برچسب طبی زده می‌شود بنابراین قیمت بالاتری پیدا می‌کنند. در نتیجه تشخیص اینکه تشک واقعاً طبی است یا فقط برچسب طبی خورده است حتی برای مصرف‌کنندگان ماهر دشوار می‌باشد. علاوه بر این حتی اگر تشک با کیفیت بالا و به صورت طبی طراحی شده باشد هیچ تضمینی وجود ندارد که این تشک لزوماً برای بدن شما مناسب باشد. بدن افراد با یک دیگر متفاوت است و علت‌های بروز کمردرد نیز در هر فرد فرق دارد و این یعنی امتحان تشک تنها راهی است که از طریق آن می‌توانید بفهمید که واقعاً این تشک به کاهش کمردردتان کمک خواهد کرد یا خیر.

آیا استفاده از تشک سفت همیشه برای کمردرد بهتر است؟


آیا استفاده از تشک سفت همیشه برای کمردرد بهتر است؟

اگر کمردرد دارید انتخاب تشک مناسب اهمیت دارد. بسیاری از بیماران باور دارند که تشک سفت برای کمردرد بهتر است اما این باور همیشه درست نیست در واقع تشک سفت انحنای طبیعی ستون فقرات را پر نخواهد کرد و می‌تواند موجب بروز مشکلات بیشتری شود. اجازه دهید بدانیم که چه نوع تشکی برای کمردرد بهتر است و چرا سفت‌ترین تشک برایتان مناسب‌ترین تشک نیست.

مشکلات تشک سفت


مشکلات تشک سفت عبارتند از:

نقاط فشار

تشک سفت می‌تواند بر روی شانه و در ناحیه لگن نقاط فشار ایجاد نماید. این موضوع می‌تواند برای هر فردی مخصوصاً افرادی که به پهلو می‌خوابند آزار دهنده باشد. علاوه بر این داشتن این نقاط فشار بر روی فرد دارای کمردرد دو برابر ایجاد ناراحتی می‌کند. مشکل دیگر نقاط فشار این است که اگر آنها در بدنتان حالت بی‌حسی و لمس به وجود آورده‌اند در نتیجه ناچارید که آنقدر جابه‌جا شوید تا به وضعیت راحت برسید. پیدا کردن یک وضعیت راحت بر روی تشک‌های خیلی سفت دشوار است بنابراین می‌تواند بی‌خواب‌های زیادی را برایتان به همراه آورد.

ناهمترازی ستون فقرات

تشک خیلی سفت نمی‌تواند از ستون فقرات در راستای طبیعی حمایت کند. در عوض این نوع تشک‌ها از نقاط سنگین‌تر بدن از جمله شانه و باسن پشتیبانی می‌کند. این امر باعث ایجاد نقاط فشار به‌گونه‌ای که در بالا ذکر شد می‌گردد. این تشک‌ها علاوه بر به وجود آوردن ناراحتی، به علت عدم‌حمایت صحیح از ستون فقرات مشکلات طولانی‌مدت تری را نیز ایجاد می‌کنند. در برخی از افراد مبتلا به کمردرد تشک سفت می‌تواند موجب بروز هر نوع مشکلی شود چرا که تلاش بدن برای جبران این عدم‌حمایت از قسمت‌های پایین ستون فقرات ناموفق است. ممکن است حتی متوجه این تلاش بدن نباشید؛ چون این چیزی است که ماهیچه‌هایتان به طور ناخودآگاه انجام می‌دهند. با این حال از دردهای طولانی‌مدت تر و ناراحتی‌هایی که به نظر نمی‌رسد که از بین برود باخبر می‌شوید.

عدم راحتی

تشک سفت به طور درست با بدنتان تناسب ندارد و فاصله‌ای را بین بدن و رختخواب به وجود می‌آورد. این بدین معناست که بخشی از بدن کاملاً توسط تشک خیلی سفت حمایت نمی‌شود و اگر کمردرد دارید این مسئله موجب بروز درد بیشتری می‌شود. به طور ایده آل تشک باید به خوبی از بدن محافظت کند اما در عین حال باید با فرم بدنتان نیز تطابق داشته باشد.

توصیه‌های خرید تشک برای افراد دارای کمردرد


توصیه‌های خرید تشک برای افراد دارای کمردرد

تشک می‌تواند تأثیر بسزایی در کمردرد داشته باشد. تشک مناسب در هنگام خوابیدن از ستون فقرات به خوبی محافظت می‌کند. افراد دارای کمردرد به وجود توازن خاصی در بین راحت بودن و حمایت از ستون فقرات نیاز دارند اما وقتی که به هر دو اینها دست یافتند در آن موقع است که آسودگی و راحتی به معنای واقعی می‌تواند زندگی آن‌ها را تغییر دهد.

  • تشک را در زمانی خریداری کنید که احتمال وجود کمردرد در شما بیشتر است. اگر خیلی زود برای خرید تشک اقدام کنید ممکن است که با خرید تشکی که در آن زمان نسبت به آن احساس راحتی دارید دچار اشتباه شوید اما با گذشت زمان متوجه شوید که آن تشک برای کمردردتان مناسب نیست.
  • در هنگام خرید تشک بالش خود را به همراه بیاورید (و یا خرید یک بالش جدید را مدنظر قرار دهید). در هر صورت آنگونه که می‌خواهید بر روی تشک خود در منزل بخوابید دوست دارید آن را امتحان کنید.
  • در هنگام خرید تشک یکی از دوستان خود را به همراه بیاورید تا به شکل راستایی و تراز شدن ستون فقراتتان نگاه کند. هنگامی‌که به پهلو به شکلی که پشتیبانی خوبی از کمرتان وجود دارد بر روی تشک دراز کشیده‌اید ستون فقراتتان باید خط مستقیمی را ایجاد کند.
  • به صدای بدنتان گوش کنید. نقاط فشار نشان می‌دهند که بر روی یک تشک خیلی سفت خوابیده‌اید. بالعکس اگر بر روی شانه‌ها و باسن حالت فرورفتگی دیدید بدانید که تشکی که روی آن دراز کشیده‌اید خیلی نرم است.
  • تنها به فکر راحتی کمر، شانه و باسن نباشید. یک تشک مناسب کمر بایستی سر و پاشنه پا را در تراز و راستای درستی قرار دهد. فرض اینکه در هنگام بروز کمردرد سر و پاشنه‌های پا اهمیتی ندارند گول زننده است بلکه در واقع عکس این موضوع صحت دارد. تمام اندام های بدن و تراز بودن آنها در کنترل کمردرد اهمیت بسیاری دارد.
  • تشک را صرفاً از مغازه‌ای خریداری کنید که امکان امتحان تشک در منزل را تا بیش از 100 روز به شما می‌دهد. با دچار بودن به کمردرد خیلی اهمیت دارد که با داشتن کمردرد بتوانید تشک انتخاب کرده خود را در منزل امتحان کنید. اگر تشک راحت نبود فروشگاه لوازم خواب با تعویض هسته تشک به‌صورت رایگان امکان تغییر میزان سفتی تشک را در اختیارتان می‌گذارد.

آیا وضعیت خوابیدن بر روی تشک بر روی کمردرد تأثیر دارد؟


برخی از موقعیت‌های خواب می‌توانند به درمان کمردرد کمک کرده و داشتن خواب خوب را تضمین کنند. موقعیت ضعیف خواب نه تنها مانع داشتن خواب خوب در طول استراحت شبانه می‌شود بلکه می‌تواند کمردرد موجود را تشدید کند. حفظ گودی طبیعی ستون فقرات به هنگام دراز کشیدن در رختخواب اهمیت دارد. یک فرد می‌تواند اینکار را به‌گونه‌ای انجام دهد که مطمئن شود سر، شانه‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد و کمر به خوبی پشتیبانی می‌گردد. بهترین روش، معمولاً دراز کشیدن بر روی پشت است. با این حال، بیشتر افراد ممکن است دوست نداشته باشند بر روی پشت بخوابند یا این حالت خوابیدن را باعث ایجاد خروپف بدانند. هر فردی حالت خواب متفاوتی دارد بنابراین برای افراد که می خواهند خواب بهتری داشته باشند و کمردرد خود را کاهش دهند گزینه‌های مختلفی وجود دارد. برای افرادی که شب هنگام، تجربه کمردرد دارند وضعیت‌های خواب و نکات زیر می‌تواند برایشان راحتی به همراه داشته باشد.

خوابیدن به پشت با پشتیبانی زانوها

خوابیدن به پشت با پشتیبانی زانوها

برای سلامت کمر خوابیدن بر پشت معمولاً بهترین وضعیت خواب به حساب می‌آید. این وضعیت خواب باعث می‌شود که وزن در تمام سطوح بزرگ بدن به طور یکنواخت توزیع شود. همچنین این وضعیت خواب میزان نقاط فشار را کاهش داده و سر، گردن و ستون فقرات را در راستای مناسبی قرار می‌دهد.

قرار دادن یک بالش کوچک در زیر زانو حمایت بیشتری از بدن کرده و به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند. برای خوابیدن در این وضعیت فرد بایستی:

  • در حالتی که صورت به سمت سقف است صاف دراز بکشد و از چرخاندن سر به اطراف پرهیز کند.
  • جهت حمایت از سر و گردن یک بالش در زیر سر قرار دهد.
  • بالش کوچکی را در زیر زانوها بگذارد.
  • جهت حمایت بیشتر هرگونه فاصله در بین تشک و بدن از جمله فاصله زیر کمر را به وسیله بالش‌های اضافه پر کند.

خوابیدن به پهلو و قرار دادن یک بالش در بین زانوها

خوابیدن به پهلو و قرار دادن یک بالش در بین زانوها
اگرچه خوابیدن به پهلو محبوب‌ترین و راحت‌ترین وضعیت خوابیدن است اما این حالت خوابیدن می‌تواند ستون فقرات را در وضعیت بدی قرار دهد. چنین موقعیتی می‌تواند بر روی کمر فشار وارد کند. اصلاح این وضعیت بسیار راحت است. هر فردی که بر روی پهلوهای خود می‌خوابد می‌تواند بالش سفتی را بین زانوهای خود قرار دهد. اینکار باعث افزایش سطح قسمت بالایی پا می‌شود و موجب می‌گردد تراز طبیعی کفل، لگن و ستون فقرات حفظ شود. برای داشتن چنین موقعیت خوابی، فرد باید:

  • به رختخواب برود و به دقت بر روی یک پهلو دراز بکشد.
  • بالشتی را برای محافظت و پشتیبانی از سر و گردن خود قرار دهد.
  • زانوها را به آرامی به طرف بالا بکشد و سپس بالشتی را بین آن‌ها قرار دهد.
  • برای پشتیبانی بیشتر، سایر فاصله‌های موجود بین بدن و تشک را با بالشت‌های دیگر پر کند.

افرادی که عادت دارند به هنگام خواببچرخند نیز می‌توانند یک بالشت بزرگ را در برابر قفسه سینه و شکم قرار دهند و آن را بغل نمایند. این کار می‌تواند به خواب و تراز کمر کمک کند.

خوابیدن جنینی شکل

خوابیدن جنینی شکل

خوابیدن جنینی شکل می‌تواند به افراد مبتلا به فتق دیسک کمک کند. خوابیدن جنینی شکل می‌تواند در افراد دارای فتق دیسک باعث تسکین و آرامش در طول شب شود. چرا که خوابیدن به پهلو در حالتی که زانوها به سمت سینه جمع شده‌اند می‌تواند میزان خم شدن ستون فقرات را کاهش دهد و به باز شدن مفاصل کمک می‌کند.

برای خوابیدن در این وضعیت فرد بایستی:

  • به رختخواب رفته و با احتیاط به پهلو بخوابد.
  • جهت محافظت از سر و گردن یک بالش در زیر سر قرار دهید.
  • تا زمانیکه کمرتان به حالت نسبتاً صاف درآید زانوهایتان را به سمت قفسه سینه جمع کنید.

خوابیدن بر روی شکم با یک بالش در زیر شکم

خوابیدن بر روی شکم با یک بالش در زیر شکم

 

خوابیدن بر روی شکم معمولاً بدترین حالت خوابیدن به حساب می‌آید. با این حال برای افرادی که تلاش می‌کنند در وضعیت دیگری بخوابند قرار دادن یک بالش در زیر شکم و ران‌ها می‌تواند به تراز شدن ستون فقرات کمک کند. خوابیدن بر روی شکم می‌تواند برای افراد مبتلا به فتق دیسک یا بیماری خراب شدن دیسک کمر مفید باشد. برای خوابیدن در این وضعیت فرد بایستی:

  • به رختخواب رفته و به سمت شکم دراز بکشد
  • بالش باریکی را در زیر ناحیه شکم و باسن قرار داده تا قسمت میانی بدن بالا بیاید
  • از یک بالش صاف در زیر سر استفاده کنید و یا بدون بالش بخوابید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است