آیا صافی کف پا می تواند باعث کمر درد شود؟

صافی-کف-پا

پای سالم هر فرد دارای کمی قوس است که طبیعی است و به ثبات و حمایت از بدن کمک می‌کند و در عین حال به‌عنوان نوعی جاذب شوک برای راه رفتن، دویدن و پریدن نیز عمل می‌کند. هنگامی‌که قوس کف پا خیلی کم باشد کف پای صاف نامیده می‌شود و ممکن است باعث مشکلات متعددی ازجمله درد کمر شود. یادگیری نحوه برخورد با پاهای صاف می‌تواند به کاهش درد کمر و سایر علائم مرتبط با این بیماری کمک کند.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

علل صافی کف پا


 

برخی از اَشکال پاهای صاف درنتیجه شکل ژنتیکی و فرم استخوان‌های شما در هنگام رشد است. در موارد شدید، صافی کف پا ممکن است به علت شکستگی استخوان یا دررفتگی باشد.طبيعي است كه كودكان کف پای صاف داشته باشند زيرا قوس پا در طول دوران كودكي شکل می‌گیرد.

علائم صافی کف پا


 

علائم مرتبط با صافی کف پا به‌غیراز کمردرد شامل پادرد به‌ویژه در اطراف قوس، مشکل برای ایستادن روی انگشتان پا و یا حرکت پاشنه؛ ناتوانی در ورزش کردن و تورم مچ پا هستند.

کمردرد مرتبط با صافی کف پا


 

اگر درد مرتبط با صافی کف پا را تجربه می‌کنید به‌احتمال زیاد به این دلیل است که پا در ایجاد ثبات کامل بدن نقش مهمی دارد. هنگامی که این ثبات به دلیل فقدان قوس در هر پا کاهش می‌یابد، عضلات پشت باید برای حمایت از خود سخت‌تر کار کنند.

پیشگیری/ راه‌حل  


پیشگیری

صافی کف پا معمولاً به‌قدری جدی نیست که نیاز به جراحی داشته باشد مگر اینکه به دلیل شکستگی استخوان یا پارگی دریکی از تاندون‌های پا ایجاد شود. پزشک احتمالاً شما را تحت تمرینات فیزیوتراپی خاصی قرار می‌دهد تا درد پایتان کاهش یابد و به شما در انجام فعالیت‌های بدنی کمک می‌کند. کفی‌های مناسب کفش ممکن است به افزایش حمایت از پا و از بین بردن برخی از علائم رایج مانند کمردرد کمک کند.

 

کشش برای تسکین کمردرد


 

اگر صافی کف پا دارید و کمردرد مکرر را تجربه می‌کنید، کشش باهدف قرار دادن عضلات در پاها و کمر ممکن است به کاهش قسمتی از درد کمک کند. با کشش و تقویت این عضلات به آن‌ها کمک می‌کنید تا انعطاف‌پذیری لازم برای کاهش درد و ناراحتی را کسب کنند. درحالی‌که نشسته یا ایستاده‌اید کمر خود را قوس دهید و برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید سپس آن را استراحت دهید. این نوع کشش می‌تواند روشی مؤثر باشد. تعداد زیادی از ورزش‌های مناسب برای درمان کمردرد ناشی از صافی کف پا عبارتند از:

چرخش کمر

چرخش-کمر

 درحالی که روی صندلی نشسته‌اید می‌توانید کمر خود را در هر جهت می‌خواهید به مدت 10 تا 15 ثانیه نگه دارید تا تسکین درد موقت از طریق کشش داشته باشید.

حرکت تعادلی 

حرکت-تعادلی

مشابه عکس بایستید. نفس بکشید و بازوهای خود را بکشید و دستان خود را بگشایید و نوک انگشتان خود را به هم بزنید و به هم‌فشار دهید. به‌آرامی بازوها را بالا ببرید و موقعیت بدن را در همان موقعیت نگه دارید و 15 تا 20 ثانیه صبر کنید.